میوه های سالمی که در فصل پاییز نباید از آنها گذشت

پاییز پادشاه فصل‌هاست. از هوای خنک و دلچسب گرفته تا باران دلپذیر و میوه های پاییزی خوش‌رنگ‌ولعاب، همه ویژگی‌های این فصل زیبا هستند. با سردشدن هوا و آغاز پاییز کم‌کم میوه‌های پاییزی زرد و نارنجی و قرمز در فروشگاه‌ها و میوه‌فروشی‌ها خودنمایی می‌کنند. نه‌تنها خوردن این میوه‌ها به‌تنهایی بسیار دلچسب است، بسیاری از آنها در انواع دسرها و کیک‌های پاییزی هم استفاده می‌شوند. در این مقاله انواع میوه‌های پاییزی را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 15 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
میوه های سالمی که در فصل پاییز نباید از آنها گذشت
آغاز فصل پاییز و کاهش دمای هوا، میوه‌های مختلفی راهی بازار می‌شوند که علاوه بر طعم‌های متفاوت، خواص زیادی دارند. میوه های فصل پاییز تنوع چشمگیری دارند و هر کدام از آن‌ها با دنیایی از مواد مغذی، آماده‌اند تا بدن ما را برای گذراندن پاییزی آرام مهیا کنند. بعضی از میوه‌های پاییزی مانند پرتقال و نارنگی، گل سر‌سبد مهمانی‌ها هستند. با این حال، میوه‌هایی مانند لیموشیرین یا گریپ فروت چندان مناسب مهمانی نبوده و در خانه مصرف می‌شوند.
 

انواع میوه های سالم پاییزی

 
1. نارنگی
شروع معرفی میوه های پاییزی با نارنگی خالی از لطف نیست. دیدن نارنگی در میوه‌فروشی‌ها و استشمام بوی دلچسب آن یعنی پاییز هزاررنگ زیبا رسیده است. نارنگی یکی از میوه‌های خانواده مرکبات است که با مواد مغذی بی‌نظیرش فواید زیادی برای سلامتی شما دارد. این میوه نارنجی‌رنگ خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و درمان سرطان و بهبود سلامت مغز، پوست و قلب بسیار مفیدند. نارنگی شیرین و باطراوت را در صدر لیست خرید میوه پاییزی قرار دهید.
 
۲. لیمو شیرین
لیمو شیرین یکی دیگر از مرکبات پرمصرف در روزهای سرد پاییز و یکی از اولین گزینه‌های طبیعی درمان سرماخوردگی است. این میوه پاییزی زردرنگ و شیرین سرشار از ویتامین C، فیبر، کلسیم، پتاسیم و سایر مواد مغذی است. این مواد مغذی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای پاییزی بسیار مفیدند.

۳. کامکوات
مرکبات اصلی‌ترین دسته‌بندی میوه های پاییزی است. با شروع فصل پاییز و رسیدن میوه‌های خانواده مرکبات، کامکوات را هم می‌بینیم. کامکوات ترکیبی از پرتقال و ماندارین است و طعم ملس دلچسبی دارد. هم می‌توانید کامکوات را به‌عنوان میان‌وعده و به‌تنهایی میل کنید و هم می‌توانید آن را خرد کنید و در ظرف سالاد میوه‌تان بگنجانید. کامکوات سرشار از ویتامین سی، فیبر و آنتی‌اکسیدان است.
 
۴. گلابی
گلابی بر اساس اندازه، شکل، طعم و میزان سفتی انواع مختلفی دارد. این میوه مخروطی‌شکل یکی از پرطرف‌دارترین میوه‌های پاییزی است که در نقاط سردسیر می‌روید. گلابی برای درمان سنگ کلیه، یبوست، پیشگیری از سرطان و کاهش وزن بسیار مفید است. شما می‌توانید این میوه دلچسب را هم به‌صورت تازه میل کنید و هم کمپوت گلابی درست کنید. کمپوت گلابی هم از لذیذترین کمپوت‌هاست. در پاییز هنگام خرید میوه گلابی خوشمزه را از قلم نیندازید.
 
۵. پرتقال
پرتقال یکی از محبوب‌ترین میوه های پاییزی است. این میوه علاوه بر ویتامین C دارای مواد مغذی دیگری است که بدن شما را سالم نگه می‌دارد. فیبر موجود در پرتقال سطح قند خون را کنترل می‌کند و کلسترول بالا را کاهش می‌دهد و از این طریق از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی پیشگیری می‌کند. پرتقال مکملی عالی برای داشتن رژیم غذایی سالم است.
 
۶. سیب
از اواخر تابستان سیب‌های شیرین محلی می‌رسند. گرچه سیب را در بیشتر فصل‌های سال در میوه‌فروشی‌ها می‌بینید، اما فصل رسیدن و برداشت این سوپرمیوه خوشمزه پاییز است. سیب شیرین، ترش یا ملس؟ انتخاب شما کدام است؟ بسته به نوع سیب، طعم آن نیز فرق می‌کند. معمولا سیب‌های سبز کوچک ترش و سیب‌های زرد شیرین هستند. علاوه بر خوردن خود میوه، می‌توانید در دسرها، سالادها و کیک‌هایتان هم از سیب استفاده کنید.
 
۷. انار
جواهر فصل پاییز را می‌شناسید؟ انار با دانه‌های قرمز ملس و آبدارش، یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین میوه‌های پاییزی است. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این میوه خوشمزه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، سلامت سیستم ادراری، تقویت مغز و محافظت از بدن در برابر میکروب‌های مضر بسیار مفید است. انار یکی از بهترین میوه‌هایی است که باید در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.
 
۸. کیوی
اگر به‌دنبال میوه‌ای پاییزی هستید که سرشار از ویتامین C باشد، کیوی انتخاب مناسبی است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند مرکبات منبع اصلی ویتامین C هستند، در حالی که ویتامین C کیوی بیشتر از میوه‌های خانواده مرکبات است. کیوی نه‌تنها سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های C و E است، بلکه برای سلامت قلب و سیستم گوارشی نیز بسیار مفید است.
 
۹. گواوا
ممکن است به میوه‌های استوایی مانند گواوا احساس میوه‌های پاییزی را نداشته باشید، اما فصل اوج رسیدن این میوه، اواسط تا اواخر پاییز است. گواوا فوق‌العاده خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است. این میوه کالری کمی دارد، سرشار از فیبر است و مکملی عالی برای رژیم غذایی سالم است. عصاره برگ گواوا هم فواید زیادی دارد. خود این میوه و عصاره برگ‌های آن برای سلامت قلب، هضم بهتر و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفیدند.
 
۱۰. کرن‌ بری
کرن‌بری یا توت خرس یکی دیگر از انواع میوه پاییزی است که طعم ترش و شیرین دلچسبی دارد. فصل رسیدن این میوه پاییز است و در فصل‌های دیگر به سختی می‌توانید آن را پیدا کنید. توت خرس منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی خاص و همچنین چندین ترکیب گیاهی منحصربه‌فرد است که ممکن است برای پیشگیری از عفونت ادراری، سرطان معده و بیماری قلبی مفید باشد.
 
۱۱. زالزالک
زالزالک حاوی مواد مغذی مهمی برای حمایت از سلامت قلب است. این فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدانی، به گشادشدن رگ‌های خونی، بهبود جریان خون و محافظت از رگ‌های خونی در برابر آسیب کمک می‌کنند. میوه، برگ و گل گیاه زالزالک برای مصارف دارویی استفاده می‌شود.
 
۱۲. انجیر
انجیر دو بار در سال می‌رسد: اوایل تابستان و اوایل پاییز. پاییز یکی از بهترین مواقع سال برای خوردن انجیرهای شیرین و گوشتی است. با وجود رسیدن این میوه در ۲ فصل، هر ۲ فصل این میوه بسیار کوتاه‌اند، بنابراین تا جایی که می‌توانید از خوردن انجیرهای آبدار لذت ببرید!
 
۱۳. خرمالو
خرمالو یکی از اصلی‌ترین میوه های پاییزی است. این میوه نارنجی رنگ پاییزی طعم شیرین و گس‌مانند دلچسبی دارد که کاملا منحصر به‌فرد است. خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی مهمی مانند فیبر و ویتامین A است. می‌توانید خرمالو را به‌صورت تازه، خشک یا پخته مصرف کنید.
 
۱۴. انگور
اوایل پاییز زمان مناسبی برای لذت‌بردن از انواع مختلف انگور است. انگور در رنگ‌های سبز، زرد، قرمز و سیاه موجود است و به صورت دانه‌دار و بدون دانه دسته‌بندی می‌شود. انگور میان‌وعده خوشمزه‌ای است که می‌توانید میل کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. می‌توانید انگور را به‌تنهایی میل کنید یا با گنجاندن آن در ظرف سالاد میوه پاییزی از طعم بی‌نظیرش در کنار سایر میوه‌ها لذت ببرید.
 
۱۵. به
یکی از مفیدترین میوه های پاییزی به است. به در اواخر پاییز می‌رسد. تابه‌حال مربای به خورده‌اید؟ این میوه زردرنگ معمولا سفت است و به‌صورت خام مصرف نمی‌شود، اما مربای آن یکی از لذیذترین مرباهاست. به برای درمان اختلالات گوارشی، انواع آلرژی‌ها و قند خون بالا بسیار مفید است.
 
۱۶. کدو تنبل
کدو تنبل یکی دیگر از میوه‌هایی است که نوید رسیدن فصل پاییز را می‌دهد. این میوه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های فوق‌العاده سالم است. کالری کم کدو تنبل آن را به غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل می‌کند. مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدو تنبل سیستم ایمنی بدن و بینایی را تقویت می‌کنند، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهند و سلامت قلب و پوست را بهبود می‌بخشند. به‌راحتی می‌توانید کدو تنبل را به غذاهای شیرین اضافه کنید و از طعم و فواید بی‌نظیرش بهره‌مند شوید.
 
۱۷. آلوچه
آلوچه یکی دیگر از میوه های پاییزی خوش‌رنگ‌ولعاب و خوشمزه است. فرقی نمی‌کند آلو را تازه میل کنید یا خشک، هر دو حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مهم برای سلامت بدن هستند. آلوچه برای درمان پوکی استخوان، یبوست و بهبود سلامت کلی بدن مفید است.

۱۸. گریپ‌ فروت
گریپ‌فروت یکی از اعضای خانواده مرکبات است که طعم ترش و شیرین دلچسبی دارد. این میوه پاییزی و کم‌کالری به‌واسطه مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌های مفید و فیبری که دارد، یکی از سالم‌ترین مرکباتی است که می‌توانید بخورید. بر اساس تحقیقات، گریپ‌فروت شامل فواید سلامتی زیادی از جمله کاهش وزن و پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی است.
 
۱۹. بالنگ
از میان انواع میوه پاییزی بالنگ یکی از میوه‌های سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. این میوه پاییزی دارای خواص ضدمیکروبی، ضدباکتری و ضدقارچ است. پیشگیری از بالارفتن فشار خون، افزایش ادرار، درمان سرطان و البته پیشگیری از آن، از جمله خواص این میوه زردرنگ مفیدند.
 
۲۰. زغال‌ اخته
زغال‌اخته حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامتی بسیار مفیدند. زغال‌اخته سرشار از ویتامین K است؛ به همین خاطر میوه‌ای مفید برای تقویت سلامت قلب محسوب می‌شود. این ویتامین مهم در سلامت استخوان و لخته‌شدن خون نیز نقش مهمی دارد. زغال‌اخته یکی از بهترین منابع طبیعی برای تأمین آنتی‌اکسیدان‌های مفید است.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.