هر شهر ایران به چه چیزی معروف است؟

ایران کشور چهار فصلی است و هر گوشه آن آب و هوا و اقلیم خاص خود را دارد. از نظر فرهنگ و قدمت نیز شهر‌های ایران تاریخ غنی دارند. به همین دلیل هر شهر به چیزی شهرت دارد. شهری به خانه‌های خشت و گلی‌اش معروف است و شهری هم به پسته‌هایش شهرت دارد. بعضی از القاب شهر‌های ایران بیشتر شنیده شده‌اند و بعضی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. در ادامه با ما باشید تا ببینید هر شهر ایران به چه چیزی مشهور است؟
شنبه، 25 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
هر شهر ایران به چه چیزی معروف است؟
شهرهای ایران عجیب و دوست‌داشتنی هستند؛ هرآنچه بخواهیم از فرهنگ و هنر، تاریخ و تمدن همه را دارند. هر یک از شهرهای کشورمان به لقبی شهرت یافته‌اند. لقب‌های شهرهای مختلف ایران القابی خاص و نشات گرفته از خصوصیاتی همچون فرهنگ، طبیعت، صنعت، محصولات و آداب رسوم آن‌ها است. در ادامه با ما باشید تا با القاب شهر های ایران آشنا شوید.
 

یزد، شهر بادگیر‌ها

شهر بادگیرها، لقب شهر یزد است. این شهر در منطقه کویری قرار دارد و در گذشته به دلیل آب و هوای گرمش تمام خانه‌ها بادگیر داشتند. بادگیر‌ها هوای داغ و گرم این منطقه را به نسیمی خنک تبدیل می‌کردند. در حال حاضر نیز این شهر بیشترین بادگیر‌های جهان را دارد. بلندترین بادگیر جهان نیز در باغ دولت آباد یزد قرار دارد. قدمت این بادگیر به ۲۷۰ سال پیش یعنی دوران زندیه باز می‌گردد.
 

رفسنجان، شهر پسته

شهر پسته، شهر طلای سبز از معروف‌ترین القاب شهر‌های ایران است که به شهر رفسنجان نسبت داده می‌شود. این شهر یکی از قطب‌های مهم در تولید پسته کشور است. انواع با کیفیت و درجه یک پسته هم برای مصرف داخلی و هم برای صادرات را در این شهر می‌توانید پیدا کنید.
 

شیراز، شهر بهار نارنج

شیراز به شهر بهارنارنج‌ها شناخته می‌شود. این شهر از نظر تاریخی قدمت طولانی دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ایران یعنی تخت جمشید نیز در این شهر قرار دارد. شیراز به شکوفه‌های بهارنارنجش شهرت دارد. اگر در فصل بهار به این شهر سفر کنید حتما عطر بهارنارنج را در کوچه و خیابان‌های این شهر حس می‌کنید. تور شیراز در فصل بهار طرفداران زیادی دارد.
 

چابهار، شهر همیشه بهار

چابهار به شهر همیشه بهار شناخته می‌شود. حتی گفته می‌شود نام چابهار از چهاربهار گرفته شده است. یعنی شهری که هر چهار فصل آن بهار است. این یکی از زیباترین القاب شهر‌های ایران است. چابهار در سیستان و بلوچستان قرار دارد و یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های ایران را دارد. تالاب لیپار که به تالاب صورتی هم شهرت دارد یکی از زیباترین مناطق این استان است.
 

دامغان، شهر صد دروازه

دامغان یکی از شهر‌های تاریخی و کهن ایران است. این شهر قدیمی‌ترین مسجد ایران را دارد. این شهر بیش از چند دروازه قدیمی دارد و به همین دلیل به آن شهر صد دروازه می‌گویند.

هر شهر ایران به چه چیزی معروف است؟
 

اصفهان، شهر نصف جهان

در میان القاب شهر‌های ایران، قطعا لقب اصفهان را شنیده‌اید. شهری که به نصف جهان شهرت دارد. اصفهان، نصف جهان، شهر گنبد‌های فیروزه‌ای یکی از پر جاذبه‌ترین شهر‌های ایران است. به قدری جاذبه دارد که قطعا با یک بار سفر موفق نمی‌شوید کل شهر را بگردید. تور اصفهان یکی از پرطرفدارترین و مهم‌ترین تور‌های گردشگری داخلی است.
 

کاشان، شهر فرش

کاشان یکی از زیباترین شهر‌های ایران است. شهری که هم به خانه‌های تاریخی‌اش و هم به صنعت فرشبافی‌اش شهرت دارد. کاشان را پایتخت فرش ماشینی جهان می‌نامند. این لقب به دلیل کیفیت فرش‌های ماشینی و تنوع آن‌ها است. از طرفی خانه‌های تاریخی این شهر شهرت زیادی دارند. بعضی از این خانه‌ها به هتل تبدیل شده‌اند. در طول سال گردشگران زیادی تنها برای بازدید و اقامت در این خانه‌ها راهی کاشان می‌شوند.
 

تبریز، شهر اولین‌ها

در بین القاب شهر‌های ایران، تبریز یکی از شناخته شده ترین‌ها است. تبریز را به عنوان شهر اولین‌ها می‌شناسند. تبریز فراز و نشیب‌های زیادی داشته و مدت طولانی نیز پایتخت ایران بوده است. ساخت اولین مدرسه نابینایان و ناشنوایان، سینما سولی اولین سینما ایران، اولین عمل قلب باز، اولین انجمن زنان ایران، اولین شهرداری ایران و خلاصه بسیاری از اولین بار‌ها باعث شده تا این لقب را به آن بدهند.
 

قائنات، شهر زعفران

از بین القاب شهر‌های ایران، لقب پایتخت طلای سرخ به قائنات نسبت داده می‌شود. همین طور به آن پایتخت زعفران جهان هم می‌گویند. این شهر در استان خراسان جنوبی قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان زعفران کشور است.
 

سرعین، شهر چشمه‌های آب گرم

سرعین به چشمه‌های آب گرمش شهرت دارد. این شهر در اردبیل قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری آن است. سرعین چندین چشمه آب گرم دارد که گفته می‌شود برای کاهش درد مفاصل، رماتیسم، اعصاب و … بسیار خوب است.
 

بندر انزلی، شهر نیلوفر‌های آبی

بندر انزلی نیز شهری شمالی است که در استان گیلان قرار دارد. معروف‌ترین جاذبه گردشگری این شهر تالاب انزلی است. در حال حاضر تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی ایران است. این تالاب وسعت زیادی دارد و انزلی را به دو بخش تقسیم کرده است. شهرت این تالاب به گل‌های نیلوفرش است. گل‌هایی شناور روی آب که از اواخر خرداد تا اواسط شهریور دیده می‌شوند، یکی از زیبایی‌های این تالاب هستند.
 

رشت، شهر باران

شهر رشت به باران‌هایش معروف است. این شهر در طول سال معمولا بارانی است و باران تند و بدون وقفه‌ای دارد. به همین دلیل به آن شهر باران می‌گویند. بعضی‌ها نیز آن را به شهر باران‌های نقره‌ای می‌شناسند. رشت بزرگ‌ترین کلان شهر منطقه شمال ایران است. استان گیلان جزو مناطق توریست پذیر ایران است و رشت از نظر گردشگری رتبه سوم را میان شهر‌های دیگر دارد.
 

آبادان برزیل ایران

شاید لقب دادن آبادان به شهر برزیل ایران، شبیه یک شوخی باشد، اما این شوخی زمانی که سفیر برزیل در ایران به دیدار دربی جنوبی‌ها به آبادان سفر می‌کند یعنی آوازه آبادان را شنیده و به آن اعتقاد دارد. عشق ویژه آبادانی‌ها به فوتبال، تیم‌های فوتبالی که قدمتشان به دوران حضور انگلیسی‌ها در این شهر می‌رسد، و شاید کمی تشابه ظاهری برزیلی ها به آبادنی‌ها، این شهر را به نام برزیل ایران مشهور کرده است. در ورزشگاه‌های این شهر که به تماشای فوتبال بنشینید از دیدن بی‌شمار پرچم‌های سبز و زرد برزیل شگفت‌زده می‌شوید.

هر شهر ایران به چه چیزی معروف است؟
 

اهواز شهر شب زنده دار

مردم اهواز با توجه به آب وهوای گرم این شهر، فعالیت خود را در شب‌ها بیشتر پیگیری می‌کنند. شب‌ها در پارک ساحلی اهواز، فست فودی‌ها و فلافلی‌های این شهر، به زنده بودن اهواز کمک می‌کنند.
 

ایلام سرزمین طلوع آفتاب، عروس زاگرس

در کتیبه‌های بابلی نام ایلام به شکل آلام یا آلامتو آمده است که به معنای کوهستان یا کشور طلوع خورشید است، ازین رو به این شهر سرزمین طلوع آفتاب می‌گویند. هرچند برخی دیگر نیز معنای این سرزمین را شهری بر روی بلندی می‌دانند. زیبایی این سرزمین سبب شده به آن عروس زاگرس نیز گفته شود.
 

بروجرد پاریس کوچولو

اگر از بام بروجرد به سمت غرب نگاه کنید، دهکده‌هایی را می‌بینید که شما را به یاد چشم‌اندازهای اروپا می‌اندازد. از آنجایی که اطراف شهر بروجرد (همچون پاریس) در مناطق پست قرار گرفته است از دیگر دلایلی است که بروجرد را به پاریس کوچولو تشبیه کرده است. جالب است بدانید بجنورد مرکز استان خراسان شمالی نیز به پاریس کوچولو مشهور است، خیابان‌کشی‌های منظم، باغ‌ها و نهرهای زیبا به سبک شهرهای اروپایی، راه اندازی اولین کارخانه برق و مواردی اینچنین سبب این نامگذاری شده است.
 

بسطام شهر عارفان

نام بایزید بسطامی در میان ایرانیان اهل دل، نامی شناخته شده است، اما بایزید، تنها عارف شهر بسطام نیست، دهستان خرقان، مدفن شیخ ابوالحسن خرقانی نیز در همین شهر قرار گرفته و به همین دلیل بسطام را شهر عارفان می‌خوانند. شهر شبستر را نیز شهر عارفان می‌دانند چرا که شیخ محمود شبستری از اهالی این شهر است.
 

بندر گناوه دبی ایران

مراکز خرید بندر گناوه سبب شده است تا این شهر به بهشتی برای عاشقان خرید تبدیل شود، گذاشتن لقب دبی ایران بر روی این شهر نیز به دلیل وفور مراکز خرید در این شهر است.
 

بوشهر سرزمین آیین و مراسم، سرزمین نخل و دریا

نخلستان‌های زیبا و دریای نیلگون خلیج فارس سبب شده بوشهر را سرزمین نخل و دریا بدانند. علاوه بر آن، وجود مراسمی مانند مراسم زار و دیگر مراسم خاص محلی گره گشو،حجله قاسم، ادای نذر، ستاره سهیل، دعای باران، یزله گردانی و … این شهر را به شهر آیین و مراسم نیز مشهور کرده است.

هر شهر ایران به چه چیزی معروف است؟
 

بهبهان شهر نرگس و شقایق

پاییز و زمستان بهبهان، بوی نرگس‌ها شما را مست می‌کند و دم دمه‌های بهار با نگران شدن چشم نرگس به شقایق‌ها، زردی نرگس تبدیل به سرخی شقایق می‌شود. بهبهان پر است از نرگس زار و گلزارهای نرگس و شقایق، از این رو به آن سرزمین نرگس و شقایق می‌گویند.
 

پاوه شهر هزار ماسوله

خانه‌های پاوه همچون روستای ماسوله، روستایی پلکانی به شمار می‌آید، از این رو به آن شهر هزار ماسوله می‌گویند.
 

جیرفت هندوستان کوچک،کالیفرنیای ایران

جیرفت اقلیم منحصر به فردی دارد، می‌گویند این شهر تنها دو روز زمستان را تجربه می‌کند و باقی اوقات هوایی بهاری یا تابستانی دارد، آب و هوایی که تنها در بخشی از هندوستان و کالیفرنیا می‌توان نظیر آن را یافت. محصولات کشاورزی این شهر نیز به محصولات کشاورزی هندوستان نزدیک است.
 

رامسر عروس شهرهای ایران

پوشش گیاهی جذاب، سرسبزی، مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، قرار گرفتن در کنار جنگل و دریا از رامسر شهری تماشایی با چشم‌اندازهای رویایی ساخته است، از این رو به رامسر عروس شهرهای ایران می‌گویند.
 

سراوان زادگاه خورشید ایران

شاید اولین بار باشد که می‌شنوید سراوان اولین شهر ایرانی است که خورشید در آن طلوع می‌کند، چرا که این شهر، شرقی‌ترین شهر کشور و هم مرز با پاکستان است. جالب است بدانید طلوع و غروب خورشید در سراوان با طلوع و غروب خورشید در غربی ترین شهر ایران یک ساعت و 17 دقیقه فاصله دارد.
 

سمنان شهر اخلاق، اقیانوس لهجه ها

سمنان از امن‌ترین شهرهای ایران است و آمار جرم و جنایت در آن بسیار پایین است، به همین دلیل آن را شهر اخلاق نامگذاری کرده‌اند. از طرفی در هر شهر و روستای این استان که بچرخید، مردمش لهجه خود را دارند. از روستای افتر گرفته تا اسفنجان، کالپوش، سنگسر، شهمیرزاد، لاسجرد و سرخه گویش‌های متفاوتی دارند، جالب است بدانید گویش سمنانی مرتبط با زبان‌های ماد و پارت است.
 

سمیرم سرزمین هزار چشمه

سمیرم از شهرهای کمتر شناخته شده ای است که می‌تواند یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در ایران باشد، آب و هوای دلپذیر، چشمه‌ها و آبشارهای خروشان، دامنه‌های سرسبز، قله‌های پربرف کوه دنا جلوه‌های زیبای آفرینش در این شهر به شمار می‌آیند. وجود چشمه‌سارهای فراوان در شهرستان سمیرم، این شهر را به سرزمین هزار چشمه مشهور کرده است.
 

سنندج سرزمین شقایق های وحشی

بهار، دشت ها و اطراف جاده‌های کردستان و اطراف سنندج همچون فرشی سرخ تماشایی و دیدنی‌تر از همیشه است، فرشی از شقایق‌های وحشی در پس زمینه علفزارهای سرسبز. از این رو سنندج و کردستان را سرزمین شقایق های وحشی می‌نامند.

هر شهر ایران به چه چیزی معروف است؟
 

سیستان و بلوچستان سرزمین نخل و آفتاب،سرزمین کویر و دریا ،سرزمین اسطوره ها

حتما می‌دانید که زادگاه رستم، مشهورترین پهلوان ایرانی در شاهنامه، کیقباد اولین شاه کیانیان در شاهنامه، یعقوب لیث صفاری پادشاه و موسس سلسله صفاری و بسیاری دیگر از اسطوره‌های ایرانی استان پهناور سیستان و بلوچستان است. به دلیل مجاورت کویر و دریا در این استان و همچنین وجود نخلستان های زیبا و اشعه‌های زیبای آفتاب در این استان، آن را به سرزمین نخل و آفتاب و کویر و دریا نیز می‌شناسند.
 

طبس عروس کویر ایران

برای رسیدن به طبس باید از جاده‌های کویری عبور کنید، شهری با بلوارها و خیابان‌های رنگارنگ، عطر شکوفه و بهارنارنج و پر است از نخلستان‌های سرسبز، ازین رو به آن عروس کویر ایران می‌گویند. به طبس همچون جزیره قشم لقب بهشت زمین شناسی ایران نیز می‌گویند.
 

قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

در طول تاریخ، قزوین مأمن و محل تولد خوشنویسان بزرگ ایرانی بوده است، خوشنویسانی که بیش از هزار سال است برای ارتقای این هنر با ذوق و سلیقه تلاش کرده‌اند. میرعماد قزوینی از بزرگترین خوشنویسان ایران از جمله هنرمندان مشهور قزوینی به شمار می‌آمد.
 

قشم سرزمین عجایب هفتگانه

قشم سرزمینی است که طبیعت بی‌نظیرش هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. قشم را سرزمین عجایب هفتگانه می‌دانند زیرا هفت جاذبه شگفت‌انگیز دارد که در کمتر جایی می‌توان آن را دید.
 

کرج ایران کوچک

قومیت‌های مختلف با فرهنگ‌های متنوع در این کلان شهر زندگی می‌کنند، از این رو به آن نام ایران کوچک داده‌اند.
 

کهگیلویه و بویر احمد سرزمین لاله های واژگون / سرزمین چهار فصل

آب و هوای چهار فصل و دشت‌های وسیع لاله واژگون این استان را به دو لقب سرزمین لاله‌های واژگون و سرزمین چهار فصل مشهور کرده است..
 

گرگان شهر طلای سفید

پنبه را طلای سفید می‌دانند، پنبه‌ها مزارع گرگان را همچون تکه‌هایی برف‌مانند آذین می‌بندند به همین دلیل به گرگان لقب شهر طلای سفید داده‌اند.
 

لرستان سرزمین آبشارها،سرزمین گیسوان آبی

لرستان نام یک شهر نیست، اما به دلیل فراوانی آبشارهای زیبا در آن به سرزمین آبشارها یا گیسوان آبی مشهور است. آبشارهایی که برای عاشقان طبیعت و سرسبزی، بهشت به شمار می‌آیند. تماشای بزم آب و صخره در مخمل کوه، آب سفید،آبشار بیشه، نوژیان، چکان، وارک و آفرینه که از جمله آبشارهای منحصر به فرد این استان به شمار می‌آیند، همچون گیسویی از آب، دل و هوش از طبیعت‌گردان می‌برند. دارالغرور لقب قدیمی استان لرستان به شمار می‌رفتند
 

مراغه پایتخت نجوم ایران

آوازه جهانی مراغه به دلیل رصدخانه‌ای که در دوره هلاکوخان (نوه چنگیزخان) توسط خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده بود، در جهان پیچیده بود، امروزه نیزرصدخانه مراغهدر ساختمانی جدید مشغول به فعالیت است.
 

ودر پایان

به طور کلی می‌توان گفت که هر شهر ایران با یک معرف خاص و منحصر به فرد به یاد می‌ماند. این معرف ممکن است به دلیل تاریخچه، فرهنگ، آثار باستانی، صنایع دستی، غذاهای محلی و یا جاذبه‌های گردشگری باشد. در کل، هر شهر ایران با داشتن معرف خود، به عنوان یک قطب فرهنگی، تاریخی و گردشگری در جهان شناخته می‌شود.
 

منابع

https://negarmag.com
https://ejiga.com
https://wikitop.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.