مقدمه:
سردار سلیمانی عمری به مجاهدت، اخلاص و تقوا گام در مسیر تحقق اهداف عالیه اسلام ناب محمدی (ص) گذاشت .و این همان به ثمر نشستن آرمانهای امام راحل و عظیمالشان (قدس سره) و شهدای گرانقدر ایران اسلامی است.
که سردار به عنوان یک سرباز حامی ولایت به معنای کامل کلمه مصداق آیه شریفه "أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم" تجلی کرد.
این شهید وارسته با جهاد پیوسته فیسبیلالله "کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوص" در مقابل دشمنان اسلام و انقلاب ایستاد .
و هجمه سخت و ضربات مهلکی بر پیکره جبهه نفاق و کفر و طاغوت وارد آورده و با خستگیناپذیری تمام به حکم آیه شریفه " قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ " به اردوی دشمن تاخت.
سردار سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی و مردی که در خدمت وطن و اسلام بود، همواره به رفاه و امنیت مردم ایران و منطقه تلاش کرد
او با ایستادگی و شهامت و خستگی ناپذیری، به دشمنان نشان داد که ایران و ملت ایران از مقاومت و مبارزه در برابر هرگونه تهدیدات هراسی ندارد.
استواری و ایستادگی سردار سلیمانی در مقابل دشمنان، نمونه و الگوی برحقی است برای جبهه مقاومتی که خودش از بنیانگذارهای او بوده است.
او با اعتقاد، اراده و ایمان بسیار قوی، نشان داد که اگر با اصرار و ایستادگی مقابله کنیم، میتوانیم در مقابل هرگونه تهدیدی پیروز شویم.
در این مطلب به بعضی ویژگی ها و مصادیق قرآنی شهید سردار سلیمانی و الکوهای رفتاری و دینی سیدالشهداء مقاومت اشاره حواهیم کرد.
ویژگی هاى قرآنىِ سیدالشهداء مقاومت، سردار رشید شهید حاج قاسم سلیمانى
سردار سلیمانی همانند سلمان فارسی
خداوند متعال در سوره مائده در این آیه :: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. [1](اى کسانى که ایمان آورده اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، [به خدا زیانى نمى رساند].
خداوند گروهى را مى آورد که آنها را دوست دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛
در راه خدا جهاد مى کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگرى هراسى ندارند. این، فضل خداست که آن را به هر کس بخواهد [ وشایسته ببیند] مى دهد؛.
همجنین درسوره محمد این آیه : «وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ :
«اگر شما از پذیرش این دین روی بگردانید، خداوند قوم دیگرى را به جای شما میآورد که مثل شما نیستند».[2]
از معنی ایه فهمیده می شود که خداوند ضمن تهدید جمعى از همراهان پیامبر اسلام که در باورهاى دینى و دفاع از ارزشها اسلامى استوار نبودند.
با صراحت پیشگویى کرده که در آینده ى تاریخ اسلام، گروهى به یارى این آیین الهى میآیند که مانند آنها نیستند، بلکه یاران راستین و استوار دین خدا هستند.
نکته قابل توجه این است که آیاتی از قرآن در نکوهش قوم عرب، به جهت عدم ثبات و پایداری در ایمان، و تهدید به جایگزینی قوم دیگر به جای آنها، برای پذیرش ایمان نازل شده است.
لذا روایات زیاد ی در تفسیر این دو آیه وجود دارد که در آنها به جای کلمهی «علم» کلمهی «دین» یا «ایمان» آمده است.
چنانچه در روایتی می خوانیم که : هنگامى که این آیه نازل شد سلمان فارسى حاضر بود، پیامبر دست بر شانه سلمان گذاشت و فرمود:
«وَ رَوَى أَبُو هُرَیْرَةَ أَنَّ نَاساً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ ذَکَرَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ وَ کَانَ سَلْمَانُ إِلَى جَنْبِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَضَرَبَ یَدَهُ عَلَى فَخِذِ سَلْمَانَ فَقَالَ هَذَا وَ قَوْمُهُ وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ».[3]
اصحاب از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند: این گروهى که خداوند در این آیات به آنها اشاره کرده چه کسانی هستند؟!
در این هنگام که سلمان در کنار پیامبر(ص) بود، پیامبر(ص) دست بر پاى - و طبق روایتى بر شانهی سلمان زد و فرمود:
«منظور این مرد و قوم او است، سوگند به آنکس که جانم به دست او است، اگر ایمان در ثریا باشد گروهى از مردان فارس آنرا به دست میآورند» مقصود خداوند سبحان، سلمان و هموطنان اویند.
بررسى زندگى نورانى شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی نشان میدهد که او در صف نخست این ویژگى ها قرار دارد.
سردار سلیمانی پرچمدار محور مقاومت
سردار سلیمانی یک مبارز حقیقی در میدان نبرد بود. او به عنوان فرمانده قدرتمند سپاه قدس، در جبهههای نبرد در مناطق مختلفی مانند:عراق، سوریه و لبنان حضور داشت و در مقابل دشمنان ایران و مسلمانان عرب، به مبارزه مداوم مشغول بود.
ایشان به عنوان فرمانده برجسته و برترین سردار ایران، نقش بسیار مهمی را در تشکیل و رهبری محور مقاومت در منطقه داشتند.
سردار سلیمانی توانست با استراتژیهای خود، ترس و وحشت را به دشمنان القا کند و در عین حال، امید و ایمان را در دل مردم منطقه برانگیزاند. ایشان به عنوان یک رهبر متعهد و پرتلاش، با تلاشهای خود در راه مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از ارزشهای انقلابی، نمونهای برتر از شجاعت و ایثار در محور مقاومت بودند.
سردار سلیمانی به عنوان پرچمدار محور مقاومت، با استراتژیهای خود توانست ترس و وحشت را به دشمنان القا کند و همچنین امید و ایمان را در دل مردم منطقه برانگیزاند. ایشان با تلاشهای خود در راه مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از ارزشهای انقلابی، محور مقاومت را به پیروزیهای بزرگی رساند.
صداق های روایی شهید مقاومت را کم نیست. .همانظور که در روایات زیادى که از طرق شیعه و اهل تسنن وارد شده مى خوانیم که این آیه فوق ، در مورد على(علیه السلام) در فتح خیبر، یا مبارزه با «ناکثین»، «قاسطین» و «مارقین» (آتش افروزان جنگ جمل، سپاه معاویه، و خوارج) نازل شده است،
لذا مى بینیم پیامبر(صلى الله علیه وآله) بعد از عدم توانائى عده اى از فرماندهان لشگر اسلام براى فتح خیبر، یک شب در مرکز سپاه اسلام رو به آنها کرده، فرمود:
لاَ عْطِیَنَّ الرّایَةَ غَداً رَجُلاً، یُحِبُّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یُحِبُّهُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ، کَرّاراً غَیْرَ فَرّار، لا یَرْجِعُ حَتّى یَفْتَحَ اللّهُ عَلى یَدِهِ
(به خدا سوگند، فردا پرچم را به دست کسى مى سپارم که خدا و پیامبر را دوست مى دارد و خدا و پیامبر نیز او را دوست مى دارند،
پى در پى به دشمن حمله مى کند و هیچ گاه از برابر آنها نمى گریزد و از این میدان باز نخواهد گشت، مگر این که خدا به دست او پیروزى را نصیب مسلمانان مى کند). [4][
در روایت دیگرى مى خوانیم: هنگامى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) درباره این آیه سؤال کردند، دست خود را بر شانه «سلمان» زده، فرمود: «منظور این و یاران او و هموطنان او هستند.5]
و به این ترتیب، از اسلام آوردن ایرانیان، کوشش ها و تلاش هاى پرثمر آنان براى پیشرفت اسلام در زمینه هاى مختلف، پیشگوئى کرد.
سردار سلیمانی پیرو واقعی اهل بیت علیهم السلام
و در مورد آیه ذکر شده در روایات دیگرى مى خوانیم: این آیه فوق درباره یاران مهدى(علیه السلام) نازل شده است که با تمام قدرت در برابر آنها که از آئین حق و عدالت مرتدّ شده اند، مى ایستند و جهان را پر از ایمان و عدل و داد مى کنند. [6]شکى نیست: این روایات که در تفسیر آیه وارد شده با هم تضاد ندارند؛ زیرا این آیه همان طور که سیره قرآن است،.
یک مفهوم کلّى و جامع را بیان مى کند که على(علیه السلام) یا سلمان فارسى مصداق هاى مهم آن مى باشند و کسان دیگرى که این برنامه ها را تعقیب مى کنند، نیز شامل مى شود، هر چند در روایات از آنها ذکرى نشده باشد.
ولى متأسفانه تعصب هاى قومى در مورد این آیه، به کار افتاده و افرادى را که هیچ گونه شایستگى ندارند و هیچ یک از صفات فوق در آنها وجود نداشته،به عنوان مصداق و شأن نزول آیه شمرده اند،
تا آنجا که «ابو موسى اشعرى» ـ که با حماقت کم نظیر و تاریخى خود، اسلام را به سوى پرتگاه کشانید، و پرچمدار اسلام، على(علیه السلام) را در تنگناى سختى قرار داد ـ را از مصادیق این آیه شمرده اند! [7] [8]
علی علیه السلام، با دشمنشناسی و تلاش بیوقفهی خود، از نمونههای برتر وفاداری و پایبندی به امام رسول خدا بود. ایشان در همهی امور خود، به رهبری از رسول خدا (ص) عمل میکردند و به ترویج اسلام و ارزشهای آن تلاش میکردند.
سلمان فارسی نیز یکی از یاران و پیروان.است که با هوشمندی و شجاعت خود، به خدمت پیامبر اکرم بوده است و راه دین و اسلام و فرمان برداری از پیامبر خدا را پیروی میکردند. سلمان فارسی با پایبندی به آنچه رسول خدا فرموده بود، به ترویج اسلام و دفاع از حقانیت امامت اهتمام میورزیدند.
سردار سلیمانی نیز با ایمان و وفاداری خود، به خدمت ولایت فقیه و امام زمان (عج) میپرداختند. ایشان با تلاشهای خود در مبارزه با دشمنان امام زمان و تروریستها، توانستند به اهداف دین در تحقق عدالت و نابودی استکبار جهانی کمک کنند.
سردار سلیمانی تجلی نصرت و امید
سردار سلیمانی میتواند مصداقی بارزی از این آیه در سوره توبه می باشد ، سردار رشید اسلام در جنگ های مختلف، حضور داشت .اوبا هجمه سخت و ضربات مهلکی بر پیکره جبهه نفاق و کفر و طاغوت وارد آورده و با خستگیناپذیری تمام به حکم آیه شریفه قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَیَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ به اردوی دشمن تاخت. [9]
"با آنان جنگ کنید، خداوند آنها را به دست شما مجازات و خجل کند و شما را در برابر آنان نصرت کند و سینههای گروهی از مؤمنان را شفا بدهد."
سردار سلیمانی، با حضور و مبارزه در جبهههای نبرد و مقابله با دشمنان ایران و مسلمانان، در واقع به دستورات خداوند و ارزشهای دینی خود وفادار بود.
او در جنگ با دشمنان، با وجود خطرات و مشکلات، ایستادگی و تلاش کرد تا دین و ملت خود را محافظت کند و به مؤمنان نصرت کند.
همچنین، سردار سلیمانی با ایستادگی و تصمیمات خود، به مؤمنان انگیزه و امید میبخشید. مانند آیه توبه که خداوند در آن وعده میدهد که به مؤمنان نصرت خواهد کرد .
و صدورشان را شفا خواهد داد، سردار سلیمانی نیز با مبارزه و استقامت، به مؤمنان نصرت و امید میبخشید و قدرت و اراده آنان را تقویت میکرد.
سردار سلیمانی سمبل مقاومت وایستادگی
سردار سلیمانی تاریخ ایران و جهان است. او به عنوان یک رهبر نظامی، تاکتیک های برتری را در مقابله با دشمنان ایران و مسلمانان عرب ارائه داد.این آیه مى فرماید: (خداوند کسانى را دوست مى دارد، که در راه او پیکار مى کنند، همچون سدّى فولادین و بنایى محکم و یکپارچه)؛
«اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ فِى سَبِیلِهِ صَفّاً کَاَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ». [10]
بنیان به معنى هرگونه بنا است، و مرصوص از ماده رصاص به معنى سرب است، در گذشته، گاهى براى محکم شدن بنا و یکپارچگى دیوارها، سرب را آب کرده، و در لابلاى قطعات سنگ و مانند آن مى ریختند تا تمام فاصله ها را پر کند و مصالح بنا را به هم پیوند دهد،
لذا به هر بناى محکمى مرصوص مى گفتند که اشاره به استحکام و یکپارچگى آن بود. درست است که آیه درباره پیکار نظامى و جهاد فى سبیل اللّه است،
ولى روشن است که این معنى در سایر مجاهدت هاى اجتماعى، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، جارى است. زیرا در این عرصه ها یکپارچگى، اتحاد و انسجام دل ها لازم است. [11]
«کأنهم بنیان مرصوص، سردار یک دژ پولادین، در مقابل دشمن ایستید، . این، یکی از ویژگیهایی است که باید در سنگر دفاع حفظ شود.
سردار سلیمانی با وجود تهدیدات و فشارهای بسیاری که از سوی دشمنان ایران وجود داشت، همواره با استواری و ایستادگی مقابله کرد.
او با مدیریت هوشمندانه و قدرت نظامی، در مقابل حملات تروریستی و تهدیدات نظامی دشمنان، ایران را در برابر هرگونه تهدید دفاع کرد.
سردار سلیمانی فروتن و متواضع
سردار سلیمانی در مقابل مؤمنان فروتن بسیار احترام قائل بود. او با ایمان عمیق و تعهد به ارزشهای دینی، همواره در خدمت مؤمنان و اسلام بود.سردار سلیمانی با خدمت به مردم و دفاع از ارزشهای دینی، نمونهای برای فروتنی و تسلیم خداوند بود.
او همواره با حساسیت و محبت به نیازها و مشکلات مؤمنان و مردم عادی نگریست. با ارائه کمکهای انسانی و اقتصادی به آنان، سعی کرد تا زندگی آنها را بهبود بخشد و به ایجاد عدالت اجتماعی کمک کند.
سردار سلیمانی با ایستادگی در میدان نبرد و حفظ امنیت و عدالت، مؤمنان را از تهدیدات و ظلم دشمنان محافظت میکرد. او با خدمت به مؤمنان و اجرای دستورات دینی، نشان داد که فروتنی، اعتقاد و تسلیم به فرمان خداوند، یکی از ویژگیهای مهم افراد مؤمن است.
سردار سلیمانی با تلاش و ایستادگی خود، نمونهای برای همه مؤمنان بود. او با نشان دادن فروتنی و تسلیم خداوند، به مردم آموخت که با ایمان و اراده قوی میتوانند در برابر دشمنان ایستادگی کنند و به پیروزی برسند.
الصّادق (علیه السلام)- التَّوَاضُعُ أَصْلُ کُلِّ شَرَفٍ وَ خَیْرٍ وَ نَفِیسٍ وَ مَرْتَبَهًٍْ رَفِیعَهًٍْ وَ لَوْ کَانَ لِلتَّوَاضُعِ لُغَهًٌْ یَفْهَمُهَا الْخَلْقُ لَنَطَقَ عَنْ حَقَائِقِ مَا فِی مَخْفِیَّاتِ الْعَوَاقِبِ وَ التَّوَاضُعُ مَا یَکُونُ لِلَّهِ وَ فِی اللَّهِ وَ مَا سِوَاهُ مَکْرٌ وَ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ شَرَّفَهُ اللَّهُ عَلَی کَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ وَ لِأَهْلِ التَّوَاضُعِ سِیمَاءُ یَعْرِفُهَا أَهْلُ السَّمَاوَاتِ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ مِنَ الْعَارِفِینَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ وَ قَالَ أَیْضاً مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ ...
امام صادق (علیه السلام)- تواضع و فروتنی، اصل و اساس هر شرف و خیر و دارایی فراوان و مرتبهای بسیار بلند است .
و اگر برای تواضع زبان و لغتی بود که خلق آن را میفهمیدند هرآینه خبر میداد ما را از حقایق پوشیده و اسرار نهان و نتایجی را که برای آن هست.
و تواضع چیزی است که برای خدا و در راه خدا باشد، و اگر نه، آن مکر است اگر چه بهصورت تواضع باشد.
و چون تواضع برای خدا شد؛ خداوند متعال او را عزّت و بزرگی و شرافت بر بسیاری از بندگان خود داده، و در نزد مردم عزیز و بزرگ میشود.
و برای اشخاص متواضع چهرههای مخصوصی است که ملائکه آسمان و اهل معرفت از اهل زمین آنان را میشناسند.
خداوند متعال میفرماید: و بر اعراف مردانی هستند که همه را به نشانیشان میشناسند. [12] (و باز فرموده است: مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی الله بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ... [13]
سردار سلیمانی در خط مقدم ولایت مداری
سردار که در زمره فرماندهان بیبدیل سپاه اسلام بود، نمونهای کامل و تمام از ولایتمداری و لبیک به ندای امام عصر (عج) و نایب برحق آن حضرت بود که با اقتدا به علمدار کربلا در اطاعت از فرمان امام و مولا و مقتدای خویش ندای "هیهات منا الذله" سر داد.و با شعار " اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی" در صف مقدم نبرد با جبهه طاغوت پابرجا ماند تا همچون اصحاب انبیای الهی که استقامت ورزیدند، نمونه و تفسیری عینی از آیه:
وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ[14]
چه بسیار رخ داده که پیغمبری جمعیت بسیار (از پیروانش) همراه او جنگیدند و با این حال، اهل ایمان با سختیهایی که در راه خدا به آنها رسید هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرو نیاوردند و (صبر و ثبات پیش گرفتند، که) خدا صابران را دوست میدارد.
از ابن دأب روایت شده که هنگامى که امیرالمومنین على علیهالسلام از غزوه احد مراجعت فرمود. هشتاد جراحت بر بدن او وارد آمده بود پیامبر به عیادت نزد وى آمد .
و وقتى على را بدان وضع که از جراحات زیاد رنج میبرد، دید. گریست و فرمود: یا على هر کسى که در راه خدا صدمات و لطماتى را متحمل شود، اجر و پاداش او با خداوند خواهد بود.
على ابىطالب در پاسخ در حالتى که گریه میکرد، گفت: پدر و مادرم فداى تو باد یا رسول اللّه، شکر میکنم پروردگار را که پشت به جنگ نکردم و فرار اختیار ننمودم، سپس پیامبر فرمود:
یا على ابوسفیان موعد ملاقات خود را با ما در حمراء الاسد قرار داده است. على گفت: یا رسول اللّه اگر او هر قدر افرادى را بسیج کند و به نبرد پردازد.
با او به مقابله خواهیم پرداخت و از جنگ با او رو گردان نخواهیم بود سپس این آیات نازل گردید.[14].[15]
سردار سلیمانی و مسیر حق طلبی
هرچند، فقدان این سردار رشید سپاه اسلام ثلمهای بزرگ است لیکن راه و مرام این شهید والامقام که همانا راه و مشی و مرام سیدالشهدا (ع) است، پابرجاست .تا آنجا که آحاد امت اسلامی و جوانان غیور و مؤمن در سراسر جهان در یک جبهه مقاومت متحد به وسعت کل عالم برای ادامه دادن راه این شهید والامقام و خونخواهی خونهای پاک به ناحق ریخته توسط اشرار و پلیدان عالم متحد گشتهاند.
و با تجهیز قوا به حکم " وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ" [16] نبرد با جبهه طاغوت و یزیدان زمان و منافقان و مزدوران اشرار و مستکبران را با تاسی از فرمان الهی " وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ"[17] ادامه خواهند داد؛.
که این بیرق مبارزه با ظلم و جهل و استبداد و یاغیگری مستکبران عالم به دست صاحب لوای اصلی آن یعنی وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) برسد.
سردار سلیمانی و انتقام سخت
طنین لبیک از جانب لبیکگویانی که با همه وجود مشحون از عشق به ولایت گردیدهاند و با آرزوی شهادت در انتظار "انتقام سخت" از عاملان جنایتهای اخیر و در رأس همه آنها شیطان الأکبر آمریکای جنایتکار و رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی هستند.سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، چهرهای نادر و کمنظیر از مکتب بین المللی(ره) امام خمینی(ره) بود و پرچم پرافتخار اسلام را در خط مقدم مبارزه با استکبار و صهیونیست جهانی به دوش میکشید.
مردم منطقه، بهویژه ملتهای مظلوم ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین مجاهدتهای این سردار سرافراز را در مبارزه با تروریسم و مستکبران و زدودن آثار نحس داعش از خاورمیانه از یاد نخواهند برد.
قطعا بزرگترین پاداش برای حاج قاسم سلیمانی، همانگونه که خود می خواست، نمیتوانست چیزی جز شهادت باشد؛ پاداشی بزرگ که بخاطر آن با خداوند معامله کرده بود.
دولت جنایتکار آمریکا و عمال آن در منطقه بدانند همانگونه که بارها مقام معظم رهبری امام خامنهای(مدظله) فرمودهاند، دوران بزن در رو تمام شده است،.
تروریستهای آمریکایی باید هرلحظه منتظر دست انتقام فرزندان سپاه اسلام باشند، به راستی که انتقام، وعدۀ خداوند است وقتی که فرمود: إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ...
و چه نزدیک است، زمان این انتقام که " وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُکِّرَ بِآیَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ
و کدامین کس در عالم از آن کس که به آیات خدا پند و تذکّرش دادند و باز اعراض کرد ستمکارتر است؟ البته ما از بدکاران انتقام خواهیم کشید.
رحمان و رحیم بودن خداوند، با قهر او منافاتى ندارد. «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ» اعراض از آیات الهى جُرم است و مجرم در معرض انتقام الهى قرار دارد.
و چه نزدیک است موعد صبح و ظفر برای مومنین جهان که " إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیب" و چه شیرین است
حلاوت این پیروزی عظیم در پیکار با دشمنان دین و اسلام و بشریت که " نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ"؛ و چقدر با اخلاصاند.
سربازان بینام و نشان، بسیجیان مخلص، آحاد مردم، جوانان مؤمن و انقلابی که دل در گرو محبت رهبر و مقتدایشان دارند.
و منتظر اشارهای از سوی فرماندهی معظم کل قوا (حفظه الله تعالی) تا بساط ظلم و استکبار را از صحنه گیتی محو و آزادگان و عدالتخواهان عالم را بر این نوا مژده دهند.
بر جمیع مومنین است که با جان و دل از مقدسات، آرمانها،دین، ناموس، شرف، استقلال و اسلام عزیز دفاع کنند .
و مستکبران عالم این نکته را باید بدانند که مبارزه واقعی شروع شده و "کام قاتلان و جنایتکاران را تلختر خواهد کرد" و این است منشور عظیم دلدادگان ولایت و رهبری و خونخواهان حاج قاسم سلیمانی وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ...
شهید سلیمانی سرلوحه عمل در مبارزات
و در این راه اولیای عظیمالشان الهی و شهدای والامقام را سرلوحه عمل و مبارزات خود قرار دهند" أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرَىٰ لِلْعَالَمِینَ[18]آنها کسانی بودند که خدا خود آنها را هدایت نمود، تو نیز از راه آنها پیروی نما، و (امت را) بگو که من مزد رسالت از شما نمیخواهم، این نیست جز یاد آوری و پندی برای اهل عالم (که به یاد خدا متذکر شوند).
بیشک این مبارزه عظیم که با خون سردار سلیمانی و همرزمان وی جان تازهای گرفت در انتها به پیروزی حق بر باطل میانجامد .
ارزشهای ایران و مسلمانان بود. اما میتوان گفت که ایشان با انجام وظیفهای که بر عهده داشت، یعنی مقابله با تهدیدات و دشمنان، قصدی برای دریافت مزد رسالت نداشتند.
ایشان عملکرد خود را بر اساس ارزشهای دینی و وفاداری به مردم و اصول اسلامی انجام میدادند.
به علاوه، برخی مفسران قرآن در تفسیر آیه مذکور، آن را به عنوان یک یادآوری و پند برای اهل عالم برای به یاد آوردن خداوند و ارزشهای دینی تفسیر کردهاند.
در این معنا، میتوان گفت که شهید سلیمانی نیز با عملکرد خود و نقش برجستهای که در مقابله با دشمنان ایفا کرد، به عنوان یک یادآوری برای ما درباره تقوا، ایمان و وفاداری به ارزشهای اسلامی و خداوند متعال عمل کرد.
این عملکرد و تلاش شهید سلیمانی، میتواند مانند یک پند و یادآوری برای ما باشد تا به یاد خداوند و ارزشهای دینی بیشتر بمانیم و در راه حق و مبارزه با ستم و ظلم پایدار باشیم.
شهید سلیمانی مصداق «أَذِلَّةٍ عَلَی المُؤمِنین» بود
وی شهید سلیمانی وقتی به جایگاه بالاتر می رسند تواضع شان هم بیشتر می شود، با همه مردم در ارتباط بود و همزمان که در میدان حضور داشت.و در مقابله با داعشی ها سخت و محکم بود اما در مواجهه با مردم و جوانان مهربان و متواضع بود و هر کجا سیل یا زلزله ای پیش می آمد به کمک محرومان و آسیب دیدگان می شتافت و مصداق بارز «أَذِلَّةٍ عَلَی المُؤمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الکافِرینَ» بود.
حاج قاسم یک فرد ارزشی با وسعت نظر بود، تصریح کرد: هنر همین جا است که بتوان با همه سلایق و آحاد جامعه ارتباط برقرار کرد.
و در تشییع جنازه ایشان نیز همه شاهد بودند که مردم از همه قشری آمده بودند؛ خانم بد حجاب، بی حجاب، چادری و… همه و همه شیفته ایمان، تواضع و ادب شهید سلیمانی بودند.
شهید سردار سلیمانی مصداقی برجسته از عبارت سوره التوبة "أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤْمِنِینَ" [19] است که در قرآن آمده است.
این عبارت به معنای "تواضع و فروتنی در برابر مؤمنان" است و به معنای این است که مؤمنان، در برابر خداوند و اراده او، تواضع و فروتنی نشان میدهند و از هرگونه غرور و تکبر دوری میکنند.
شهید سردار سلیمانی با تلاشهای فراوان خود در حفظ امنیت و ارزشهای ایران و مسلمانان، نمونهای از تواضع و فروتنی در برابر خداوند بود.
ایشان همواره در عملکرد خود، به اراده خداوند و اصول دینی وفادار بودند و هیچ گونه غرور و تکبری در قبال انجام وظیفههای خود نداشتند.
با عملکرد شهید سلیمانی، مؤمنان نیز از این تواضع و فروتنی الهی الهام میگرفتند و به سوی رشد و پیشرفت در راه اسلام و دفاع از ارزشهای دینی حرکت میکردند.
ایشان با نشان دادن تواضع و فروتنی در عملکرد خود، نمونهای برای مؤمنین بودند تا در راه حق و انجام وظایف اسلامی تواضع و فروتنی نشان دهند و به سوی رضایت خداوند پیش بروند.
بنابراین، شهید سردار سلیمانی با عملکرد و تلاشهای خود در حفظ امنیت و ارزشهای اسلامی، مصداقی برجسته از عبارت "أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤْمِنِینَ" بود.
و با تواضع و فروتنی در برابر خداوند و اراده او، به نمونهای برای مؤمنان در راه اسلام تبدیل شد.
این فرمانده متواضع وقتی در جلسهای بود با ورود افراد و به احترام آنها داخل جلسه از جا بر میخاست، تواضع او را در حضور خانواده شهدا و به ویژه پدران و مادران شهدا را شاهد بوده اند.،
سردار سلیمانی اگوی توقف ناپذیری
در سوره مبارکه توبه، «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ، أَرَضِیتُمْ بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الْآخِرَةِ، فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِی الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِیلٌ»، [20]اى کسانىکه ایمان آوردهاید! چرا وقتى به شما گفته مىشود در راه خدا (و براى جهاد) حرکت کنید، سنگین و زمینگیر مىشوید؟
آیا به جاى آخرت، به زندگى دنیا راضى شدهاید؟ پس بدانید بهرهى زندگى دنیا در (برابر) آخرت، جز اندکى نیست.
گویند وقتى که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم از طائف مراجعت نمود، دستور جهاد و جنگ با دولت روم را صادر فرمود .
و این دستور هنگام فصل رسیدن میوه ها بود و مردم مایل بودند در جاى خود بوده و در جنگ شرکت نکنند زیرا رفتن به جنگ در چنین فصل و موقعیتى بسیار بر آنها گران مى آمد.
مخصوصاً جنگ با دولت روم که هم دشمنى قوى بود و نیز راه آن هم بسیار زیاد و دور مى بود.
خداوند پیامبر خود را از این گران آمدن مسلمین در جنگ خبر داد و این آیه را نازل فرمود،[21] چنانکه مجاهد نیز آن را نقل و روایت نموده است[22] [23]
این آیه اشاره به جنگ تبوک دارد که برخى از شرکت در آن سستى نشان مىدادند. عوامل و بهانههاى سستى، فاصلهى زیاد مدینه تا تبوک (حدود 600 کیلومتر)،
گرمى هوا، فصل برداشتِ محصول و تبلیغات منافقان نسبت به عظمت و قدرت سپاه روم بود.
خدا در این آیه خطاب به کسانی که در صدر اسلام برای جهاد در راهش کوتاهی میکردند میفرماید شما را چه میشود که در جهاد کوتاهی میکنید و کم میگذارید گویی به زمین چسبیدید و دل از آن نمیکنید.
در ادامه آیه، خدا به آنان میفرماید شما به زندگی دنیا خوشحال هستید حال آنکه دنیا در مقایسه با آخرت ذرهای ارزش ندارد .
و به حساب نمیآید، لذا اگر کوتاهی کنید و ولیخدا را تنها بگذارید، به عذابی دردناک گرفتار میشوید.
خدا در ادامه میفرماید اگر شما به جهاد نروید، هستند کسانی که برای جهاد فی سبیلالله سر از پا نمیشناسند .
و بنا بر اقوال مفسران، این افراد ایرانیان هستند که روحیه جهاد و شهادتطلبی آنان در ۸ سال دفاع مقدس بر همگان ثابت شد.
ایرانیان در این مدت جانانه به مبارزه علیه استکبار پرداختند و نقشههای شوم او را نقش بر آب کردند .
شهید سلیمانی تشنه ی شهادت
خدا در سوره مبارکه احزاب مجاهدان را با وصف مردانگی میخواند لذا در این آیه.«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ، فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا».[24]مفسران این واژه را به معنای «مردانگی و جوانمردی» میدانند و یکی از مصادیق مهم این رجال، حضرت فاطمه زهرا(س) است.
بر اساس این آیه، عدهای از مؤمنینِ مردصفت هستند که صادقانه در پیشگاه خداوند بندگی میکنند و خدا آنان را به دو دسته تقسیم میکنند، نخست مؤمنانی که وظیفه خود را تا انتها انجام میدهند .
و سپس به شهادت میرسند و دسته دوم کسانی که منتظر شهادت هستند، ذرهای اعوجاج در راه شهادت ندارند و همواره ثابتقدم هستند.
بر اساس روایات، شهادتطلبی و آرزوی شهادت نفاق را از دل بیرون میراند، لذا اگر میخواهید میزان نفاق را در وجودتان بسنجید باید ببینید آیا در دل آرزوی جهاد دارید یا خیر.
این مدافع حرم در ادامه احزاب دانست و تأکید کرد: او سالیان سال در فراق دوستان شهیدش اشک میریخت،
شهید سلیمانی مصداق آیه ۲۳ سوره احزاب است، "فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا"
"بعضی از آنها مرگ را طلب میکنند و بعضی دیگر از آنها منتظرند و آنها تبدیلی در خواست نکردند."
این آیه دربارهٔ رویکرد افراد به شهادت و مرگ در راه خداست. برخی از مؤمنان به تمام قلب خود مرگ را طلب میکنند تا در راه خدا فداکاری کنند.
و برخی دیگر صبر میکنند تا زمانی که خداوند این قرار را برای آنها تعیین کند. همچنین، آیه بیان میکند که آنها در این مسیر تغییری نکردند و به رویکرد و تصمیم خود پایبند ماندند.
شهید سردار سلیمانی نیز ممی تواند به عنوان یکی از آنان باشد که صبر میکردند و منتظر شهادت بودند
شهید سردار سلیمانی با تلاشهای خود در حفظ امنیت و ارزشهای ایران و مسلمانان، نمونهای از تعهد و ایثار در راه خداوند بودند.
ایشان با تمام قلب خود به انجام وظایف اسلامی و حفظ امنیت و عزت ایران میپرداختندو شهید سردار سلیمانی را مصداقی تمام و کمال از آیه ۲۳ سوره مبارکه منتظر شهادت بود.
و برای شهادت دعا میکرد، البته این انتظار او را از مسیرش خسته نمیکرد بلکه مجاهدتی خستگیناپذیر داشت و پس از سالها مصداق «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ » قرار گرفت.
شهید سلیمانى و محبت خدا
یکی دیگر از ویژگیهای سردار این است که خداوند سبحان آنها را دوست دارد. واژه « یُحِبُّهُمْ » در آیه ناظر به همین دوست داشتن است.از نشانههاى محبت خدا به انسان، علاقه ى انسانهاى صالح به اوست، قرآن میفرماید: « اِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا » [25]
همانا کسانى که ایمان آورده و عملهاى شایسته کردهاند، به زودى خداى رحمان براى آنها دوستى و محبتى (در دلهاى فرشتگان و مومنان در دنیا و آخرت) قرار میدهد .
اظهار عشق و علاقه مردم ایران در تشییع جنازه ى تاریخى شهید قاسم سلیمانى علامت آن است که خداوند سبحان این بزرگوار را دوست دارد.
نشانه دیگر محبت خدا به شهید سلیمانى پیروى او از ولایت امر و مقام معظم رهبرى است که قرآن می فرماید:
قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ بگو: اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشاید و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
یکى دیگر از نشانه هاى دوستى خدا، دشمنى دشمنان خدا است، شهادت حاج قاسم سلیمانی به دستور مستقیم شیطان بزرگ و اشقى الاشقیاء، علامت دیگرى از محبت خدا به این شهید گرانقدر است.
خداوند متعال در یک جاى قرآن از کسانى یاد میکند که «یُحِبُّهُم وَ یُحِبّونَه»[26]- هم آنها خدا را دوست میدارند، هم خدا آنها را دوست میدارد.
دوستى متقابل میان خدا و بنده، از کمالات بشر است ومؤمن واقعى کسى است که هم عاشق و هم محبوب خدا باشد.
لذا سردار سلیمانی با جنگ روانى، هوچىگرىها و تبلیغات سوء دشمن ترسی به دل نداشت وتسلیم جوّ و محیط دنیای استکبار نشد.اینها همان صفات بارز شهید سلیمانی است.
و در جاى دیگرى از قرآن اینها را یا جمعى از اینها را معرّفى میکند و میفرماید: اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فى سَبیلِه صَفًّا کَاَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص؛[27]
خدا آن مؤمنان را که در راه او در صف جهاد با کافران، مانند بنیان و سدّی آهنین همدست و پایدارند بسیار دوست میدارد.
«بُنْیانٌ» به معناى ساختمان است. «مَرْصُوصٌ»، از «رصاص» به معناى سُرب است و «بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ» یعنى ساختمانى که از فرط استحکام، گویى از سرب ساخته شده است.
شاید آیه قبل، انتقاد از کسانى باشد که شعار جهاد و پیکار دادند، ولى به آن شعارها عمل نکردند، لذا خداوند فرمود:
کسانى که عمل نکردند مورد غضب هستند، «کَبُرَ مَقْتاً» امّا در این آیه از کسانى که به شعار و وعده خود عمل کردند، تمجید کرده و محبوب خدا دانسته است. «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
در تاریخ آمده است که در جنگ صفین حضرت امیر علیه السلام براى بالا بردن انگیزه یاران خود، این آیه را تلاوت فرمودند. [28]
خستگی ناپذیری وعشق به شهادت سردار سلیمانی
قرآن کریم برای یاران استوار دین در آخر الزمان ارائه کرده ، این است که آنها به خدا عشق میورزند و دشواری ها را به جان می خرند.یکى از نشانههاى دوستى انسان نسبت به خدا، علاقه به تحمل دشواری و خسته و کوفته شده در راه خدا است. از امیر مومنان على(ع) روایت شده که فرمود:
الامام عَلِیٌّ ع: الْقَلْبُ الْمُحِبُّ لِلَّهِ یُحِبُّ کَثِیراً النَّصَبَ لِلَّهِ وَ الْقَلْبُ اللَّاهِی عَنِ اللَّهِ یُحِبُّ الرَّاحَهَ فَلَا تَظُنَّ یَا ابْنَ آدَمَ اَنَّکَ تُدْرِکُ رِفْعَهَ الْبِرِّ بِغَیْرِ : [29]
قلبى که خدا را دوست دارد، خستگى براى خدا را بسیار دوست دارد، اما کسى که به خدای سبحان علاقه ندارد، راحت طلب است.
سراسر زندگى شهید سلمانى گواه علاقه او تلاش و سختى کشیدن و راه خدا است.
نشانه دیگر خدا دوستى، عشق به شهادت است، از امام صادق (ع) روایت است که در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان با خدای سبحان چنین مناجات می نمود:
صلِّ على محمّدٍ و آلِ محمّدٍ ، و اشغَلْ قلبی بعظیمِ شَأنِکَ ، و أرْسِلْ محَبّتَکَ إلَیهِ حتّى ألقاکَ و أوْداجی تَشْخَبُ دَما . [30]
امام صادق علیه السلام ـ در دعا در هنگام حلول ماه رمضان ـ گفت : [ خدایا] بر محمّد و خاندان او درود فرست و دلم را به مقام والاى خودت مشغول دار و محبّتت را سوى آن فرست، تا در حالى دیدارت کنم که از رگهاى گردنم خون بیرون مى جهد.
همچنین امیرمومنان علی علیه السلام عهدنامه مالک اشتر با این دعا به پایان برد ه است: « وَ اَنْ یَخْتِمَ لِی وَ لَکَ بِالسَّعَادَهِ وَ الشَّهَادَهِ »؛ از خدا میخواهم که خاتمه ى عمر من و تو را سعادت و شهادت قرار دهد.
مَشَقَّهٍ
رهبر عزیز و بزرگوارمان در نماز بر پیکر پاک شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانى چگونه با اشک های ریزان از خداوند سبحان در خواست شهادت کرد،.
هر چند ما از خداوند متعال میخواهیم که سایه ى پر برکت او را تا ظهور ولى عصر عجل الله تعالی فرجه ر ما و همه علاقهمندان به اسلام راستین مستدام بدارد.
دعاى شهید حاج قاسم سلیمانى را هم در کنار اروندرود دیده ایم. او همواره عاشق شهادت بود، نمونههاى فراوانى در این رابطه وجود دارد که بسیارى از مردم دیده و یا شنیدهاند.
سردار سلیمانی مجاهد فی سبیل اللله
« یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ »است. جهاد خالصانه براى خدا، برجستهترین خصوصیت سردار سلیمانى بود.او چه در سالهاى دفاع مقدس و چه پس از آن در صف نخستین مجاهدین اسلام و پیاده کنندگان ارزشهاى اسلامى بود.
وی در جنگیدن با جریان خطرناک داعش نه تنها مجاهد بود بلکه پرورش و تربیت مجاهدانی را به عهده گرفت که امام علی آنها را « افضل المجاهدین و افضل الشهداء» خوانده است.
این گفته امیر مومنان است در خطاب به جمعى از خوارج تندروی نهروان که پیدایش جریان فکرى مشابه آنان را در آخر الزمان پیشگویی می کند.
و مجاهدان سرکوب کننده آنان را پیروان اهل بیت می داند و ایشان را برترین مجاهدان و شهیدان می خواند .
و می فرماید: « َ اِنَّ اَفْضَلَ الْجِهَادِ جِهَادُکُمْ وَ اَفْضَلَ الشُّهَدَاءِ مَنْ قَتَلْتُمُوهُ وَ اَفْضَلَ الْمُجَاهِدِینَ مَنْ قَتَلَکُم » ، برترین جهاد، جهاد با شما( خوارج و امثال شما) است. [31]
و برترین شهدا، کسانی اند که به دست شما شهید می شوند و برترین مجاهدان، کسانی ان که با شما می جنگند.
از این بالاتر، شهید قاسم سلیمانى پایه گذار هستههاى مقاومت در جهان اسلام بود. شهید سلیمانى، مجاهدى بود .
که به فرمان امام راحل در تشکیل بسیجیان جهان اسلام و ایجاد حکومت بزرگ اسلامى و ایجاد هستههاى مقاومت در جهان کوشید و بسیارى از آنها را پدید آورد.
سردار سلیمانی وعدم سازش با ظالمان
قرآن، دفاع از حق مظلوم را برای خود او یا دیگران لازم و ضروری دانسته است. به این خاطر، بهرغم نکوهش آشکار ساختن بدی دیگران، این امر را برای مظلوم مجاز دانسته و فرموده است:«لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَمیعاً عَلیماً؛ خداوند دوست ندارد کسی با سخنان خود، بدیها(ی دیگران) را اظهار کند؛ مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد.خداوند، شنوا و داناست».[32]
در برخی از موارد قرآن دیگران را به خاطر کوتاهی در یاری رساندن به مظلومان مورد نکوهش قرار داده و میفرماید:
«وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها؛[33]
چرا در راه خدا و (در راه) مردان و زنان و کودکانى که(به دست ستمگران) تضعیف شدهاند؛ پیکار نمىکنید؟ همان افراد(ستمدیدهاى) که مىگویند: پروردگارا ما را از این شهر(مکه) که اهلش ستمگرند؛ بیرون ببر.»
در سیره پیشوایان دینی به عنوان الگوهای رفتار مؤمنان، ظالمستیزی و یاری به مظلوم کاملاً مشهود است.
به عنوان نمونه همانطوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران پیام ترامپ را که توسط نخستوزیر ژاپن با خود به ایران آورده بودند را حتی تحویل نگرفتند.
چه برسد به مطالعه و خواندن و جواب دادن آن.کار مشابهی توسط شهید قاسم سلیمانی انجام شد که رئیس دفتر مقام معظم رهبری اینگونه بازگو کردند: همین اواخر زمانی که قاسم سلیمانی در بوکمال بود،
رئیس سازمان سیا به وسیله یکی از رابطان خود در منطقه، نامهای برای سردار سلیمانی فرستاد اما ایشان گفت: «نامه تو را نمیگیرم و نمیخوانم و اصلاً با این افراد صحبتی ندارم.»
برکت خون سردار سلیمانی
برکت خون شهید سردار سلیمانی بسیار بزرگ و قابل تحسین است. ایشان با تلاشهای خود در مبارزه با دشمنان و تروریستها، توانستند به شکست دشمنان و نابودی تروریستها در منطقه کمک کنند.شهید عزیز با ایمان و استواری خود، مکتب شهادت را تجسم کردند و به دشمنان نشان دادند که قدرت و تصمیمهای مذهبی و مبارزهای ما را نمیتوانند متوقف کنند.
شهید سردار سلیمانی با تلاش و ایثار خود، توانست دشمنان را از منطقه خارج کند و با نابودی تروریستها، امنیت و آرامش را به مردم برگرداند. ایشان به مبارزه علیه استکبار جهانی و دفاع از ارزشهای دینی و اسلامی پرداخت و در این مسیر، با برکت خون خود، توانست به نتایج بزرگی دست یابد.
مکتب شهادت، یکی از نهادهای مهم در اسلام است که به معنای تمام عزیمت و ایثار در راه خداوند است.
شهید سردار سلیمانی با اراده قوی و ایمان استوار، به مکتب شهادت پایبند بود و در راه مبارزه با دشمنان و تروریستها، برکت خون خود را به اثبات رساند. ایشان با تضحیات فراوان، توانست دشمنان را شکست دهد و عزت و امنیت را به مردم برگرداند.
با توجه به اینکه شهید سردار سلیمانی با تلاش و ایثار خود، توانست به نتایج بزرگی دست یابد و به دشمنان نشان داد که با برکت خون و تضحیات ما، نمیتوانند ما را متوقف کنند،.
میتوان گفت که ایشان به مکتب شهادت پایبند بودند و در راه مبارزه با دشمنان و تروریستها، توانستند به شکست دشمنان و نابودی تروریستها در منطقه کمک کنند.
نتیجه:
مطلب را با پیامی از رهبر و بنانگذار انقلاب امام خمینی(ره) به پایان می بریم . ایشان می فرمایند:این شعار باید محفوظ باشد که این قیام «قیام ملی» نیست، این قیام «قیام قرآنی» است، این قیام «قیام اسلامی» است. یک ملت ضعیفی که هیچ نداشت،در مقابل ابرقدرتها و در مقابل این قدرت شیطانی، که همه چیز داشتند و تا دندان مسلح بودند[غالب شدند]، به قوۀ ملیت نمی تواند غلبه کند؛ ملتی که غلبه کرد برای اینکه شهادت آرزوی او بود.
بعض جوانهای من از من شهادت را طلب می کردند و مرا قسم می دادند که دعا کن که شهید بشویم. زنهایی که جوانهای خودشان را دادند، افتخار بر این کردند که شهید دادیم.
و آنکه یک پسر از او باقی مانده بود باز می گفت این را هم اهدا می کنم. این قدرت ملیت نیست؛ این قدرت ایمان است، این قدرت اسلام است.
خلط نکنند، اشتباه نکنند. این اسلام است که غلبه کرد بر ابرقدرتها؛ این اسلام است که فرزندان آن به شهادت راغب هستند؛ این قوۀ ایمان است که مردم را سرتاسر ایران بسیج کرد.
این دست غیبی الهی بود که مردم ایران را ـ سرتاسر ـ از بچۀ دبستانی تا پیرمرد بیمارستانی، با هم هم صدا و با هم هم مقصد کرد. این هیچ جبهه ای نمی تواند این کار را بکند؛
هیچ بشری قادر نیست که همچو بسیجی بکند؛ هیچ ملتی نمی تواند اینطور بسیج بشود. قدرت ایمان، قوۀ اسلام، قدرت معنوی ملت، این پیروزی را به ما ارزانی داشت. [34]
پی نوشت:
1.آیه 54 سوره مائده2.آیه 38 سوره محمد
3.طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 9، ص 165، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
4. در تفسیر «برهان» و «نور الثقلین» روایت متعددى از ائمه اهل بیت علیهم السلام در این باره نقل شده و از دانشمندان اهل تسنن، «ثعلبى» نیز این روایت را نقل کرده است ( «احقاق الحق»، جلد 3، صفحه 200؛ «کافى»، جلد 8، صفحه 351، دار الکتب الاسلامیة؛ «بحار الانوار»، جلد 21، صفحات 3، 7، 20، 21 و 26، و جلد 31، صفحات 259، 260، 316 و ...؛ «مجمع البیان»، جلد 3، صفحه 358، و جلد 9، صفحه 201، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بیروت، طبع اول، 1415 ه ق؛ «نور الثقلین»، جلد 1، صفحه 642، مؤسسه اسماعیلیان قم، طبع چهارم، 1412 ه ق؛ «صحیح بخارى»، جلد 5، صفحه 76، دار الفکر بیروت، 1401 ه ق).
5. «مجمع البیان»، جلد 3، صفحه 208 (جلد 3، صفحه 358، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بیروت، طبع اول، 1415 ه ق)؛ «نور الثقلین»، جلد 1، صفحات 641 و 642، مؤسسه اسماعیلیان قم، طبع چهارم، 1412 ه ق؛ «ابونعیم اصفهانى» در «حلیة»، جلد 6، صفحه 64 حدیث را با عبارت «لَوْ کانَ الْعِلْمُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَناوَلَهُ رِجالٌ مِنْ أَبْناءِ الْفارْسِ» نقل کرده است، ولى «ابن عبد البَرّ» در «استیعاب»، جلد 2، صفحه 577 «لَوْ کانَ الدِّیْنُ عِنْدَ الثُّرَیَّا لَنالَهُ سَلْمان ...» نقل نموده است.
6. «مجمع البیان»، جلد 3، صفحه 359، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بیروت، طبع اول، 1415 ه ق؛ تفسیر «على بن ابراهیم قمى»، جلد 1، صفحه 170، مؤسسه دار الکتاب قم، طبع سوم، 1404 ه ق؛ تفسیر «صافى»، جلد 2، صفحه 43، مکتبة الصدر تهران، طبع دوم، 1416 ه ق؛ «نور الثقلین»، جلد 1، صفحه 641، مؤسسه اسماعیلیان قم، طبع چهارم، 1412 ه ق.
7. تفسیر «طبرى»، جلد 6، صفحه 184 (جلد 6، صفحه 383، دار الفکر بیروت، 1415 ه ق)؛ ولى در بعضى از روایات، تنها نام از قوم ابو موسى به میان آمده، که اشاره به اهل یمن است که براى یارى اسلام در لحظات حساس کوشیدند. و به طور اشاره، خود ابو موسى از این موضوع استثناء شده است، در حالى که درباره سلمان مى خوانیم: خودش و قومش مشمول این آیه اند.
8. گردآوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 4، ص 525.
9. آیه 14 سوره توبه
10.آیه 4 سوره صف
11. اخلاق در قرآن، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 449.
12.اعراف/۴۶)
13.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۹۸ مستدرک الوسایل، ج۱۱، ص۲۹۸/ مصباح الشریعهًْ، ص۷۲
14.کتاب الاختصاص از شیخ مفید.
15.محمدباقر محقق، نمونه بینات در شأن نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین خاصه و عامه، ص 154.
16.آیه 60 سوره انفال
17.آیه 39 سوره انفال
18.آیه 90 سوره انعام
19. آیه 54 سوره مائده
20.آیه ۳۸ سوره توبه
21.تفسیر مجمع البیان.
22.همان
23.محمدباقر محقق، نمونه بینات در شأن نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین خاصه و عامه، ص412.
24.سوره احزاب آیه ۲۳
25.سوره مریم آیه 96
26. سوره آل عمران آیه 31
27.آیه 54 سوره مائده
28. تفسیر روح المعانى. تفسیر نور(10جلدى)، ج9، ص: 604
29.مجموعه ورام : ج۲ ؛ ص۸۷ .
30. الإقبال : 1/129
31.مستدرک الوسائل ج۱۱ ص۶۵
32.آیه 148 سوره نساء
33.آیه 75 سوره نساء
34.سخنرانی برای اقشار مختلف مردم در قم ، 18 / 12 / 57( صحیفۀ امام)
منابع:
https://www.farsnews.ir/azarbaijan-sharghi/news/13981018000363https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=61&npt=7&aya=4
https://www.makarem.ir/maaref/fa/article/index/244269
https://telavat.ir/ الگوهای قرآنی در سیره و اخلاق سردار سلیمانی
https://arvandfreezone.com/news-fa/archive/18057
https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/416036
http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_145097
http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_145097
https://www.khabaronline.ir/news/1589386
https://shahrekord.iqna.ir/fa/news/3869851
http://www.yazdfarda.com/news/af/16049
https://www.yjc.ir/fa/news/7203208
https://jameehmodarresin.org/5678
https://akhbarelmi.ir/142850/
https://donya-e-eqtesad.com/