کالری کالباس چقدر است؟ + ارزش غذایی

آیا تا به حال در زمان مصرف سوسیس و کالباس به این فکر کرده‌اید که این محصولات از چه موادی تولید شده‌اند؟ توجه داشته باشید که تمام محصولات توسط کارخانه‌های معتبر تولید نشده‌ و نظارت‌های کیفی روی آنها انجام نمی‌شود. با وجود ضرر های فراوان برخی از آنها داری مجوز سازمان غذا و دارو ( مجوزی با نمادی مشابه سیب سلامت) هستند که خود این موضوع اعتبار این گونه از مجوز ها را زیر سوال می‌برد! هم چنین به خاطر استفاده از مواد نگهدارنده، مصرف آنها برای سلامتی بدن بسیار خطرناک است. مصرف بیش از حد سوسیس و کالباس و فرآورده‌هایی که در تولید آنها از مواد نگهدارنده استفاده شده، سیسستم دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب افزایش چربی اشباع شده و در نتیجه هجوم کلسترول بد در بدن می‌شود و باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و‌ سرطان‌ها می‌گردد.
پنجشنبه، 21 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری کالباس چقدر است؟ + ارزش غذایی

کالری کالباس چقدر است؟ + ارزش غذایی

مقدار 100 گرم
کالری 290 کیلوکالری
کربوهیدرات 4.17 گرم
پروتئین 10.26 گرم
چربی 25.76 گرم
آب 56.31 گرم
فیبر 0.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 77.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در کالباس در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.19 میلی گرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
ویتامین C 0.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.06 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.12 میلی گرم
نیاسین (B3) 2.67 میلی گرم
کولین (B4) 0.00میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.31 میلی گرم
ویتامین B6 0.17 میلی گرم
فولات (B9) 6.00میکروگرم
ویتامین B12 1.57 میلی گرم


مواد معدنی موجود در کالباس در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 99.00 میلی گرم
آهن 1.09 میلی گرم
منیزیم 15.00 میلی گرم
فسفر 206.00 میلی گرم
پتاسیم 152.00 میلی گرم
سدیم 1090.00 میلی گرم
روی 1.20 میلی گرم
مس 0.10 میلی گرم
منگنز 0.05 میلی گرم
سلنیم 12.50 میکروگرم
 

کالباس برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
کالباس دارای پروتئین کافی
کالباس این است که به دلیل استفاده از گوشت مرغ یا گوشت قرمز پروتئین کافی دارند و پروتئین کافی به معنی انرژی کافی موجودد در یک وعده‌ی غذایی است. در هر ورق از کالباس یا هر عدد از سوسیس حدودا یازده گرم پروتئین وجود دارد و اگر ورزشکار باشید، حتما می‌دانید که مصرف به اندازه و متعادل گوشت قرمز و مشتقات آن برای عضله‌سازی ضروری است. بنابراین خوردن سوسیس و کالباس برای تامین مواد مورد نیاز می‌تواند یکی از گزینه‌های روی میز برای شما باشد. این جمله به معنای زیاده‌روی و فرو رفتن در مصرف فست‌فودها نیست. شما می‌توانید سوسیس و کالباس خانگی تهیه کنید و از آنها  برای درست کردن غذاهای خود بهره ببرید. به طور کلی هر چه میزان مواد نگه‌دارنده‌ی موجود در سوسیس و کالباس کمتر باشد، میزان ضرر‌های آن هم کمتر است. از طرفی سوسیس و کالباس ارگانیک هم از جمله محصولات کم‌ضرری هستند که می‌توانید برای مصرف انتخاب کنید.
 
کالباس دارای فسفر، آهن و ویتامین B12
از دیگر ترکیبات باارزش موجود در سوسیس و کالباس می‌توان به عنصر ضروری فسفر، آهن و ویتامین B12 اشاره کرد که باعث افزایش سوخت و ساز بدن، ساخته شدن گلبول‌های قرمز خون و عملکرد صحیح مغز می‌شوند و بدن ما به طور روزانه باید از طریق مواد غذایی آنها را تامین کند. سلنیوم برای حفظ سلامت تیروئید، تقویت سیستم دفاعی و عملکرد صحیح قلب اهمیت دارد که سوسیس و کالباس دارای مقادیری از این عنصر باارزش هستند. ویتامینB یا نیاسین باعث حفظ سلامتی و افزایش شادابی موها، پوست و ناخن‌ها می‌شود، و خبر خوب این که سوسیس و کالباس به طور متوسط حدودا 40 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به نیاسین را تامین می‌کنند. البته که افراد برای تامین نیاز بدنشان به نیاسین سوسیس و کالباس و دیگر فراورده‌های گوشتی مصرف نمی‌کنند و همچنین قرار نیست که تمام نیاز بدن خود را با این خوراکی‌ها تامین کنیم.
 
کالباس فشار خون را افزایش می‌ دهد
از مضرات سوسیس و کالباس می‌توان به افزایش فشار خون اشاره کرد. طبق نظریه کارشناسان تغذیه، نمک موجود در سوسیس تاثیرات بدی روی سلامتی بدن می‌گذارد. طبق تحقیقات انجام شده در کشور انگلیس روی نمک موجود در گوشت تازه، گوشت منجمد و سوسیس، متوجه شدند نمک موجود در 246 محصول مختلف سوسیس که در این کشور وجود دارد، بیش تر از یک پاکت چیپس است!! طبق مطالعات انجام شده مصرف پنجاه گرم محصولات فرآوری شده مثل سوسیس، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را 42 درصد و دیابت را 19 درصد افزایش می‌دهد. شاید تصور کنید که محصولات گران، سالم تر هستند و سلامتی بدن را تهدید نمی‌کنند؛ در حالیکه اصلا اینطور نیست حتی ممکن است نمک موجود در این محصولات نیز بیشتر باشد. مصرف بیش از حد سوسیس موجب بالا رفتن فشار خون شده و خطر ابتلا به سکته مغری و قلبی، بیماری‌های کلیوی و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. حتما در سنین پایین کودکان را از مضرات سوسیس و کالباس آگاه کنید تا در آینده سلامتی آنها تهدید نشود.
 
کالباس، اثرات بدی روی پوست می‌گذارد
سوسیس و کالباس از جمله مواد غذایی هستند که به خاطر طعم و مزه خوشمزه، محبوبیت زیادی در بین تمام افراد دارند. مطمئنا اگر از مضرات سوسیس و کالباس آگاه بودید؛ آنها را از سبد خریدتان حذف کرده و محصولات طبیعی و تازه را جایگزین می‌کردید. تمام محصولاتی که مواد نگهدارنده دارند، یک‌عامل تهدیدکننده برای سلامتی بدن محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد سوسیس و کالباس اثرات بدی روی پوست شما می‌گذارد. یکی از عوارض مصرف محصولات فرآوری شده، ایجاد کهیر روی پوست است که تاثیر بسیاری در زیبایی فرد دارد. البته در مواردی هم ممکن است باعث خارش و بروز بیماری‌های حاد پوستی شود. مصرف محصولات فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس به خاطر ادویه‌های مخصوص، مواد نگهدارنده و افزودنی ها برای افرادی که سابقه بیماری‌های پوستی، خارش و کهیر دارند، اصلا توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این افراد مواد غذایی طبیعی و بدون مواد نگهدارنده را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
 
کالباس خطر بروز سرطان مثانه را افزایش می‌ دهد
متاسفانه امروزه آمار سرطان در کشورمان افزایش یافته و یکی از دلایل آن، مصرف مواد غذایی ناسالم است که محصولات فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس در این دسته قرار می‌گیرند. طبق گفته کارشناسان تغذیه مصرف این محصولات خطر ابتلا به سرطان مثانه را سی درصد افزایش می‌دهد. در واقع نمک‌های موجود در این مواد غذایی مثل نیتریت سدیم و نیترات سدیم، موجب افزایش اسید معده شده و در فرآیند هضم و جذب، باعث تشکیل مواد سرطانی می‌شود.
 
کالباس خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی را افزایش می‌ دهد
توجه داشته باشید که بیماری‌های ژنتیکی دو دسته هستند که دسته اول از پدر و مادر به ارث می‌برند و دسته دوم به خاطر جهش ژن در فرد ایجاد می‌شود. دو سوم افرادی که به آکندروپلازی مبتلا می‌شوند( کوتاهی قد) به خاطر جهش ژن است. هم چنین هموفیلی، یک سوم به خاطر جهش ژن ایجاد می‌شود. در واقع مصرف مواد غذایی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس موجب فعال شدن رادیکال‌های آزاد در بدن شده که می‌تواند موجب جهش ژن شود. هم چنین برخی از سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند. مصرف مواد غذایی سالم تاثیر بسیاری در سلامتی بدن و رفتار ژن‌ها دارند.

کالباس خطر ابتلا به بیماری های قلب را افزایش میدهد
یکی از مضرات سوسیس و کالباس افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است. گوشت‌های فرآوری شده مثل همبرگر، کالباس، سوسیس و ژامبون دشمن قلب هستند و باید از مصرف آنها خودداری کنید. متاسفانه برخی از افراد به مضرات سوسیس و کالباس توجه ای نمی‌کنند و در آینده به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شوند. برای داشتن بدنی سالم باید مواد غذایی تازه و طبیعی مصرف کنید. حتی اگر نمی‌توانید محصولات فرآوری شده را از رژیم غذایی خود به طور کامل حذف کنید؛ مصرف آنها را کاهش دهید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط