کالری مرغ بریان چقدر است؟ + ارزش غذایی

بریان کردن مرغ یک روش پخت سالم خشک است که گوشت پروتئینی مرغ را کم چرب کرده و کالری آن را حفظ می کند. این روش پخت بسیار سالم تر از روش هایی مانند سرخ کردن است. زیرا در این روش مرغ بدون چربی اضافی و با آب داخلی خود پخته می شود. بسیاری از اغذیه فروشی ها امروزه این خوراک خوشمزه را به لیست منوی خود اضافه کرده اند.
چهارشنبه، 23 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری مرغ بریان چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی مرغ بریان در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 171 کیلوکالری
کربوهیدرات 2.89 گرم
پروتئین 19.08 گرم
چربی 8.86 گرم
آب 63.48 گرم
فیبر 0.39 گرم
قند 0.88 گرم
کلسترول 96.29 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در مرغ بریان در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 41.71 میکروگرم
ویتامین D 0.29 میکروگرم
ویتامین E 1.64 میلی گرم
ویتامین K 54.26 میکروگرم
ویتامین C 5.52 میلی گرم
تیامین (B1) 0.07 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.17 میلی گرم
نیاسین (B3) 5.59 میلی گرم
کولین (B4) 82.78میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.87 میلی گرم
ویتامین B6 0.32 میلی گرم
فولات (B9) 16.56میکروگرم
ویتامین B12 0.30 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در مرغ بریان در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 25.77 میلی گرم
آهن 1.22 میلی گرم
منیزیم 20.06 میلی گرم
فسفر 147.64 میلی گرم
پتاسیم 206.14 میلی گرم
سدیم 544.62 میلی گرم
روی 1.48 میلی گرم
مس 0.07 میلی گرم
منگنز 0.05 میلی گرم
سلنیم 17.04 میکروگرم
 

مرغ بریان برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
عضله‌ سازی و کمک به ترمیم بافت عضله‌ ها
گوشت مرغ سرشار از پروتئین و انواع آمینواسیدها است و وجود همین مواد معدنی فوق‌العاده، این ماده خوراکی خوش‌طعم را به یک غذای سالم و مقوی، تبدیل کرده است. بدن انسان برای عضله‌سازی، به انواع آمینواسیدها نیاز دارد و این فایده گوشت مرغ، برای کودکان در سن رشد، ورزشکاران و افراد سالمند، اهمیت بسیار بیشتری دارد. بنابراین با مصرف روتین مرغ و تامین پروتئین مورد نیاز بدن، عضله‌سازی و ترمیم بافت عضله‌ها در بدن، بسیار بهتر و سریع‌تر صورت می‌گیرد و این موضوع، یکی از مهم‌ترین خواص مرغ برای بدن است.
 
کمک به سلامت دندان‌ ها و استحکام استخوان‌ ها
یکی دیگر از مهم‌ترین مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن، کلسیم است. در هر 100 گرم گوشت مرغ، 15 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. وجود این میزان کلسیم در گوشت مرغ، به استحکام استخوان‌ها و البته سلامت دندان‌ها، کمک می‌کند. افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف مثل نرمی یا پوکی استخوان و کودکان در سن رشد، به میزان بیشتری کلسیم نیاز دارند و مصرف مرغ در وعده‌های غذایی مختلف، بخش مهمی از نیاز بدن آن‌ها به کلسیم را تامین می‌کند. البته مصرف مرغ به‌تنهایی نمی‌تواند جایگزین دیگر منابع مهم کلسیم مثل لبنیات شود و همه این مواد غذایی در کنار هم، به سلامت هر چه بیشتر و بهتر بدن کمک می‌کنند.
 
احساس سیری بیشتر پس از مصرف مرغ و کنترل وزن
یکی از دلایل مهم پرخوری و در ادامه چاقی ناشی از آن، گرسنگی کاذبی است که حتی بعد از مصرف غذا، احساس می‌شود. یکی از روش‌های از بین بردن این حالت، مصرف غذاهای حاوی پروتئین بیشتر است. پروتئین باعث می‌شود که فرد احساس سیری بیشتری داشته و این حس برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه داشته باشد. پس اگر چند دقیقه بعد از غذا خوردن احساس گرسنگی دارید، نگران نباشید. می‌توانید مرغ را در وعده‌های مختلف غذایی خود گنجانده و البته با پخت سالم‌تر این ماده غذایی خوش‌مزه، برنامه غذایی سالم‌تری هم داشته باشید. احساس سیری بیشتر، از پرخوری عصبی، مصرف غذاهای چرب و شیرین و در نتیجه از اضافه‌وزن، جلوگیری می‌کند. اگر دوست دارید چند کیلو وزن کم کنید، با خیال راحت، مرغ گریل‌شده و یا تنوری را با انواع سالادها میل کنید و زندگی سالم‌تری را در پیش بگیرید.
 
کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ های قلبی
اضافه‌ وزن یکی از دلایل مهم ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی است. مصرف گوشت مرغ به دلیل داشتن چربی کمتر نسبت به گوشت قرمز، روش بسیار بهتری برای تامین پروتئین بدن است. از سوی دیگر، گوشت مرغ با تامین پروتئین کافی و ایجاد حس سیری، از پرخوری جلوگیری کرده و با مصرف آن می‌توان وزن را در محدوده سالم نگه داشت. با داشتن وزن مناسب‌تر، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف مثل فشار خون یا افزایش تری‌گلیسیرید نیز کمتر شده و در نتیجه، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از بین خواهد رفت.
 
احساس سرخوشی و آرامش
گوشت مرغ دارای آمینواسید مهمی به نام تریپتوفان است. تریپتوفان چه فایده‌ای دارد؟ خب باید به شما بگوییم که بدن با کمک این آمینواسید مهم، می‌تواند سرتونین را بسازد که این هورمون باعث ایجاد حس خوب خواهد شد. جالب است، نه؟ پس این بار بعد از خوردن یک وعده غذای لذیذ از گوشت مرغ، دلیل حس خوب‌تان را هم می‌دانید. البته باید به شما بگوییم که وجود منیزیم در این ماده غذایی، یکی دیگر از عوامل موثر بر خلق‌ و خوی بهتر است. در واقع منیزیم می‌تواند علائم ناخوشایند سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را برای زنان کاهش داده و به بهبود حالات روحی‌شان، کمک کند. مصرف گوشت مرغ و سایر منابع غذایی دارای منیزیم، تاثیر چشم‌گیری بر رفع PMS خواهد داشت و به همین خاطر، یکی از مهم‌ترین خواص گوشت مرغ به این موضوع مرتبط است.
 
کمک به عملکرد بهتر مغز
یکی دیگر از خواص مرغ برای کودکان و البته سالمندان، تاثیر آن در بهبود عملکرد مغز است. گوشت مرغ با داشتن ویتامین B12، باعث افزایش عملکرد مغز شده و به بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن کمک می‌کند. مصرف گوشت مرغ برای افراد مبتلا به بیماری‌های مغزی هم‌چون آلزایمر، زوال عقل و یا فراموشی نیز مفید است؛ علائم ناخوشایند بیماری را کاهش داده و یا در برخی موارد، سرعت پیشرفت بیماری را کمی کُند می‌کند.
 
افزایش باروری
یکی از مهم‌ ترین و کلیدی‌ ترین ویتامین‌ های مرتبط به باروری، ویتامین B12 است و خوشبختانه گوشت مرغ سرشار از این ویتامین مهم و ضروری است. تحقیقات زیادی نشان داده که برای افزایش شانس باروری، باید گوشت مرغ جایگزین انواع گوشت‌های فرآوری شده و البته گوشت قرمز شود. ویتامین B12 علاوه بر افزایش میزان باروری، فواید مهم دیگری هم‌ چون کمک به ساخت گلبول‌های قرمز خون، حفظ سلامت بافت عصب‌های بدن و البته تولید انرژی را بر عهده دارد.
 
افزایش قدرت بویایی و چشایی
وجود میزان کافی زینک در بدن، باعث بهبود رشد شده و به همین خاطر، گوشت مرغ برای زنان باردار، کودکان در سن رشد و حتی سالمندان، به‌شدت ضروری و لازم است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.