با عروس و داماد تازه وارد به خانواده و فامیل چطور برخورد کنیم؟

زمانی که یکی از فرزندان خانواده ازدواج میکند، عروس یا داماد به‌عنوان عضوی جدید وارد خانواده می‌شوند. چگونگی رفتار و پذیرش آنها اهمیت زیادی دارد و در دوام و پایداری زندگی زوجین جوان نقش بسازایی دارد.
سه‌شنبه، 14 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
با عروس و داماد تازه وارد به خانواده و فامیل چطور برخورد کنیم؟
از آنجایی که هر فرد در خانواده‌ای با فرهنگ و اعتقادات خاص بزرگ شده است، انتظار داشتن از او که بلافاصله پس از ازدواج با خانواده جدیدش تمامی ویژگی‌های فرهنگی و اخلاقی خود را تغییر دهد، نادرست است. همچنین، باید به یاد داشت که همسران نیز به عنوان یک فرد مستقل با تجربیات و شخصیت خود به این رابطه می‌آیند و نباید انتظار داشت کاملاً با محیط جدید سازگار شوند. بهتر است در روابط خانوادگی پذیرش و تعامل با یکدیگر را ترویج کنیم تا همسران بتوانند با هم به تعادل مناسب بین دو فرهنگ و سبک زندگی مختلف دست یابند.
 

رفتار صحیح خانواده عروس و داماد

برقراری ارتباط بین عروس و خانواده شوهر پس از ازدواج می‌تواند یکی از مهم‌ترین و چالشی‌ترین امور در زندگی زناشویی باشد. زمانی که دو فرد از روی آموزش و تربیت مختلف به هم پیوسته و با تفاوت‌های فرهنگی و رفتاری روبرو می‌شوند، ممکن است مشکلاتی به وجود آید. این مشکلات معمولاً در نوع رفتار و تعارض رسوم و رفتارها بین طرفین نهفته است.

در واقع، تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی می‌تواند منجر به اختلاف نظر در استفاده از روش‌های تربیتی، برخورد با مسائل خانوادگی و حتی سبک زندگی روزمره شود. از این رو، نقش بزرگترهای خانواده در تسهیل و تسلیح این ارتباطات بسیار حیاتی است.

با توجه به اینکه تعامل‌های خانواده داماد و عروس می‌تواند بر روی روابط زوجی تأثیر زیادی داشته باشد، بزرگترهای خانواده می‌توانند با ایجاد فضایی صمیمی و منعطف، از تعارضات بین زنجیره‌های خانوادگی مختلف پیشگیری کرده و به یک فضای هماهنگی و احترام متقابل نسل‌های مختلف دامنه بدهند.
 

نحوه ارتباط با خانواده همسر

با نگاه مثبت و تمرکز بر بهبود و تقویت ارتباط با خانواده همسر، می‌توانید زندگی زناشویی خود را بیشتر از پیش پر از عشق، احترام و هماهنگی تجربه کنید. ارتباطات خوب در خانواده اساسی‌ترین پایه برای سلامت و خوشبختی زندگی زناشویی شماست. با باور به این امر و تلاش مداوم، می‌توانید به هماهنگی و آرامش خانواده خود دست یابید.

حدومرز‌ها را مشخص کنید

شما و همسرتان باید ارزش هایی را برای خودتان مشخص کنید و آنها را با اقوام همسرتان به اشتراک بگذارید. این به معنای تعیین ارزش‌های مهمی است که برای شما و همسرتان در زندگی خانوادگی اهمیت دارند. به عنوان مثال، درباره‌ی کارهای مدرسه فرزندتان  حساس هستید و از آن‌ها انتظار دارید که به حداکثر تلاش خود بپردازند. با تعیین این ارزش‌ها و به اشتراک گذاری آنها با اقوام همسرتان، می‌توانید یک تفاهم مشترک در خانواده‌تان برقرار کنید و به همکاری و هماهنگی بیشتری بین اعضای خانواده دست یابید.
 

روی مواضع‌تان پافشاری کنید

مواضع خودتون رو واضح و قاطع بیان کنید بدون اینکه خشک یا غیرمنعطف به نظر بیایید. بهتره که از ابتدا با احترام و صمیمیت این مسایل رو بیان کنید. مثلا، اگر نمی‌خواید اقوام همسرتون بیان بدون اینکه قبل از اومدن تماس بگیرن، می‌تونید بهشون با احترام بگید که براتون بهتره قبل از اومدن تماس بگیرن تا بتونید بهتر زمان برای دیدارشون در نظر بگیرید. بیان کنید که اینجوری شما هم می‌تونید بهتر برای استقبال ازشون آماده باشید.

مهمه که این موضوعات رو به صورت صادقانه و با احترام به طرف مقابل بیان کنید. اینجوری می‌تونید مرزهای خودتون رو مشخص کنید و در عین حال احترام به دیگران رو حفظ کنید. ارتباط خوب با خانواده‌ی همسرتون میتونه با این نوع بیان روشن و صادق بهبود پیدا کنه.
 

خودتان باشید

همیشه به خودتون و ارزشهایتون وفادار باشید. بپذیرید که هیچکس نقشی که شما هستید رو بهتر اجرا نمی‌کنه. به خودتون اجازه بدید که احساساتتون و افکارتون رو بیان کنید، حتی اگر ممکنه با نظرات دیگران تضاد داشته باشه. این صداقت و واقعیت در ارتباطاتتون میتونه پایه‌ی یک ارتباط سالم و موثر با خانواده‌ی همسرتون رو تقویت کنه.
 

واقع‌بین باشید

واقع‌بین بودن در ارتباط با خانواده‌ی همسرتون به شما کمک می‌کنه تا بهتر درک کنید که چطور می‌تونید با احترام و در جهت حل مسائل و ایجاد ارتباطات سالم پیش برید. با انعطاف‌پذیری و احترام به نظرات و نیازهای همه طرف‌ها، می‌تونید بهترین راه برای حفظ و تقویت ارتباطات خودتون رو در خانواده‌ی همسرتون پیدا کنید. پس، به عنوان هیچ کاراکتری بهتر از واقع‌بین بودن بهتری نیست! این باعث می‌شه که در همه‌ی مواقع با خودتون صادق و صداقت‌آمیز باشید و این بهترین پایه برای ساختن روابط سالم و پایداره.
 

حفظ آرامش را یاد بگیرید

با توجه به موقعیت‌هایی که از روابط خانوادگی ممکنه بوجود بیاید، حفظ آرامش خیلی اهمیت داره. وقتی آرامش داشته باشید، می‌تونید بهتر و با صلح آمیز به مسائل و اختلافات پیش برید و روابط خودتون رو با خانواده‌ی همسرتون بهبود ببخشید. به خودتون فرصت بدید که در محیط خودتون آرامش و تعادل رو احساس کنید.
 

پخته رفتار کنید

به یاد داشته باشید که احترام گذاشتن به همه، حفظ صلح و آرامش و ارزش‌های خوب رویکردی کلیدی در برقراری روابط سالم و موفق با خانواده همسرتون است. با این رفتارها، می‌توانید هم با خانواده همسرتان و هم در زندگی خانوادگی خودتان، به یک محیط آرامش‌بخش و پایدار دست یابید.

با عروس و داماد تازه وارد به خانواده و فامیل چطور برخورد کنیم؟
 

چگونگی برخورد خانواده عروس با داماد

• ایجاد یک دیدگاه خوب  برای داماد با انجام رفتارهای درست و مطلوب.
• از عجولانه قضاوت کردن و دخالت بی مورد پرهیز کنید.
• خانواده عروس باید در حد درست و معقول به داماد خانواده ابراز علاقه کنند.
• اگر داماد دنبال بهانه جویی است باید دلیل رفتار اورا جویا شوید.
• تلاش کنید در همگام بروز اختلاف همیشه جانب دخترتان را نگیرید.
• سعی کنید تا الگوی رفتاری مناسب برای فرزندان خود باشید.
 

چگونگی برخورد خانواده داماد با عروس

• در برخورد با عروس، خانواده باید به نکات مهم توجه کنند. از جمله این نکات می توان به رفتار مناسب با عروس اشاره کرد که بسیار حائز اهمیت است.
• همواره احترام و حمایت خود را نسبت به عروس نشان دهید. این احترام به ایجاد یک اتمسفر مثبت و پویا در خانواده کمک می‌کند.
• با عروس خود در فعالیت‌ها و مهمانی‌ها شرکت کنید. این اقدام‌ها احساس اهمیت و محبت شما را به او نشان می‌دهد.
• از نمایش هویت مثبت و محبت به عروس خود با دیگران پرهیز کنید. این کار ارتباط شما با عروس را قوی‌تر و پایدارتر می‌کند.
• همواره عروس خود را تحسین کنید و از توانایی‌ها و مهارت‌های او قدردانی کنید. این کار به افزایش اعتماد به نفس او کمک می‌کند.
• به رویاها و اهداف عروس خود احترام بگذارید و او را در راه‌های تحقق آن‌ها پشتیبانی کنید. حمایت شما می‌تواند روابط را به سمت پیشرفت و توسعه ببرد.
• برای عروس خود هدیه بخرید و نشانه‌های عشق و محبت خود را به او نشان دهید. این اقدام‌ها می‌توانند برای احساس عمیق تر محبت و ارتباط کمک کننده باشند.
 

در پایان

ما در مورد اهمیت برقراری ارتباط موثر و روابط مثبت در یک ازدواج، به ویژه تأکید بر تعامل با خانواده همسر در فرهنگ ایرانی صحبت کردیم. مهمترین نکاتی که باید به‌خصوص خانواده عروس، نشان دهند احترام، حمایت، عشق، ارتباط مثبت و حل و فصل درده‌ها هستند.

از طرفی، نکاتی مثبت دیگری که به روند یک رابطه سالم کمک می‌کنند نیز مطرح شد. ما به چالش‌های ممکن از تفاوت‌های فرهنگی و رفتارهای متضاد که در ورود به خانواده جدید از طریق ازدواج می‌توانند پیش آید، پرداختیم و نقش افراد مسن در ارائه یک نمونه مثبت و تسهیل روابط هماهنگ در خانواده گسترده را برجسته کردیم.

منابع
تهیه و تولید شده در تحریریه راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.