همه آنچه که باید درباره رادکان حیران بدانید

رادکان یکی از روستاهای شهرستان چناران در استان خراسان رضوی محسوب میگردد. روستا رادکان با استان خراسان رضوی ۷۵ کیلومتر فاصله دارد و در قسمت غربی این استان قرار گرفته است. قدمت این روستا به سالها قبل بازمیگردد و در طول تاریخ چندین بار تخریب شده و مورد بازسازی قرار گرفته است. نام این روستا در واقع «راتکان» یا ریشه پهلوی آن، «آرتاکانا» می باشد. این روستا در میان دامنه‌ های جنوبی سلسله جبال هزار مسجد و در جوار دشت کشف رود واقع شده است.
دوشنبه، 25 تير 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره رادکان حیران بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان خراسان رضوی
شهرستان چناران
دهستان رادکان
روستا رادکان
جمعیت  ۲۶۰۹ نفر 
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان ترکی
ارتفاع از سطح دریا ۱۲۰۵
شرایط آب و هوا کوهستانی
پیش شماره تلفن ۰۲۸۳۵۷۲
ره آورد گلیم و پلاس و عسل

رادکان یکی از  روستاهای شهرستان چناران در استان خراسان رضوی محسوب میگردد. روستا رادکان با استان خراسان رضوی ۷۵ کیلومتر فاصله دارد و در قسمت غربی این استان قرار گرفته است. قدمت این روستا به سالها قبل بازمیگردد و در طول تاریخ چندین بار تخریب شده و مورد بازسازی قرار گرفته است. نام این روستا در واقع «راتکان» یا ریشه پهلوی آن، «آرتاکانا» می باشد. این روستا در میان دامنه‌ های جنوبی سلسله جبال هزار مسجد و در جوار دشت کشف رود واقع شده است. اگر شما قصد سفر به روستا رادکان را دارید باید پس از  طی مسافت ۱۵ کیلومتر پس از شهر چناران از جاده اصلی این شهر به طرف قوچان در قسمت شمالی، از جاده فرعی آسفالته‌ ای را که ۹ کیلومتر طول دارد عبور کنید. روستا رادکان، دارای تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد می باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که با گرما یا سرما زیاد میانه خوبی ندارند،سفر در این فصل ها را به شما پیشنهاد نمی کنیم. فصل بهار هم در این روستا همراه با بارش ها و باد های شدید می باشد که به خاطر مجاورت زیاد با مشهد، به عنوان ییلاقی برای این استان  آن نیز به حساب می آید. جمعیت این روستا طبق سرشماری نفوس و مسکن  در سال ۱۳۹۵، برابر با ۲۶۰۹ نفر  بوده‌ است.
 

جای‌ های دیدنی روستا رادکان

 
مرغزار یا النگ
یکی از مناطق دیدنی روستای رادکان مرغزار یا النگ است که چمنزاری طبیعی می باشد که به خاطر سرسبزی و زیبایی به «بهشت خراسان» معروف است. این منطقه هم مکانی برای شکار، تفریح به حساب می آید و هم محلی برای برگزاری همایش ها، تجمع، آموزشهای نظامی، ارتش حکام و پرورش اسب می باشد. النگ منطقه ای است  که رودخانه مهم کشف رود از داخل آن گذر می کرده است.
 
مسجد جامع رادکان
این مسجد تاریخی بنای در حاشیه خیابان اصلی روستای رادکان قرار گرفته است؛ این مسجد دارای یک شبستان ستون‌ دار و حیاطی مستطیل شکل است. شبستان این مسجد وسعتش به طور تقریبی به ۳۳۰۰ متر مربع میرسد و از ۱۲ ستون و ۱۲ نیمه ستون تشکیل شده است. این مسجد جامع دارای  محراب ساده‌ ای در قسمت جنوب غربی در ردیف میانی می باشد. یکی از ویژگی هایی که این مسجد را از مابقی مساجد متمایز میکند این است که فاقد هرگونه عناصر تزیینی است و تنها کتیبه ای که در این مسجد وجود دارد، نشان دهنده احداث آن در سال ۱۳۳۲ قمری می باشد. داخل این کتیبه به وقفیات مسجد اشاره شده است.
 
میل رادکان
مشهورترین جاذبه دیدنی و تاریخی روستا رادکان میل رادکان است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود میکشاند. این میل در فاصله یک کیلومتری در قسمت جنوب شرقی روستای رادکان قرار گرفته و  ارتفاع آن به  ۳۵ متر میرسد. هم چنین قطر داخلی‌ این میل۱۴ متر و قطر خارجی‌ اش ۲۰ متر تخمین زده شده است؛ قسمت بیرونی ساختمان تا ارتفاع ۲٫۵ متری به شکل ۱۲ ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت ۳۶ ترک نیم ستونی ساخته شده است. میل رادکان گنبدی مخروطی شکل دارد که ساخت آن به احتمال زیاد در سال ۶۰۷ هجری.قمری به پایان رسیده است. طبق تحقیقات انجام گرفته، این میل در زمان خود کاربرد تقویمی و نجومی داشته که به خاطر خراب شدن راه پله و دسترسی نداشتن به طبقه نجوم شناسی آن اطلاعات کامل تری از این موضوع در دسترس نیست. میل رادکان در تاریخ ۱۳۱۰/۱۰/۱۵ با شماره ۱۴۶ در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است.
 
حمام تاریخی رادکان
قدمت حمام تاریخی رادکان به به اوایل دوره قاجار بازمیگردد و در شهرستان چناران، بخش مرکزی دهستان رادکان و در مجاورت روستای رادکان قرار گرفته است. این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۲۲۹۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 
اقامتگاه بومگردی ارگ رادکان
این اقامتگاه، خانه ای است که قدمت آن به صد سال پیش بازمیگردد و در روستای رادکان و در مجاورت میل تاریخی رادکان قرار گرفته است. این اقامتگاه به وسیله رنگهای زیبا و تزئینات اصیل آراسته شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این خانه سنتی دارای امکاناتی همچون اقامت بومی، طبیعت‌ گردی، رصد آسمان پر ستاره، پذیرایی محلی و امکان خرید محصولات بومی می باشد وظرفیت آن حداکثر هفتاد نفر را شامل میگردد. یکی از ویژگی هایی که این اقامتگاه دارد این است که به بهترین شکل امکانات خود را در دسترس قرار داده جوری که در سال ۱۳۹۶ به عنوان بهترین و برترین اقامتگاه بوم‌گردی ایران، در واحد برتر اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی استان خراسان رضوی، کار آفرین نمونه روستایی کشور و کار آفرین گردشگری کشور در سال ۱۳۹۶ انتخاب شد. اگر بخواهیم به ویژگی‌ های ظاهری و زیبای این اقامتگاه اشاره کنیم می‌ توانیم به دیوار نگاره‌ ای از استاد محمد رضا شجریان اشاره کنیم که ۵۹ سال قبل در روستای رادکان در مدرسه‌ ای تدریس می‌ کردند که با خراب شدن مدرسه به این اقامتگاه منتقل شدند. این اقامتگاه بوم‌ گردی از ۱۲ اتاق تشکیل شده است. از دیگر ویژگی این اقامتگاه میتوان به سبک معماری آن شاره کرد که کاملا متناسب با فضای روستا می باشد و با طبیعت آن هماهنگ است. هم چنین یک حوض بزرگ در مرکز این ارگ وجود دارد که در فصل گرما به خصوص در تابستان هوای محیط را خنک می‌ سازد. همه درب‌ های اقامتگاه جنسشان از چوب است و همین امر سبب شده که دور تا دور حیاط منظره زیبایی به وجود بیاید. این اقامتگاه توانایی میزبانی از گردشگران خارجی را هم به صورت احسنت دارد چرا که پرسنل آن به زبان انگلیسی به طور کامل مسلط می‌ باشند.
 

افراد مشهور و مشاهیر روستای رادکان

 
نظام‌ الملک
ابوعلی حسن بن علی طوسی ملقب به نظام‌ الملک، از سال ۱۰۶۴ تا زمان مرگ و ترورش در سال ۱۰۹۲ میلادی، وزیر ایرانی دو نفر از پادشاهان امپراتوری سلجوقی، آلپ ارسلان و ملکشاه یکم بود. او در درون امپراتوری به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرد و  نزدیک به ۲۰ سال پس از کشته شدن آلپ ارسلان در سال ۱۰۷۲، حاکم دفاکتوی امپراتوری گردید و به منصب «وزیر اعظم» رسید. وی  از طرف خیلی از مورخان و تاریخ دانان، «مهم‌ ترین دولتمرد در تاریخ اسلام» شناخته می‌ شود. سیاست‌ هایی که نظام الملک وضع کرده بود تا قرن بیستم به‌ عنوان پایه اساسی ساختارهای دولتی زمامداری در جهان اسلام مورد استفاده قرار میگرفت. یکی از دلایل بهبود وضع امپراتوری پس از مرگ آلپ ارسلان کارهایی بود که نظام الملک در منصب وزیر انجام داد . وی در تلاش بود که مذهب سنت عراق و ایران را زنده کند و مذهب های دیگر را که به وسیله آل بویه به وجود آمده بود و وارد کشور شده‌ بود را نابود کند. در اواخر پادشاه ملکشاه بود که فدائیان و اسماعیلیان در چندین ناحیهٔ قلمرو سلجوقی حضور پیدا کردند و با تصرف کردن دژهای متعدد، روند بازگشت به مذهب سنت را آهسته کردند و همین موارد موجب درگیری طولانی مدت سلجوقیان و اسماعیلیان گردید. ملکشاه به توصیهٔ نظام‌ الملک در سال ۴۸۵ ه‍جری قمری، لشکریانی را برای مبارزه با اسماعیلیان به سمت رودبار و قهستان فرستاد. اسماعیلیان در این جنگ موفق شدند که سلجوقیان را شکست دهند و قبل از این‌ که حملهٔ دیگری شکل بگیرد، ملکشاه و نظام‌ الملک در همان موقع به قتل رسیدند.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.