همه آنچه که باید درباره روستای فیلبند بدانید

روستای فیلبند از جاهای دیدنی بابل و از توابع این شهرستان در مازندران است. این روستا در ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز قرار دارد. دسترسی به این روستا از جاده هراز و در مسیر فرعی به‌سمت فیلبند، بین جنگل الیمستان و روستای «رزکه» امکان‌پذیر است. چشم‌اندازهای این جاده فرعی کوهستانی، بسیار زیبا هستند.
1 ساعت و 56 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای فیلبند بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان مازندران
شهرستان بابل
بخش بندپی غربی
دهستان فیلبند
روستا فیلبند
جمعیت  ۱۴۸ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان تبری
ارتفاع از سطح دریا ۲۳۵۸ متر
شرایط آب و هوا کوهستانی
پیش شماره تلفن 011
ره آورد گلیم‌ و جاجیم

روستای فیلبند در ۲۴۰ کیلومتری شهر تهران، به سمت شهر آمل در استان مازندران و جاده هراز قرار دارد. در‌واقع این طبیعت جذاب و بکر شمال ایران از توابع دهستان خوشرود در شهرستان بابل است، به همین‌خاطر خیلی‌ها آن را با نام‌هایی مثل فیلبند آمل، فیلبند بابل و یا فیلبند شمال می‌شناسند. برای رسیدن به فیل بند باید از تهران راهی جاده هراز شوید، نرسیده به جنوب آمل جاده‌ای فرعی را به سمت شرق بپیچید که تابلویی سبز‌رنگ روی آن نوشته است فیلبند، و به سمت آن‌جا برانید. این روستا، آخرین روستای جنگل چلاو است که هرساله با پدیده اقیانوس ابرش، گردشگران زیادی را به دیدن این منطقه دعوت می‌کند. برای سفر به فیلبند با ماشین شخصی، باید از طریق بزرگراه تهران-پردیس از شهر رودهن خودتان را به خروجی جاده هراز برسانید. سپس به سمت جنگل‌های الیمستان و روستای پرن بروید و وارد مسیر فرعی جاده فیل بند شوید. بعد از گذشتن از روستاهای پاشاکلا و سنگچال بالاخره به روستای فیلبند می‌رسید. فیل بند روستایی است که در ارتفاعات قرار گرفته، دلیل این همه مه و دریای ابر هم اطراف این روستا به همین خاطر است که هم رطوبت هوا بالاست و هم نسبتا سرد و خنک است و به شکل ابر در‌آمده‌اند. آب ‌و‌ هوای فیلبند در بهار و پاییز متنوع، بارانی و خنک و همچنین بسیار برای سفر مطبوع است. اما جالب است بدانید در نیمه تابستان، شب‌های این منطقه آنقدر سرد می‌شود که باید کنار بخاری یا زیر چند لایه پتو شب را به صبح برسانید. از اوایل پاییز، آب‌و‌هوای روستای فیلبند بیشتر سرد و بارانی می‌شود. حتی در فصل‌های سرد سال معمولا محلی‌ها هم بارو‌بندیل زندگی خود را جمع می‌کنند و به قشلاق کوچ می‌کنند. ویژگی اساسی روستای فیل بند و هوایش اینست که اصلا قابل پیش‌بینی نیست. علاوه‌بر غیرقابل پیش‌بینی بودن هوا، گاهی‌اوقات سرما حتی در تابستان هم بیش‌از حد تصور است. با این‌حال اگر مسئله حرکت در روزهای آفتابی تابستان را مد نظر داشته باشید و هواشناسی فیلبند را از قبل چک کنید، احتمالا مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید. فیلبند در تابستان، در بهترین حالت خودش است. درست است که در شش ماه دوم سال عملا روستای فیل بند خالی از سکنه می‌شود اما در شش ماه اول سال این منطقه یکی از مناطق توریستی و گردشگری پر‌طرفدار است که به‌نوعی مخصوصا روزهای آخر هفته و در تعطیلات غلغله می‌شود. پس اگر دنبال سفری آرام و بی‌دردسر هستید با هزینه کم‌تر هستید، حتما وسط هفته را برای سفر انتخاب کنید که هم راحت‌تر جای اقامت پیدا کنید و هم ارزان‌تر باشد. حتما تا اینجا با آب‌و‌هوای سرد فیل بند آشنا شده‌اید، اما نگران نباشید! از اواسط فصل بهار تا ابتدای فصل پاییز، روستای ییلاقی فیلبند، آب‌و‌هوای مطلوبی دارد. البته یادتان باشد که فیل بند روستای چهارفصل است و ممکن است یکدفعه هوا سرد و غیرقابل‌پیش‌بینی شود.
 

جای‌ های دیدنی روستای فیلبند

 
قله اندوار
اندوار روستایی در منطقه فیلبند است که در همان ارتفاعات بلند قرار گرفته و آب‌و‌هوایش در تابستان، گرم و مرطوب و در زمستان، معتدل و مرطوب است. باید حواستان باشد که این قسمت از ارتفاعات فیلبند جاده‌ای خطرناک دارد اما طبیعت آن بسیار زیبا و دیدنی است. از دو راه جنگل و کوهستان می‌توان به قله اندوار رسید اما در‌کل اندوار چه مناطقی را در‌بر‌گرفته که ممکن است حتی اسمشان به گوشتان خورده باشد؟ مناطقی مانند سیاه بیشه، زرشک او، یخار کوه، لث، دره لوی آقا، دز گردنه، لاکوه (لارکوه)، بزرگ کلاه، جنگی دره، هزار خال، ناردشت، بزرودشت و غیره جزو منطقه اندوار استان مازندران محسوب می‌شوند.
 
جنگل چلاو
جنگل چلاو یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی فیلبند است که همچنین یکی از رویایی‌ترین جنگل‌های شمال ایران محسوب می‌شود. جنگل چلاو در محدوده جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و این یعنی جزو باستانی‌ترین جنگل های دنیا روی زمین به‌شمار می‌رود. پوشش گیاهی جنگل چلاو عمدتا از درختان سرخدار، بلوط، راش، ممرز و انجیلو است و نکته خیلی خیلی جذاب این است که اگر اواخر شهریور‌ماه به این منطقه سفر کنید و به جنگل چلاو بروید می‌توانید از زیبا‌ترین رویداد طبیعی دنیا یعنی گاوبانگی لذت ببرید.
 
گاوبانگی
گاوبانگی یا آن‌طور که مازنی‌ها به آن «گوگوره» می‌گویند، فصل جفتگیری مارال ها (گوزن قرمز شمالی) و غرش مارال‌های نر برای جلب توجه ماده‌ها است. البته برای دیدن چنین رویداد طبیعی‌ای لازم است یک محیط‌بان یا راهنمای محلی همراهتان باشد. اگر گذرتان به اقامتگاه عمو پیر‌طاهر در منطقه چلاو افتاد می‌توانید همراه با عمو پیر‌طاهر که راهنمای محلی است، در اواخر شهریور‌ماه به تماشای گاوبانگی بنشینید و یکی از خاص‌ترین لحظه‌ها را در طبیعت قله فیلبند تماشا کنید.
 
چشمه لار
چشمه‌های زیادی در روستای فیل بند مازندران وجود دارند که جزو جاهای دیدنی فیل بند نیز به حساب می‌آیند اما چشمه لار از آن دسته چشمه‌هایی است که ارزش یک‌بار دیدن را دارد. آب جاری در چشمه لار، معدنی است و خاصیت درمانی دارد؛ مثلا برای درد‌های کلیوی خیلی مفید است. از مواد معدنی موجود داخل آب این چشمه که استخوان‌های بدن را تقویت می‌کند، فلوئور است. تصور کنید محلی‌ها و مردم روستا وقتی از آب این چشمه سال‌های سال نوشیده‌اند چقدر سلامت و قوی هستند!
 
روستای سنگچال
روستای سنگچال یکی دیگر از جاهای دیدنی فیل بند است که سراسر با کلبه‌های چوبی پوشیده شده. این کلبه‌ها روی زمین سبز سنگچال ساخته شده‌اند و دام‌ها اطراف این کلبه‌ها مشغول چرا هستند که همین منظره‌ای بسیار تماشایی از روستای سنگچال برای ما می‌سازد. حتی مردم روستای سنگچال نیز آداب‌و‌رسوم خاص خود را دارند و در جشن‌های بومی خود، لباس‌های محلی و رنگارنگ خود را می‌پوشند و مراسم خود را برگزار می‌کنند. شغل اکثر اهالی روستا دامپروری است و با فروش محصولات دامی و لبنیات زندگی خود را می‌گذرانند. عموما زنان روستا به درست کردن صنایع دستی مشغولند و بخشی از درآمد این روستاییان نیز از فروش این صنایع دستی در جشنواره‌های مخصوصی است که اواخر مرداد‌ماه در این منطقه برگزار می‌شود.
 
امامزاده یحیی و امامزاده قاسم
روستای سنگچال مانند بسیاری از روستاهای شمال کشور، امامزاده‌ای دارد که به آن امامزاده یحیی می‌گویند و مسیر دسترسی بسیار سختی هم دارد. به‌طوری‌که اگر می‌خواهید به این روستا بروید حتما باید حواستان باشد که گم نشوید یا با یکی از اهالی روستا به‌عنوان راهنما بروید. کوه‌های جنوبی فیل بند که به شهر بابل می‌رسند، میزبان امامزاده معروف دیگری هستند که از جاهای دیدنی فیل بند و مناطق زیارتی آن محسوب می‌شود. برای رسیدن به امامزاده قاسم باید از مسیری طولانی و پر‌فراز و نشیب عبور کرد و همین باعث می‌شود باز شما به یک راهنمای محلی برای رفتن به آن‌جا نیاز داشته باشید. حتی در کنار امامزاده قاسم اقامتگاهی تاسیس کرده‌اند که گردشگران زیادی نیز برای اقامت، زیارت و طبیعت‌گردی آن‌جا را انتخاب می‌کنند.
 
روستای ابری
امکان ندارد در ایران زندگی کنید و تا‌به‌حال به طبیعت سبز و زیبای مازندران پا نگذاشته باشید و سفر نکرده باشید! یکی از جاذبه‌های بکر و زیبای طبیعت مازندران که در قسمت شرقی این استان قرار دارد و به همین خاطر به تهران هم خیلی نزدیک‌تر است، روستای فیل بند و ارتفاعات جذاب آن‌جاست. سفر به این روستای زیبا در مازندران، مثل سفر کردن در خواب است چون شما را تا بالای ابر‌ها می‌برد و شما ابر‌ها را هر‌روز زیر پای خود می‌بینید که می‌رقصند! شاید فکر کنید این یک تعریف یا استعاره است اما باید بگویم که اینطور نیست، واقعا ابر‌ها آن‌جا هستند و به همین علت آن‌جا را به روستایی که ابر‌ها زیر پا قرار می‌گیرند می‌شناسند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.