روش و آداب ختم سوره توحید + متن و صوت

یکی دیگر از سوره های بافضیلت قرآن که روایات بسیاری در باب فضیلت و برکات آن آمده است سوره توحید است به گونه ای که اگر کسی به آن اعتقاد پیدا کند، بنده ای خالص خواهد بود.در این مطلب به فضایل و برکات سوره توحید و همچنین ختوم مجرب این سوره اشاره شده است.
2 ساعت و 12 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم سوره توحید + متن و صوت

آشنایی با سوره توحید

صد و دوازدهمین سوره قرآن سوره توحید است و از سوره های مکی می باشد که در جزء سی ام جای دارد. درباره دلیل نامگذاری این سوره گفته شده از آنجا که خداوند را به یگانگی وصف می‌کند، توحید نام گرفته و به این دلیل که توجه به محتوای آن، انسان را از شرک خالص می‌کند و به دنبال آن انسان از آتش دوزخ خلاصی می‌یابد، آن را اخلاص نامیده‌اند.سوره اخلاص چهار آیه، پانزده کلمه و چهل و هفت حرف دارد.
در باب شان نزول سوره توحید از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است روزی گروهی از یهودیان از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تقاضا کردند خداوند را برای آنان توصیف کند.پیامبر اکرم سه روز سکوت کردند سپس سوره اخلاص بر ایشان نازل شد و پاسخ آنان را بیان نمودند.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان راجع به محتوای سوره توحید می نویسد سوره اخلاص، ستایش خداوند است به احدیت و اینکه همه موجودات در تمامی حاجت‌ هایشان نیازمند اویند و احدی نه در ذات و نه در صفات و نه در افعال شریک او نیست.
همچنین در روایتی از امام علی (علیه السلام) در تفسیر سوره توحید آمده است که خداوند سبحان زاده نشد تا در عزت و قدرت شریکی داشته باشد و فرزندی ندارد تا پس از مرگ وارث او باشد. و از امام کاظم (علیه السلام) در تفسیر این سوره آمده است که نزاده تا وارثی داشته باشد و زاده نشده که با کسی شریک باشد.
 
روایاتی درباره فضیلت سوره توحید
1.در کتب روایی مجمع البیان و ثواب الاعمال از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است که فرمودند کسی که این سوره را بخواند و بدان توجه کند خداوند وی را دوست می دارد و کسی که خدا او را دوست بدارد، اهل سعادت و نجات خواهد بود و هر کس آن را به جهت تعظیم و بزرگداشت تلاوت کند خداوند او را از عذاب دوزخ ایمن می نماید.
2.و باز در کتب روایی مجمع البیان و ثواب الاعمال آمده است اگر کسی سوره توحید را یازده مرتبه در قبرستان بخواند و ثوابش را هدیه اموات نماید به تعداد آن اموات به او ثواب و پاداش داده می شود، و این سوره مبارکه خود حرز و ایمنی از هرگونه آفت و خطر می باشد.
3.در کتاب لثالی الاخبار از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است هر کس سوره توحید را یک مرتبه قرائت کند مانند کسی است که یک سوم قرآن و یک سوم تورات و یک سوم انجیل و یک سوم زبور را خوانده باشد.
4.در کتاب ختوم و اذکار از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است بنای آسمان های هفتگانه و زمین های هفتگانه بر اساس سوره توحید نهاده شده است یعنی آفرینش آن ها دلالت بر توحید و معرفت صفات خدای سبحان می باشد.
5. در کتاب جامع الاخبار آمده است هر کس سوره توحید را قرائت نماید با خواندن آیه اول، خداوند هزار نگاه به او می کند و با خواندن آیه دوم، خداوند هزار دعای او را مستجاب می کند و با آیه سوم هزار خواسته اش را به او می دهد و با آیه چهارم، هزار حاجت از حاجت های دنیا و آخرتش را روا می کند.
6.در کتاب الدعوات از امام علی (علیه السلام) نقل شده است هر کس سوره توحید و قدر را در روز یا شبش صد بار قرائت نماید، خداوند پس از مرگش نوری در قبر او قرار می‌ دهد و نوری در پیش و پس او قرار گرفته و او را تا بهشت همراهی می‌کند.
7.از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است هر کس که سوره توحید را هنگام خواب سه مرتبه بخواند، خداوند پنجاه هزار ملک را بر او موکل می‏ نماید تا در آن شب حراستش کنند.
همچنین روایت است که امیر الممنین علی (علیه السلام) به نقل از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده اند: کسی که به هنگام خواب صد بار سوره توحید را بخواند، خداوند گناهان پنجاه سال او را می‏بخشد.
 

طریقه ختم سوره توحید

1.اگر حاجت مهمی دارید و درصدد برآمدن آن حاجت هستید ختم هجده روزه سوره توحید را انجام دهید بدین صورت که هجده روز، روزانه سه مرتبه سوره توحید را بخوانید و به یاد داشته باشید حتما ترتیبی که گفته شده را رعایت کنید بدین ترتیب که ابتدا هزار مرتبه ذکر الله الصمد را بگویید. پس از آن آیه سی و چهار از سوره نور را قرائت کنید
وَلَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ آیَاتٍ مُبَیِّنَاتٍ وَمَثَلًا مِنَ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِینَ.
و بر تو آیات روشن نازل کردیم و از کسانی که پیش از تو گذشتند سرمشق و اندرزی برای نیکوکاران.
سپس آیه بیست و نه سوره فتح را بخوانید
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَٰلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا
محمد رسول خداست و کسانی که با او هستند بر کافران سختگیر و در میان خودشان مهربانند آنها را می بینی که زانو زده و سجده می کنند و از خداوند فضل می خواهند.آثارشان از اثر سجده بر صورتشان است این مثال آنها در تورات است و نمونه آنها در انجیل مانند دانه ای است که شاخه های خود را بیرون آورد و به وسیله آن تقویت شد و سپس قوی شد سپس بر ساقه های خود نشست و کشاورزان را به حیرت واداشت و کفار را با آنان به خشم آورد خداوند به کسانی از آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، وعده آمرزش و پاداشی بزرگ داد.
به اذن خداوند متعال حاجتی که در امور حلال است برآورده می شود و این یکی از ختوم بسیار مجرب در روایات می باشد.
همچنین ختم دیگری که برآورده شدن هر چه سریعتر حاجت ذکر شده است ختم هزار و یک مرتبه سوره توحید است که بدین ترتیب باید انجام شود:
صبح روز جمعه غسل کرده و لباس پاکیزه به تن کنید. نیت کرده و دو رکعت نماز حاجت بجا آورید و بدون آنکه حرفی بزنید هفاد مرتبه سوره حمد را با نیت خالص بخوانید. پس از آن صد ذکر صلوات بفرستید و هفتاد و نه مرتبه سوره الم نشرح را تلاوت کنید. در پاین هزار و یک مرتبه سوره توحید را خوانده و در آخر صد مرتبه ذکر صلوات ختم کنید.

2.ختم مجرب دیگری که به منظور تسهیل در ازدواج ذکر شده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در باب مجرب بودن این ختم فرموده اند کسی که این نماز را بخواند و از خداوند بخواهد کوه ها از هم زوال پیدا کنند محقق خواهد شد و دیگر حجابی بین او و پروردگار نمی ماند و اینکه خداوند نسبت به کسی که این نماز را بخواند اما حاجت خود را نطلبد غضب می کند.و اما نحوه انجام این ختم بدین ترتیب است که:
روز پنجشنبه نیت کرده و چهار رکعت نماز به جا آورید یعنی دو نماز دو رکعتی و در رکعت اول آن یک مرتبه سوره حمد و یازده مرتبه سوره توحید را بخوانید. در رکعت دوم سوره حمد و بیست و یک مرتبه سوره توحید، در سومین رکعت سوره حمد و سی و یک مرتبه توحید و در چهارمین رکعت سوره حمد و چهل و یک مرتبه سوره توحید را بخوانید. در پایان نماز پنجاه و یک بار سوره توحید را بخوانید و پنجاه و یک بار صلوات بفرستید. پس از آن به سجده رفته و در سجده صد مرتبه ذکر یا الله یا الله را تکرار کنید و حاجت خود را بر زبان آورید، انشاء الله مستجاب گردد.
ختم دیگری که برای ازدواج بیان شده است بدین ترتیب است که که دختر و پسر مجرد باید نیت کرده و 100 مرتبه کلمه طه و یک مرتبه سوره توحید را بخوانند و دوباره صد مرتبه کلمه طه را تکرار کرده و یک مرتبه سوره توحید را بخوانند و این کار را تا هفت بار تکرار کنند و هفده مرتبه دیگر سوره توحید را تا پایان بخوانند تا خداوند حاجت آنها را برآورده کند.
همچنین ختم هفتاد و یک مرتبه سوره توحید برای ازدواج با فرد مورد نظر نیز سفارش شده است.

3.اگر به دنبال بدست اوردن ثروت و مکنت هستید در سه شب جمعه هر شب دو رکعت نماز بخوانید و در هر رکعتی از این نماز ده مرتبه سوره حمد و یازده مرتبه سوره توحید را قرائت کنید و پس از سلام صد ذکر صلوات بفرستید باشد که حاجت روا شوید البته به شرط کار و تلاش.

4.برای جلب محبت شخص این خم سوره توحید سفارش شده است بدین ترتیب که در روز جمعه غسل کنید و پس از آن نیت کرده و دو رکعت نماز حاجت بخوانید و بعد ذکر صلوات، دویست و چل و پنج مرتبه سوره توحید را جهت جلب محبت فرد مورد نظر بخوانید.

5.مادران باردار اگر در در ماه دوم بارداری سوره توحید را بخوانند بر نورانیت چهره جنین تاثیر خواهد داشت، زیرا از ماه دوم است که زیبایی صورت جنین شکل می گیرد.لازم به ذکر است خواندن سوره های قرآن در تمام روزها و ماه های بارداری موثر خواهد بود.
 

سوره توحید با ترجمه

متن و ترجمه سوره اخلاص
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 
به نام خداوند رحمتگر مهربان 
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ 
بگو اوست خدای یگانه 
اللَّهُ الصَّمَدُ 
خدای بی نیاز 
لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ 
نزاده و زاده نشده است 
وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ 
و هیچ کس او را همتا نیست.

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.