علت اضافه وزن چیست؟

به طور معمول اگر وزن فردی 10 درصد بیش از حد « به هنجار » باشد ، پزشکان آن را « اضافه وزن » می دانند . وزن به هنجار ، معیاری ست سازگار با سن ، قد و نوع ساختمان بدن که در جدولی تعیین می گردد
دوشنبه، 8 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
علت اضافه وزن چیست؟

علت اضافه وزن چیست ؟
 


 

نویسندگان: مصطفی علیزاده،محمد علی باغ زری
 
به طور معمول اگر وزن فردی 10 درصد بیش از حد « به هنجار » باشد ، پزشکان آن را « اضافه وزن » می دانند . وزن به هنجار ، معیاری ست سازگار با سن ، قد و نوع ساختمان بدن که در جدولی تعیین می گردد . افزون بر تصویری که ما از خود می سازیم و ممکن است مایه ی رنج مان گردد ، اضافه وزن می تواند از نظر سلامتی ، نتایج وخیمی به بار آورد .
در بیشتر موارد ، بدن ما اولین نشانه های چاق شدن را نشان می دهد و ما آن را حس می کنیم ( لباس های مان تنگ می شود و ... ) که نباید نشانه ها را نادیده انگاشت چرا که اضافه وزن ، تنها مساله ی نگاه یا احساس ما نسبت به خودمان نیست بلکه نشانه ای از چگونگی تندرستی است .
بیشتر مردم تصور می کنند که با افزایش سن ، اضافه وزن ایجاد می شود . در حالی که پژوهش های جدید نشان می دهد این پندار ، سرابی بیش نیست . وقتی شما 25 سال دارید و وزن تان سالم و به هنجار است ، در طول زمان ، باید ثابت بماند یا بیش از 5 کیلوگرم اضافه نشود .
باز مردم می پندارند طبیعی ست که با افزایش سن ، فشارخون هم بالا برود . در صورتی که پژوهش ها نشان می دهد اضافه وزن ، عامل بالا رفتن فشار خون است . فشارخون ، نمونه ای از به خطر افتادن تندرستی در اثر چاق شدن است .

عوارض ناشی از اضافه وزن :
 

مهار وزن و پیش گیری از چاقی ، اولین گام در کاستن از خطر گرفتاری در چنگال بیماری های مزمن غیر واگیر مانند دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ـ عروقی و برخی از انواع سرطان ها مانند سرطان رحم در زنان و پروستات در مردان است . اضافه وزن همچنین می تواند آثار زیان آوری روی اسکلت و مفاصل به ویژه زانوها ، قوزک دست ها و پاها به جا بگذارد .به طور کلی این ناراحتی ها ، دردناک و همراه با تورم هستند ، حرکات بدنی را مشکل ساخته و زنجیر وار باعث اضافه وزن می گردند .
لازم به ذکر است ، اضافه وزن و خطرچاقی ، مشکلات دیگری را هم رقم می زند از قبیل :سیاتیک ، بدخوابی ، بیماری چربی خون ، گرفتگی کبد و بیماری های پوستی که توسط قارچ هایی که در لایه های پوست در جاهای مرطوب رشد می کنند ، به وجود می آید .
چاقی ، ما را در خطر گرفتار شدن به مسائل فراوانی در رابطه با تندرستی قرار می دهد . اگر چاق هستید ، به پزشک تان مراجعه کنید و ببینید چگونه می توانید به منظور حفاظت از سلامت تان ، وزن خود را پایین بیاورید .

رایج ترین علت های چاقی :
 

در بیشتر موارد ، مردم به این علت ، اضافه وزن پیدا می کنند که کالری مصرفی شان ، بیش از آن است که بدن در فعالیت هایش می سوزاند . شکی نیست که زندگی بدون تحرک ، سهمی عمده در چاق شدن دارد اما کسانی هم هستند که با وجود داشتن زندگی فعال ، چاق می شوند زیرا روش تغذیه ای آنان درست نیست . به همین دلیل بر آن شدیم تا مهم ترین عادت های اشتباه غذایی که موجب اضافه وزن می گردند را بیان کنیم :
ـ خوردن بیش از حد غذا در هر نوبت یا در میان وعده ها
ـ عادت های اشتباهی مانند مصرف غذاهای پرکالری با ارزش غذایی کم مانند غذاهای پرچرب زیرا چربی ، دو برابر غذاهای دیگر کالری دارد . کره ، خامه ، مایونز ، روغن ، آجیل ، شکلات ، پنیر ، گوشت پرچرب و انواع سس ها ، همه و همه غذاهای پرکالری و پرچرب هستند . غذاهای پرچرب عیب دیگری هم دارند و آن ، مهار خوردن آنهاست زیرا مصرف شان راحت تر و خوشمزه تر است ، در نتیجه میل و اشتهای ما را بر می انگیزاند .
ـ عدم مصرف کافی میوه و سبزی زیرا این مواد ، فیبر و آب فراوان و چربی و کالری کمی دارند ، پرحجم اند و معده را پر می سازند .
برای اینکه پی ببرید آیا عادت های غذا خوردن شما صحیح است یا نه ، به پرسش های زیر پاسخ دهید :
1 ـ به طور معمول برای صبحانه چه می خورید ؟
الف )با شتاب یک فنجان قهوه با یک عدد شیرینی میل می کنید .
ب )قبل از ترک خانه ، شیر کم چرب یا ماست ، نان سبوس دار ، میوه و پنیر کم چرب می خورید .
2 ـ وقتی خواب تان نمی برد ، چه می کنید ؟
الف )چیزی می خورید تا خواب تان ببرد .
ب )یک لیوان شیر را گرم می کنید و آن را با خود به بستر برده و جرعه جرعه می نوشید تا خواب تان ببرد .
3 ـ در پایان هفته ...
الف )تلویزیون تماشا می کنید .
ب )برای پیاده روی ، بیرون می روید یا در اطراف پارک قدم می زنید
4 ـ اگر زیاد کار می کنید ...
الف )تصمیم می گیرید وقت را از دست ندهید ، برای صرف ناهار بیرون می روید یا با شتاب ، یک شیرینی یا یک ساندویچ یا نوشابه ای می خورید .
ب )15 یا 20 دقیقه صرف می کنید تا غذای سبکی مانند سوپ حاضری تهیه کنید یا گوجه فرنگی ، میوه یا ماست می خورید .
5 ـ اگر برای پختن شام در خانه چیزی ندارید ...
الف ) با رستورانی تماس می گیرید تا غذایی بفرستد .
ب )در یخچال یا انباری می گردید و تصمیم می گیرید با تن ماهی یا میوه ، خودتان را سیر کند .
6 ـ اگر در قهوه خانه با دوستی برخورد کنید ، چه چیزی سفارش می دهید ؟
الف )دسر و بستنی
ب )قهوه یا نوشابه ی رژیمی

نتیجه ی آزمون :
 

اگر بیشتر ، گزینه ی «الف » را برگزیده اید : مراقب باشید !زیرا شما زیاد غذاهای پرچرب مصرف می کنید . راه حل هایی را بجویید که به شما در انتخاب عادت های درست غذا خوردن ، کمک کند .
اگر بیشتر ، گزینه ی «ب » را برگزیده اید : عادت های شما به طور نسبی درست است و به احتمال زیاد ، کمتر با مسائل چاقی درگیر هستید .
منبع:مجله ی شادکامی و موفقیت شماره ی 66



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.