غذاهاي خوب براي پوست‌هاي بد

عمل تغذيه همان‌طور که از نامش برمي‌آيد، قرار است به ميلياردها سلول بدن غذا برساند تا آنها بتوانند فعاليت‌هايي را که در برنامه تنظيم شده‌شان دارند، انجام دهند. اگر به هر دليلي تغذيه مناسبي نداشته باشيم به اين معني است که غذاي مورد نياز سلول‌هاي خود را درست انتخاب نکرده و آنها را با مشکل مواجه کرده‌ايم. بسياري از کمبود‌هاي غذايي به
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غذاهاي خوب براي پوست‌هاي بد

غذاهاي خوب براي پوست‌هاي بد
غذاهاي خوب براي پوست‌هاي بد


 

نويسنده:دکتر ربابه شيخ‌الاسلام*




 
عمل تغذيه همان‌طور که از نامش برمي‌آيد، قرار است به ميلياردها سلول بدن غذا برساند تا آنها بتوانند فعاليت‌هايي را که در برنامه تنظيم شده‌شان دارند، انجام دهند. اگر به هر دليلي تغذيه مناسبي نداشته باشيم به اين معني است که غذاي مورد نياز سلول‌هاي خود را درست انتخاب نکرده و آنها را با مشکل مواجه کرده‌ايم. بسياري از کمبود‌هاي غذايي به پوست لطمه مي‌زنند؛ مانند کمبود ويتامين‌ها که ممکن است ضايعه پوستي به دنبال داشته باشد. از گروه ويتامين‌هاي محلول در چربي، ويتامين‌هايA و E براي نرمي‌و طراوت پوست لازم‌اند. به اين دليل، کساني که رژيم‌هاي غذايي فاقد چربي مي‌گيرند، بعد از مدتي به كمبود اين ويتامين‌ها دچار مي‌شوند. از سوي ديگر، ويتامين‌هايي که در آب محلول‌اند (مثل ويتامين‌هاي گروه B و ويتامين C) به‌طور مستقيم و غيرمستقيم در سلامت پوست، موثر هستند.
حتي در مناطقي که فقر غذايي وجود دارد و معمولا کودکان در محروميت غذايي بيشتري قرار مي‌گيرند، قبل از انجام هر آزمايشي مي‌توان از کدر بودن مو و حالت خشک و شکننده آن و خشک و شفاف نبودن پوست به کمبود‌هاي غذايي اين عزيزان پي برد. معمولا موها حالت کرکي و کدر پيدا کرده و شکننده مي‌شوند و پوست يکنواختي و شفافيت خود را از دست داده و خشن و پوسته پوسته مي‌شود.
سبزيجات سبز به دليل داشتن آب و املاح و آنتي اکسيدان‌ها معمولا براي پوست طراوت و شادابي به ارمغان مي‌آورند؛ همان‌طور که تمام ميوه‌ها و صيفي‌جات نارنجي به دليل داشتن بتاکاروتن مي‌توانند در بدن به ويتامينA تبديل شوند و نياز سلول‌هاي مختلف (از جمله سلول‌هاي پوست) را تامين کنند. اما همواره بايد به خاطر داشته باشيد که براي داشتن پوست و مويي سالم مصرف متعادل ساير مواد غذايي مانند گوشت‌ها، لبنيات، غلات و حبوبات نيز از اهميت برخوردار است.
ولي در اينجا بايد به يک نكته مهم نيز اشاره شود و آن، به هم خوردن تعادل بدن در اثر هر نوع بيماري است. به طور مثال، مصرف بيش از اندازه سس‌هاي چرب، ادويه زياد و غذاهاي سرخ کردني که ممکن است موجب ناراحتي‌هاي گوارشي شوند، روي پوست اثر سوء داشته و از اين رو، به منظور داشتن پوستي خوب بايد به توصيه‌هاي تغذيه‌اي که به سلامت کلي بدن کمک مي‌کنند، توجه ويژه داشته باشيد. با تمام اين واقعيت‌هاي غيرقابل انکار، گاهي مي‌بينيم نقش تغذيه براي سلامت پوست و مو از حيطه سلامت و بهداشت به طرف خرافات و انتظارات غيرمنطقي مي‌رود و زيبايي دوستان را جذب وعده‌هاي دلفريب و اغواکننده کساني مي‌کند که بازارگرمي‌‌هاي غيرواقعي را به قيمت گران مي‌فروشند که البته بيشتر منافع سودجويان را تأمين مي‌کند.

پي نوشت ها :
 

*متخصص بهداشت عمومي
 

منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.