بچه‌هاي فاويسم

شايد شما هم تا نام اين بيماري را که به بيماري باقلا معروف است، شنيده باشيد. اين بيماري ارثي است و تقريبا به‌طور فصلي بروز مي‌کند (شيوع در هفته اول ارديبهشت تا آخر خرداد).
شنبه، 23 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بچه‌هاي فاويسم

بچه‌هاي فاويسم
بچه‌هاي فاويسم


 





 
شايد شما هم تا نام اين بيماري را که به بيماري باقلا معروف است، شنيده باشيد. اين بيماري ارثي است و تقريبا به‌طور فصلي بروز مي‌کند (شيوع در هفته اول ارديبهشت تا آخر خرداد).
افراد مبتلا به فاويسم در اثر خوردن باقلا سبز يا حتي فريز شده (حتي بوئيدن آن) يا در معرض بعضي مواد شيميايي و حتي مصرف برخي داروها حساسيت نشان مي‌دهند و به کم‌خوني مبتلا مي‌شوند. علت اين امر، کمبود آنزيمي به نام گلوکز 6 فسفات دي‌هيدروژناز (G6PD) است که به صورت ارثي از مادر به فرزند، به خصوص پسرها انتقال مي‌يابد. ژن اين آنزيم روي کروموزوم X اگر نقصي داشته باشد، پسرها وقتي در معرض مواد اکسيدان قرار مي‌گيرند، گلبول‌هاي قرمز خون‌شان پاره مي‌شود و مي‌ميرد. براي همين دچار کم‌خوني، رنگ‌پريدگي، زردي پوست، اسهال، استفراغ و يکسري علايم ديگر مي‌شوند. هميشه علامت‌هاي بچه‌ها به اين واضحي نيست. حتي ممکن است کم‌خوني فاويسم آنها با ديگر انواع کم‌خوني يا حتي هپاتيت اشتباه شود. شيوع اين بيماري تا ده سالگي است ولي اغلب در زير پنج سال آن را مي‌بينيم. در بچه‌هاي زير يک سال، با خوردن شير مادر مي‌توان علايم آن را ديد. اين بيماري در شهرهاي سواحل خزر و شهرهاي جنوبي کشور مانند فارس، سيستان و بلوچستان شيوع بالاتري دارد. سابقه فاميلي اين بيماري و اينکه مادر مي‌تواند اين مشکل را به پسرش منتقل کند، نبايد موجب نگراني خانواده‌ها باشد. فقط مي‌خواستم با کسب آگاهي از اين بيماري، بتوانيد اقدامات لازم را انجام بدهيد. فهرست داروهايي که نبايد به کودکان مبتلا بدهيد، تماس نداشتن با باقلا و حتي توصيه به نرفتن به مزارع باقلا، مصرف نکردن حشره‌کش‌ها و نفتالين جزو مواردي است که مادران بايد بدانند. خبر خوب اينکه با وجود همراهي‌ بيماري تا آخر عمر، شايد تنها يک بار علايم به سراغ فرد بيايد و هنوز معلوم نيست چرا هرچه افراد بزرگ‌تر مي‌شوند از حساسيت شديد آنها در برخي موارد خبري نيست. ولي معقولانه است از مواد حساسيت‌زا و اکسيدان (موادي که نام بردم) بپرهيزيد و به محض بروز علامت در کودک، او را به پزشک برسانيد تا اين مرگ گلبول‌هاي قرمز و کم‌خوني دردسرساز نشود. ميان زردي نوزادان و فاويسم هم ارتباطي برقرار است. انتقال بعضي مواد از جفت به نوزاد و کمبود آنزيم (G6pd) مي‌تواند به بروز زردي نوزاد پس از تولد بينجامد. در شرح حال از بيماران و فاويسم مي‌بينم 20 تا 30 درصد آنها در زمان نوزادي زردي داشتند. راستي اگر ژن اين آنزيم روي کروموزوم X نقص داشته باشد و X سالم نتواند نقص X معيوب را بپوشاند در نوزاد دختر هم که XX است گاهي بيماري فاويسم را مي‌بينم. ولي نسبت پسرها که تنها يک X دارند (xy) بيشتر است. از اين بيماري واهمه نداشته باشيد. تنها راه پيشگيري از آن به خصوص اگر شيوع فاميلي باشد، گرفتن نمونه از خون بندناف در بدو تولد است که با آگاهي و تشخيص زود اين مشکل بتوانيم از کم‌خوني و نابود شدن گلبو‌ل‌هاي قرمز کودک در اثر مواد اکسيدان پيشگيري کنيم. فاويسم حساسيت به موارد محدودي است که به راحتي مي‌توان پيشگيري کرد و به هيچ‌وجه جاي نگراني نيست.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط