« دانش و انديشه » و ضعف و كمبودها در گسترش

آيين مقدس اسلام رسالت خود را با خواندن و آگاهي و دانش آغاز كرد و نظامي مبتني بر ارزشگذاري راستين بر مقام دانش و دانشمند و انديشه و انديشمند را بنيان نهاد. كتاب به طور اعم و آثار گرانبهاي اسلامي به طور اخص جلوه هاي زيبا و مكتوب اين فرهنگند كه متاسفانه به دلايلي چند از جمله عدم فرصت كافي و وجود درگيريهاي گوناگون تاكنون چندان
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
« دانش و انديشه » و ضعف و كمبودها در گسترش

 « دانش و انديشه » و ضعف و كمبودها در گسترش
« دانش و انديشه » و ضعف و كمبودها در گسترش


 





 
آيين مقدس اسلام رسالت خود را با خواندن و آگاهي و دانش آغاز كرد و نظامي مبتني بر ارزشگذاري راستين بر مقام دانش و دانشمند و انديشه و انديشمند را بنيان نهاد. كتاب به طور اعم و آثار گرانبهاي اسلامي به طور اخص جلوه هاي زيبا و مكتوب اين فرهنگند كه متاسفانه به دلايلي چند از جمله عدم فرصت كافي و وجود درگيريهاي گوناگون تاكنون چندان كه شايسته و بايسته است در اين گستره تلاش نورزيده ايم . اين است كه مي بايد مجدانه و پيگيرانه در پي جبران اين نقيصه باشيم . رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(مدظله العالي) مي فرمايند :
« در نظام جمهوري اسلامي حقا بيش از همه جا بايد به دانش و تفكر بشري اهميت داده بشود; زيرا كه نظام اسلامي مبتني بر اسلام است و اسلام علم را بعد از ارزش تقوا و ايمان از همه ي ارزشها بالاتر مي داند. ما از اول انقلاب حقا فرصت كافي براي اين كار پيدا نكرديم ; اين يك واقعيت است . بايد تلخي اين واقعيت را و كمبودهايي كه از اين ناحيه به وجود آمده و يقينا كوتاه مدت هم نيست با تلاش مناسبي جبران كنيم .
ضعف ها
روح فرهنگ اسلامي ضعف و كاهلي و سستي را برنمي تابد. اين چشمه ي هميشه جوشان و پيوسته خروشان هماره جاري و جاودان است . هم از اين روي هجوم دمادم دشمناني كه چشم ديدن اين شكوه و شورگستري را ندارند پيوسته تداوم دارد. از سوي ديگر ما متاسفانه نتوانسته ايم فرهنگ ارجمند اسلامي و حقايق ديني خود را به گونه ي شايسته و مطلوب ـ مثلا از طريق نشر كتابها و ديگر ابزار كارآمد ـ كاملا تبيين كنيم . رهبر ارجمند انقلاب اسلامي در اين باره چنين مي فرمايند :
« فرهنگ اسلامي ـ كه يك فرهنگ مهاجم است و براي خودش مكانتي قايل است ـ حالت ضعف و انكسار و هزيمت ندارد. وقتي اين فرهنگ بخواهد در جايي خودنمايي بكند بشدت مورد تحقير و فشار قرار مي گيرد. با توجه به اين چيزها و آنچه كه بخصوص در طول اين چند ده سال اخير يا بلكه بشود گفت در اين صد و پنجاه سال دويست سال اخير كه فرهنگ غربي در داخل كشور ما راه باز كرده ما بايد در اين زمينه خيلي تلاش مي كرديم خيلي كار مي كرديم خيلي آن حقايق فرهنگي اسلام را تبيين مي كرديم ; اما متاسفانه اين كارها نشده است . »
كمبودها
تلاشي خستگي ناپذير و همتي والا از سوي محققان متفكران و نويسندگان لازم است تا به جبران كمبود آثار مكتوبي كه در زمينه ي معارف اسلامي مشهود است اقدام كنند. متاسفانه هنوز جاي بسياري از مباحث اسلامي و مسائل فرهنگ ديني در ميان كتابهاي ماخالي به نظر مي رسد; و اين درحالي است كه ديگران در اين زمينه ها براستي بر ما پيشي جسته اند. رهبرمعظم انقلاب اسلامي معتقدند :
« در بسياري از مباحث اسلامي ما نوشته و كتاب نداريم . متفكران و فضلا و محققان بايستي فكري بكنند. يكي از دوستان ارجمند ما كه خود يكي از محققان و فضلاي برجسته است ـ مي گفت كه در يك فروشگاه كتاب در يكي از كشورهاي اروپايي يك سالن بزرگ كتاب ديده كه همه عبارت بودند از كتابهايي كه در ده سال اخير در آن كشور فقط راجع به « اخلاق » چاپ شده است ! از اولي كه راجع به اخلاق چيزي نوشته شده تا امروز ما واقعا چند كتاب در اين خصوص داريم حالا كاري نداريم كه چه قدرش داراي پايه هاي اسلامي است چه قدرش نيست و متكي بر پايه هاي غيراسلامي است ; چه قدرش واقعا بحث عميق فلسفي پايه دار است چه قدرش نيست ... راجع به مسائل فلسفي همين طور راجع به نظامات اجتماعي همين طور و راجع به خيلي چيزهايي كه از اسلام بايد گرفت . بايد كار بشود. محققان بايد بنويسند و كار و تحقيق كنند. »
منبع:كتاب و كتابخواني در آئينه رهنمودهاي مقام معظم رهبري، دفتر نشر فرهنگ اسلامي
ارسالی ازطرف کاربر محترم : amirpetrucci0261



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.