42 درصد حوادث در منزل اتفاق مي‌افتد

بيشتر حوادث در منازل و در محيط‌هاي مسکوني اتفاق مي‌افتد و اين در حالي است که 90 درصد اين حوادث قابل‌پيشگيري‌اند. تأسف‌بارتر اين كه کودکان بيشترين افراد در معرض خطر هستند و سوختگي و سقوط شايع‌ترين حوادثي هستند که براي آنها اتفاق مي‌افتد. اما آن چيزي که در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد،‌ فرهنگ ايمني و
چهارشنبه، 27 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
42 درصد حوادث در منزل اتفاق مي‌افتد

42 درصد حوادث در منزل اتفاق مي‌افتد
42 درصد حوادث در منزل اتفاق مي‌افتد


 

نويسنده:مهديه آقازماني




 
بيشتر حوادث در منازل و در محيط‌هاي مسکوني اتفاق مي‌افتد و اين در حالي است که 90 درصد اين حوادث قابل‌پيشگيري‌اند. تأسف‌بارتر اين كه کودکان بيشترين افراد در معرض خطر هستند و سوختگي و سقوط شايع‌ترين حوادثي هستند که براي آنها اتفاق مي‌افتد. اما آن چيزي که در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد،‌ فرهنگ ايمني و خودمراقبتي است و افزايش آگاهي خانواده درباره روش‌هاي افزايش ايمني در خانه، به همين جهت، بسيار حايز اهميت است.
بر اساس آخرين بررسي وزارت بهداشت 42درصد حوادث در منازل اتفاق مي‌افتد و اين آمار بيانگر آن است كه منازل مسكوني استانداردهاي لازم را ندارند و نظارتي بر ايمني آنها صورت نمي‌گيرد.
رييس مركز اورژانس و فوريت‌هاي پزشکي کشور نيز با بيان اين مطلب مي‌گويد:«ايمني در ساختمان‌سازي در کشور ما جدي گرفته نشده است، ساختمان‌ها و منازل مسکوني استانداردهاي مقابله با بحران را ندارند.» وي ادامه مي‌دهد:«حتي قوانيني که براي ايمني سازه‌ها وجود دارد تاکنون اجرا نشده است و ضمانت اجرايي نيز ندارند.» رييس مركز فوريت‌ و حوادث پزشکي حرف‌هايش را با بيان يک آمار تلخ ادامه داد: «متاسفانه 70 درصد حوادث منجر به فوت در منازل مربوط به کودکان زير 5 سال است و اين بيانگر ايمن نبودن منازل ما براي نگهداري از کودکان است.» دکتر معصومي با اشاره به برنامه «جامعه ايمن» تصريح کرد: «مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي وزارت بهداشت از سال 75 برنامه جامعه ايمن را آغاز کرده است که اين برنامه يک الگوي ثبت شده جهاني است و يکي از شاخص‌هاي آن وجود برنامه مستمر آموزشي در مقاطع مختلف سني براي سلامت و ايمني است.» وي نقش رسانه‌ها به‌ويژه صداوسيما را در نهادينه کردن فرهنگ ايمني بسيار مهم دانست و گفت: «همان‌طور که صداوسيما سريال‌هاي دنباله‌دار را پخش مي‌کند، بايد مباحث مربوط به ايمني نيز به‌صورت مستمر در صدا و سيما پخش شود تا به‌صورت عادت دربيايد.»

ايمني وسايل بازي
 

وسايل بازي که کودک از آنها استفاده مي‌کند، مي‌تواند باعث بروز حوادث غيرعمدي شود. دکتر مشيانه حدادي رييس اداره پيشگيري از حوادث و ارتقاي ايمني وزارت بهداشت در اين‌باره مي‌گويد: «ايمني وسايل بازي کودک و اسباب‌بازي‌هايي که استفاده مي‌کند، در ايجاد حادثه براي کودکان موثر است. متاسفانه استانداردهاي لازم براي وسايل بازي بچه‌ها به خوبي تعريف نشده است و شايد بسياري از والدين آگاهي لازم براي اينکه چه نوع اسباب‌بازي‌اي را در اختيار فرزندشان قرار دهند، ندارند.» وي به نقش والدين نيز اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: «پدر و مادر بايد در مورد نوع اسباب‌بازي‌اي که براي فرزندشان خريداري مي‌کنند يا نوع وسيله‌اي که در اختيار او مي‌گذارند، آموزش‌هاي لازم را ديده باشند. ممکن است برخي از والدين به دليل نداشتن آگاهي، اسباب‌بازي‌‌اي که به گروه سني 6 سال تعلق دارد و از قطعات ريز تشکيل شده است، در اختيار کودک 3 ساله خود قرار ‌دهند که احتمال بلعيدن توسط وي وجود دارد.» نکته ديگري که وي به آن اشاره مي‌کند آموزش والدين است: «فرهنگ ايمني بايد از طريق آموزش در خانواده‌ها نهادينه شود به‌گونه‌اي که والدين به اين باور برسند که همان‌طور که براي خوراک و پوشاک خود هزينه مي‌کنند، بايد براي افزايش ايمني اعضاي خانواده خود نيز هزينه کنند.» وي ادامه داد: «اگر پدر و مادر براي فرزند خود دوچرخه مي‌خرند، بايد حتما کلاه ايمني مخصوص دوچرخه‌سواري را نيز براي کودک خود خريداري کنند. علاوه بر اين بايد به فرزند خود ياد بدهند که در چه مکان‌هايي مي‌توانند دوچرخه سواري کند. به‌عنوان نمونه براي جشن تولد فرزندشان مي‌توانند به جاي خريد طلا يک صندلي مخصوص کودک در خودرو خريداري کنند.»

پسرها بيشتر آسيب‌ مي‌بينند
 

معمولا پسربچه‌ها پرجنب‌وجوش‌تر از دخترها هستند و بيشتر در معرض حوادث و آسيب‌ها قرار دارند. اين موضوع را آمارها نيز تاييد مي‌کنند. به‌طور کلي پسرها بين 5/1 تا 7/14 برابر بيشتر از دخترها در معرض خطر حوادث هستند.
دکتر حدادي دراين‌باره توضيح مي‌دهد: «پسرها رفتارهاي مخاطره‌آميز بيشتري دارند و ميزان آسيب‌هاي آنها شديدتر است. از سوي ديگر والدين در نحوه سرپرستي دختر و پسر تفاوت قايل هستند. به عنوان نمونه معمولا پسرها را براي خريد به خارج از منزل مي‌فرستند و اين احتمال بروز حادثه براي پسرها را بيشتر مي‌کند.» دکتر حدادي به نوع بازي پسرها و دخترها هم اشاره مي‌کند: «بازي‌هايي که پسرها انجام مي‌دهند، بيشتر خشن و مخاطره‌آميز است اما دخترها معمولا با عروسک‌ بازي مي‌کنند و اين بيانگر اين موضوع است که والدين بايد نظارت بيشتري بر فرزندان پسر خود داشته باشند. به‌عنوان نمونه فرزندان خود را به پارک ببرند تا آنها در کوچه بازي نکنند.»

آسيب‌هاي رواني در خانواده بيشتر است
 

نداشتن آگاهي در مورد فرزندپروري در پيشگيري از آسيب‌هاي کودکان بسيار موثر است. ثريا عزيزپناه، عضو هيات‌مديره انجمن حمايت از کودکان با بيان اين مطلب توضيح مي‌دهد: «عدم‌آگاهي خانواده از شيوه‌هاي برخورد با کودکان و خصوصيات دوران مختلف زندگي آنها در بروز حوادث براي کودکان در منازل بسيار نقش دارد.» وي با اشاره به قابل‌پيشگيري بودن حوادث کودکان در منازل تصريح مي‌كند: «محيط خانه بايد محيط امني براي کودکان باشد نه اينکه بيشترين ميزان آسيب کودکان در منزل اتفاق بيفتد.» عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق کودکان به آسيب‌هاي روحي و رواني کودکان نيز اشاره مي‌کند: «آزارهاي روحي و رواني کودکان و کودک‌آزاري نيز در محيط خانه و توسط اعضاي خانواده آمار بالايي را به خود اختصاص داده است و اين مساله يک زنگ خطر است.» مشاوره‌هاي قبل از ازدواج يا حتي قبل از فرزنددار شدن چقدر در بالا بردن آگاهي والدين تاثير دارد؟ عزيزپناه با بيان اينکه اين آموزش‌ها گذرا و کوتاه‌مدت است، پاسخ داد: «جلسات مشاوره و حتي کلاس‌هاي آموزشي بعد از ازدواج خيلي نمي‌تواند تاثيرگذار باشد. بالا بردن آگاهي افراد و آموزش دادن به آنها يک فرآيند است که بايد در تمام طول زندگي آنها جريان داشته باشد.»

برنامه خودمراقبتي
 

مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت براي کاهش آسيب‌ها و حوادث از طراحي برنامه «خودمراقبتي» در وزارت بهداشت خبر داد. دکتر محمد اسماعيل مطلق، دراين‌باره گفت: «برنامه «خودمراقبتي» جهت ارتقاي شاخص‌هاي سلامت افراد جامعه تنظيم شده است.» وي با بيان اينکه بايد فرهنگ خودمراقبتي را در جامعه بالا ببريم، تاکيد کرد: «در اين برنامه وظيفه تمامي افراد خانواده نسبت به خود و ديگر اعضاي خانواده در جهت حفظ سلامت‌شان بيان شده است.»
دکتر مطلق با تاکيد بر اينکه برنامه خودمراقبتي، دگرگوني عظيمي در نظام سلامت به وجود مي‌آورد، گفت: «اين طرح باعث کاهش درد، اضطراب، افسردگي، افزايش اميد به زندگي و بهبود کيفيت زندگي مي‌شود و برآورد شده است که با اجراي اين طرح ميزان دريافت دارو به نصف مي‌رسد و ويزيت پزشکان عمومي 40 درصد،‌ ويزيت سرپايي تا 17 درصد و ويزيت‌هاي پزشکان متخصص تا 50 درصد کاهش مي‌يابد.» مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصريح کرد: «براي ارتقاي سطح ايمني جامعه به‌خصوص در منازل مسکوني رفتارهاي خودمراقبتي بايد در افراد تبديل به عادت شود و بسياري از رفتارهاي مردم بايد تغيير کند.»
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.