با پيرگوشي چه‌کار کنيم؟

افراد مسن که دچار اختلال شنوايي شده‌اند ممکن است افسرده شده يا خود را از ارتباط با ديگران منزوي کنند تا از فهم نادرست عبارات گفته شده شرمنده نشوند. آنها ممکن است به برخي از خويشاوندان و آشنايان نيز لب زدن و سخن گفتن به صداي بلند را عمدي و به قصد آزار بدانند. بسيار ساده اتفاق مي‌افتد که فرد سالمندي به اشتباه حواس‌پرت، بي‌مسووليت و بي‌تفاوت به نظر آيد، در حالي که تنها مشکل شنوايي دارد!
شنبه، 30 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با پيرگوشي چه‌کار کنيم؟

با پيرگوشي چه‌کار کنيم؟
با پيرگوشي چه‌کار کنيم؟


 





 
افراد مسن که دچار اختلال شنوايي شده‌اند ممکن است افسرده شده يا خود را از ارتباط با ديگران منزوي کنند تا از فهم نادرست عبارات گفته شده شرمنده نشوند. آنها ممکن است به برخي از خويشاوندان و آشنايان نيز لب زدن و سخن گفتن به صداي بلند را عمدي و به قصد آزار بدانند. بسيار ساده اتفاق مي‌افتد که فرد سالمندي به اشتباه حواس‌پرت، بي‌مسووليت و بي‌تفاوت به نظر آيد، در حالي که تنها مشکل شنوايي دارد!

انواع ناشنوايي
 

«پيرگوشي» شايع‌ترين مشکل شنوايي در افراد سالمند است. در حقيقت به نظر مي‌رسد در افراد بالاي 50 سال، سالانه توان شنوايي اندکي افت مي‌کند. «پيرگوشي» افت شنوايي است که منتج از تغييرات حاصله در گوش مياني است. افراد مبتلا به اين نوع کم‌شنوايي ممکن است لحظات دشواري را در رابطه با شنيدن صحبت‌هاي ديگران تجربه کنند و يا حتي از شنيدن صداهاي بلند ناتوان باشند. سرعت اين تغييرات اندک بوده و آن گونه که رنگ موي افراد با سرعت‌‌هاي متفاوت به سپيدي مي‌گرايد، سرعت پيشرفت پيرگوشي نيز در افراد گوناگون، متفاوت است. «وزوز» گوش نيز در افراد سالمند شايع است. وزوز از موارد تشخيص بسياري از بيماري‌هاي و ناهنجاري‌ شنوايي است. اشخاص مبتلا به آن صداهايي همچون زنگ زدن، زلزله و... را در گوش فرد مي‌شنوند. اين مساله ممکن است به وسيله موم گوش، عفونت، مصرف بي‌رويه آسپرين و برخي داروهاي ميکروب‌کش (آنتي‌بيوتيک)، درگيري عصب مربوطه و ... ايجاد شده باشد. اغلب علت صداي زنگ يافت نمي‌شود. «وزوز» مي‌تواند متناوب بوده يا تنها به صورت موقت طي دوره‌هايي تجربه شده و سپس به کلي قطع شود و ديگر هرگز به سراغ شخص نيايد.
«ناشنوايي هدايتي» در برخي سالمندان زماني رخ مي‌دهد که امواج صوتي در حال عبور از گوش مياني به سمت گوش داخلي، با ممانعت فيزيکي روبه‌رو مي‌شود. وجود موم در کانال گوش، تجمع مايع در گوش مياني، رشد غير طبيعي استخواني يا عفونت گوش مياني مي‌تواند اين ناشنوايي را به وجود آورد. «ناشنوايي حسي عصبي» در زمان آسيب به بخش‌هايي از گوش داخلي يا عصب شنوايي ايجاد مي‌شود. درجه ناشنوايي مي‌تواند از فردي به فرد ديگر متفاوت باشد. اين ناشنوايي ممکن است از نقايص زمان تولد، آسيب به سر، توده‌ها، بيماري‌، برخي داروهاي طبي خاص، گردش خون ضعيف و موضعي، فشارخون بالا يا سکته مغزي ناشي شده باشد.

با پيرگوشي چه‌کار کنيم؟

4 توصيه به سالمندان کم‌شنوا
 

1) به ديگران مشکل خود را بگوييد.
2) از آنها درخواست کنيد رو به شما کنند، کندتر و با وضوح بيشتر سخت گويند و فرياد نزنند!
3) به صحبت‌هاي بيان شده و حالات صورت و ژست‌هاي او توجه کنيد.
4) بگذاريد شخص سخنگو بداند که صحبت‌هايش را متوجه نشده‌ايد. از او بخواهيد که جمله مزبور را دوباره تکرار کرده يا در صورت ثقيل بودن، با عبارات ديگر بيان کنيد.

... و اما سمعک
 

اگر شما در شنوايي خود مشکلاتي داريد، پزشک شما ممکن است به شما سمعک را پيشنهاد کند. سمعک وسيله کوچکي است که روي گوش نصب مي‌شود و صداها را بلندتر مي‌کند. پيش از خريد سمعک شما بايد ارزيابي طبي کتبي يا امضايي مبني بر نداشتن نياز به ارزيابي پزشکي ديگر همراه خود داشته باشيد. انواع متفاوتي از سمعک وجود دارد. يک شنوايي‌سنج ميزان شنوايي شما را در کنار توان درک گفته‌ها، سهولت کاربرد دستگاه در نظر گرفته و آن گاه اقدام مي‌کند. او طراحي ويژه‌اي را به شما پيشنهاد داده و بهترين سمعک متناسب با نيازهاي شما را معرفي مي‌کند. در زمان خريد سمعک توجه داشته باشيد که در حال تهيه يک محصول و يک سرويس خدمات‌رساني هستيد. شما بايد دستورات مناسب براي به کارگيري آن را به کار ببريد و در مدت ضمانت، تعميرات لازمه روي آن انجام دهيد. اطمينان حاصل کنيد که سمعک شما به طور کامل بر نيازهاي شما منطبق است. گران‌قيمت‌ترين محصول ممکن است بهترين نوع آن براي شما نباشد در حالي که يک محصول ارزان‌تر مي‌تواند نيازهاي شما را دفع کند. آگاه باشيد که کاربرد بسياري از سمعک‌ها راحت نيست. انجام اين کار اغلب در اثر تمرين آسان‌تر مي‌شود. سعي کنيد يک فروشنده سمعک بيابيد که مهارت کافي براي ياري رساني به شما در طول مدتي که در حال عادت کردن به سمعک جديدتان هستيد، داشته باشيد.

9 توصيه براي مواجهه با سالمندان کم‌شنوا
 

1) رو به شخص مزبور و با وضوح با او سخن بگوييد.
2) در محلي صحبت کنيد که نور کافي و سر و صداي زمينه‌اي کمي داشته باشد.
3) با وضوح صحبت کرده و سرعت مناسبي براي کلام خود در نظر بگيريد، دهان خود را نپوشانيد و در حين گفتگو از خوردن و آدامس جويدن و امثالهم بپرهيزيد.
4) از تغييرات حالت صورت براي راهنمايي مفيد به شخص استفاده کنيد.
5) جمله خود را در صورت نياز تغيير داده و تکرار کنيد.
6) صبور بوده و مثبت‌انديش و آرام باشيد.
7) بپرسيد چگونه مي‌توانيد کمکي به فرد کم‌ شنوا طرف صحبت نکنيد.
8) جلساتي راه بيندازيد تا در آن همه سخنرانان در ديد ديگران قرار داشته و مجهز به ميکروفون باشند.
9) شخص مبتلا را در کليه مباحث مرتبط با وي شرکت دهيد تا احساس انزوا و طردشدگي به او دست ندهد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.