کمکهای اولیه در مسموميت کودک

فرزندتان را هرچه سريع تر به هواي تازه برسانيد. اگر نفس نمي‌كشد، سريعا عمليات ماساژ قلبي CPR را آغاز كنيد. اگر تنها هستيد، CPR را به مدت يك دقيقه ادامه دهيد، بعد با اورژانس تماس بگيريد. سپس دوباره CPR را آغاز كنيد و تا رسيدن كمك يا زماني كه كودك خودش شروع به تنفس كند به اين كار ادامه دهيد.
يکشنبه، 1 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمکهای اولیه در مسموميت کودک

کمکهای اولیه در مسموميت کودک
کمکهای اولیه در مسموميت کودک


 





 

اگر كودك من ماده‌اي مسموم كننده بلعيد، چه كنم؟
 

اول از همه بقيه‌ي آن ماده را از دسترس كودك دور كنيد. بعد سعي كنيد هرچيزي كه در دهانش باقي مانده تف كند. يك نمونه از آن را براي سم شناسي در صورت نياز نگه داريد، مگر اين كه ظرف محتوي آن ماده را داشته باشيد. اگر هركدام از علايم زير را ديديد فورا با اورژانس تماس بگيريد.
• مشكل در تنفس
• درد شديد گلو
• سوختگي لب يا دهان
• تشنج
• عدم هشياري
• خواب‌آلودگي شديد
فرزندتان را وادار به استفراغ نكنيد.
اگر كودك اسيد قوي مثل شوينده‌ كاسه توالت، يا قليايي قوي مثل راهگشا يا تميزكننده اجاق گاز خورده باشد، استفراغ تنها باعث مي‌شود كه ماده سوزنده از راه گلو و دهان بالا بيايد و آسيب بيشتري ايجاد كند.
اگر كودك داروي تجويز شده يا بدون نسخه اي را خورده، بسته دارو را كنار دستتان نگه داريد تا بتوانيد اطلاعات كامل را درباره آن بدهيد. اگر مي‌توانيد، ماكزيمم مقدار قرص يا دارويي را كه احتمال دارد خورده باشد را با شمردن تعداد داروي باقي مانده در ظرف حساب كنيد.
متخصصان معمولا به والدين توصيه مي‌كردند كه شربت ايپكا يا كربن فعال شده را براي پيشامدهاي مسمويت در دسترس داشته باشند، اما آكادمي طب كودكان امريكا (AAP) ديگر نگهداري اپيكا در منزل را توصيه نمي‌كند. اپيكا راه درمان موثري براي مسمويت نيست، بيشتر مراكز فوريت پزشكي هم ديگر از آن استفاده نمي‌كنند، و كربن فعال شده هم راه امني براي درمان كودكان در منزل به شمار نمي‌رود.
اگر هنوز اپيكا در منزل داريد، AAP توصيه مي‌كند سريعا و مطمئنا آن را دور بريزيد. (هرگز هيچ دارويي را در سطل زباله‌اي كه كودكتان به آن دسترسي دارد نريزيد)

اگر سم روي پوست كودكم ريخت چه كنم؟
 

همه لباسهاي آلوده را دربياوريد و پوست تماس يافته را با آب ولرم شستشو دهيد. اگر پوست ظاهر سوختگي پيدا كرده، شستشو را حداقل تا 15 دقيقه ديگر ادامه دهيد. براي توصيه هاي بيشتر با مركز سموم تماس بگيريد.

اگر ماده‌اي سمي به داخل چشم كودكم ريخت چه كنم؟
 

بلافاصله چشم كودك را با آب ولرم شستشو دهيد. اگر بچه ترسيده يا ناراحت باشد كار آساني نخواهد بود. اگر بزرگسال ديگري حضور دارد، از او كمك بخواهيد تا در حين ريختن آب داخل چشم كودك براي خارح كردن ماده سمي، دست و پاي او را نگهدارد. اگر تنها هستيد، كودك را محكم لاي حوله با پتو بپيچيد و زير يك بازوي خود نگهداريد. آب ولرم را به آرامي در گوشه داخلي چشم بريزيد. سعي كنيد پلك ها را باز نگهداريد يا از كودك بخواهيد پلك نزند. در طول 15 دقيقه شستشوي چشم به كودكتان دلگرمي بدهيد. اگر از اين ماده روي قسمتهاي ديگر بدن كودكتان هم ريخته است، شايد بهتر است به جاي اين كار او را زير دوش ببريد. (مي‌توانيد به همراهش زير دوش برويد و كمكش كنيد.)

اگر فرزندم در معرض دودهاي سمي قرار گرفت چه كنم؟
 

فرزندتان را هرچه سريع تر به هواي تازه برسانيد. اگر نفس نمي‌كشد، سريعا عمليات ماساژ قلبي CPR را آغاز كنيد. اگر تنها هستيد، CPR را به مدت يك دقيقه ادامه دهيد، بعد با اورژانس تماس بگيريد. سپس دوباره CPR را آغاز كنيد و تا رسيدن كمك يا زماني كه كودك خودش شروع به تنفس كند به اين كار ادامه دهيد.
اگر كودك پيش دبستاني شما مدتي در معرض دودهاي سمي بوده اما تاثيري در او ظاهر نشده است، با دكترش صحبت كنيد. احتمالا او جزئيات حادثه را مي‌پرسد و براي اقدامات بعدي راهنمايي‌تان مي‌كند.

آيا مواد سمي ديگري هستند كه بايد نسبت به آنها هشيار باشم؟
 

بله. اگر خانه شما قبل از سال 1980 ساخته شده باشد احتمال مسموميت سرب هست. در اغلب موارد كودكان سرب را از طريق خوردن براده‌ها يا تنفس گرد سرب در زمان تعميرات وارد بدن خود مي‌كنند. مسموميت سرب مي‌تواند مشكلاتي در رشد جسمي و فكري و در رفتار ايجاد كند.
مسموميت مونوكسيد كربن بيشتر از هر مسمويت تصادفي ديگري عامل مرگ و مير در ايالات متحده امريكا است. مونوكسيد كربن گازي است بي رنگ و بي بو كه در صورت بدكاري وسايل خانه يا نصب نادرست در خانه شما نشت پيدا مي‌كند. كودكان قبل از بزرگان در خانه علايم مسموميت را بروز مي‌دهند. علايم اوليه عبارتند از سردرد، سرگيجه و خواب آلودگي. در نتيجه ادامه‌ي نشت، تهوع، استفراغ، تپش قلب و بيهوشي . حتي مرگ هم ممكن است رخ دهد. نصب رديابِ منوكسيدكربن در منزل و آزمودن مرتب آن در كنار دودياب خانگي تمهيد مناسبي است.

چطور از مسموميت پيشگيري كنم؟
 

بيش از نيمي از مسموميتها در كودكان زير 6 سال و نود درصدِ آنها در خانه اتفاق مي‌افتند. شايعترين سموم خانگي لوازم آرايشي، محصولات بهداشت فردي، شوينده‌ها و مُسكن‌ها هستند. امكان وجود اين سموم را در خانه خود بررسي كنيد. همه سموم احتمالي را جايي دور از دسترس كودكان بگذاريد. براي تمام دراورها و كابينت هاي حاوي مواد يا اشياي خطرناك از قفل امنيتي استفاده كنيد. داروهايي با درپوش مقاوم به كودك خريداري كنيد و هرگز به كودك نگوييد دارو آب نبات است.
وقتي در خانه مهمان داريد، دقت كنيد كه مواد مسموميت‌زاي احتمالي دور از دسترس باشند. هرچقدر هم كه احتياط كنيد، اگر داروي مادربزرگ جلوي آينه جا بماند، كودكتان در معرض مسمويت خواهد ماند.
هرگز مواد مضر را در ظرفهاي خالي – مثلا ظرف آبميوه – كه كودك فكر كند مي‌تواند بخورد يا بنوشد نريزيد. خميردندان، صابون، شامپو، يا ديگر مواد مصرفي عمومي را با محصولات خطرناك در يك قفسه نگهداري نكنيد. از مغازه گياه فروشي درباره سمي بودن گياهان اطراف خانه يا باغچه خود سوال كنيد و به هر قيمت آنها را از بين ببريد. گياهان خانگي را دور از دسترس نگهداري كنيد.
هنگام استفاده كودك از لوازم هنري مثل چسب و ماژيك مراقب او باشيد. (نبايد بگذاريد كه حتي مواد غيرسمي را داخل دهانش كند). اگر كودك شما در گذشته سمي را خورده است بايد حساس تر باشيد. كودكي كه يك بار دچار حادثه مسموميت شده، به احتمال زياد باز هم دچار حادثه‌ي ديگر خواهد شد.
شماره تلفن تماسهاي فوريتي را نزديك دستگاه تلفن خانه خود نگهداري كنيد. نسبت به اطلاع پرستار بچه از محل شماره‌هاي اورژانسي اطمينان حاصل كنيد.
منبع:www.ninisite.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.