دانستنیهای پزشکی

بررسي‎هاي جديد نشان داده است که منيزيم مي‌تواند قدرت مغز را افزايش دهد. پژوهشگران چيني با بررسي تاثير منيزيم بر مغز دريافته‌اند كه افزايش مصرف منيزيم موجب تقويت توانايي‌هاي ذهني مي‎شود.
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستنیهای پزشکی

دانستنیهای پزشکی
دانستنیهای پزشکی


 





 
منيزيم،قدرت مغز را افزايش مي‌دهد
بررسي‎هاي جديد نشان داده است که منيزيم مي‌تواند قدرت مغز را افزايش دهد. پژوهشگران چيني با بررسي تاثير منيزيم بر مغز دريافته‌اند كه افزايش مصرف منيزيم موجب تقويت توانايي‌هاي ذهني مي‎شود.
پروفسور گوسونگ ليو که سرپرستي اين تحقيق را بر عهده داشته است، در اين‌باره مي‎گويد: «وجود منيزيم براي عملكرد مطلوب و صحيح بسياري از بافت‌هاي بدن ضروري است كه از جمله آنها مي‌توان به بافت مغزي اشاره كرد. ما در آزمايشات خود مشاهده کرديم که اين ماده موجب بهبود انعطاف‎پذيري سيناپسي در سلول‎هاي مغزي کشت شده مي‌شود.» از آنجا كه افزايش ميزان منيزيم مغز با مكمل‌هاي خوراكي قديمي‏كار دشواري است، دكتر ليو و دستياران وي يك تركيب جديد منيزيم را توليد كرده‌اند كه مي‌تواند به ميزان قابل توجهي منيزيم موجود در مغز را از طريق مكمل‌هاي رژيم غذايي تقويت كند. اين پژوهشگران معتقدند اين تركيب گزينه‌اي مناسب براي پيشگيري يا كاهش ضعف حافظه ناشي از افزايش سن خواهد بود.
عوارض کم‏خوابي را جدي بگيريد
برخي افراد تصور مي‎کنند کم‎خوابي به راحتي قابل جبران است و کمبود خواب ايجاد شده در طول يک هفته کاري را مي‎شود به راحتي با ساعات بيشتر خواب در پايان هفته جبران کرد اما نتايج تحقيقات جديد نشان مي‌دهد، کمبود خواب مزمن نمي‌تواند به آساني برطرف شود.
دانشمندان آمريکايي با بررسي تاثيرات کوتاه مدت و بلند مدت کمبود خواب متوجه شدند که نتايج منفي محروميت از خواب در طولاني مدت موجب كندشدن عکس‎العمل‌هاي انسان در طول روز نسبت به مسايل مختلف مي‌شود. به گفته پژوهشگران بيدار ماندن به مدت 24 ساعت متوالي به عملکرد فرد آسيب مي‌رساند و قدرت ذهني و سرعت عملکرد افراد را به شدن تحت تاثير قرار مي‎دهد. بزرگسالان در هر شبانه روز به 7 تا 9 ساعت خواب احتياج دارند. کاهش اين ميزان خواب در طولاني مدت مشکلاتي مانند اختلالات حافظه و تضعيف سيستم ايمني بدن ايجاد مي‌کند. خواب آلودگي با تاثير بر دفعات عکس العمل فرد زمينه‎ساز بروز بسياري از سوانح و تصادفات مي‎شود.

دانستنیهای پزشکی

کربوهيدرات کمتر، فشار خون پايين‎تر
بررسي‎هاي جديد نشان داده است رعايت رژيم غذايي کم‎کربوهيدرات بيشتر از رعايت کردن رژيم غذايي کم‎چرب و استفاده از داروهاي کاهش وزن در کنترل و کاهش فشار خون بالا موثر است.
محققان دانشکده پزشکي دانشگاه دوک 146 فرد چاق و داراي اضافه وزن با ميانگين سني 52 سال را به مدت 48 هفته مورد بررسي قرار دادند. آنها به يک گروه از داوطلبان رژيم غذايي کم‎کربوهيدرات و به گروه ديگر داروي کاهش وزن دادند.
بررسي نتايج اين تحقيق نشان داد، آن دسته از داوطلباني که رژيم غذايي کم‎کربوهيدرات را رعايت کرده بودند، 9/5 درصد و آنهايي که از داروي کاهش وزن استفاده کرده بودند 8/5 درصد وزن خود را کم کردند.
هرچند ميزان کاهش وزن در دو گروه تقريبا يکسان بود اما فشار خون در گروه اول بهتر و بيشتر تنظيم شد و فشار خون در گروهي از داوطلبان که کربوهيدرات را در غذاي خود کم کرده بودند به طور چشمگيري نسبت به گروه ديگر کاهش يافت.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.