روز وداع سيگار

اگر شما هم سيگار مي‌کشيد حتما دليلي براي کشيدن آن داريد. متخصصان معتقدند که اگر دلايل سيگار کشيدن خود را بدانيد، راحت‌تر مي‌توانيد آن را ترک کنيد. اگر تمايل داريد با برخي از اين دلايل آشنا شويد، مطلب زيرا را بخوانيد.
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روز وداع سيگار

روز وداع سيگار
روز وداع سيگار


 






 

چگونه با سيگار خداحافظي کنيم؟
 

اگر شما هم سيگار مي‌کشيد حتما دليلي براي کشيدن آن داريد. متخصصان معتقدند که اگر دلايل سيگار کشيدن خود را بدانيد، راحت‌تر مي‌توانيد آن را ترک کنيد. اگر تمايل داريد با برخي از اين دلايل آشنا شويد، مطلب زيرا را بخوانيد.
دلايلي که مردم براي شروع مصرف سيگار يا امتناع از ترک آن عنوان مي‌کنند، بسيار ساده و کم‌اهميت‌اند. برخي از سيگاري‌ها معتقدند که سيگار به آنها انرژي مي‌بخشد، به ويژه براي بيدار شدن از خواب صبحگاهي يا بيدار ماندن در وضعيت‌هاي مختلف مانند رانندگي يا کار شبانه.
برخي از سيگاري‌ها عنوان مي‌کنند که سيگار آنها را در مواقع استرس و فشار عصبي آرام مي‌کند، به علاوه در مواقع عصبانيت اين امکان براي دست‌ها پيش مي‌آيد تا با چيزي بازي کنند يا حتي به آنها نوعي احساس امنيت مي‌دهد. اما فراموش نکنيد که نيکوتين موجود در توتون ماده‌اي مخدر است که پاسخ‌هاي اعتيادزايي را هم در پي دارد. ميزان اعتياد تا اندازه‌اي به مقدار مصرف و مدت آن بستگي دارد. اعتيادي که اغلب سيگاري‌ها تجربه مي‌کنند، ‌هم جسمي و هم‌رواني است. براي برخي، مصرف منظم سيگار در بسياري از موقعيت‌هاي زندگي اين باور را در آنها ايجاد کرده که آنها بدون سيگار قادر به ادامه زندگي نخواهند بود.
نيکوتين مي‌تواند به اندازه الکل، هرويين يا کوکايين اعتيادزا باشد. عنصر اصلي اعتياد، از‌دست رفتن کنترل است. نيکوتين با ايجاد نوعي احساس خوشايند، رفتار شما را کنترل مي‌کند و به اين دليل شما را مجذوب خود مي‌کند. ممکن است بخواهيد سيگار را کنار بگذاريد ولي نمي‌توانيد يا تمايلي نداريد، حتي اگر بدانيد که توتون براي سلامت‌تان مضر است.

4 نشانه اعتياد به سيگار
 

اگر يک يا چند ويژگي از مشخصه‌هاي زير را در خودتان مشاهده مي‌کنيد، بدانيد که به احتمال فراوان به نيکوتين وابسته شده‌ايد.
1 تلاش جدي اما ناموفق براي ترک يا کاهش مصرف دخانيات انجام داده‌ايد.
2 تلاش شما براي ترک دخانيات به پيدايش علايم ترک منجر شده است. براي مثال، ميل شديد به مصرف سيگار، احساس اضطراب، تحريک‌پذيري، ناکامي يا عصبانيت.
3 باوجود مشکلات و بيماري‌هاي جدي قلبي و ريوي مي‌دانيد که استعمال دخانيات بيماري‌تان را بدتر مي‌کند اما باز به مصرف آن ادامه مي‌دهيد.
4 نسبت به دخانيات دچار تحمل مي‌شويد يعني متوجه مي‌شويد که تعداد نخ‌هايي که در روز مي‌کشيد تاثير قبلي خود را ندارند و براي رسيدن به اثر مطلوب ناچاريد سيگارهاي بيشتري بکشيد.

لغزش در ترک سيگار
 

لغزش اغلب هنگامي روي مي‌دهد که شخصي که سيگار را ترک کرده، در موقعيتي قرار گيرد که قبلا در آن سيگار مي‌کشيد اما در حال حاضر داراي برنامه‌اي براي مقابله با سيگار است يا از مقاومت در برابر سيگاري که کسي به او تعارف مي‌کند، ناتوان است.
لغزش ممکن است يک پک يا حتي چند روز کشيدن سيگار باشد. آنچه بايد به ياد داشته باشيد، اين است که لغزش به معني شکست نيست و هرگز مفهوم آن اين نيست که به تلاش خود براي ترک پايان دهيد. ميليون‌ها نفر از کساني که ديگر سيگار نمي‌کشند پيش از آنکه بتوانند در نهايت به زنگي عاري از سيگار پاي‌بند بمانند، لغزش‌هايي را تجربه کرده‌اند.

روز وداع سيگار

4 توصيه براي ترک سيگار
 

در اينجا به نکاتي راجع به شيوه پاي‌بندي به برنامه ترک باوجود لغزش از آن اشاره مي‌کنيم به طوري که يک لغزش به معناي بازگشت دوباره به کشيدن دايمي سيگار نباشد.
1 سيگار را خاموش کنيد و همه سيگارها را دور بريزيد، استراحت کوتاهي بکنيد يا براي قدم زدن بيرون برويد و مدتي فکر کنيد. حال براي ادامه برنامه ترک با يک دوست يا متخصص ترک سيگار مشورت کنيد.
2 اگر به دليل کشيدن يک نخ سيگار در حال غرولند با خودتان هستيد، دست نگه داريد، فرصت را غنيمت شمرده و از اين لغزش در جهت مثبت بهره‌برداري کنيد. همان‌طور که از ناراحتي نفس‌تان بند آمده به ارزيابي اتفاقي که افتاده بپردازيد و برنامه جديدي تنظيم کنيد. با نگاه به آنچه اتفاق افتاده مي‌توانيد از خطراتي که بر سر راه برنامه ترک وجود دارد، آگاه شده و به اصلاح و تعديل رويکرد خود به موضوع ترک بپردازيد.
3 دوباره به طرف سيگار نرويد. به مرور برنامه ترک سيگار پرداخته و ببينيد چه جاهايي از اين برنامه را بايد تقويت کرده يا بهبود بخشيد.
4 اگر لغزش شما طي چند روز اول روي داده، بهتر است براي کنترل علايم ترک از داروهاي جايگزين استفاده کنيد. براي تعيين مقدار و مدت استفاده از اين داروها با پزشک خود مشورت کنيد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.