12 نکته درباره اسباب‏کشي با بچه‏ها

اسباب‏کشي داريد؟ خسته نباشيد! اسباب‏کشي يک تجربه سخت و پراسترس است که نبايد فشار رواني‌اي را که ايجاد مي‏کند، ناديده گرفت. گاهي وقت‏ها اسباب‏کشي يک تغيير بزرگ در زندگي است و براي بچه‏هايي که احساس مي‏کنند از محيط و فضاي گرم خانه دور مي‏شوند و دوستان نزديک‏شان را از دست مي‏دهند خيلي ناراحت کننده است،
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
12 نکته درباره اسباب‏کشي با بچه‏ها

12 نکته درباره اسباب‏کشي با بچه‏ها
12 نکته درباره اسباب‏کشي با بچه‏ها


 






 
اسباب‏کشي داريد؟ خسته نباشيد! اسباب‏کشي يک تجربه سخت و پراسترس است که نبايد فشار رواني‌اي را که ايجاد مي‏کند، ناديده گرفت. گاهي وقت‏ها اسباب‏کشي يک تغيير بزرگ در زندگي است و براي بچه‏هايي که احساس مي‏کنند از محيط و فضاي گرم خانه دور مي‏شوند و دوستان نزديک‏شان را از دست مي‏دهند خيلي ناراحت کننده است، اما اگر اسباب‏کشي خوب مديريت شود، افراد خانواده‏ مي‏توانند اين کار را با استرس کمتر و لذت بيشتري انجام دهند و از ناراحتي و فشار رواني بچه‏ها هم پيشگيري مي‏شود. اگر شما هم در اين روزها قصد اسباب‏کشي داريد و نگران فرزندان‏تان هستيد، اين توصيه‏ها و نکته‏ها برايتان مفيد است.
براي بچه‏ها تصوير مثبتي از اسباب‏کشي ايجاد کنيد
اگر فرزندتان کوچک است، بهتر است موضوع را يک‌باره با او در ميان نگذاريد. به عقيده روان‌شناسان کودک اگر موضوع به تدريج و با آرامش و هنگام بازي و به شکل داستان و شعر بيان شود، مي‏تواند مثبت باشد. اين کار موجب مي‏شود اسباب‏کشي براي بچه‏ها جالب و دوست‏داشتني باشد. بچه‏هاي بزرگ‌تر به زمان بيشتري نياز دارند. مطرح نکردن موضوع اسباب‏کشي با نوجوانان تا لحظات آخر ممکن است سبب شود احساس بدي نسبت به شما پيدا کنند و به صداقت شما بدبين شوند. آنها بايد در اين کار مشارکت و حق اظهار نظر داشته باشند. با آنها درباره جنبه‏هاي مثبت اسباب‏کشي صحبت کنيد. به پرسش‌هاي‏شان پاسخ دهيد و تاکيد کنيد که نظرشان برايتان مهم است.
پيش از اسباب‏کشي همراه بچه‏ها به خانه جديد برويد
پيش از اسباب‏کشي با بچه‏ها به خانه جديد برويد و فضاي اطراف آن را با هم ببينيد. امکانات محل جديد مانند مدرسه جديد، کتابخانه عمومي محل، نزديک‏ترين پارک، مکان‏هاي تفريحي و مراکز خريد را با هم بررسي کنيد. اين کار احساس بهتري در آنها ايجاد مي‏کند و کمک مي‏کند شادي و اعتماد به نفس بيشتري داشته باشند.
بچه‏ها را در چيدمان و دکوراسيون مشارکت دهيد
بچه‏ها دوست دارند در خانه جديد تغييرات شخصي بدهند. حتي بچه‏هاي کوچک‏تر دوست دارند در رنگ و تزئينات اتاق‌شان نقش داشته باشند. مي‏توانيد از نوارهاي تزئيني با طرح و نقشي به سليقه خودشان استفاده کنيد. براي بچه‏هاي بزرگ‏تر درباره نوع چيدمان جديد اتاق و وسايل جديدي که لازم دارند، گفتگو کنيد. اگر قول خريد وسيله‏اي را به آنها داده‌ايد، اين زمان، زمان مناسبي است.
در بسته‌بندي و جمع‌آوري وسايل از بچه‌ها کمک بخواهيد
بيشتر بچه‏ها از جمع کردن و بسته‌بندي وسايل و پيچيدن آنها در روزنامه لذت مي‏برند. از آنها بخواهيد در اين کار به شما کمک کنند اما آنها را مجبور به اين کار نکنيد. جعبه‌ها را پس از قراردادن وسايل برچسب بزنيد. جعبه وسايل شخصي بچه‏ها را با نام خودشان و اگر خواندن بلد نيستند با رنگ مشخص کنيد.
به بچه‌ها کمک کنيد تا با دوستان‌شان ارتباط داشته باشند
اگر فرزندتان نگران است که دوستانش را از دست بدهد، مي‌توانيد يک ميهماني خداحافظي برگزار کنيد و آدرس و شماره تماس خانه جديد را روي برگه‏هاي کوچکي بنويسيد و به آنها بدهيد. زمان مهماني را طوري تنظيم کنيد که با کارهاي اسباب کشي تداخل نداشته باشد. اطمينان دهيد که گاهي وقت‏ها او را براي ديدن دوستان قبلي‏اش به مدرسه و محل قبلي خواهيد برد.
در روز اسباب‌کشي براي مراقبت از بچه‏ها از ديگران کمک بگيريد
بهتر است در روز اسباب‌کشي که سرتان شلوغ است ازيک دوست يا آشناي نزديک بخواهيد مراقب بچه‏هاي کوچک‏تر باشد. اگر در روز اسباب‌کشي و هنگام جمع کردن نهايي تمام وسايل بچه‏ها در خانه نباشند، کارها سريع‏تر انجام مي‏شود.
اول اتاق بچه‌ها را آماده کنيد
به محض رسيدن به خانه جديد سعي کنيد ابتدا اتاق بچه ها را مرتب کنيد. آنها براي احساس امنيت نياز به جايي براي آرامش دارند. وسايل شخصي، اسباب بازي‏هاي مورد علاقه، عکس‏ها و پوسترهايشان را در دسترس‏شان بگذاريد.
به بچه‌ها بيشتر توجه کنيد
هر چند در روزهاي اول اسباب کشي اغلب تمام وقت به چيدن و مرتب کردن خانه اختصاص پيدا مي‏کند اما نبايد فراموش کرد که بچه‌ها در هر سني که باشند، در اين شرايط به توجه، وقت و محبت بيشتري نياز دارند. بنابراين بهتر است هنگام رسيدن به خانه جديد به آنها بيشتر توجه شود. آنها بايد با شرايط جديد هماهنگ شوند. برگشتن به برنامه‏هاي عادي خانواده مانند زمان خواب و غذا خوردن در اين زمان اهميت زيادي دارد.
براي روز اسباب‌کشي آماده شويد
لوازم ضروري که ممکن است فرزندتان آنها را در روز اسباب کشي بخواهد و يا به آن احتياج پيدا کنيد را در يک کيف دستي قرار دهيد. مقداري خوراکي و نوشيدني، دستمال کاغذي، حوله، يک دست لباس و البته اسباب‌بازي مورد علاقه اش از مواردي است که بايد در اين کيف قرار دهيد.
ترس و اضطراب را از خودتان دور کنيد
خوشبختانه بچه‏ها انعطاف‌پذيرند و ناراحتي و دلتنگي‏شان در زمان کوتاهي برطرف مي‌شود و بستگي دارد که والدين‏شان چقدر زود سر و سامان بگيرند و زندگي به جريان عادي‏اش برگردد اما به طور متوسط يک ماه زمان لازم است تا بچه‏ها با شرايط هماهنگ شوند. اگر استرس و اضطراب داريد، به آنها اطمينان دهيد که اين حالت موقتي است و به زودي برطرف خواهد شد.
مطمئن شويد تمام جعبه‏ها برچسب دارند
استفاده از برچسب روي جعبه‏ها به شما کمک مي‏کند راحت‏تر لوازم مورد نيازتان را پيدا کنيد. لوازم ضروري خانواده را در جعبه‌اي با برچسب مشخص قرار دهيد. چيزي که شما هنگام رسيدن به خانه جديد لازم داريد تنها قندان و ليوان چاي نيست، فرزندتان ممکن است توپ، اسباب بازي يا حتي کتاب و فيلم مورد علاقه‌اش را از شما بخواهد.
زمان مناسبي براي اسباب‏کشي انتخاب کنيد
اگر فرزندان‏تان دانش‏آموز هستند، بهترين زمان براي اسباب کشي تعطيلات تابستاني است. در اين زمان بچه‏ها وقت کافي براي هماهنگ شدن با شرايط جديد را دارند. در تکاليف مدرسه دچار مشکل نمي‌شوند و اگر قرار است به مدرسه جديدي بروند، بهتر است در شروع سال تحصيلي اين اتفاق بيفتد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.