تو مو مي‌بيني و من ريزش مو

آلوپسي يعني طاسي و آلوپسي آندروژنيک به معناي طرح ريزش موي مردانه، يکي از شايع‌ترين انواع ريزش مو است. اين نوع از آلوپسي در سن بين 20 تا 30 سالگي شايع‌تر است و با کاهش تدريجي موها در ناحيه فوق‌سر و تقاطع پيشاني و گيجگاهي آغاز مي‌شود. اين طرح ريزش مو در هر زماني بعد از بلوغ آغاز مي‌شود و ايجاد موي پيچ خورده
دوشنبه، 23 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تو مو مي‌بيني و من ريزش مو

تو مو مي‌بيني و من ريزش مو
تو مو مي‌بيني و من ريزش مو


 





 

مقايسه ريزش موي زنانه و مردانه
 

آلوپسي يعني طاسي و آلوپسي آندروژنيک به معناي طرح ريزش موي مردانه، يکي از شايع‌ترين انواع ريزش مو است. اين نوع از آلوپسي در سن بين 20 تا 30 سالگي شايع‌تر است و با کاهش تدريجي موها در ناحيه فوق‌سر و تقاطع پيشاني و گيجگاهي آغاز مي‌شود. اين طرح ريزش مو در هر زماني بعد از بلوغ آغاز مي‌شود و ايجاد موي پيچ خورده اولين علامت آن است.
خط رويش مو در ناحيه پيشاني از جلو به سمت عقب پسروي مي‌کند و در ناحيه پيشاني گيجگاهي از مو خالي مي‌شود که با نام جزيره پروفسور معروف است و پيشاني بزرگ و پهن مي‌شود. البته سرعت ريزش مو در افراد گوناگون متفاوت است. ممکن است يک ريزش موي ناگهاني در 20 سالگي آغاز شده و سپس پيشرفت آن تدريجي شده و سال‌ها طول بکشد. ريشه مو و موها ظريف‌تر و روشن‌تر مي‌شوند و کم‌کم موهاي ترمينال با موهاي ولوس يا پرزي جايگزين مي‌شوند. اما به طور معمول اين روند در سمت گيجگاهي سر و پشت‌سر ايجاد نمي‌شود. اين نوع ريزش مو تا حد زيادي به ژن گيرنده آندروژن ارتباط دارد و شکي وجود ندارد که فاکتورهاي ارثي آن پلي‌ژنيک بوده و هرچه تعداد افراد در اقوام فرد و به خصوص نزديکان شخص که دچار اين ريزش باشند بيشتر باشد، احتمال اين آلوپسي در فرد بالاتر مي‌رود و به خصوص در رابطه با مادر شخص نسبت به پدر مهم‌تر مي‌نمايد. احتمالا اين شکل ريزش مو در پيش از 30 سالگي و پس از 50 سالگي هر کدام ژن مخصوص به خود را دارند. اين آلوپسي وابسته به ترشحات آندروژن بوده و در ارتباط با ژن گيرنده آندروژن است، به طوري که افراد عقيم شده دچار طاسي نمي‌شوند به خصوص اگر پيش از بلوغ عقيم شده باشند.

چه بايد کرد؟
 

از درمان‌هايي که در اين نوع آلوپسي با موفقيت کاربرد دارد، مينوکسيديل است که سبب افزايش زمان زنده ماندن سلول‌هاي پاپيلاي درم شده و فاز آناژن را طولاني کرده و در نتيجه سبب بزرگي اندازه ساقه مو مي‌شود. در مطالعات کلينيکي در صورتي که از شروع اين نوع آلوپسي بيش از 10 سال نگذشته و حداکثر ميزان طاسي 10 سانتي‌متر مربع بيشتر نباشد و به خصوص در کساني که تعداد موي ناحيه پيش از درمان بيش از 30 عدد در سانتي‌متر مربع باشد، مينوکسيديل موثر است. محلول مينوکسيديل بين 2 تا 5 درصد تجويز شده و اغلب رشد دوباره مو تقريبا در عرض 2 ماه بعد از اولين کاربرد ايجاد مي‌شود و کساني که به اين درمان پاسخ مي‌دهند، براي حفظ آثار آن بايد استفاده از مينوکسيديل را ادامه دهند. در مقايسه، غلظت 5 درصد مينوکسيديل سبب افزايش وزن موها تا 45 درصد بوده است. فيناسترايد 1‌ميلي‌گرم که مهارکننده 5 آلفاردوکتاز است، سبب کاهش ريزش مو و افزايش تعداد موها شده و نشان داده شده است که سبب توقف ريزش مو در 90 درصد مردان حداقل تا پنج سال شده است. در صورت پاسخ ندادن به درمان‌هاي نام‌برده شده فوق پس از 12 ماه استفاده از آنها، ديگر اين داروها موثر نيستند و بايد قطع شوند. البته استفاده از دو داروي فوق‌الذکر به‌طور هم‌زمان موثرتر از هر کدام به تنهايي است. در رابطه آثار جانبي فيناسترايد بايد گفت غيرشايع و بزرگنمايي شده است. به‌تازگي بررسي ماده‌اي دارويي به نام فلوريديل که يک آنتي‌آندروژن موضعي است و سبب سرکوب گيرنده آندروژن انساني است، انجام شده که در مرحله تحقيقات نهايي است. به تازگي در مطالعات انجام شده که در مجله آي.جي.دي به چاپ رسيده (2007 شماره 46) به آثار کافئين موضعي که سبب تحريک رشد فوليکول‌هاي مو به عنوان آنتي‌اکسيدان شده توجه شده است که در حال حاضر در بعضي از تونيک‌ها و شامپوها موجود است که احتمالا با مکانيسم مقابله و معکوس کردن آثار تستوسترون عمل مي‌کند که مطالعات اکنون در مراحل نهايي است.

تو مو مي‌بيني و من ريزش مو

ريزش موي زنانه
 

در اين طرح ريزش مو که بيشتر به صورت ريزش موي گسترده در قسمت فوقاني‌سر است به طور معمول خط رويش در ناحيه پيشاني درگير نمي‌شود. هر چند حفظ موها در ناحيه پيشاني يک قانون است اما ريزش مو تا ناحيه فرق سر ادامه مي‌يابد. يک علامت مهم در اين طرح ريزش مو، مدل درخت کريستمس است که ريزش مو از سمت جلو به عقب کاهش دارد. در اين طرح، ريزش مو هيپرپلاري غدد سباسه وجود دارد اما نسبت به طرح مردانه کمتر است. در حال حاضر، علت اين نوع ريزش مو را استعداد ژنتيکي با پاسخ بيش از حد به آندروژن مي‌دانند. هم زنان و هم مردان با طرح آلوپسي داراي مقادير بيشتري از 5 آلفارودوکتاز و رسپتور آندروژن هستند که در ناحيه فرق و جلوي سر بيشتر و در ناحيه گيجگاهي و پشت‌سر کمتر است. بيشتر زنان با اين طرح ريزش مو داراي پريود و دوره قاعدگي و زايايي طبيعي هستند اما در صورت همراه بودن اين طرح، ريزش مو با موهاي زايد در ساير نقاط بدن مانند صورت، سينه و شکم، اختلالات قائدگي و آکنه، ارزيابي دقيق از سوي متخصص پوست و مو لازم است. در درمان اين نوع آلوپسي و ريزش مو از مينوکسيديل، آنتي‌آندروژن‌هاي خوراکي، اسپيرونولاکتون، سيپروترون استات و... استفاده مي‌شود. اما درمان با فيناسترايد در بيشتر زنان مفيد نيست و به آثار کافئين موضعي و ژنيسليين موضعي که يک استروژن گياهي است و از سويا گرفته مي‌‌شود و در بعضي شامپوها و تونيک‌ها موجود است، اشاره شده که به خصوص در زنان بعد از کاهش هورمون‌هاي زنانه موثر است. اين مطالعات در مراحل آخر خود به سر مي‌برد.
البته در پايان بايد تاکيد کرد ريزش مو داراي علل متعددي است که تشخيص و درمان آن از سوي متخصصان پوست و مو انجام مي‌شود و لازم است بيماران از مصرف بسياري داروها يا داروهايي که هيچ تاثيري در افزايش رشد مو نداشته و گاه سبب مشکلات جسمي خواهد شد پرهيز کنند.
منبع: http://www.salamat.com
منبع:



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.