تاييديه استاندارد اسباب‌بازي

در کشور ما بيش از دو سال است که ايمني‌ اسباب‌بازي‌ و استانداردهاي آن نوشته و اجباري شده است. بنابراين بهترين کار توجه خريدار به تاييديه موسسه استاندارد روي بسته‌هاي اسباب‌بازي‌ است. به احتمال زياد حين خريد فروشندگان اين تاييديه را به خريدار نشان مي‌دهند. البته ما برخي توليدکننده‌هاي محدود داريم که با مجوز رسمي
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاييديه استاندارد اسباب‌بازي

تاييديه استاندارد اسباب‌بازي
تاييديه استاندارد اسباب‌بازي


 

نويسنده:دکتر جواد عدل




 
از فروشنده اسباب‌بازي تاييديه استاندارد بخواهيد
در کشور ما بيش از دو سال است که ايمني‌ اسباب‌بازي‌ و استانداردهاي آن نوشته و اجباري شده است. بنابراين بهترين کار توجه خريدار به تاييديه موسسه استاندارد روي بسته‌هاي اسباب‌بازي‌ است. به احتمال زياد حين خريد فروشندگان اين تاييديه را به خريدار نشان مي‌دهند. البته ما برخي توليدکننده‌هاي محدود داريم که با مجوز رسمي استاندارد، اسباب‌بازي توليد مي‌کنند و متاسفانه توليدکننده‌هاي زير پله‌اي هم داريم که بدون اطلاع موسسه استاندارد، به طور خلاف، اسباب‌بازي توليد و وارد بازار مي‌کنند.
مشتريان بايد حين خريد به اين موضوع توجه داشته باشند و اگر يک اسباب‌بازي مورد علاقه آنهاست اما تاييديه ندارد، اين نکات را مدنظر بگيرند:

تاييديه استاندارد اسباب‌بازي

ما دو سري استاندارد اسباب‌بازي‌ داريم. برخي در رابطه با مشخصات فيزيکي اسباب‌بازي‌هاست که شامل لبه تيز داشتن يا نداشتن، نوک تيز، سايز اسباب‌بازي‌ و سايز قطعات جدا شونده و شکستني بودن اسباب‌بازي‌هاست. بايد حين خريد به اين نکات توجه کرد که اسباب‌بازي، لبه‌اي با نوک تيز نداشته باشد يا در صورت شکستن از جنسي نباشد که قطعات جداشونده‌اش را کودک بتواند قورت دهد. برخي استانداردهاي ديگر، مربوط به ويژگي‌ها و خواص شيميايي اسباب‌بازي‌هاست. قابليت اشتعال اسباب‌بازي بسيار مهم است. پارچه لباس عروسک يا مواد داخل اسباب‌بازي‌هاي پارچه‌اي بايد از جنس مواد نسوز باشد زيرا اين احتمال وجود دارد که کودک حين بازي اسباب‌بازي خود را به اطراف پرت کند. البته مواد غيرقابل اشتعال معمولا در اسبا‌ب‌بازي‌ها به کار نمي‌رود اما بهتر است مواد دير سوز استفاده شود. مورد ديگر مواد سمي است که در رنگ اسباب‌بازي‌ها نبايد استفاده شود. به عنوان مثال استفاده از سرب يا ديگر فلزات سنگين سمي مثل کادميوم يا آرسنيک در اسباب‌بازي‌ ممنوع است. رنگ در اسباب‌بازي‌ بسيار مهم است. رنگ نبايد در دهان کودک حل شود يا نبايد حاوي سرب باشد. اين رنگ‌ها غيرمجاز است و ترجيحا توصيه مي‌شود والدين اسباب‌بازي‌هاي بي‌رنگ يا با رنگ طبيعي همان ماده که اسباب‌بازي از آن تهيه شده است را خريداري کنند. والدين نبايد فراموش کنند که حين خريد اسباب‌بازي به سن درج شده روي بسته توجه کنند زيرا غير از مسايل آموزشي خريد وسايلي خارج از سن کودک مي‌تواند از لحاظ ايمني براي او نامناسب باشد. مثلا ماشين‌هاي پلاستيکي که به راحتي مونتاژ مي‌شوند و چرخ‌هاي آنها سايز کوچکي داشته و توسط ميله‌هاي تيز به بدنه متصل شده است براي کودکان کم‌سن و سال مناسب نيست. حتي توجه به اين مساله که اسباب‌بازي دخترانه است يا پسرانه از نظر ايمني اهميت دارد. اگر والدين به اسباب‌بازي‌اي‌ برخوردند که بسيار توجه آنها را جلب کرده و مي‌خواهند بدانند از نظر ايمني براي فرزندشان مناسب است يا خير، مي‌توانند در تهران در ميدان ونک به موسسه استاندارد مراجعه کرده يا تلفني از کميته فني ناظر بر ايمني اسباب‌بازي در رابطه با اين موضوع پرس‌وجو کنند. توصيه مي‌کنم والدين حين خريد حتما از فروشنده تاييديه استاندارد و ايمني اسباب‌بازي را بخواهند و اگر يک اسباب‌بازي اين تاييده را ندارد، از خريد آن منصرف شوند.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.