اما و اگرهاي واکسيناسيون

همه به عنوان يک اصل، پيشگيري را بر درمان مقدم مي‌دانند و معتقدند هيچ‌کدام از داروها و اقدامات بهداشتي در طول تاريخ به اندازه واکسيناسيون در کاهش بروز بيماري‌ها و عوارض آن موثر نبوده‌اند. با اين همه، برخي از والدين از روي نگراني و ناآگاهي واکسيناسيون را به درستي انجام نمي‌دهند. به عنوان نمونه والدين شيرخواراني که کودکشان
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اما و اگرهاي واکسيناسيون

اما و اگرهاي واکسيناسيون
اما و اگرهاي واکسيناسيون


 

نويسنده:دکتر عليرضا ناطقيان*




 
همه به عنوان يک اصل، پيشگيري را بر درمان مقدم مي‌دانند و معتقدند هيچ‌کدام از داروها و اقدامات بهداشتي در طول تاريخ به اندازه واکسيناسيون در کاهش بروز بيماري‌ها و عوارض آن موثر نبوده‌اند. با اين همه، برخي از والدين از روي نگراني و ناآگاهي واکسيناسيون را به درستي انجام نمي‌دهند. به عنوان نمونه والدين شيرخواراني که کودکشان دچار تب خفيف يا اسهال ملايم مي‌شود به اين دلايل سعي دارند برنامه واکسيناسيون را تغيير دهند.
آنها بايد بدانند چنين مسايلي نمي‌تواند روي نحوه پاسخ‌دهي کودک به واکسن‌ها تاثير بگذارد. به علاوه بايد بدانيد مواردي چون مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها هيچ تاثيري در نحوه عملکرد واکسن‌ها ندارد زيرا واکسن‌‌هاي مورد استفاده در برنامه معمول واکسيناسيون کودکان، از انواع ويروس‌هاي ضعيف‌شده يا باکتري‌هاي کشته‌شده يا غيرفعال‌شده هستند که تحت تاثير‌ آنتي‌بيوتيک‌ها قرار نمي‌گيرند.
بعضي از والدين که کودکشان در مرحله قبلي پس از دريافت واکسن سه‌گانه دچار تب، سفتي و گرمي و تورم محل تزريق شده است، سعي مي‌کنند اين واکسن را از برنامه‌ واکسيناسيون حذف کنند. آنها بايد بدانند اين عوارض بسيار شايع و قابل پيش‌بيني هستند. استفاده از کمپرس گرم و استامينوفن به راحتي مي‌تواند اين مسايل را برطرف کند و هرگز نبايد به فکر حذف واکسن مربوطه بود.
گاهي نيز به دلايل بارداري مادر يا يکي از نزديکان وي در مورد دريافت کردن يا نکردن واکسن MMR (سرخک، سرخجه، اوريون) توسط شيرخوار بحث و ترديد وجود دارد. لازم است بدانيد، تحقيقات ثابت کرده اين واکسن حاوي ويروس‌هاي ضعيف‌ شده است و نمي‌تواند از فرد واکسينه شده به ديگري انتقال يابد.
بنابراين اين خطر وجود ندارد که اگر کودکتان را براي واکسيناسيون ببريد، ويروس را به خانم باردار منتقل کند. علاوه بر اين موضوعات، حساسيت به پني‌سيلين نيز همواره باعث مردد شدن والدين جهت اجراي برنامه واکسيناسيون مي‌شود. ارتباطي بين حساسيت به پني‌سيلين و حساسيت به واکسن‌ها ديده نشده است و اصولا سابقه آلرژي‌ها (حساسيت‌ها) اگر چه بايد به پزشک يا بهورز مسوول واکسيناسيون گزارش داده شود اما معمولا فقط در شرايط خيلي خاص و استثنايي ممکن است بر تصميم‌گيري اثر بگذارد.
اما به‌طورکلي بايد گفت اگر کودک شما در حال مصرف داروي خاصي باشد، بايد آن را به اطلاع پزشک يا بهورز برسانيد. مصرف برخي داروها چون با سيستم دفاعي کودک رابطه دارد و گاهي آن را ضعيف مي‌کند شايد موجب شود تصميم بگيرند تا مدتي برخي واکسن‌هاي کودک را تزريق نکنند.

پي‌نوشت‌ها:
 

* فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني کودکان

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.