نشانگان پيش از قاعدگي

اگر شما هم دختر نوجواني داريد که گاهي دچار دردهاي شديد قاعدگي مي‌شود، لازم است بدانيد علايمي مانند اضطراب، پرخاشگري، عصبانيت و افسردگي از جمله اختلالات خلقي و رفتاري در دوره پيش از قاعدگي رخ مي‌دهد و تقريبا مي‌توان گفت اين اختلالات هم‌زمان با بروز تغييرات هورموني در بدن زنان و دختران جوان و به واسطه عدم توازن هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون به وقوع مي‌پيوندد.يکي از عوامل موثر در مشاجرات و اختلافات خانوادگي عدم توجه مادران به اختلالات پيش از قاعدگي دختران‌شان است.
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نشانگان پيش از قاعدگي

نشانگان پيش از قاعدگي
نشانگان پيش از قاعدگي


 

نويسنده:دکتر شيرين نيرومنش، فوق‌تخصص طب مادر و جنين




 
اگر شما هم دختر نوجواني داريد که گاهي دچار دردهاي شديد قاعدگي مي‌شود، لازم است بدانيد علايمي مانند اضطراب، پرخاشگري، عصبانيت و افسردگي از جمله اختلالات خلقي و رفتاري در دوره پيش از قاعدگي رخ مي‌دهد و تقريبا مي‌توان گفت اين اختلالات هم‌زمان با بروز تغييرات هورموني در بدن زنان و دختران جوان و به واسطه عدم توازن هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون به وقوع مي‌پيوندد.
يکي از عوامل موثر در مشاجرات و اختلافات خانوادگي عدم توجه مادران به اختلالات پيش از قاعدگي دختران‌شان است. بروز اختلالات خلقي و رفتاري در دوره پيش از قاعدگي مانند بي‌قراري، تحريک‌پذيري، عدم توانايي در کنترل واکنش مناسب به سخنان اطرافيان، اضطراب، پرخاشگري، عصبانيت و افسردگي در ميان تعدادي از دختران شايع است. اين اختلالات که به عنوان «نشانگان پيش از قاعدگي» مطرح هستند، به صورت دوره‌اي و حدود يک تا دو هفته پيش از قاعدگي بروز مي‌کنند.
حتي ديده شده است که اين مشکلات روي روش زندگي و کار و حتي تحصيل دختران نقش دارد و در مواردي موجب افت تحصيلي آنها مي‌شود. تداخل آن با برنامه‌هاي روزمره دختران و امور شغلي زنان در نهايت به کاهش کيفيت زندگي زنان منجر مي‌شود.
کاهش کارايي، توانايي و لذت نبردن از فعاليت‌هاي روزانه از يک‌سو و بي‌توجهي والدين، مخصوصا مادر، از سوي ديگر به سرکشي در برابر والدين و اولياي مدرسه منجر مي‌شود و در موارد نادر ممکن است موجب فرار از منزل و غيبت از مدرسه شود. بنابراين لازم است که والدين و اولياي مدرسه و مربيان بهداشت در مدارس دخترانه، بيشتر به اين علايم و تغييرات خلقي توجه داشته باشند و در اين دوران، بيشتر آنها را درک کنند. متاسفانه بسياري از زنان ايراني تصور مي‌کنند که براي درمان اين علايم مختل‌کننده زندگي اجتماعي، چاره‌اي جز مدارا وجود ندارد. درصورتي که با رعايت توصيه‌هاي کاربردي درخصوص رژيم غذايي، استفاده از مکمل‌هاي گياهي مناسب و ورزش‌هاي موثر مي‌توان اين علايم را کاهش داد. انجام ورزش منظم و رژيم‌غذايي مناسب و استفاده از گياهان دارويي و مکمل‌هاي غذايي (و ترکيباتي مشتمل بر گل مغربي، سنبل‌الطيب، تخم‌کتان، رزماري، ملاس و ويتامين E و B6) در بهبود علايم آزاردهنده نشانگان پيش از قاعدگي موثرند. همچنين استفاده از موادغذايي مانند سيب‌زميني، روغن سويا، ماهي، تخم‌مرغ، قارچ، کشمش سياه، گل‌کلم و کلم بروکلي طي اين دوران در کاهش علايم کمک‌کننده است.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.