رصد حرکت رجوعی گره های مدار ماه

ماه را تقریباً هر شب در آسمان می بینیم. آن قدر بزرگ است که برای دیدنش به تلسکوپ نیازی نداریم واین موهبتی بزرگ برای منجمان آماتور بی ابزار به شمار می رود. ولی شاید به همین سبب، که این جرم آسمانی این قدر راحت و بی دردسر مشاهده می شود، چندان ارزشی برایش قائل نمی شویم. اگر کمی حوصله داشته باشید می بینید
چهارشنبه، 21 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رصد حرکت رجوعی گره های مدار ماه

 رصد حرکت رجوعی گره های مدار ماه
رصد حرکت رجوعی گره های مدار ماه


 

نویسنده: امید وهابی املشی
ترجمه وبازنویسی: امید وهابی املشی و شروین بهجو




 
ماه را تقریباً هر شب در آسمان می بینیم. آن قدر بزرگ است که برای دیدنش به تلسکوپ نیازی نداریم واین موهبتی بزرگ برای منجمان آماتور بی ابزار به شمار می رود. ولی شاید به همین سبب، که این جرم آسمانی این قدر راحت و بی دردسر مشاهده می شود، چندان ارزشی برایش قائل نمی شویم. اگر کمی حوصله داشته باشید می بینید که با رصد مداوم ماه و تعیین مسیر آن چقدر نجوم یاد می گیرید. رصد ماه از برنامه های پیچیده ی نجومی است.
مدار ماه به دور زمین دستخوش تغییراتی می شود که ناشی از تغییرات زمین وخورشید است. در واقع، ماه هم به دور زمین درگردش است وهم همراه با زمین به دور خورشید. سرعت زمین درحین گردش به دور خورشید تغییر می کند وعلاوه بر آن فاصله ی زمین نیز از خورشید کم وزیاد می شود. به همین سبب میزان نیروی گرانشی که بین سه جرم زمین، ماه و خورشید وجود دارد. تغییرمی کند. وقتی که ماه بین زمین وخورشید است میدان گرانشی خورشید برای آن قوی تر عمل می کند و وقتی که پشت زمین قرار می گیرد، تأثیر میدان گرانشی خورشید برآن کمتر می شود. این اختلالات تأثیرات عمده ای بر مدار ماه می گذارند. یکی ازآثار این تغییرات، حرکت رجوعی گره های مدارماه است.
اگر مدار ماه را در آسمان ترسیم کنید، می بینید که دایره البروج را در دو نقطه قطع می کند. این نقاط را گره های مدار ماه می گویند. در متون قدیم نجومی به این نقاط «جوزهر» گفته می شد. یکی ازاین نقاط، که ماه پس از گذشتن از آن به شمال منطقه البروج می رسد، «رأس» ونقطه ی مقابلش را «ذنب» می نامند. خطی که این دو گره، یعنی رأس وذنب، را به هم وصل می کند براثر اختلالاتی که گفتیم، تغییر مکان می دهد. تغییر مکان این خطر چنین است که در مدت 61/18 سال، یک بار دایره البروج را (موافق با حرکت عقربه های ساعت) دور می زند. دراین مقاله می خواهیم روشی برای رصد تغییر مکان گره های ماه ارایه دهیم. اگر رصد را به مدت سه چهار ماه انجام دهید، تازه خواهید فهمید که چقدر درباره ی حرکت مداری ماه مطلب یاد گرفته اید.

 عکاسی از همدم زیبای زمین

نخستین گام دراین برنامه آن است که بتوانیم مکان ماه را درمیان ستاره ها پیدا کنیم واین کار را باید در زمان های متفاوت انجام بدهیم. تعیین دقیق مکان ماه به این طریق عملی می شود که فاصله ی زاویه ای ماه را نسبت به سه ستاره ی پرنور اطرافش اندازه بگیریم. اگر روی نقشه به مرکز هر ستاره وبه شعاع فاصله ی ماه از آن ستاره دایره ای رسم کنیم، مرکز ماه منطبق بر محل تقاطع این سه دایره خواهدبود. ولی فاصله ی زاویه ای ماه را از ستاره های پیرامونش چگونه اندازه بگیریم؟
برای این کار باید وسیله ی ساده ای بسازیم به نام «تیرک صلیبی». از این وسیله درقدیم هم برای اندازه گیری زوایا استفاده می شد. تیرک صلیبی، یک خط کش اندازه گیری است که قطعه ی کوچک خط کش مانند دیگری روی آن، منتها عمود بر خط کش اصلی، حرکت می کند. برای اندازه گیری فاصله ی زاویه ای بین دونقطه ی Aو B ، خط کش اصلی را در مقابل چشم می گیرید. و قطعه ی دوم را چنان جلو و عقب می برید که دو انتهای این قطعه منطبق بر نقاط Aو B باشد. مثلاً وقتی که می خواهید فاصله ی ماه را از ستاره ی Aاندازه بگیرید یک سر قطعه ی متحرک باید منطبق برمرکز ماه باشد ویک سرش منطبق بر ستاره ی A، دراین هنگام، باید ببینید که لبه ی قطعه ی متحرک روی کدام عدد خط کش قرار گرفته است. این عدد را یادداشت می کنید. ولی برای تبدیل این عدد به فاصله ی زاویه ای باید از فرمول زیراستفاده کنید:

 رصد حرکت رجوعی گره های مدار ماه

درهرمورد که فاصله ی زاویه ای را می خواهید اندازه بگیرید باید این محاسبه را انجام بدهید ومحل تقاطع سه دایره – یا مکان مرکزماه – را روی نقشه ی 1 رسم کنید. مثلاً فرض کنید که ماه در نزدیکی ستاره های ذنب الاسد (بتا – اسد)، سماک اعزل (الفا – سنبله) وفرد (الفا – شجاع) است. فاصله ی مرکز ماه را از تک تک این ستاره ها اندازه می گیرید وسپس با استفاده از فرمول بالا، فاصله ی زاویه ای بین ماه وستاره ها را محاسبه می کنید.
باید دقت کنید که هر سه دایره ای که ترسیم می کنید دریک نقطه یکدیگر را قطع کنند.
حالا برای این که اطلاعات را روی نقشه پیاده کنید باید نسبت ها را رعایت کنید. مثلاً درنقشه ای ، 180 درجه در 20 سانتی متر رسم شده وفاصله ی ماه وستاره، 30 درجه است . می خواهیم دوایر را رسم کنیم. این 30 درجه را روی این نقشه باید چند سانتی متر درنظر بگیریم؟ تناسب می بندیم:

 رصد حرکت رجوعی گره های مدار ماه

بعنی شعاع دایره ای که می خواهیم روی نقشه رسم کنیم باید 3/3 سانتی متر باشد.
حالا که روش اندازه گیری وتعیین مکان ماه را یاد گرفتید، رصد را به مدت 12 هفته ادامه دهید. هرشبی که امکان رصد وجود داشت تیرک صلیبی، ویک قلم وکاغذ بردارید واندازه گیری ها را یادداشت کنید. هر چه تعداد رصدها بیشتر باشد، مدار رسم شده دقیق تر خواهد بود. اگر دایره ها یکدیگر را قطع نکنند، حاکی ازآن است که اندازه گیری ها دقیق نیستند. بعد از آن که در رصد ماهرشدید، هر مورد رصد بیشتر از 20 دقیقه طول نمی کشد.
مکان های ماه را به دقت روی نقشه علامت بزنید. بعد از 12 هفته، این نقاط را به هم متصل کنید. منحنی ای به دست می آید که دایره البروج یکی از گره های مدار ماه است.

 عکاسی از همدم زیبای زمین

ولی کار تمام نشده است. اگر حوصله داشته باشید می توانید این برنامه ی رصدی را 18 سال ادامه دهید! ولی سه چهار سال هم کافی بعد از مدتی می بینید که محل گروه های مدار روی نقشه تغییر می کند و، همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، در جهت موافق با عقربه های ساعت دایره البروج را دور می زند.
دراین برنامه رصدی، علاوه براین که موفق به رصد و اندازه گیری یکی از پدیده های مهم مربوط به مدار ماه می شوید، مجبورید که آسمان، به ویژه منطقه البروج، را مثل کف دست بشناسید. قدیمی ترین سند به جا مانده از اندازه گیری این تغییر در موضوع گره های ماه از کلدانیان به جا مانده است. منجمان این تمدن قدیم، مدت گردش گره ها را 18 سال و 11 روز به دست آورده بودند.
منبع:نشریه نجوم، شماره 198.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.