ريزش مو، هرگز!

از جمله علل شايع ريزش مو به ويژه درخانم هاي جوان، کمبود برخي از ريزمغذي ها مانند آهن در بدن آنهاست. اين مشکل اغلب به خاطر بروز سوء تغذيه (به دنبال رژيم هاي غذايي ناتوان کننده و نامتعادل کاهش وزن يا بي اشتهايي عصبي) و يا به دليل کم خوني (معمولا به علت قاعدگي شديد و طولاني) و عدم جبران وتکميل ذخاير از دست رفته
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ريزش مو، هرگز!

ريزش مو، هرگز!
ريزش مو، هرگز!


 

نويسنده:منيره دادخواه




 

ريزش مو، هرگز!

از جمله علل شايع ريزش مو به ويژه درخانم هاي جوان، کمبود برخي از ريزمغذي ها مانند آهن در بدن آنهاست. اين مشکل اغلب به خاطر بروز سوء تغذيه (به دنبال رژيم هاي غذايي ناتوان کننده و نامتعادل کاهش وزن يا بي اشتهايي عصبي) و يا به دليل کم خوني (معمولا به علت قاعدگي شديد و طولاني) و عدم جبران وتکميل ذخاير از دست رفته ايجاد مي گردد که توجه به آن حائز اهميت است.
از منابع غذايي غني و خوب آهن مي توان از گوشت قرمز بي چربي، جگر سياه، انواع مغزها و حبوبات، که بهتر است به همراه منابع ويتامين C مصرف شوند، نام برد. به غير از آهن مواد مغذي ديگري نيز در رشد و سلامت موي سر تأثير دارند. زماني که رژيم غذايي روزانه ما به هر علتي دچار کمبود ويتامين هاي گروه B(به ويژه B6، سولفور، روي وآهن) مي گردد، ريزش موي سرتحريک و تشديد خواهد شد.
مصرف کافي غذاهاي غني از ويتامين هاي گروه B مثل انواع حبوبات، غلات به همراه سبوس، لوبياي سويا، مخمرهاي غذايي، مغزها، تخم مرغ و... در بسياري از موارد از ايجاد اين مشکل پيشگيري مي نمايد. بيوتين، يکي از ويتامين هاي گروه B بوده که تاثير بسيار مهمي در سلامت مو و پوست بدن دارد و حتي در بعضي از موارد مانع ريزش مو در آقايان مي گردد. دريافت کافي از اين ويتامين به شکل غذايي (موجود در مخمر آبجو، برنج قهوه اي، نخود سبز، عدس، لوبياي سويا، دانه آفتابگردان و گردو) ويا مکمل هاي دارويي (با مقدار و روش دريافت مشخص) در پيشگيري و درمان اين مشکل موثر مي باشد.
دريافت کافي ويتامين C نيز، هم به جهت جذب بهتر آهن در بدن و هم به لحاظ بهبود جريان خون در پوست سر و فوليکول هاي مو ضروري است. مطالعات دانشمندان در دنيا نشان مي دهد که برخورداري از موهاي سالم وطبيعي به سلامت دستگاه ايمني بدن نيز بستگي دارد. در اين راستا توجه به دريافت مواد مغذي مثل روي، ويتامين E و ...حائز اهميت است.
برخي از اسيدهاي آمينه مانند ال - سيستئين و ال - متيونين هم در سلامت و رشد مو بسيار موثر هستند و دريافت آنها از طريق غذا (انواع حبوبات مثل عدس) و مکمل هاي دارويي در صورت نياز توصيه مي گردد.
با اين توصيف درمي يابيم که در شرايط عادي و نبود مشکلات زمينه اي تنها با مصرف انواع مواد غذايي به صورت تازه و متنوع (مانند انواع حبوبات، دانه غلات مثل جو و چاودار، تخم مرغ، ماهي تازه، انواع مغزها به صورت خام، دانه هايي مثل آفتاب گردان ، کتان و کدو، ميوه هاي تازه و سبزي هاي تازه سبز تيره) مي توان از سلامت بخش هاي مختلف بدن، به ويژه موي سر مطمئن بود، با اين حال در بعضي موارد بنا به تشخيص متخصصين و پزشکان، استفاده از مکمل هاي دارويي ويتامين ها و مواد معدني و ساير مواد مغذي براي درمان ريزش مو ضروري مي باشد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط