بررسي ارزش غذايي نوشابه هاي گازدار

اغلب مواد غذايي که در بسته بندي هاي دربسته و به صورت کنسروها و نوشابه ها و کمپوت ها و انواع عصاره ها و آب ميوه ها به مردم عرضه مي شوند، حاوي اسيد سيتريک هستند که به عنوان مواد نگهدارنده به آنها افزوده مي شود. اين مواد به لحاظ ايجاد يک محيط اسيدي، مي توانند براي سلامت دندان ها و استخوان هاي بدن مضر و حتي
دوشنبه، 2 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسي ارزش غذايي نوشابه هاي گازدار

بررسي ارزش غذايي نوشابه هاي گازدار
بررسي ارزش غذايي نوشابه هاي گازدار


 

نويسنده:رسول صفايي




 
اغلب مواد غذايي که در بسته بندي هاي دربسته و به صورت کنسروها و نوشابه ها و کمپوت ها و انواع عصاره ها و آب ميوه ها به مردم عرضه مي شوند، حاوي اسيد سيتريک هستند که به عنوان مواد نگهدارنده به آنها افزوده مي شود. اين مواد به لحاظ ايجاد يک محيط اسيدي، مي توانند براي سلامت دندان ها و استخوان هاي بدن مضر و حتي خطرساز باشند . لازم به ذکر است که رشد استخوان ها در بدن انسان، از سي سالگي به بعد متوقف مي شود و پس از آن حدود هشت تا هجده درصد استخوان ها هر ساله از طريق ادرار تحليل مي رود که البته به مقدار اسيديته اي که جذب بدن مي شود، بستگي دارد. اين اسيديته به طعم و مزه غذا وابسته نيست، بلکه به پتاسيم، کلسيم، منيزيم، و فسفر موجود در محصولاتي بستگي دارد که انواع آنها در مارکت هاي متعدد به دست مصرف کننده مي رسد.
اين ترکيبات در سرخرگ هاي بافت هاي مختلف متراکم شده و برعملکرد کليه نيز(در مورد سنگ کليه)تأثير مي گذارند. نوشيدني هاي گازدار که موضوع مورد بحث ماست، هيچگونه ارزش غذايي از لحاظ ويتامين ها و مواد معدني ندارند، بلکه حاوي مقداري شکر، اسيد و موادي مانند رنگ ها، اسانس ها و مواد نگهدارنده مي باشند. چندي پيش مسابقه اي در دانشگاه دهلي، برگزار شد . که هر کس نوشابه بيشتري مي خورد، برنده مسابقه بود. جواني که توانست تعداد هشت بطري نوشابه را بنوشد برنده شناخته شد. اما دقايقي بعد، اين برنده بدشانس بدون عارضه قبلي جان به جاي آفرين تسليم کرد.
علت مرگ همان طور که به وضوح پيداست، وجودي دي اکسيدکربن بيش از حد در جريان خون بود که به مرگ جوان برنده انجاميد. از آن پس مسؤولان دانشگاه، فروش کليه نوشابه هاي گازدار را در فروشگاه دانشگاه ممنوع کردند. آنچه حائز اهميت مي باشد اين است که به هنگام نوشيدن نوشابه هاي گازدار، از خود بپرسيم به راستي چه مي نوشيم؟!و وقتي به اين واقعيت رسيديم که به جاي نوشابه گازدار، درحقيقت دي اکسيد کربن وارد بدن مان مي کنيم، عقل حکم مي کند که از ورود دشمن سرسخت اکسيژن به اندام هاي لطيف، ظريف و حساس بدن جلوگيري نماييم . مي توان امتحان کرد اگر کمي نوشابه را بر روي يک تکه گوشت خوک بريزيم و کمي صبر کنيم. خواهيم ديد که کرم هاي داخل گوشت خوک به بيرون مي لغزند، زيرا با وجود نوشابه، جاي مطمئني براي زندگي کرم ها باقي نمانده و براي رهايي از مخمصه اي که براي شان ايجاد شده از درون گوشت به خارج مي گريزند. آزمايش هاي ديگري نيز به منظور نمايش قدرت اسيديته نوشابه هاي گاز دار انجام شده است به طور مثال، اسيد سيتريک موجود در نوشابه ها مي تواند لکه هاي ظروف چيني را به راحتي از بين ببرد. علاوه برآن، زنگ زدگي هايي که بر روي سپراتومبيل ايجاد مي شود. را نيز مي توان با تکه اي آلومينيوم مچاله شده و مقداري نوشابه گاز دار از بين برد. يک بطري نوشابه گازدار را روي زواياي مختلف باطري اتومبيل بريزيد تا زنگ زدگي ها و فرسودگي هاي آن را به صورت جوشان جدا کند. زنگ زدگي پيچ و مهره ها را نيز مي توان با پارچه اي آغشته به نوشابه هاي گاز دار از بين برد. چربي ها و لکه هاي چربي روي لباس ها را نيز مي توان به نوشابه هاي گاز دار آغشته کرد و با کمي مواد پاک کننده از بين برد. نوشابه ها براي شستشوي شيشه هاي اتومبيل و زدودن گرد و غبار از روي شيشه ها مفيدند و هزينه هاي رفتن به کارواش را نيز تقليل مي دهند. بنابراين، با اين قدرت پاک کنندگي و زدودن کثافات از روي اجسام که در نوشابه هاي گاز دار وجود دارد، نبايد سلول هاي پاک و سالم بدن انسان را با آنها آلوده کرد . متأسفانه، مصرف نوشابه هاي گازدار در جوامع مختلف نه تنها کاهش پيدا نکرده بلکه مانند مصرف مضرو خطرناک سيگار همچنان مورد استفاده (به خصوص جوانان)مي باشد. نوشابه ها حتي اگر گاز نداشته باشند و به صورت آب ساده، دوغ، شربت و نوشابه هاي ديگر مصرف شوند، نبايد به هنگام خوردن غذا مورد استفاده قرار بگيرند . زيرا باعث رقيق شدن اسيد معده شده و هضم غذا را مختل مي کنند و اين ترکيب غذا و اسيد معده باعث توليد گاز در معده شده و بسياري ناراحتي هاي گوارشي را به وجود مي آورد. لذا، از هر زاويه اي که به نوشابه هاي گاز دار بنگريد، به جز به خطر انداختن سلامت انسان خاصيت ديگري ندارد؛ مگر آنکه به وسيله پزشک براي مداواي بيماري خاصي تجويز شوند.
و تو خود حديث مفصل بخوان ازين مجمل
منبع:نشريه دنياي سلامت، شماره52



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.