گوشت بوقلمون؛ سرشار از مواد مغذی

در بین منابعی که ما برای تامین پروتئین مورد نیاز روزانه مان از آنها استفاده می کنیم، گوشت پرندگان جایگاه خاصی دارد و ما بیش از همه گوشت مرغ استفاده می نماییم. گوشت سفید مرغ به جای گوشت قرمز گاو، گوسفند یا گوساله می تواند نیاز ما به پروتئین را تامین کند و کلسترول اضافی هم به بدن تحمیل نکند. در ایران، ما بیش از همه از
دوشنبه، 2 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوشت بوقلمون؛ سرشار از مواد مغذی

 گوشت بوقلمون؛ سرشار از مواد مغذی
گوشت بوقلمون؛ سرشار از مواد مغذی


 

نویسنده: آذین صحابی




 
در بین منابعی که ما برای تامین پروتئین مورد نیاز روزانه مان از آنها استفاده می کنیم، گوشت پرندگان جایگاه خاصی دارد و ما بیش از همه گوشت مرغ استفاده می نماییم. گوشت سفید مرغ به جای گوشت قرمز گاو، گوسفند یا گوساله می تواند نیاز ما به پروتئین را تامین کند و کلسترول اضافی هم به بدن تحمیل نکند. در ایران، ما بیش از همه از گوشت مرغ استفاده می کنیم در حالی که گوشت های بوقلمون، شترمرغ و بلدرچین هم خواص ارزشمندی دارند که می توانند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کنند و به بدن سود برسانند. این گوشت ها در کشور ما به درستی شناخته نشده اند و اکثر افراد اطلاعات ناچیزی درباره آنها دارند.
در اینجا شما می توانید خواص و کاربردهای یکی از این گوشت ها یعنی گوشت بوقلمون را بخوانید:
گوشت بوقلمون به دلیل داشتن چربی کم در رژیم های لاغری جایگاه خاصی دارد. گوشت بدون پوست این پرنده چربی بسیار کمی دارد. این گوشت چربی های اشباع اندکی دارد، از این رو یکی از بهترین منابع پروتئین حیوانی است که چربی زیادی به همراه ندارد.
یک رژیم غذایی حاوی غذاهای دارای چربی اشباع بالا ریسک ابتلا به بیماری های عروق کرونر را افزایش می دهد. این نوع چربی ها مقدار کلسترول بد خون (LDL) را افزایش می دهند، به علاوه چربی های اشباع، ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ و آلزایمر را نیز بالا می برند.

منبع خوب پروتئین
 

گوشت بوقلمون منبع بسیار خوبی برای تأمین پروتئین است. یک وعده از گوشت بوقلمون به تنهایی 65 درصد از پروتئین مورد نیاز روزانه برای بدن را فراهم می کند. پروتئین موجود در گوشت بوقلمون ارگانیک به حفظ سطوح تستوسترون در بدن مردان کمک می کند. پایین آمدن سطوح این هورمون در بدن مردان باعث می شود علمکرد جنسی با مشکل رو به رو شود، توده عضلانی و گلبول های قرمز کاهش یابند و از تراکم استخوان کاسته شود.

ویتامین ها
 

همچنین این منبع خوب پروتئین حیوانی، مقادیر زیادی از ویتامین های گروه B (مانند ویتامین های B12، B6، B3، B1 و اسید فولیک) را به همراه دارد.
ویتامین B3 از ویتامین های لازم برای بدن است که می توان با خوردن گوشت بوقلمون آن را تامین کرد. ویتامین B3 به کاهش فشار خون کمک می کند، برای داشتن پوستی سالم ضروری است و کارکرد مغز را ارتقا می دهد. ویتامین B6 در حفظ قوای عضلانی موثر است و به تولید گلبول های قرمز و آنتی بادی های لازم برای یک بدن سالم نیز کمک می کند. اسید فولیک با ویتامین B9 و ویتامین B12 دو ویتامین دیگر موجود در گوشت بوقلمون هستند. هر دوی این ویتامین ها در فرآیند تولید گلبول قرمز (خون سازی) در بدن نقش اساسی دارند. گوشت بوقلمون همچنین دارای آهن، پتاسیم و فسفر است.
گوشت این پرنده دارای اسید فولیک زیادی است. دریافت روزانه مقادیر کافی اسید فولیک در زنان باردار از بروز نقایص جنینی جلوگیری می کند.

 گوشت بوقلمون؛ سرشار از مواد مغذی

بوقلمون، غنی از سلنیوم
 

سلنیوم ماده معدنی دیگری است که به وفور در گوشت بوقلمون وجود دارد. وجود این ماده برای کارکرد درست بدن ضروری است. سلنیوم عملکرد دفاعی آنتی اکسیدان ها و ترشح هورمون های تیروئید را تنظیم می کند. به علاوه سلنیوم در جلوگیری از بروز سرطان تاثیر زیادی دارد. این ماده توان دفاعی سیستم ایمنی را افزایش می دهد و جلوی رشد سلول های سرطانی را نیز می گیرد.

روی و آمینواسید تریپتوفان
 

روی ماده ای است که خیلی از ما فراموش می کنیم آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانیم. وجود روی در گوشت بوقلمون یکی دیگر از فواید گوشت این پرنده را یادآوری می نماید. روی به ما کمک می کند یک سیستم ایمنی سالم داشته باشیم، زخم هایمان زودتر بهبود یابند و فرایند تقسیم سلولی به درستی انجام شود.
گوشت بوقلمون آمینواسید تریپتوفان را در خود دارد که برای ساخت سلول های T لازم است. سلول های T نوعی از سلول های سیستم ایمنی هستند که سلول های سرطانی را از بین می برند. به علاوه مواد انتقال دهنده پیام های عصبی (نوروترانسمیترها) از اسیدهای آمینه ساخته شده اند. ناقل عصبی سروتونین که کاهش آن موجب بروز افسردگی می شود، از آمینواسید تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث کاهش علایم افسردگی و سرحالی فرد می شود. پس مصرف غذاهایی که دارای این نوع اسید آمینه هستند می تواند باعث سرحالی و آرامش شود.

درباره مصرف گوشت بوقلمون ملاحظاتی هم وجود دارد:
 

* کسانی که بیماری نقرس دارند، باید گوشت بوقلمون را به مقدار بسیار کم مصرف کنند.
* این گوشت مقدار کمی اگزالات در خود دارد، پس مبتلایان به سنگ کلیه اگزالاتی باید خیلی کم گوشت بوقلمون بخورند.
* بوقلمون هایی که به روش ارگانیک پرورش داده می شوند، هیچگونه هورمون یا آنتی بیوتیک در بدن خود ندارند. اگر می توانید، گوشت بوقلمونی بخرید که به روش ارگانیک پرورش داده شده باشد.
* تقریباً تمام چربی گوشت بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره آن بیش از گوشت سفیدش چربی دارد. پس قبل از پختن گوشت تمامی پوست آن را جدا کنید. همچنین افرادی که چربی خون بالا دارند بهتر است از گوشت سفید بوقلمون استفاده کنند.

 گوشت بوقلمون؛ سرشار از مواد مغذی

نگهداری از گوشت بوقلمون
 

شما می توانید گوشت بوقلمون تازه را تا دو روز در سردترین جای یخچال نگهداری کنید. اگر گوشت بوقلمون را پخته اید، باید ظرف سه روز آن را مصرف و یا فریز کنید. گوشت فریز شده را می توان تا یک ماه نگه داشت. وقتی می خواهید گوشت تازه را در یخچال نگهداری کنید، اجزای آن مثل سنگدان را جدا نمایید و در یک بسته بندی جدا قرار دهید.

نکات ایمنی درباره گوشت بوقلمون
 

مهم ترین خطری که مصرف گوشت پرندگان برای انسان به همراه دارد، انتقال باکتری سالمونلا است. باید گوشت بوقلمون را با احتیاط جابجا کنید و مراقب باشید که گوشت با ظرف و وسایل آشپزخانه تماس پیدا نکند و آلوده نشود.
هرگز و درهیچ حالتی گوشت بوقلمون را به صورت خام مصرف نکنید. پیش از این که گوشت را پاک و خرد کنید. همه سطوح و وسایل آشپزخانه و دست های خود را با آب داغ و صابون بشویید. بهتر است پس از پایان کار، ظرف ها و سطوحی که استفاده شده اند را غیر از آب و صابون، با یک مایع کشنده باکتری هم بشویید.
داخل شکم بوقلمون را وقتی پر کنید که می خواهید بلافاصله آن را در فر بگذارید.
گوشت بوقلمون باید در دمای 180 درجه فارنهایت (82 درجه سانتیگراد) بپزد. پس از اینکه آن را از فر خارج نمودید یا پختن آن روی اجاق به اتمام رسید، 15 دقیقه صبر کنید و بعد آن را ببرید.

برخی ترکیبات موجود در 100 گرم گوشت ران بوقلمون و مرغ
 

ترکیبات            

گوشت ران بوقلمون بریان شده

گوشت ران مرغ بریان شده

انرژی (کیلوکالری)

162

152

آب (گرم)

65

66

پروتئین (گرم)

5/27

5/26

کربوهیدرات (گرم)

صفر

صفر

فیبر (گرم)

صفر

صفر

قند کل (گرم)

صفر

صفر

چربی کل (گرم)

8/5

1/5

کلسترول (میلی گرم)

115

135

ویتامین B1 (میلی گرم)

07/0

09/0

ویتامین B2 (میلی گرم)

22/0

15/0

ویتامین B6 (میلی گرم)

4/0

19/0

ویتامین B12 (میکروگرم)

2

1

فولات (میکروگرم)

20

13

ویتامین B3 (میلی گرم)

9/5

5/5

روی (میلی گرم)

9/3

5/2

سلنیوم (میکروگرم)

18

17

آهن (میلی گرم)

4/1

9/0

پتاسیم (میلی گرم)

310

260

فسفر (میلی گرم)

226

210

منبع: نشریه دنیای تغذیه، شماره 98.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما