ده روش سريع براي بهبود اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، تفاوت بين احساس غيرقابل اجتناب و احساس ترس ناشي از افکارتان است. ادراک شما از خودتان تاثير قابل توجه اي در چگونگي درک ديگران از شما دارد. ادراک حقيقتي است که هر چه اعتماد به نفس شما بيشتر باشد، احتمال دستيابي به موفقيت افزايش مي يابد.
سه‌شنبه، 3 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده روش سريع براي بهبود اعتماد به نفس

ده روش سريع براي بهبود اعتماد به نفس
ده روش سريع براي بهبود اعتماد به نفس


 

مترجم:فرخنده کاشفي پور




 
اعتماد به نفس، تفاوت بين احساس غيرقابل اجتناب و احساس ترس ناشي از افکارتان است. ادراک شما از خودتان تاثير قابل توجه اي در چگونگي درک ديگران از شما دارد. ادراک حقيقتي است که هر چه اعتماد به نفس شما بيشتر باشد، احتمال دستيابي به موفقيت افزايش مي يابد.
با اين وجود بسياري از عوامل که روي اعتماد به نفس تاثير دارند خارج از کنترل شماست. موارد زيادي وجود دارد که مي توان هوشيارانه براي تقويت اعتماد به نفس به کار گرفت. با به کارگيري 10روش زير مي توان به قدرت رواني و توانايي هاي خود دست يافت.

ساختن اعتماد به نفس
 

1ـ پوشيدن لباس هاي مناسب و مرتب
 

با وجود اينکه لباس شخصيت شخص را عوض نمي کند ولي مطمئنا نوع لباس روي احساس شخص نسبت به خودش اثر مي گذارد. هيچ کس به اندازه خودتان متوجه ظاهرتان نيست. زماني که شما ظاهر مناسبي نداشته باشيد ناخودآگاه رفتار شما را در مورد خودتان و برخورد با ديگران تغيير مي دهد. با اهميت دادن به ظواهر خود، به مزيت هاي ناشي از آن پي خواهيد برد. در خيلي از موارد پوشيدن لباس تميز، حمام کردن و مرتب نگاه داشتن ظاهر چهره به طور چشمگيري در رفتار شخص تغيير خواهد داشت.
البته براي دارابودن ظاهري آراسته، نيازي به داشتن تعداد زيادي لباس و خرج هاي غيرضروري نيست بلکه بهتر است از قانون کم خريدن و خوب خريدن پيروي کرد. خريدن يک لباس با کيفيت بهتر، مقرون به صرفه تر از خريدن لباس هاي زياد با کيفيت پايين است، به علاوه با نخريدن لباس هاي متعدد و کم کيفيت هم فضاي کمتري اشغال مي شود و هم هزينه کمتري کرده ايد.

2ـ سريع تر راه رفتن
 

يکي از آسان ترين روش هايي که احساس ما را در مورد خودمان نشان مي دهد، نحوه راه رفتن است. آيا راه رفتن با حالت خستگي، بي حالي و سستي مناسب تر است و يا راه رفتن با انرژي، مصمم و هدفمندانه؟ اشخاص بااراده قدم هاي استوار و سريعي دارند. آنها مقصد مشخص براي رفتن، ملاقات با افراد و کاري مهم براي انجام دارند. حتي اگر عجله اي نداريد اعتماد به خودتان را با راه رفتن سريع افزايش خواهيد داد.

3ـ چگونگي ايستادن
 

به همين ترتيب نحوه ايستادن يک شخص خود بيانگر اعتماد به نفس است. اشخاصي که با حرکات سست و شانه هاي خميده مي ايستند معمولا از اعتماد به نفس کمتري برخوردارند، اين گونه افراد اشتياق و علاقه اي به کارهاي خود نداشته و اساسا کارهاي خود را بي اهميت مي شمرند. با تمرين درست ايستادن به طور اتوماتيک احساس بهتري خواهيد يافت و از اعتماد به نفس بيشتري برخوردار مي شويد. راست بايستيد، سرتان را بالا نگه داريد. بي شک نگاه دقيق و هوشمندانه تاثير مثبتي از شما روي ديگران مي گذارد و خيلي سريع احساس توانمندي خواهيد کرد.

4ـتکريم نفس
 

يکي از بهترين روش هاي بهبود اعتماد به نفس، گوش کردن به سخنراني هاي پرانگيزه و ترغيب کننده است که متاسفانه امکان گوش کردن به سخنرانان برجسته بسيار کم است. ولي مي توان اين فقدان را با تکريم نفس جبران کرد و درصد اطمينان از خود را بالا برد. مطلبي را در مورد توانايي ها و اهدافتان براي 30تا60دقيقه يادداشت کنيد، سپس در مقابل آيينه با صدايي بلند و(يا در دل)بستگي به ميل شخصي براي خود بخوانيد.

5ـ قدرداني و سپاسگزاري
 

وقتي شما بر روي خواسته هايتان بيش از حد تمرکز کنيد اين توقع برايتان ايجاد مي شود که چرا نمي توانيد به خواسته هايتان برسيد. اين امر موجب توقف شما بر روي ضعف هايتان مي شود و در نهايت تخريب ذهن را به دنبال دارد. بهترين راه براي مقابله با اين افکار مخرب اين است که بر روي داشته هايتان تمرکز کرده و از وجود آنها قدرداني کنيد. مجموعه اي از مواردي که از داشتنشان خوشنود هستيد در ذهنتان ليست کنيد، يادآوري موفقيت هاي گذشته، مهارت هاي فردي، ارتباطات محبت آميز، اعمال مثبت و... خيلي سريع شما را متحير خواهد کرد و انگيزه دسترسي به موفقيت هاي بيشتر را در شما ايجاد مي کند.

6ـ تعريف کردن از ديگران
 

وقتي که در مورد خودمان منفي فکر کنيم، اغلب احساسمان را نسبت به ديگران به صورت تحقير و يا غيبت نشان مي دهيم. براي شکستن اين سيکل منفي گرايانه بايد بتوانيم عادت تعريف از ديگران را در خودمان تقويت کنيم. از بدگويي و به کار بردن واژه هاي بي اساس در مورد ديگران امتناع کرده و سعي کنيم به اطرافيان احترام بگذاريم. با اين روش، خيلي زود به عنوان فردي محبوب شناخته خواهيم شد و احساس رضايتي در ما ايجاد مي شود که موجب بهبود اعتماد به نفس ما خواهد شد. با جست و جو کردن نکات مثبت در ديگران، به طور غير مستقيم نقاط قوت را در خودمان جست و جو کرده ايم.

7ـ رديف جلو بنشينيد
 

در مدارس، ادارات و تمام اجتماعات عمومي در سرتاسر دنيا، مردم معمولا سعي مي کنند در عقب مجلس بنشينند. بيشتر مردم عقب را ترجيح مي دهند زيرا از اينکه مورد توجه قرار بگيرند هراسان هستند. که متاسفانه اين مورد به خاطر کمبود اعتماد به نفس است. با تصميم گرفتن و نشستن در رديف هاي جلو شما نه تنها به اين دلهره غيرمنطقي فايق آمده ايد بلکه موجب افزايش بهبودي اعتماد به نفس در خود شده ايد به علاوه مخاطب مستقيم سخنران نيز شده ايد.

8ـ واضح و رسا سخن بگوييد
 

خيلي از مردم از ترس اينکه مورد انتقاد ديگران قرار بگيرند در مباحث گروهي شرکت نمي کنند؛ اين ترس و دلهره واقعا موجه نيست. چرا که با توجه به اينکه غالبا بيشتر مردم با همين ترس و اضطراب روبه رو هستند، ما را آن گونه که هستيم خواهند پذيرفت. با سعي و تلاش و شرکت در هر بحث گروهي و صحبت با صداي بلند و رسا، علاوه بر اينکه قدرت سخنراني خود را در جمع بالا مي بريد، بلکه موجب تمرکز بيشتر در افکارتان شده و در نتيجه به عنوان يک رهبر در مجامع عمومي شناخته خواهيد شد.

9ـ ورزش کنيد
 

همان گونه که ظاهر انسان ها اهميت دارد، تناسب اندام تاثير بسيار زيادي در ايجاد اعتماد به نفس دارد. اگر شما ظاهر جسماني مناسبي داشته باشيد(خارج از وزن معمول)احساس عدم اطمينان، سستي و رخوت خواهيد کرد. با انجام فعاليت هاي ورزشي مي توانيد باعث بهبود تناسب جسمي، ايجاد تحرک و انرژي در خود و تقويت انرژي مثبت دروني شويد. داشتن برنامه در ورزش نه تنها احساس بهتري به شما خواهد داد بلکه داشتن احساسي مثبت را در طول روز براي شما به ارمغان خواهد آورد.

10ـ تمرکز براي همکاري و مساعدت
 

اغلب اوقات توسط تمايلاتمان احاطه مي شويم. ما بيش از اندازه به خودمان توجه مي کنيم و به احتياجات ديگران بي تفاوت هستيم. اگر شما از توجه خيلي زياد به خود بکاهيد و کمي هم براي کمک به ديگران تمرکز کنيد، مطمئن باشيد در نگراني ها و کاستي هاي مربوط به خود غرق نخواهيد شد. هر اندازه حس همکاري و مساعدت شما بيشتر باشد، پاداش خود را با به دست آوردن موفقيت و محبوبيت کسب خواهيد کرد.
منبع:نشريه موفقيت، شماره 179



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما