کروم غیر آلی و تاثیر آن بر استرس و خستگی

بدن انسان می‌تواند از مکمل‌های کروم برای کاهش خطر دیابت، تسکین سندرم متابولیک و علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، کنترل وزن و افزایش توده عضلانی استفاده کند
يکشنبه، 8 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کروم غیر آلی و تاثیر آن بر استرس و خستگی

نقش کروم در بدن چیست؟

کروم عملکرد انسولین را تقویت می کند و بنابراین بر متابولیسم کربوهیدرات، لیپید و پروتئین اثر می گذارد. با اینکه ماهیت شیمیایی ارتباط بین کروم و فعالیت انسولین بدرستی شناخته نشده است، ولی کروم اثرات سودمندی بر سطوح تری گلیسیرید (چربی) سرم در بیماران مبتلا به دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین دارد.


کروم غیرآلی به طور عمده از طریق کلیه دفع می شود؛ولی مقدار کمی از آن از طریق مو،عرق و صفرا نیز دفع می گردد.دفع کروم آلی از طریق صفرا صورت می گیرد.

ورزش شدید ،افزایش دریافت قندهای ساده و جراحات بدنی سبب افزایش دفع کروم خواهد شد. کروم در تمام بدن وجود دارد،اما بیشترین غلظت آن در کبد ،کلیه، طحال و استخوان می باشد.

اگر چه نیاز بدن به کروم بسیار کم است، اما تعداد زیادی از افراد در رژیم غذایی خود به میزان کافی کروم دریافت نمی کنند.
 

کروم در بدن چه فعالیت هایی را کنترل می‌کند 

کروم عمل انسولین را تقویت می کند؛بنابراین در متابولیسم کربوهیدرات ،لیپیدها و پروتئین نقش دارد.همچنین این عنصر به انسولین متصل می شود تا به عبور گلوکز از جدار سلول و ورود آن به داخل سلول کمک کند. نقش دیگر کروم تعدیل میزان قند خون و تنظیم میزان کلسترول خون می باشد.احتمالاً کروم در تنظیم بیان ژن هم دخیل است.

علایم کمبود کروم
کمبود کروم موجب افزایش مقاومت افراد به انسولین می شود.افرادی که کروم کافی مصرف نمی کنند؛ممکن است دچار عدم تحمل گلوکز شوند. این افراد قند خون بالایی دارند و علی رغم اینکه سطح انسولین بهبود پیدا نمی کند.

از علائم دیگر کمبود کروم،استرس و نگرانی، خستگی، متابولیسم ناکافی اسیدهای آمینه و افزایش ریسک آرتریو اسکلروز است. کمبود این عنصر بیشتر در افرادی که مدت طولانی تغذیه وریدی دارند، دیده می شود.


مقادیر مورد نیاز برای بدن هر انسان در شرایط سنی متفاوت
مقدار دریافت کافی توصیه شده برای جنس مذکر نه ساله و بالاتر 35-25 میکروگرم در روز و برای زنان در همان سنین 21-25 میکروگرم در روز می باشد و برای کودکان 1 تا 8 ساله بر حسب سن،روزانه 15-11 میکروگرم کافی است.

منابع غذایی
مخمرآبجو،صدف، جگر و سیب زمینی منابع غنی کروم می باشند. تصفیه گندم موجب جدا شدن کروم همراه با جوانه و سبوس می گردد.

بهترین حالت دریافت
دریافت این عنصر بهتر است همراه با ویتامین B3،گلایسین ،سیستئین و اسید گلوتامیک باشد.

دشمنان کروم
غذاهایی با فسفر بالا باعث کاهش جذب کروم می شوند. غذاهای سرشار از پروتئین و حبوبات مثل گوشت ،ماهی و تخم مرغ نیز ار منابع فقیر به حساب می آیند.
چه زمانی دریافت کروم باید افزایش یابد؟

دریافت کروم در افراد دچار اضافه وزن ،با کلسترول بالا و یا آنهایی که ورزش سنگین انجام می دهند و نیز کسانی که مصرف قند ساده در آنها بالا می باشد،باید افزایش یابد.


مقدار کروم برخی از مواد غذایی ماده غذایی (میکروگرم)

بروکلی، نصف لیوان: ۱۱
آب انگور، یک لیوان: ۸

کیک موفین گندم کامل: ۴
سیب زمینی، پوره، یک لیوان: ۳

سیر خشک ۱ قاشق غذا خوری: ۲
آب پرتقال، یک لیوان: ۲

باسیل خشک ۱ قاشق غذا خوری: ۲
گوشت گاو، ۹۰ گرم: ۲

سینه بوقلمون ۹۰ گرم: ۲
نان گندم کامل ۲ برش: ۲

شراب قرمز (۱۵۰ سی سی): ۱-۱۳
سیب متوسط ۱ عدد: ۱

موز ۱ عدد متوسط: ۱
لوبیا سبز نصف لیوان:۱


مقدار کافی دریافت کروم (میکروگرم در روز):

نوزادان: ۰.۲-۵.۵ وابسته به سن
کودکان خردسال: ۱۱-۱۵ وابسته به سن

کودکان بزرگتر و نوجوانان: ۲۱-۳۵ وابسته به سن و جنس
بزرگسالان: ۲۰-۳۵ وابسته به سن و جنس

زنان باردار: ۲۹-۳۰ وابسته به سن
زنان شیرده:۴۴-۴۵ وابسته به سن
 

سخن پایانی

کروم یک ماده معدنی است که به تجزیه و جذب کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید از مکمل‌های کروم برای کاهش خطر دیابت، تسکین سندرم متابولیک و علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، کنترل وزن و افزایش توده عضلانی استفاده کنید.

مکمل‌ها می‌توانند با دارو تداخل داشته باشند، حتی زمانی که در سطح دوز مناسب مصرف شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از شروع مصرف یک مکمل جدید با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در ارتباط با مکمل کروم یا کرومیوم در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودند واقع شده باشد.

منبع: پرتال فرهنگی راسخون، بخش تحلیل محتوا



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.