آش ماسوآي لرستان

نخود و لوبيا را ازشب قبل خيسانده و فرداي آن روز با آب و نمک روي حرارت ملايم بپزيد. آب بلغور را هم که از شب قبل خيسانده ايد، عوض کرده و با پياز خرد شده و اب(به ميزان لازم)روي حرارت کم بگذاريد تا پخته و لعاب بياندازد. بعد از نيم پز شدن مرتباً هم بزنيد تا ته نگيرد. اسفناج درشت خرد شده را هم به آن اضافه کرده، از اين مرحله به بعد
پنجشنبه، 12 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آش ماسوآي لرستان

آش ماسوآي لرستان
آش ماسوآي لرستان


 






 

مواد لازم:
 

نخود/يک پيمانه، خيس شده
لوبيا سفيد/يک پيمانه، خيس شده
نمک/به ميزان لازم
بلغورخام/يک پيمانه ي سرخالي، خيس شده
پياز/ يک عدد، خرد شده
اسفناج/يک و نيم کيلو، ساطوري درشت
کشک/يک پيمانه، ساييده شده
محلول زعفران/يک قاشق غذاخوري، در صورت تمايل
نعناع داغ/نصف پيمانه
پياز داغ/نصف پيمانه
سير داغ/نصف پيمانه
نمک/به اندازه کافي

طرز تهيه :
 

نخود و لوبيا را ازشب قبل خيسانده و فرداي آن روز با آب و نمک روي حرارت ملايم بپزيد. آب بلغور را هم که از شب قبل خيسانده ايد، عوض کرده و با پياز خرد شده و اب(به ميزان لازم)روي حرارت کم بگذاريد تا پخته و لعاب بياندازد. بعد از نيم پز شدن مرتباً هم بزنيد تا ته نگيرد. اسفناج درشت خرد شده را هم به آن اضافه کرده، از اين مرحله به بعد در ديگ را برداشته پختن را ادامه دهيد. نخود و لوبياي پخته شده، کشک جوشيده شده و محلول زعفران را اضافه کرده. اجازه دهيد تا روي حرارت ملايم آش جا بيفتد. درآخر نعناع داغ، پياز داغ و سيرداغ را به داخل آش اضافه کرده. اجازه دهيد تا روي حرارت ملايم آش جا بيفتد. درآخر نعناع داغ، پيازداغ و سير داغ را به داخل آش اضافه کرده، مقداري کمي ازآن ها را براي تزئين کنار بگذاريد. پس ازآماده شدن، آش را در ظرف مورد نظر کشيده و سطح روي آن را هم با باقيمانده ي نعناع داغ و پيازداغ و سيرداغ تزئين کرده و بعد نوش جان کنيد.

نکته :
 

1ـ اين دستور 295گرم کربوهيدرات، 100گرم پروتئين، 100گرم چربي و 2480کيلوکالري انرژي دارد .
2ـ درمرکزاستان که خرم آباد يا خرم اوه مي باشد اين غذا را ماسوا مي نامند ولي در شهرستان بروجرد، ازتوابع لرستان اين غذا را(ماسوآ) يا(ماسوعا)و در اصطلاح لري فارسي(ماست عبا)مي نامند.
3ـ در صورت تمايل مي توانيد سير داغ و زعفران را حذف کنيد که ايرادي در طعم غذا به وجود نمي آيد.
4ـ در صورتي که از کشک خانگي يا محلي استفاده مي کنيد، به مدت20دقيقه آن را بجوشانيد تا هم کمي غليظ شده و هم ميکروب زدايي شود.
5ـ در صورت تمايل مي توانيد کمي زعفران به کشک اضافه کنيد.

آش ماسوآي لرستان

منبع: ماهنامه ي هنر آشپزي، شماره ي 73



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.