نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد

به طور دوره اي، ارتقاي بعضي از قطعات کامپيوتر مي تواند کامپيوتر را کارآمدتر کند. يک روش آسان تقويت بازدهي يا سازگاري کامپيوتر، بي آن که مسائل و هزينه هاي خريد يک سيستم کاملاً جديد را تحمل کنيم، ارتقاي يک يا چند قطعه خاص است. سه قطعه اساسي هر کامپيوتري عبارتند از پردازنده يا سي پي يو، حافظه، و مادربورد. اين سه قطعه در مجموع عوامل اصلي کارآمدي يک کامپيوتر هستند.
دوشنبه، 16 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد

نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد
نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد


 





 
به طور دوره اي، ارتقاي بعضي از قطعات کامپيوتر مي تواند کامپيوتر را کارآمدتر کند. يک روش آسان تقويت بازدهي يا سازگاري کامپيوتر، بي آن که مسائل و هزينه هاي خريد يک سيستم کاملاً جديد را تحمل کنيم، ارتقاي يک يا چند قطعه خاص است.
سه قطعه اساسي هر کامپيوتري عبارتند از پردازنده يا سي پي يو، حافظه، و مادربورد. اين سه قطعه در مجموع عوامل اصلي کارآمدي يک کامپيوتر هستند.

پردازنده
 

پردازنده مغز کامپيوتر است، و درخواست هاي کاربر و سيستم را اجرا مي کند. در کامپيوترهاي جديد، نسبت به گذشته کارهاي بيشتري بر دوش پردازنده گذاشته شده است. در حقيقت، در پاره اي از موارد، کارهايي که به پل شمالي (بخشي از چيپ ست مادربورد) مربوط بود به پردازنده انتقال يافته است. اکثر پردازنده هاي جديد، به جز انواع مخصوص کامپيوترهاي کم مصرف، مانند نت بوک ها، چند هسته دارند. هر هسته مي تواند بعضي از کارها را انجام بدهد، که سبب مي شود هسته هاي ديگر براي اجراي کارهاي ديگر آزاد باشند. در مجموع، چند هسته در پردازنده بازدهي را تقويت مي کند.

نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد

دليل اصلي ارتقا دادن پردازنده آن است که کامپيوتر کارآمدتر شود و بتواند از امکانات تعبيه شده در چيپ ست مادربورد به طور کامل بهره برداري کند. هنگام خريد يک پردازنده جديد، معمولاً به دليل محدوديت هاي مادربورد به چند گزينه محدود خواهيد بود. هر مادربوردي يا براي اينتل ساخته شده است يا براي AMD؛ بنابراين، مجبوريد بسته به اين که مادربوردتان کدام سازنده پردازنده را پشتيباني مي کند از ميان پردازنده هاي آن سازنده انتخاب کنيد.
افزون بر اين، نوع سوکت مورد استفاده مادربورد نيز محدوديت هايي را به وجود مي آورد. (براي اين که بدانيد مادربوردتان از کدام نوع سوکت پردازنده بهره مي گيرد دفترچه راهنماي مادربورد را بخوانيد.) سوکت جايي بر روي مادربورد است که پردازنده را در خود نگه مي دارد. همه آن پين هاي ريز در پشت پردازنده طوري طراحي شده اند که دقيقاً در سوراخ هاي سوکت سازگار جاي بگيرند. اگر سوکتي از پردازنده خاصي که داريد پشتيباني نکند، پردازنده در آن جاي نخواهد گرفت. هر چند، اين مسئله نبايد مشکلي به وجود بياورد. دفترچه راهنماي مادربورد به شما خواهد گفت که از کدام نوع پردازنده ها پشتيباني مي کند. اگر طبق نوشته هاي دفترچه راهنما پردازنده بخريد اشتباه نخواهيد کرد.
نکته ديگري که به هنگام خريد پردازنده بهتر است توجه کنيد نسبت قيمت به کارآمدي است. اگر قطعات ديگر کامپيوترتان قطعات سريعي نباشند بي جهت پول تان را صرف خريد آخرين رده پردازنده نکنيد. پردازنده اي بيابيد که در حد ساير قطعات کامپيوترتان است؛ اگر يک سيستم متوسط داريد، يک پردازنده متوسط بخريد (يعني آخرين و قدرتمندترين تراشه Core i7 اينتل را نخريد).

حافظه
 

اگر ارتقا را به دليل بالا بردن سرعت بخواهيم انجام دهيم، هيچ چيز به اندازه ارتقاي حافظه نمي تواند سرعت کامپيوتر را افزايش بدهد. هنگامي که کاري را بر روي کامپيوترتان به اجرا در مي آوريد، حافظه يا RAM، داده ها را به طور موقت ذخيره مي کند. به آساني مي توانيد مقدار RAM کامپيوترتان را دو برابر يا بيشتر کنيد. يک روش آن است که DIMMهاي موجود را با DIMMهايي که دو برابر ظرفيت دارند تعويض کنيد. از سوي ديگر، اگر چهار شکاف حافظه بر روي مادربورد داشته باشيد اما فقط در آنها دو DIMM نصب شده باشد، مي توانيد کارت هاي حافظه جديدي را در دو شکاف خالي ديگر نصب کنيد و ظرفيت را بالا ببريد.
به عنوان مثال، سيستم شما ممکن است يک گيگابايت RAM داشته باشد (دو DIMM، هر کدام 512 مگابايت). اگر مادربورد شما چهار شکاف حافظه داشته باشد، که امروزه معمول است، مي توانيد دو کارت حافظه 512 مگابايتي ديگر براي رسيدن به مجموع 2 گيگابايت اضافه کنيد.
روش ديگر آن است که به جاي دو DIMM قديمي دو DIMM جديد، هر کدام يک گيگابايت، را براي رسيدن به مجموع 2 گيگابايت تعويض کنيد. در اين حالت، باز هم دو شکاف حافظه آزاد براي اضافه کردن RAM جديد خواهد داشت.
توجه کنيد که در حال حاضر يک سيستم 32 بيتي (که اکثر مردم دارند) مي تواند در عمل از حافظه اي تا 4 گيگابايت بهره مفيد ببرد؛ بيش از اين مقدار فايده اي ندارد، و اتلاف پول است. همچنين به ياد بسپاريد که نوع حافظه اي که مي توانيد اضافه کنيد به مادربورد بستگي دارد. به عنوان مثال، احتمالاً مادربوردهاي مربوط به دو سال يا سه سال پيش از DDR2 پشتيباني مي کنند، در حالي که بسياري از مادربوردهاي جديد از DDR3 پشتيباني مي کنند. اين دو استاندارد سازگار نيستند، در نتيجه، پيش از خريد حتماً دفترچه راهنماي کامپيوترتان را بخوانيد تا دريابيد که از چه نوع حافظه اي پشتيباني مي کند.
سرانجام، DIMMها را حتماً جفت بخريد. هر جفت همسان، يک کيت حافظه است که حاوي دو DIMM است که مشخصات يکساني دارند. همسان بودن کارت هاي حافظه بيشترين بازدهي را فراهم مي کند و جلوي مسائل ناسازگاري را مي گيرد.

نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد

مادربورد
 

امکان ارتقاي قطعات با مادربورد آغاز و با آن خاتمه مي يابد. همه قطعات کامپيوتر، به نحوي به مادربورد وصل مي شوند.
در نتيجه، ارتقاي مادربورد مي تواند نخستين گام در جهت امکانات جديد و قدرتمند باشد، و ممکن است قطعات قديمي کامپيوترتان را براي اين مادربورد جديد بلااستفاده کند. ارتقا دادن مادربورد دشوارتر از ارتقا دادن ساير قطعات است، اما مي تواند آخرين فناوري ها را براي کامپيوتر فراهم کند.
رابط هاي اکثر قطعات، شامل ديسک هاي سخت، کارت هاي ويدئو، و رابط هاي ورودي / خروجي، از نوع رابط هايي چون SATA، و PCI-E است، که بر روي مادربوردهاي جديد استاندارد شده اند. اگر وسايل جانبي قديمي شما از اين رابط هاي جديد بهره گرفته باشند خريد مادربورد جديد نبايد شما را در مورد سازگاري وسايل جانبي تان نگران کند.
اگر قصد داريد مادربورد و قطعات ديگر کامپيوترتان را ارتقا بدهيد، ابتدا مادربورد را انتخاب کنيد و سپس قطعات ديگر را بخريد.

نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد

نمونه ها
 

GA-MA790GPT-UD3H
120$
Gigabyte
www.gigabyte.com.tw
مادربورد GA-MA790GPT-UD3H يک مادربورد AMD مجهز به سوکت AM3 است (که آخرين نوع سوکت AMD است). AMD مادربوردهاي Socket AM3 خود را طوري طراحي کرده است که با پردازنده هاي AM2 و +AM2 سازگار باشد. در نتيجه، اگر يک پردازنده نسبتاً قديمي داشته باشيد، احتمالاً با اين مادربورد جديدتر سازگار خواهد بود.
امکانات ديگر اين مادربورد شامل پشتيباني از حافظه دو کانالي DDR3 تا 16 گيگابايت (تا 1666 مگاهرتز)، پشتيباني از CrossFireX ( فناوري اي که دو کارت گرافيک را براي افزايش قدرت بخش گرافيک به همکاري وا مي دارد)، و چيپ ست AMD 790GX است. علاوه بر سه پورت FireWire و دوازده پورت USB، اين مادربورد تعداد زيادي شکاف PCI-E دارد (دو PCI-E x16 و سه PCI-E x1)، که به شما اطمينان مي دهد که مي توانيد چندين وسيله جانبي، شامل چند کارت گرافيک را به مادربورد وصل کنيد.
P5N72-T Premium
189$
Asus
www.asus.com
يک مادربورد اينتل socket 775 است که تعدادي از پردازنده هاي اينتل را پشتيباني مي کند _ در حقيقت، اکثر پردازنده ها به جز سري جديد Core i7. اين مادربورد که بر روي چيپ ست (1) Nvidia nForce 780i SLI کار مي کند مي تواند تا 8 گيگابايت حافظه دو کانالي DDR2 (تا 1200 مگاهرتز) را روي چهار شکاف DIMM به کار بگيرد.
مادربورد p5N72-T Premium پنج شکاف PCI-E (دو شکاف PCI-E 2.0 x16، يک شکاف PCI-E x16، و دو شکاف PCI-E x1) دارد و از فناوري SLI سه طرفه پشتيباني مي کند. افزون بر اين، اين مادربورد دو پورت FireWire و 10 پورت USB دارد. P5N72-T با امکانات و جاي فراوان براي توسعه، يک مادربورد خوب است که بر روي آن مي توانيد يک سيستم قدرتمند بسازيد.

نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد

770-C45
79.99$
MSI
www.msicomputer.com
مادربورد MSI 770-C45 بر بنياد چيپ ست AMD 770 طراحي شده است. مجهز به سوکت AM3 است و از همه پردازنده هاي AM2 و +AM2 نيز پشتيباني مي کند. مادربورد 770-C45 از حافظه دو کانالي DDR3 تا 16 گيگابايت (تا 1600 مگاهرتز) بر روي چهار شکاف DIMM پشتيباني مي کند. اين مادربورد پورت FireWire ندارد، اما شش پورت USB و چهار شکاف PCI-E (يک PCI-E x16، يک PCI-E x16 Gen 2.0، و دو PCI-E x1) دارد. فناوري CrossFire را پشتيباني نمي کند.
با آن که 770-C45 بعضي از امکانات را ندارد، يک مادربورد ارزان قيمت براي کاربراني است که مي خواهند از حافظه سريع DDR3 بهره بگيرند و از آخرين پردازنده هاي AMD Phenom II پشتيباني مي کند.
Phenom II X4 945
225$
AMD
www.amd.com
اين سري، آخرين و قدرتمند ترين سري پردازنده هاي AMD است. Phenom II X4 945 يک پردازنده socket AM3 است که با در نظر گرفتن قيمت قدرت فراواني دارد. سرعت ساعت آن 3 گيگاهرتز است. چهار هسته اي است.
با اين همه، Phenom II X4 هنوز ضعيف تر از پردازنده هاي رده بالاي اينتل _ پردازنده هاي Core i7 _ است، اما با توجه به اين که Core i7ها بسيار گران قيمت تر از Phenom II X4 هستند، پردازنده 945 يک خريد عالي مي تواند باشد.

نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد

Core 2 Quad Q9550
266$
Intel
www.intel.com
در خانواده پردازنده هاي اينتل، Core 2 Quad Q9550 يک گام عقب تر از سري Core i7 جديد است، اما خيلي ضعيف تر نيست. اين پردازنده socket LGA775 با سرعت ساعت 2.83 گيگاهرتز کار مي کند، و آن چهار هسته به اين معني هستند که Q9550 کارها را به گونه اي کارآمد انجام خواهد داد.
Q9550 در اجراي برنامه هاي کاربردي و بازي ها قدرتمند است. از مزيت قيمت پايين تر Q9550 نسبت به قيمت پردازنده سري Core i7 مي توانيد بهره بگيريد، و يک پردازنده پر قدرت براي کامپيوترتان داشته باشيد.

نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد

KHX6400D2K2 (2GB)
47$
Kingston
www.kingston.com
با آن که DDR3 جديدتر و سريع تر به تدريج جاي حافظه DDR2 را خواهد گرفت، در حال حاضر DDR2 براي کساني که بودجه محدودي دارند گزينه بسيار مناسبي است.
کيت حافظه دو کانالي 2GB DDR2-800 ( دو DIMM يک گيگابايتي) سرعت خوبي دارد و قيمت آن براي کساني که بودجه محدودي دارند مناسب است.

نکته هاي ارتقاي پردازنده، حافظه، و مادربورد

OCZ3P2000EB4GK(4GB DDR3)
115.99$
OCZ
www.ocztechnology.com
در حال حاضر DDR3 سريع ترين حافظه اي است که براي کامپيوتر روميزي مي توانيد بخريد، و اين کيت 4 گيگابايتي (دو DIMM دو گيگابايتي، 2000 مگاهرتزي) بيش از نياز اکثر کامپيوترهاست. در حقيقت، سيستم عامل هاي 32 بيتي کل 4 گيگابايت را کاملاً شناسايي نخواهند کرد _ آنها بيش از 3 گيگابايت را فقط خواهند «ديد». (اگر يک کامپيوتر 64 بيتي داشته باشيد کامپيوتر کل اين حافظه را مي تواند شناسايي کند، و حتي از حافظه بيشتري مي تواند بهره بگيرد.)

پي‌نوشت‌ها:
 

1)Scalable Link Interface
 

منبع:نشريه ريز پردازنده، شماره 185.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.