کامپيوتر واينترنت ؛ آگاهي يا تخريب

اين پديده درگوشه وکنار جهان مورد استفاده گروه هاي مختلف جامعه خصوصا دانشجويان، دانش پژوهان قرار گرفته ومي گرد وکاربري آن در زمينه هاي گوناگون علمي- اجتماعي- هنري و ...روزبروز رو به گسترش است.
شنبه، 28 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کامپيوتر واينترنت ؛ آگاهي يا تخريب

کامپيوتر واينترنت ؛ آگاهي يا تخريب
کامپيوتر واينترنت ؛ آگاهي يا تخريب


 

نويسنده: دکتر حسين عسکري*




 
دنياي کنوني را مي توان دنياي کامپيوتر واينترنت ناميد.
اين پديده درگوشه وکنار جهان مورد استفاده گروه هاي مختلف جامعه خصوصا دانشجويان، دانش پژوهان قرار گرفته ومي گرد وکاربري آن در زمينه هاي گوناگون علمي- اجتماعي- هنري و ...روزبروز رو به گسترش است.
دنياي کامپيوتر وسعتي بي نهايت دارد که در بالا بردن ضريب هوشي کودکان وآگاهي هاي افراد، توانمندي بيشتر در ابداعات واختراعات، رشد خلاقيت ها، کسب اطلاعات ودانش بيشتر، نقش بسيار سودمندي دارد.
اما قبل از اينکه افراد وارد دنياي کامپيوتر گردند بايدبه آنان آموزش داد که در ساعات مشخص وبراي اهداف آموزشي، کسب توانمندي هاي بيشتر و پيشرفت ها از آن استفاده کنند تا روش هاي نادرست وتخريبي.
يکي از معضلات کنوني جوامع استفاده نادرست افراد از کامپيوتر واينترنت است، افراد درگير دراين مشکل، بيشتر نوجوانان هستند که از اين پديده جهاني متاسفانه به درستي استفاده نمي کنند ودر نتيجه موجب بروز عوارضي مي گردد که فرد استفاده کننده به دليل ناآگاهي، وناخواسته به سويي مي رود که از عواقب زيان بار آن بي خبر است واين امر خانواده ها را نيز نگران ودلواپس آينده آنان کرده است. وبا سردرگمي در فکر چاره انديشي اند که چه روش ورفتاري را در پيش گيرند. دراين زمينه مي توان به مواردي اشاره کرد که توجه به آن وگوشزد کردن آن به افراد استفاده کنند بسيار ضروري است تا بدانند که استفاده نادرس از کامپيوتر واينترنت داراي چه پيامدها وتا چه ميزان براي زندگي وآينده آنان زيان بار است ودر نتيجه تلاش نمايند تا روش هاي صحيح را انتخاب نمايند.

کامپيوتر واينترنت ؛ آگاهي يا تخريب

دراين جا بطور مختصر به موارد زيان بار استفاده از کامپيوتر اشاره مي گردد.
1- استفاده از کامپيوتر درساعات شب وبيدار خوابي ها: هر انسان وحتي اکثر موجودات نياز دارند که درشب به استراحت وخواب بپردازند که ساعات خواب در شب 6 تا 7 ساعت است واين نياز جسمي رواني وطبيعي هر فرد است که تضمين کننده سلامت جسم و روان آنان است که خود موجب مي گردد که در ساعات روز هوشيار وسر حال باشند تا بتوانند به درستي به کار وامور روزانه خود بپردازند.
متاسفانه بسياري از افراد به علت استفاده از کامپيوتر درساعت شب بيدار مانده وروز را مي خوابند ويا اگر به دليل انجام کار روزانه، ناچار از بيدار بودن د راولين ساعات روز باشند هوشياري آنان مختل وخستگي جسمي ورواني توان کار يا تحصيل را از آنان سلب مي نمايد ودر نتيجه بتدريج توان کار ويا تحصيل خود را از دست داده وياکار خود را ازدست مي دهند ويا از تحصيل باز مي ماند.
2- ثابت شده است که افراد شب زنده دار که روز را در خواب مي گذرانند اگر افسرده نباشند دچار علايمي از افسردگي مي گردند چرا که علاوه بر عوامل ذکر شده بتدريج انگيزه هاي کاري - اجتماعي تحصيلي و ..خود را از دست داده واحساس بيهودگي وپوچي بروز مي نمايد.
3- اين افراد اگر هم کار خود را از دست ندهند بتدريج از خلاقيت وکوشش وتلاش در پيشرفت کارهاي خود باز مي مانند ويا اگر دانش آموز ويا دانشجو ويا .... باشند پايه هاي علمي انان نيز سست وضعيف گشته ودر نتيجه نمي توانند فرد پيشرو وسرآمدي که لايق آن هستند باشند.
4- روي آوردن به شبکه هاي جنسي:
دربعضي از موارد افراد به شبکه هاي جنسي روي مي آورند که در آن رفتارهاي جنسي بي بند وبار را مي آموزند که اين تناسب هر سن- بعضي از افراد ناسالم وهر جامعه اي نيست، وعوارض آن موجب مي گردد اشتغال فکري جنسي -رفتارهاي ناهنجار جنسي - بروز رفتارهاي ناهنجار در جامعه وپرخاشگري در آنان بروز کرده واهداف اساسي زندگي وضوابط اخلاقي واجتماعي را فراموش نمايند.
5- Chat کردن: اين روشي است که براي جستجو ويافتن افرادي که از اين طريق بتوانند با آنان تماس گرفته ورابطه اي مبهم را شروع ودرگير آن گردند.اين نوع ارتباطات بر پايه کنجکاوي، دوست يابي وبرقراري ارتباط جنسي است که تفکرات وتصورات مجازي وغير واقعي را به همراه دارد که خود بخود ساعت ها وقت افراد را هدر مي دهد.
6- بازي هاي کامپيوتري: به استثناء موارد معدودي از اين بازي ها که باعث بالا بردن ضريب هوشي ويادگيري رفتارهاي مناسب وهنجار مي شود، بيشتر اين قبيل بازي ها فرد را دچار هيجان زدگي، اضطراب نموده وموجب بروز رفتارهاي ناهنجار. پرخاشگرانه در آنان مي گردد.
7- ازدواج هاي اينترنتي : اين احتمال وجود دارد که بعضي از افراد از طريق بعضي شبکه ها درجستجوي يافتن همسري دلخواه ومناسب خود باشند.، زن وشوهرهايي هم هستند که از اين راه با هم آشنا شده وبا هم ازدواج کرده اند وآماري از موفق بودن اين ازدواج ها در دست نيست، با اين وجود درحالي که شاهد هستيم که تعدادي از ازدواج ها با وجود آشنايي هاي دختر وپسر، آگاهي خانواده ها ، ومعاشرت با يکديگر وحتي ازدواج هاي فاميلي، سرانجام موفقي ندارند، لذا، دراين مورد هم مي توان با ترديد به ادامه ي زندگي زناشويي پايدار آن هم از طريق اينترنت نگاه کرد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* روانپزشک (تهران)

منبع:فصلنامه بهداشت و روان شماره 30




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما