چگونه از ابزارهاي Backup ويندوز استفاده کنيم

تهيه و نگهداري نسخه ي پشتيبان از پوشه ها و فايل هاي شخصي، کار عاقلانه اي است. ما به شما نشان خواهيم داد که چگونه از ابزار بک آپ ويندوز استفاده کنيد. اهميت ايجاد منظم کپي هايي از فايل ها و پوشه ها به صورت نسخه ي پشتيبان را نمي توان ناديده گرفت. اگر کامپيوتر دچار اشکال شود و ما يک نسخه ي بک آپ به روز، از فايل
چهارشنبه، 1 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه از ابزارهاي Backup ويندوز استفاده کنيم

چگونه از ابزارهاي Backup ويندوز استفاده کنيم
چگونه از ابزارهاي Backup ويندوز استفاده کنيم


 






 

چکيده مقاله:
 

تهيه و نگهداري نسخه ي پشتيبان از پوشه ها و فايل هاي شخصي، کار عاقلانه اي است. ما به شما نشان خواهيم داد که چگونه از ابزار بک آپ ويندوز استفاده کنيد.
اهميت ايجاد منظم کپي هايي از فايل ها و پوشه ها به صورت نسخه ي پشتيبان را نمي توان ناديده گرفت. اگر کامپيوتر دچار اشکال شود و ما يک نسخه ي بک آپ به روز، از فايل هاي مان در اختيار نداشته باشيم مجموعه اسناد، عکس ها و موسيقي ذخيره شده بر روي کامپيوتر را که طي ماه ها يا سال ها گردآوري کرده ايم، از دست خواهيم داد.
شکي نيست که فرآيند تهيه ي نسخه ي پشتيبان کاري شاق و دشوار است اما صرف نظر از ست آپ اوليه، انجام اين کار به کوشش زيادي نياز ندارد. علاوه بر اين، براي اغلب افراد، ابزار تهيه ي نسخه ي پشتيبان که در ويندوز گنجانده شده است، بسيار خوب عمل مي کند. در اين راهنماي تهيه ي نسخه ي پشتيبان، ما امکاناتي را که در ويندوز 7، ويستا و xp ارائه شده است مورد بررسي قرار خواهيم داد.
ابزارهاي Backup، مدت ها است که بخشي از سيستم عامل ويندوز بوده اند اما اين ابزار با ارائه ي موفقيت آميز نسخه هاي جديد سيستم عامل ويندوز تکامل پيدا کرده اند و همان طور که در ادامه خواهيم ديد اين تکامل هميشه هم منجر به بهتر شدن آن ها نشده است. توجه داشته باشيد که در تمام موارد، بازيابي فايل ها نياز به استفاده از همان ابزار تهيه ي نسخه ي پشتيبان دارد؛ بنابراين شما بايد به دنبال دکمه يا لينکي با عنوان restore باشيد.

چگونه از ابزارهاي Backup ويندوز استفاده کنيم

ويندوز XP
 

ما کارمان را با ابزار گنجانده شده در ويندوز XP آغاز مي کنيم که به آن Windows Backup گفته مي شود و به شکل غيرمنتظره اي بسيار بهتر از يوتيليتي هاي معادل خود در ويندوز 7 و ويستا عمل مي کند. هرچند، به منظور استفاده از Windows Backup شما بايد سي دي نصب ويندوز XP را در اختيار داشته باشيد و يا از نسخه ي Windows XP Professioal استفاده کنيد، کاربران ويندوز XP نسخه ي خانگي (نسخه اي که به احتمال بسيار زياد بر روي پي سي خانگي شما نصب شده است) بايد اين کار را به صورت دستي و از طريق Windows CD انجام دهند.
براي انجام اين کار، سي دي ويندوز XP را در داخل درايو قرار دهيد و بر روي آيکون My Computer دبل کليک کنيد. وقتي صفحه ي خوش آمد گويي به Microsoft Windows XP ظاهر شد، بر روي لينک Perform Additional Tasks کليک کنيد. حالا بر روي Browse this CD کليک کنيد و از Windows Explorer براي رسيدن به ValueAdd MSft و پوشه هاي Ntbackup استفاده کنيد. در نهايت، بر روي فايل ntbackup.msi کليک کنيد و براي نصب Windows Backup دستورالعمل هايي را که ارائه مي شود دنبال کنيد. وقتي کارتان به اتمام رسيد، با کليک بر روي All Programs Accessorise System Tools , start برويد و بر روي Backup کليک کنيد.
Windows Backup را مي توان در حالت wizard و يا Advanced اجرا کرد. روش wizard روش پيش فرض است و براي افراد تازه کار گزينه ي منطقي است بنابراين بر روي Next کليک کنيد و براي شخصي سازي گزينه هاي backup، دستورالعمل هاي ارائه شده را دنبال نمائيد.
به طور خلاصه، شما بايد در مورد فايل ها و پوشه هايي که قرار است از آن ها نسخه پشتيبان تهيه شود، تصميم گيري کنيد و سپس مقصد ذخيره سازي آن را مشخص نمائيد:مقصد بک آپ مي تواند يک پارتيشن ديگر بر روي همان ديسک سخت (اين روش توصيه نمي شود زيرا قرار دادن تمام تخم مرغ ها در يک سبد است) يا يک درايو اشتراکي بر روي يک شبکه يا يک درايو ديسک سخت بيروني باشد.
Windows Backup اجازه مي دهد تا فرآيند تهيه ي نسخه ي پشتيبان به صورت اتوماتيک و براساس برنامه زمان بندي شده که توسط شما تعيين مي شود انجام گيرد. براي انجام اين کار، در آخرين صفحه ي ويزارد بر روي دکمه ي Advanced کليک کنيد و از طريق ويزارد ثانويه با صفحه ي When to Back UP کار کنيد. Select Later را انتخاب و بر روي دکمه ي Set Schedule کليک کنيد: از جعبه ي محاوره اي Schedule Job براي مشخص کردن چگونگي و زمان اجراي بک آپ هاي اتوماتيک استفاده کنيد.

چگونه از ابزارهاي Backup ويندوز استفاده کنيم

ويندوز ويستا
 

نسخه ي Windows Backup که با ويندوز ويستا عرضه مي شود، بسيار محدودتر از نسخه XP است و به کاربر اجازه نمي دهد فايل ها و پوشه هاي خاص را از نسخه ي پشتيبان مستثني کند. در عوض، Backup and restore Center ويندوز ويستا (که آن را در بخش System and Maintenance از Control Panel از منوي Start پيدا مي کنيد) از فايل ها بر اساس نوع و درايو، نسخه ي پشتيبان تهيه مي کند. بر روي لينک Change settings در بخش Back up Files براي دسترسي به جعبه ي محاوره اي Backup Status and Configuration کليک کنيد. حالا، بر روي لينک Change backup settings کليک و دستوراتي را که ظاهر مي شود، دنبال کنيد. در حالي که امکان مستثني کردن کل يک درايو از بک آپ وجود دارد، تنها راه براي حذف فايل هاي خاص از برنامه زمان بندي بک آپ، مستثني نمودن يک نوع خاص از فايل ها است (بنابراين به عنوان مثال شما مي توانيد به Backup and Restore Center دستور دهيد فايل هاي ويدئويي يا موسيقي را ناديده بگيرد).

ويندوز 7
 

کاربران ويندوز 7 مي توانند ابزار Backup and Restore را با کليک بر روي Start و به دنبال آن Control Panel و سپس لينک Back up your computer تحت System and Security اجرا کنند. حالا بر روي Set up backup کليک کنيد و براي ست آپ و برنامه زمان بندي گزينه هاي بک آپ، ويزارد را دنبال کنيد. توجه داشته باشيد، در حاليکه ابزار بک آپ ويندوز 7 گزينه ي مستثني کردن فايل هاي خاص را که ويندوز ويستا فاقد آن بود ارائه مي کند، اما توانايي تهيه ي نسخه ي پشتيبان بر روي يک درايو يا کامپيوتر شبکه فقط در نسخه هاي Ultimate و Professional ويندوز 7 وجود دارد. همچنين امکان ايجاد يک بک آپ disk image کامل با استفاده از ابزار Backup and restore وجود دارد؛ کافي است بر روي لينک Create a system image کليک و دستورالعمل هايي را که به دنبال آن مي آيد، اجرا کنيد.

گزينه ي شخصي
 

در حاليکه ما اصول اساسي يافتن و استفاده از ابزار گوناگون بک آپ در نسخه هاي مختلف ويندوز را به شما نشان داديم، به کارگيري يک استراتژي شخصي بک آپ به منظور اطمينان از در امان بودن کامپيوتر امري مهم و حياتي است. به عنوان مثال بسياري از افراد به جاي تهيه ي نسخه ي پشتيبان از کل محتواي ديسک سخت کامپيوتر خود، فقط از پوشه ها و فايل هاي شخصي شان بک آپ مي گيرند. اين کار به فضاي ذخيره سازي و زمان زيادي نياز دارد اما اگر کامپيوتر دچار اشکال شود، فقط داده هاي شخصي شما از نسخه ي پشتيبان بازيابي مي شوند و ساير برنامه هاي کاربردي، يوتيليتي ها يا بازي هايي که قبلاً بر روي سيستم نصب شده اند بايد مجدداً و با استفاده از ديسک هاي اصلي نصب گردند يا دوباره از اينترنت دانلود شوند. اگر شما براي اين موضوع اهميت قائل هستيد تهيه ي يک نسخه ي پشتيبان کامل در هر ماه يا دو ماه يک بار که با نسخه هاي پشتيبان هفتگي از فايل هاي شخصي تکميل مي شوند کار عاقلانه اي خواهد بود.

از ويندوز 7 حداکثر استفاده را ببريد
 

در حاليکه ابزار بک آپ در ويندوز 7 و XP گزينه اي براي تهيه ي نسخه ي پشتيبان از "تمام چيزهاي موجود بر روي کامپيوتر" ارائه مي کنند، معناي واقعي اين گزينه اين است که فقط از تمام اسناد و فايل ها بک آپ گرفته مي شود. اگر بخواهيد کاملاً از همه چيز، شامل فايل ها، برنامه هاي نصب شده و نسخه ي ويندوزي که در اختيار داريد بک آپ تهيه کنيد نياز به ايجاد يک image از ديسک سخت داريد. اين يک فايل منفرد است که دربردارنده ي يک کپي از تمام چيزهاي ذخيره شده بر روي ديسک سخت است. در صورت بروز حوادث و سوانح شما مي توانيد همه چيز را از image و به همان شکلي که قبلاً وجود داشته است بازيابي کنيد. اين کار را به راحتي مي توان با استفاده از ويندوز 7 انجام داد وگرنه شما به يک نرم افزار اضافي نياز خواهيد داشت.

چگونه از ابزارهاي Backup ويندوز استفاده کنيم

منبع: ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 130



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.