نقاشي پارچه

1- مديوم ها در انواع و رنگها مشخصاً بافت فيزيکي را تغيير مي دهند. Impasto Medium اکريليک به رنگ اکريليک رنگ مي دهد. از مشخصه هاي اين مديوم اين است که ترکيب آن با آب باعث سنگ شدن اين مديوم مي شود. به همين دليل در کليه ترکيباتي که از اين مواد استفاده مي شود، استقامت ماده در برابر شستشو بالا مي رود. شکنندگي ترکيبات اين
پنجشنبه، 2 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقاشي پارچه

 نقاشي پارچه
نقاشي پارچه


 





 
لوازم مورد نياز:
- ماده پفکي
- چسب بيندر binder
- چسب DM5
- رنگ آبي فيروزه اي اکريليک
- رنگ ابريشم در رنگ هاي آبي ، سرخابي ، سبز
- اکليل هفت رنگ به رنگ هاي صورتي ، سبز ، بنفش ، فيروزه اي
Medium Impost اکريليک
(مديوم حجم دهنده ي اکريليک )
- چسب پتينه (Foil - boand ) يا
(varak tutkal )
- چسب کاغذي
-پونز
-کارگاه چوبي در ابعاد روميزي
-پارچه کتان پرده اي به رنگ نباتي
بيشتر بدانيد:
1- مديوم ها در انواع و رنگها مشخصاً بافت فيزيکي را تغيير مي دهند. Impasto Medium اکريليک به رنگ اکريليک رنگ مي دهد. از مشخصه هاي اين مديوم اين است که ترکيب آن با آب باعث سنگ شدن اين مديوم مي شود. به همين دليل در کليه ترکيباتي که از اين مواد استفاده مي شود، استقامت ماده در برابر شستشو بالا مي رود. شکنندگي ترکيبات اين ماده به هنگام استفاده بر روي پارچه تنها دليلي است که بکارگيري چسب پتينه را در کنار اين مديوم الزامي
مي نمايد . بطوريکه در تمام موارد استفاده ي اين ماده بر روي پارچه به ازاي هر يک واحد مديوم Impasto، يک دوم تا يک واحد چسب پتينه را به آن مي افزاييم تا به روي پارچه انعطاف پذيري چسب پتينه بر شکنندگي مديوم Impasto غلبه نمايد.

 نقاشي پارچه

2- اکليل شما هر رنگي که باشد حتماً مواد خود را به رنگ اکليل درآوريد . مثلاً َاگر اکليل شما نقره اي است حتماً مواد خود را به رنگ نقره اي يا طوسي درآوريد .
3- اگر پارچه شما حرير يا پارچه نازکي نظير آن باشد ، بهتر است که از کارگاه گلدوزي استفاده نماييد و قمست طرح را بر روي کارگاه سوار کنيد تا مواد به سطح زيرين پارچه نفوذ ننمايد .

 نقاشي پارچه

4- حتماً مواد بايد خيس باشد تا بتوان روي آن اکليل را پاشيد .
5- براي رقيق نمودن مواد ساخته شده حتماً از بيندر استفاده کنيد . هرگز از آب استفاده نکنيد .

 نقاشي پارچه

6- اکليل ها حتماً بايد هفت رنگ باشد . اگر اکليل هفت رنگ، به رنگ مورد نظر خود پيدا نکرديد اکليل سفيد هفت رنگ را با اکليل معمولي مخلوط کرده تا ترکيبي از هفت رنگ داشته باشيد .
1- پارچه را روي طرح سنجاق کنيد. با قلم موي شماره سه صفر طرح را با رنگ فيروزه اي اکريليک به روي پارچه منتقل نماييد.

 نقاشي پارچه

2- يک واحد ماده پفکي را با 4 بيندر در يک خانه ي پالت رقيق نماييد، سپس يک واحد مديوم Impasto را به آن اضافه نموده، هم بزنيد تا يک مخلوط يکنواخت بدست آوريد. از اين مرحله به بعد دقت کنيد که هرگز آب به مواد خود اضافه نکنيد ، چرا که تأثير آب بر روي مديوم Impasto به صورتي است که اين ماده را به سختي در مي آورد و سبب مي شود که مخلوط شما اصطلاحاً ببرد . پس از آن دقيقاً به اندازه يک واحد چسب پتينه به مواد خود بيافزاييد . چسبDM5 را بسته به بافت پارچه بين يک دوم تا يک واحد به مواد خود اضافه نماييد به اين ترتيب که هر چه پارچه ضخيم تر باشد ، چسب DM5 افزايش مي يابد . نهايتاً رنگ اکريليک فيروزه اي را به مواد فوق بيافزاييد . قلم موي شماره صفر را به مواد فوق الذکر اضافه نماييد به صورتيکه مواد از قلمو مانند قطره در حالت چکيدن باشد .
3- قلموي آغشته به مواد را روي قسمتي از طرح پياده شده روي پارچه قرار دهيد و قطره روي آنرا به روي طرح در حرکت درآوريد . بلافاصله پس از قراردادن مواد روي بخشي از طرح، قبل از آنکه مواد خشک شود اکليل فيروزه اي را روي آن بپاشيد .

 نقاشي پارچه

4-در قسمت هايي مثل انتهاي بال ها مي توانيد از اکليل صورتي و بنفش هفت رنگ استفاده نماييد .
5- پس از آنکه از خشک شدن تمام بخش هاي کار اطمينان حاصل کرديد مي توانيد زمينه پارچه را به رنگ طيف هاي بنفش و سرخابي و فيروزه اي و آبي درآوريد .

 نقاشي پارچه

براي اين منظور پارچه را روي چارچوبي در ابعاد روميزي سوار نماييد . قبل از آنکه دور تا دور روميزي را با چسب کاغذي بپوشانيد تا هنگام قرارگيري روي چارچوب، پونز باعث سوراخ شدن پارچه نگردد .
6- پارچه را روي چارچوب قرار داده و سپس پونز را در بخش هاي پوشيده از چسب کاغذي قرار دهيد. ابتدا دو ضلع مجاور پارچه را روي چارچوب با پونز ثابت نماييد. سپس دو ضلع ديگر را کاملاً بکشيد و با پونز به ضلع هاي مربوطه از چارچوب فيکس نماييد . پارچه بايد بدون چين خوردگي و تا جاي ممکن روي چارچوب کشيده شود .

 نقاشي پارچه

7- پارچه را با آب آغشته نماييد . سپس در قسمت هاي مختلف پارچه از رنگ هاي ابريشم سرخابي،آبي،فيروزه اي قرار داده و با قلمو ماساژ دهيد . تا اين رنگ ها در کنار هم محو شود . سعي کنيد رنگ ها را با هم مخلوط نکنيد .
8- پس از خشک شدن کامل روميزي، آن را به پشت روي ميز اتو قرارداده ، اتو را به حالت خشک برده ، حرارت آن را روي دماي مربوطه به پارچه تنظيم نموده و اتو نماييد . بخش هايي از کار که بر روي آن پرنده ها نقاشي شده برجسته مي شود . چرا که مواد پفکي در مخلوط قرار گرفته روي پارچه وجود دارد .
منبع:نشريه ي بانو، شماره ي 3.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.