گفتمان عدالت در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران(5)
رفتارهاي سياست خارجي
الف . صدور انقلاب اسلامي
سعادت انساني ، تنها در چارچوب حكومت عدل اسلامي تحقق مي يابد ؛ از اين رو ، بايد تلاش كرد تا براي استقرار عدالت اسلامي ، گفتمان انقلاب اسلامي در ساير جوامع گسترش يابد . تأمل و تفكر در گفتمان انقلاب اسلامي و رهبران آن ، آشكار مي سازد كه منظور از صدور انقلاب اسلامي ، ايجاد تحول خشونت آميز انقلابي در كشورهاي ديگر نيست ، بلكه مقصود از صدور انقلاب ، تبيين و ترويج ارزش ها و آرمان هاي آن به صورت مسالمت آميز مي باشد ؛ از اين رو ، امام خميني (قدس سره) از يك سو ، بر اساس گفتمان عدالت و رسالت عدالت خواهي ، و عدالت گستري ، بر ضرورت صدور انقلاب تأكيد مي كند. ايشان اظهار مي دارد:«ما بايد در صدور انقلابمان به جهان كوشش كنيم و تفكر اينكه انقلابمان را صادر نمي كنيم كنار بگذاريم . زيرا اسلام بين كشورهاي مسلمان ، فرقي قايل نمي باشد و پشتيبان تمام مستضعفين جهان است ».(1)
اما از سوي ديگر ، امام خميني (قدس سره) تصريح مي كند:«صدور انقلاب ،لشكر كشي نيست.»(2) به عبارت ديگر ، صدور انقلاب به معناي بيداري ملل مستضعف و رهايي از سلطه سلطه گران است . ايشان در جاي ديگر مي گويند :«ما مي خواهيم اين چيزي كه در ايران واقع شد و اين بيداري كه در ايران واقع شد... اين درهمه ي ملت ها و در همه دولت ها بشود . آرزوي ما اين است و معني صدور انقلاب ما اين است كه همه ملت ها بيدار بشوند و همه دولت ها بيدار بشوند و خودشان را از اين گرفتاري كه دارند و از اين تحت سلطه بودني كه هستند ... نجات بدهد.»(3)
ب . مبارزه با آمريكا
شماره يك ملت هاي محروم و مستضعف جهان است ... كراراً گفته ام رابطه ما با امثال آمريكا ، رابطه مظلوم با جهانخواران است.»(4) آيت الله خامنه اي نيز بر همين مبنا ، خطاب به رئيس جمهور آمريكا اظهار مي دارد: «شما افزون طلب هستيد و در خارج از مرزهاي خود آن را مي جوييد ...؛ به همين علت است كه ملت ايران در دل خود احساس آشتي با قدرت استعمارگر و سلطه گر آمريكا نمي كند ، بلكه معتقد است اين كشور در صدد دست اندازي و تجاوز است.» (5)
ج. مبارزه با صهيونيزم و اسرائيل
د. حمايت از مردم فلسطين
از حقوق حقه ي ملت مظلوم فلسطين ، حمايت و پشتيباني كرده است؛ زيرا غصب و اشغال سرزمين فلسطين را نمونه بارز بي عدالتي در نظام بين الملل تلقي مي كند كه براي رفع آن بايد به ملت فلسطين كمك كرد. قضيه فلسطين ، جايگاه منحصر به فردي در سياست خارجي ايران دارد ، به گونه اي كه حتي يكي از دلايل و انگيزه هاي انقلاب اسلامي ، اعتراض به سياست رژيم شاه ، مبني بر داشتن رابطه با اسرائيل و حمايت از آن در برابر مردم فلسطين بود.
بنابراين ، بلافاصله پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، جمهوري اسلامي رابطه با اسرائيل را قطع و به جاي آن سفارت فلسطين را در تهران گشود . در طول سه دهه گذشته ، جمهوري اسلامي ايران ، با وجود اعمال فشارها و محدوديت هاي قدرت هاي بزرگ و در رأس آن آمريكا ، به حمايت خود از مردم و آرمان فلسطين ادامه داده است . امام خميني (قدس سره) در اين باره تصريح مي كنند: «ملت ايران هميشه از مبارزه آزادي خواهان ، به خصوص برادران فسطيني عليه اسرائيل متجاوز ، حمايت كرده است ».(8) آيت الله خامنه اي نيز در همين راستا بيان مي دارد:«ما... حمايت از مردم فلسطين و لبنان را از وظايف مهم اسلامي خويش مي دانيم.»(9) و «مردم مسلمان ايران يكپارچه از آرمان هاي انقلاب و اسلام حمايت مي كنند و حمايت از فلسطين و انتفاضه ...، از اركان اصلي سياست هاي راهبردي جمهوري اسلامي ايران است.»(10)
هـ . مخالفت و مقابله با نظام تك قطبي
پيگيري مي شود؛ اول ، مقابله همه جانبه درون گرا از طريق اقدامات يك جانبه در سطح منطقه اي و بين المللي ؛ افزايش قدرت و توانايي ملي جمهوري اسلامي ايران در كليه ابعاد ، در چارچوب اين راهبرد صورت مي گيرد؛ دوم ، مبارزه با هژموني آمريكا و نظام تك قطبي در قالب چند جانبه گرايي و موازنه برون گرا؛ بر اين اساس ، جمهوري اسلامي ايران در بستر گفتمان عدالت ، درصدد ائتلاف سازي منطقه اي ، فرامنطقه اي و بين المللي براي مقابله با هر نظام تك قطبي و هژموني آمريكا برآمده است ، براي نمونه ، سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در دولت نهم ، «تقويت استراتژي چند جانبه گرايي در سطح بين المللي و مقابله با يك جانبه گرايي در عرصه بين الملل» بوده است.(11)
ي. اصلاح سازمان هاي بين المللي
عمومي سازمان ملل ، به شدت از ساختار و ساز و كاراين سازمان و شوراي امنيت انتقاد مي كند و خواستار اصلاح و تغيير آن مي شود:
ساختار و آيين كار موجود شوراي امنيت ، پاسخگوي انتظارات نسل حاضر و نيازهاي امروز بشر نيست . اين ساختار و آيين كار ، ميراث جنگ جهاني دوم است ... تا وقتي كه اين نهاد نتواند به نمايندگي از كل جامعه بين المللي و به طور شفاف ، عادلانه و دمكراتيك اقدام كند ، نه مشروع خواهد بود و نه كارآمد... تا زماني كه اين ساختار و آيين كار اصلاح نشود ، نمي توان انتظار داشت كه بي عدالتي ، ظلم و زورگويي در جهان ريشه كن شود و يا گسترش نيابد ... امروز اصلاحات جدي در ساختار و آيين كار شوراي امنيت ، بيش از هر زمان ديگري ضروري است.(12)
نتيجه گيري
ملت گرايي ايراني خلاصه كرد. هر يك از اين گفتمان ها به نوعي به گفتمان عدالت و عدالت طلبي در سياست خارجي ايران قوام مي بخشند . گفتني است ، سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در چارچوب گفتمان عدالت ، رفتارهاي عدالت طلبانه اي را در پيش گرفته است . اين رفتارها عبارت اند از صدور انقلاب اسلامي ، مقابله و مبارزه با آمريكا ، مبارزه با صهيونيسم و رژيم اسرائيل ، حمايت از مردم و آرمان فلسطين ، مخالفت و مقابله با نظام تك قطبي و تلاش براي اصلاح و تغيير سازمان ها و نهادهاي بين المللي .
اگر چه گفتمان عدالت همواره در سياست خارجي ايران وجود داشته است ، اما اين گفتمان در طول 30 سال گذشته ، شاهد فراز و فرود بوده است ، به گونه اي كه رفتارهاي عدالت طلبانه در سياست خارجي ايران در سال هاي اوليه انقلاب و سپس در دوران اصول گرايي ، اولويت و اهميت بيشتري داشته است . همچنين ، ابزارها و سازو كارهاي تعقيب و تأمين اهداف عدالت خواهانه در سياست خارجي ، در دوره هاي گوناگون سياسي خارجي جمهوري اسلامي متفاوت بوده است . در حالي كه در دوره هاي سازندگي و اصلاحات تلاش مي شد ، به صورت ديپلماتيك در چارچوب نهادها و سازمان هاي بين المللي اهداف عدالت طلبانه پيگيري شود ، در دوره اصول گرايي ، راه كارهاي يك جانبه اهميت بيشتري يافته است . با وجود اين ، بايد اذعان داشت ، علي رغم اين فراز و فرودها ، جوهر سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران عدالت خواهانه است.
پي نوشت ها :
1.امام خميني ، صحيفه نور ، ج12 ، ص 19.
2.همان ، ج19 ، ص241.
3. همان ، ج 12 ، ص 123.
4. روزنامه جمهوري اسلامي11: 30/1/1359
5. اطلاعات ، 2: 16/3/1374
6. امام خميني ، صحيفه نور ، ج3 ، ص273.
7. آيت الله خامنه اي (مقام معظم رهبري) ، 1380 ، ص 5.
8. امام خميني ، صحيفه نور ، ج12 ، ص 19.
9. آيت الله خامنه اي ، سخنراني مقام معظم رهبري ، در مواضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به انقلاب و انتفاضه فلسطين ، 1380.
10. آيت اله خامنه اي ، سخنراني مقام معظم رهبري ، در مواضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به انقلاب و انتفاضه فلسطين ، 84.
11. منوچهر متكي ، سياست خارجي دولت نهم : يك سال بعد ، ص 5.
12.Ahmadinejad, Mahmood 1385. http: //www. president. Ir / Farsi /
ahmadinejad cronicnews / 1385 / 06 / 29 /index - F. htm
ـ تاجيك ، محمد رضا ، «متن ، وانموده و تحليل گفتمان» ، گفتمان ، ش صفر ، 1377.
ـ سخنراني مقام معظم رهبري در جمع مسئولان وزارت امور خارجه ، 30 مرداد 1386 ، روزنامه ايران ، 31 خرداد 1386.
ـآيت الله خامنه اي (مقام معظم رهبري) ، سخنراني مقام معظم رهبري ، در مواضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به انقلاب و انتفاضه فلسطين ، تهران ، دبيرخانه كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين ، 1380.
ـامام خميني ، صحيفه نور ، مجموعه رهنمودهاي امام خميني ، تهران ، مركز مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي ،وزارت ارشاد اسلامي ، چ دوم ، 1370.
ـ امام خميني ، ولايت فقيه يا حكومت اسلامي ، تهران ، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني ، 1375.
ـ خواجه سروي ، غلامرضا ، «فراز و فرود گفتمان عدالت در جمهوري اسلامي ايران» ، دو فصلنامه دانش سياسي ، ش 2 ، پاييز و زمستان 1386.
ـدهقاني فيروز آبادي ، سيد جلال ، «الزامات ائتلاف براي صلح» ، سياست خارجي ، ش 3 ، پاييز 1383.
ـ دهقاني فيروزآبادي ، سيد جلال ، تحول گفتماني در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران ، تهران ، مؤسسه ايران ، 1384.
ـ دهقاني فيروز آبادي ، سيد جلال ، «سياست خارجي رهايي بخش : نظريه انتقادي و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران » ، سياست خارجي ، ش 2 ، تابستان 1387.
ـ دهقاني فيروز آبادي ، سيد جلال ، «سياست خارجي دولت نهم » ، فصلنامه رهيافتهاي سياسي و بين المللي ، ش 13 ، بهار1387.
ـ دهقاني فيروز آبادي ، سيد جلال ، «گفتمان اصول گرايي عدالت محور در دولت احمدي نژاد » ، دو فصلنامه دانش سياسي ، ش 5 ، بهار وتابستان 1386.
ـ دهقاني فيروز آبادي ، سيد جلال ، «هويت و منفعت در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران» ، در: منافع ملي جمهوري اسلامي ايران، تهران ،پژوهشكده مطالعات راهبردي ، 1386.
ـ رمضاني ، روح الله ، صدور انقلاب ايران : سياست ، اهداف و وسايل ، در جان اسپوزيتو ، انقلاب ايران و بازتاب جهاني آن ، ترجمه محسن مديرشانه چي ، تهران ،مركز بازشناسي اسلامي و ايران ، 1382.
ـ سلطاني ، سيد علي اصغر ، قدرت ، گفتمان و زبان ، ساز كارهاي جريان قدرت در جمهوري اسلامي ايران، تهران ، ني ، 1384.
ـ لاكلاو ، ارنستو ، «گفتمان» ، ترجمه حسينعلي نوذري ، گفتمان ، ش صفر ، بهار 1377 ، ص 53-39
ـ متكي ، منوچهر ، سياست خارجي دولت نهم ؛ يك سال بعد ، تهران ، مركز تحقيقات استراتژيك خاورميانه ، 1385.
ـ مجتهد زاده ، پيروز ، «جايگاه روحيه عدالت خواهي در هويت ملي ايرانيان» ، در : (گردآورنده) ، گفتارهايي درباره هويت ملي در ايران ، تهران ، تمدن ايراني ، 1383.
ـ مطهري ، مرتضي ، عدل الهي ، تهران ، صدرا ، بي تا .
ـ مك دانل ، دايان ، مقدمه اي بر نظريه هاي تحليل گفتمان ، ترجمه حسينعلي نوذري ، تهران ، فرهنگ گفتمان ، 1380.
ـ هالستي ، كي . جي ، مباني تحليل سياست بين الملل ، ترجمه بهرام مستقيمي و مسعود طارم سري ، تهران ، دفتر مطالعات سياسي و بين المللي ، 1373.
ـ هوارت ، ديويد ، «نظريه گفتمان» در : روش و نظريه در علوم سياسي ، ترجمه امير محمد حاجي يوسفي ، تهران ، پژوهشكده مطالعات راهبردي، 1378.
ahmadinejad,mahmood ,1385 http://www.persident. Ir/ Farsi/
ahmadinejad cronicnews / 1385 / 06 / 29 /index - F. htm.
Bull, Hedley, The Revolt Against the West, in Hedley Bull and Adam
Watson, eds., The Expansion of International Society, Oxford, Clarendon
Press, 1988.
Fairclough, Norman, Discourse and Social Change, Cambridge, polity press,
1992
. Fairclough, Norman, Critical Discourse Analysis, London and New York,
Longman, 1995.
Galtung, Johan, Editorial, Journal of peace Research (1) 1, 1964. Galtung, Johan, "Violence, Peace and Peace Research", Journal of peace
Research, 1964,3: 167-192.
Howarth, David, Discourse, Buckingham, Open University Press, 2000. Laclau, Ernesto and Chantal Mouffe, Hegemony and Socialist Strategy.
London, verso, 1985.
Laclau, Ernesto, ed., The Making of Political Identities, London, verso,
1994.
Jorgenson, Marriane and Philips Louise, Discourse Analysis As Theory and
Method, London, Sage publication, 2002.
Milliken, Jennifer, The Study of Discoourse in Intenational Relations: A
Critique of Research and Methods, European Journal of International
Relations,5(2), 1999, P.225-254.
Mills, Sara, Discourse. London, and New york, Routledge, 1997.
Schmid, Herman, "Politics and Peace Research", Journal of peace Research,
1968,3 :232-217.
منبع:نشريه معرفت سياسي،شماره1