دوست خوب دوستي است که...

در جهان امروز وجود برخي از وسائل ارتباطي به جاي آن که بر روابط سالم بيافزايد موجب شده است تا زمينه افزايش گوشه نشيني و تنهايي فراهم تر از گذشته شود. با آن که خانه ها آپارتماني شده ولي ارتباط به شدت کاهش يافته است. با آن که تلفن و تلويزيون و اينترنت به عنوان ابزارهاي آسان و ارزان افزايش يافته است اما سطح ارتباط به
شنبه، 19 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوست خوب دوستي است که...

 دوست خوب دوستي است که...
دوست خوب دوستي است که...


 






 
در جهان امروز وجود برخي از وسائل ارتباطي به جاي آن که بر روابط سالم بيافزايد موجب شده است تا زمينه افزايش گوشه نشيني و تنهايي فراهم تر از گذشته شود. با آن که خانه ها آپارتماني شده ولي ارتباط به شدت کاهش يافته است. با آن که تلفن و تلويزيون و اينترنت به عنوان ابزارهاي آسان و ارزان افزايش يافته است اما سطح ارتباط به شدت تنزل پيدا کرده است. ريشه اين امر را مي بايست در اين مسأله جست که بسياري از مردم گمان مي کنند که ارتباط تلفني يا مکالمه در فضاي مجازي مي تواند پاسخ گوي نياز احساسي و عاطفي فرد باشد و اين در حالي است که بررسي ها نشان مي دهد که انسان پيش از هر چيزي به ارتباط نزديک و حضور در کنار هم نياز دارد و هر وسيله ارتباطي ديگر، به جاي آن که به اين پاسخ نياز طبيعي انسان کمک کند، عامل بازدارنده شده و اجازه نمي دهد که به شکل مطلوب و مناسبي به احساسات و عواطف پاسخ داده شود. هيچ وقت دوستان مجازي و گفتارهاي تلفني نمي تواند به بخش مهم احساسات و عواطف ما پاسخ دهد. اصولاً افراد در مشکلات، شادي ها، سختي ها و آسايش هاست که دوست دارند در کنار هم باشند. در اين زمان هاست که ديدن چهره و قرار دادن دست در دست مي تواند آرامش بخش باشد يا شادي را منتقل کند و خود را در غم و شادي ديگري شريک بداند.
انسان به دوستان سالم و جديدي در هر مقطع سني نياز دارد. برخي از دوستان براي مدتي بخشي از نيازهاي بشري را پاسخ مي دهند و انسان در هر موقعيت و مکاني نيازمند دوستاني است که وي را درک کنند. از اين روست که مي توان هم دوست قديم را حفظ کرد و هم دوستان جديدي يافت تا به بخش هاي جديد زندگي بشر پاسخ مناسب و مطلوب دهند.
حضور دوستان جديد نمي بايست به گونه اي باشد که دوستان قديم رها و فراموش شوند. لازم است که انسان همواره در شمار دوستان و در حفظ و نگه داري و ارتباط با آنان حد اعتدال و ميانه را مراعات نمايد. افراط و تفريط در هر زمينه و کاري مي تواند زيانبار باشد.
بنابراين لازم است هم در بيان محبت، هم در مقدار و سطح ارتباطات و هم در شمار دوستان اعتدال رعايت شود. توازن عاطفي و احساسات مي تواند براي حفظ دوستان و ايجاد دوستي هاي جديد بسيار کمک کند.
براي جلب رضايت دوستان و حفظ آنان مي بايست اين معنا را در نظر داشت که دوستي سرمايه جاودانه هر انساني است. اگر به هر دليلي از نظر مقام، شخصيت اجتماعي، سرمايه و ثروت تغييرات شگرف و مهمي در زندگي شخص پديد آيد، نبايد از فروتني و تواضع نسبت به دوستان کاست. دوستان کساني هستند که عواطف را به درستي مي شناسند و پاسخ هاي درست و مناسب مي دهند. لازم است که با دوست در همه حال دوست بود و اجازه داد تا به دور از هر گونه تغييرات ظاهري از ثروت و مقام، نيازهاي عاطفي را پاسخ دهد.
البته از نظر اسلام و قرآن تواضع و فروتني نسبت به همه بشر امري مثبت، سازنده و فضيلت انساني است؛ چنان که هرگونه تکبر دروني و استکبار بيروني مي تواند به عنوان يک هنجار و رذيلت اخلاقي آدمي را از بسياري از خوبي ها و زيبايي ها دور کند و به چاه پشيماني و اندوه افکند و آتش درون را زنده کرده و قلب را در دوزخ کبر و غرور بسوزاند. بي گمان دوستي همانند اشياي زير خاکي است که هر چه کهن تر و قديمي تر باشد، ارزشمندتر است؛ زيرا دوستي قديمي، شرايط اخلاقي. رازها و احساسات پاک و بي غل و غش بي شماري را در پشت سر خود دارد و مي بايست به عنوان گوهرهاي گران بها از آن محافظت کرد. در حقيقت سرمايه هر شخصي همين دوستان قديمي هستند که در طول زندگي در شادي ها و غم ها با او شريک بودند و به نيازهاي وي پاسخ هاي مناسب داده و تاکنون همراه و همدم وي بوده اند. انسان مي بايست اين دوستان را همانند نهر آب هاي سالم و پاکي بداند که نيازمند لايروبي هستند تا آب هاي پاک هم چنان گذشته در آن روان شود و هر دو را از فوايدش بهره مند سازد.
منبع: نشريه زن روز، شماره 2191.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.