9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت ششم)

با ظهور فناوري‌هاي جديد، متخصصان فني به‌طوردائم دچار وسوسه به‌روزرساني تجهيزات سخت‌افزاري مي‌شوند؛ در حالي كه اغلب اين تجهيزات سخت‌افزاري كارايي لازم را براي انجام وظايف مربوطه دارند. تا زماني كه به خريد تجهيزات جديد تمايل داريم، مايليم اطلاعاتي را نيز درباره امكانات جديد اين تجهيزات و نحوه سازگاري آن‌ها با تجهيزات قديمي كسب كنيم...
يکشنبه، 20 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت ششم)

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت ششم)
9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت ششم)


 





 
مدت زمان درازي است كه براي روترها نرم‌افزارهاي متفرقه وارد بازار مي‌شوند. اما تنها كاري كه در اين راستا مي‌توانيم انجام دهيم اين است كه براي آن دسته از كاربران كه قصد استفاده از ويژگي‌هاي غيرمستند دارند، چند توصيه امنيتي داشته باشيم. نرم‌افزاري كه ما براي ارتقاي روترها پيشنهاد مي‌كنيم، Tomato (به آدرس http://bit.ly/nTxhn) نام دارد. اين نرم‌افزار با تعداد زيادي از مدل‌ها و برندهاي روتر سازگاري دارد، از رابط كاربر مناسبي بهره‌مند است و ويژگي‌هاي متعددي را در اختيار کاربر مي‌گذارد. در اين پروژه نحوه ارتقاي نرم‌افزار روتر را با استفاده از نسخه‌هاي جديد Tomato و همچنين نحوه پيكربندي تنظيمات Quality of Services را به منظور مديريت ترافيك شبكه فرا مي‌گيريد.

نصب نرم‌افزار Tomato
 

ابتدا بايد مطمئن شويد كه نرم‌افزار Tomato از روتر شما پشتيباني مي‌كند. روترهاي سري WRT54G محصول شركت Linksys بهترين كارايي را با اين نرم‌افزار دارند. البته، بعضي از مدل‌هاي Buffalo و Asus نيز به خوبي با آن سازگاري دارند. براي كسب اطلاعات بيشتر از سازگاري روتر با اين برنامه مي‌توانيد به آدرس http://tip.ly/nrfnY مراجعه كنيد. آخرين نسخه نرم‌افزار را دريافت‌كرده و با استفاده از برنامه 7-Zip (به آدرس www.7-zip.com) آن را باز كنيد. با استفاده از آدرس گيت وي روتر (كه به‌طور پيش‌فرض 192.168.1.1 است) صفحه مديريت روتر را باز كنيد و بخش مربوط به ارتقاي نرم‌افزار را بيابيد. فايل firmware.bin را كه با روتر شما منطبق است انتخاب كرده و فرآيند به روزرساني را آغاز كنيد. نرم‌افزار Tomato به‌طور خودكار تنظيمات روتر را حفظ مي‌كند و نيازي نيست كه تنظيمات اوليه را به‌صورت دستي پيكربندي كنيد (شكل 1- الف).

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت ششم)
شكل 1- الف
 

پيكربندي تنظيمات Quality of Services
 

ويژگي Quality of Service امكان مديريت انواع مختلف داده‌ها را همزمان با مسيريابي آن‌ها فراهم مي‌كند. به منظور استفاده همزمان از سرويس‌هاي مختلف وب بدون اين كه پهناي باند شما توسط يك سرويس خاص اشغال شود، مي‌توانيد ترافيك مربوط به گشت‌وگذار در اينترنت، بازي، VoIP و Bit Torrent را سفارشي كنيد. نمي‌توان مجموعه‌اي از تنظيمات را براي تمام روترها توصيه كرد، اما در اين پروژه سعي مي‌كنيم اصول اوليه رابراي انجام كار تشريح كنيم. ويژگي QoS به‌واسطه طبقه‌بندي انواع ترافيك شبكه و مرتب‌سازي آن‌ها بر اساس اولويت پهناي باند عمل مي‌كند. ابتدا بايد حداكثر مقدار uplink را براي اتصال خود مشخص كنيد. زيرا ترافيك بارگذاري شده در اغلب اتصالات منشأ بروز اختلال است. ما براي تعيين ظرفيت بارگذاري اطلاعات از امكانات سايت speedtest.net استفاده كرديم و مقدار به‌دست‌آمده را در كادر متني Max Bandwidth وارد كرديم (شكل1- ب).

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت ششم)
شكل 1- ب
 

پس براي هرگروه از بسته‌هاي اطلاعاتي بايد حداقل و حداكثر پهناي باند را تعيين كنيد. به‌طور پيش‌فرض گروه Highest محدوده‌اي بين هشتاد تا صددرصد دارد. به اين معني كه بسته‌هاي اطلاعاتي اين گروه همواره حداقل هشتاددرصد از پهناي باند را به خود اختصاص مي‌دهند. در مقابل، گروه Lowest محدوده‌اي بين 2 تا 95 درصد دارد. بنابراين، بسته‌هاي اطلاعاتي اين گروه حداكثر 95 درصد از پهناي باند را اشغال مي‌كنند. براي سرويس‌هايي مانند VoIP و بازي‌هايي كه نيازمند اتصال پرسرعت و پايدار هستند، بايد ازگروه‌هاي سطح بالا استفاده كنيد. در حالي كه براي سرويس‌هايي مانند وبگردي و دريافت از شبكه‌هاي Peer to Peer مانند BitTorrent مي‌توانيد از گروه‌هاي سطح پايين بهره بگيريد. در منوي Classification بايد سرويس‌هاي خاص را به گروه‌هاي مختلف تخصيص دهيد (شكل1- پ). سرويس‌ها را مي‌توانيد بر اساس پروتكل شبكه، پورت يا اندازه بسته‌هاي اطلاعاتي تفكيك كنيد. حتي براي تخصيص يكي از كاربران شبكه محلي به يكي از گروه‌ها مي‌توانيد از آدرس‌هاي MAC يا آدرس‌هاي IP محلي استفاده كنيد. در اينجا شيوه آزمون و خطا كارايي دارد. توصيه مي‌كنيم به منظور مشاهده تأثير پيكربندي تنظيمات بر ترافيك شبكه از ويژگي Graphs از برنامه Tomato بهره بگيريد. همچنين براي كسب اطلاعات بيشتر درباره تنظيمات مختلف نرم‌افزار Tomato مي‌توانيد به آدرس http://bit.ly/aAu73 مراجعه كنيد.

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت ششم)
شكل 1- پ
 

منبع:ماهنامه شبکه
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
ادامه دارد...




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط