تکنيک هاي درمان جوشگاه هاي آکنه

آکنه شايع ترين علت مراجعه بيمار به متخصص پوست مي باشد که بيشتر در نوجواني و جواني به علت تغييرات هورموني و چربي پوست در پوست صورت، سينه و پشت ظاهر مي شود و در 98 درصد موارد صورت گرفتار است. اغلب بيماران داراي آکنه، پوست چربي دارند، شدت آکنه به ميزان ترشح غدد سباسه ( غدد ترشحه چربي ) بستگي دارد.
يکشنبه، 27 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تکنيک هاي درمان جوشگاه هاي آکنه

 تکنيک هاي درمان جوشگاه هاي آکنه
تکنيک هاي درمان جوشگاه هاي آکنه


 

نويسنده: دکتر سيمين ابراهيم زاده




 
آکنه شايع ترين علت مراجعه بيمار به متخصص پوست مي باشد که بيشتر در نوجواني و جواني به علت تغييرات هورموني و چربي پوست در پوست صورت، سينه و پشت ظاهر مي شود و در 98 درصد موارد صورت گرفتار است. اغلب بيماران داراي آکنه، پوست چربي دارند، شدت آکنه به ميزان ترشح غدد سباسه ( غدد ترشحه چربي ) بستگي دارد. آکنه علاوه بر داشتن ظاهري ناخوشايند، احتمال گذاشتن جوشگاه يا اسکار آکنه دارد که به صورت تيرگي در محل آکنه علاوه بر داشتن ظاهري ناخوشايند، احتمال گذاشتن جوشگاه يا اسکار آکنه دارد که به صورت تيرگي در محل آکنه يا فرورفتگي پوست در محل ابتلا به آکنه و در برخي موارد به صورت برجستگي قرمزرنگ ( گوشت اضافه ) يا کلوئيد در ناحيه مبتلا مي باشد.
متأسفانه درمان جوشگاه آکنه هزينه بر و طولاني مدت است و در اکثر موارد پوست به حالت اول بر نمي گردد. پس بهترين راه، درمان آکنه در مراحل اوليه است که آکنه ها زياد نشده و اسکار به جا نگذاشته اند. معمولاً براي فردي که آکنه دارد حين درمان پزشک متخصص پوست درمان هايي جهت بهبودي و پيشگيري از اسکار هم شروع مي کند. رعايت يک سري اصول توسط بيمار از ايجاد اسکار آکنه جلوگيري مي کند.
1) بيمار بايد هر روز صورت خود را با آب و صابون مناسب پوست چرب بشويد که ميزان ترشح چربي را کم کند.
2 ) از فشار دادن جوش ها پرهيز کنيد کند.
3 ) حتماً از ضد آفتاب هاي مخصوص پوست چرب استفاده شود.
4 ) از ماليدن مواد و کرم هاي آرايشي به پوست خوداري شود.

 تکنيک هاي درمان جوشگاه هاي آکنه

5 ) درمان هاي کنترل آکنه را دقيقاً پيگيري کند و مراجعه هاي مکرر به پزشک متخصص خود داشته باشند زيرا درمان آکنه درمان طولاني مدت است و نياز به پيگيري دارد. در برخي افراد با وجودي که به آکنه ها دست نمي زنند ولي چون آکنه بسيار عميق هستند با اين وجود اسکار اجتناب پذير است براي درمان اسکار ابتدا بايد آکنه ها کنترل شود چون درمان هايي از قبيل ليزر مي تواند باعث برانگيخته شدن مجدد آکنه شود و آکنه هاي موجود در آينده اسکار ايجاد مي کند. از به کار بردن مواد آرايشي و انواع کرم هاي چرب روي صورت خودداري شود چون باعث افزايش جوش هاي صورت مي شود.
در بيماراني که داروي خوراکي ايزوترتينوئين (اکوتان ) مصرف مي نمايند بايد بين چهار تا شش ماه پس از قطع درمان خوراکي اقدام به درمان اسکار کنند چون اين دارو ترميم پوست را درحين مصرف و تا مدتي پس از قطع آن مختل مي نمايد. در حين درمان آکنه مي توان از لايه بردارهاي خفيف تا متوسط استفاده کرد اين مواد هم طول دوره آکنه ها را کوتاه تر کند و هم تا حدودي اسکارها را بهبود بخشند.
اين ترکيبات از مشتقات اسيدهاي ميوه يا ترکيبات ويتامين A مي باشد و مي بايست با تجويز متخصص پوست از اين داروها استفاده شود چون انتخاب نوع و درصد ماده موثره بسته به پوست افراد مختلف، متفاوت است. اين ترکيبات از تعداد دفعات کم شروع شده و مي بايست لزوماً شب ها استفاده شود و در روز از کرم هاي ضد آفتاب فاقد چربي استفاده شود

 تکنيک هاي درمان جوشگاه هاي آکنه

روش ديگر براي از بين بردن اسکارها، ميکردرم ابر شن و درم ابر شن است که تفاوت اين دو در عمق تراشي است که روي پوست انجام مي شود.
ميکرودرم ابر شن توسط سايش پوست باعث لايه برداري و کم کردن لکه هاي حاصل از جوش ها شده و عمق اسکارها را کم مي کند. جلسات بالاي ميکرودرم ابريشن از نظر عمق مشابه درم ابريشن و ليزر است با اين تفاوت که پس از ميکرودرم ابرشن چون خونريزي ندارد، نياز به پانسمان نيست و در آن بسيار کمتر از درم ابرشن و ليزر است و در اين حالت نياز به بي حسي هم ندارد.
ليزر، براي ليزر اسکارها، انتخاب بيمار بسيار مهم است اولاً بايد به بيمار توضيح داده شود که ليزر يک درمان قطعي و صد در صد نيست چون بسياري از بيماران، تصوري که از ليزر دارند به صورت وسيله اي بدون درد، خونريزي و زخم و با نتيجه صددرصد است در حالي که جهت درمان اسکار با ليزرها مي تواند حداکثر 40 ـ 50 درصد به بيمار قول داد که ضايعات بهتر مي شود.

 تکنيک هاي درمان جوشگاه هاي آکنه

همچنين بيماران با پوست تيره و افراد با اسکارهاي خيلي عميق، کانديد مناسبي براي ليزر نيستند و افرادي که در حال حاضر داروي خوراکي ايزوترتينوئين مصرف مي کنند يا کمتر از 4 ـ 6 ماه از قطع آن مي گذرد کانديد مناسبي جهت ليزر نمي باشند.
قبل از ليزر سابقه تب خال بايد از بيمار سؤال شود و حتماً به صورت پيشگيري داروي ضد تب خال به بيمار داده مي شود. و پس از ليزر همچنين آنتي بيوتيک داده مي شود و پانسمان لازم است که 48 ساعت بعد توسط متخصص پوست پانسمان باز شده و پانسمان مجدد مي شود. مراقبت شديد از نظر آفتاب تا 6 ماه پس از ليزر لازم است. قرمزي حاصل از ليزر گاهي تا 4 ـ6 ماه پس از ليزر باقي مي ماند و حتي گاهي ليزر نياز به تکرار دارد و با يک جلسه شايد به حد 40 ـ 50 درصد نتيجه هم نرسيم. حتماً قبل از شروع درمان با ليزر و ساير درمان هاي اسکار بهتر از بيمار عکس گرفته شود و بعد عکس ها با هم مقايسه شوند. لذا بيماراني که انتظار بالايي از ليزر دارند، براي اين درمان مناسب نيستند. روش ديگر براي اسکارهاي خيلي عميق برداشتن اسکار و بخيه زدن محل است که به جاي يک اسکار پهن و عميق يک خط ظريف باقي مي ماند که سپس مي توان خط محل بخيه را نيز با ليزر صاف تر کرد. روش ديگر به آن Punch elevation مي گويند که جاي برداشتن اسکار اطراف آن را باز کرده و از کف محل اسکار را جدا کردن و در سطح پوست قرار داده مي شود که اين روش بدون بخيه مي باشد. البته بايد توجه داشت اگر پوست کف محل اسکار پوست سالمي نباشد نماي بسيار مطلوبي نمي دهد.
منبع:نشريه دنياي زنان، شماره 51.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.