دارويي از داروخانه آسمان،

مي دانيم که خورشيد سرچشمه نور و گرماست. آيا به نقش شفابخش آن پي برده ايم؟ تا چه حد مي توانيم از نور خورشيد بهره ببريم؟ از زمان مصر باستان پرتو خورشيد شفابخش به حساب آمده است. در سال هاي بعد، هيپو کراتس بود که به نقش درماني آن پي برد و آن را براي از بين بردن ناراحتي و بيماري انسان ها استفاده کرد. چنين
دوشنبه، 4 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دارويي از داروخانه آسمان،

دارويي از داروخانه آسمان،
دارويي از داروخانه آسمان،


 





 
محرک هورمون خوشبختي
مي دانيم که خورشيد سرچشمه نور و گرماست. آيا به نقش شفابخش آن پي برده ايم؟ تا چه حد مي توانيم از نور خورشيد بهره ببريم؟ از زمان مصر باستان پرتو خورشيد شفابخش به حساب آمده است. در سال هاي بعد، هيپو کراتس بود که به نقش درماني آن پي برد و آن را براي از بين بردن ناراحتي و بيماري انسان ها استفاده کرد. چنين عنواني احتمالاً توسط دراماتيست آلماني در سال 1800 ميلادي نوشته شده: « خورشيد يک داروي همگاني و جهاني از داروخانه آسمان است.»
پرتوي خورشيد خشنود کننده و آرام بخش است. انرژي ناشي از خورشيد مي تواند خيلي ساده و بدون اشکال در همه خانه ها استفاده شود. علاوه بر آن تنظيم کننده برنامه هاي روزانه و خواب انسان هاست. از نظر علمي ثابت شده که بدن انسان نور را به انرژي الکتريکي - شيميايي تبديل مي کند و فعل و انفعالات شيميايي - گياهي که به طور زنجيره اي در سلول ها صورت مي گيرد، مواد مبادله شده را آزاد مي کنند. از اين طريق سيستم ايمني بدن قوي شده و نسبت به باکتري ها و ويروس ها مصون مي شود. بدون نور، انسان غم انگيز است. به همين خاطر در کشورهاي اسکانديناوي درصد خودکشي بيشتر از کشورهاي جنوب اروپاست که علت آن کمبود نور خورشيد است. نور از طريق چشم و عصب بينايي، محرک الکتريکي مغز است. هورمون هاي سروتونين و ملاتونين در اين مورد نقش اساسي دارند: نبودن نور در روز باعث اختلالات ملاتونين مي شود. ملاتونين را مي توان هورمون خواب ناميد. اين هورمون شب ها توليد مي شود و انسان را خسته و براي خواب آماده مي کند. در نتيجه انسان احساس خستگي مي کند و هماهنگي و توازن هورموني در مغز به هم مي خورد. هورمون سروتونين يا هورمون خوشبختي درست بر خلاف ملاتونين عمل مي کند. اين هورمون در روزهاي آفتابي و ماه هاي تابستان بيشتر توليد مي شود. حتي نور مصنوعي که در اتاق استفاده مي شود، در به وجود آمدن اين هورمون نقش دارد.
پزشک دانمارکي نيلز ريبرگ حدود 100 سال پيش پرتودرماني را پايه گذاري کرد. او سال 1903 ميلادي به خاطر موفقيت در اين کار جايزه نوبل پزشکي را دريافت کرد. استفاده از نور مصنوعي تا حدي سودمند است، چون درصد نور و طيف آن قابل کنترل است. همچنين نور توليد شده، اشعه زيان بار ماوراء بنفش و عوارض جانبي آن را ندارد. از نظر تئوري حتي يک گردش نيم ساعته در هواي آزاد، انرژي خورشيدي را در بدن ذخيره مي کند.
منبع:کوچه ما شماره 7.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.