تاثیر لقمه حرام در ذریه و نسل
اثرات لقمه حرام در کلام بزرگان
تجمل گرایی از پیامدهای حرام خواری
از اخبار ظاهر می شود كه كسب حرام بدترین چیز است و وارد شده كه كسب حرام ظاهر می شود در ذرّیه و نسل؛ یعنى لقمه هاى حرام خورده می شود و فرزندها از لقمه حرام به هم می رسد كه این یك قسم از حرامزادهگی است
رستگاری و سعادت بسیار مشکل می شود
آیت الله مظاهری می فرماید: اگر شکم کسی از حرام پر شود، رستگاری و سعادت او بسیار مشکل اس.(2)
مرحوم کراجکی از علمای به نام شیعه در قرن پنجم در بحث اجتناب از حرام می نویسد: از مال حرام اجتناب كن كه ن اشدّ انواع مهلكات و اعظم موانع وصول به سعادات است و اكثر مردمى كه از فیوضات محروم ماندند به واسطه ن شد. رى؛ دلى كه از لقمه حرام روئیده شد كجا و قابلیّت او از عالم قدس كجا؟(3)
تاثیر لقمه حرام در ذریه و نسل
از اخبار ظاهر می شود كه كسب حرام بدترین چیز است و وارد شده كه كسب حرام ظاهر می شود در ذرّیه و نسل؛ یعنى لقمه هاى حرام خورده می شود و فرزندها از لقمه حرام به هم می رسد كه این یك قسم از حرامزادهگی است. دیگر نكه گوشت بدن؛ بلكه كل جثه كه از حرام و لقمه حرام به هم رسیده، غیر جهنم جاى دیگر جاى او نمی تواند بود و بهشت طیب است و داخل نمی شود او را مگر طیب و غالب فتنه ها و فسادها كه در زمین به هم می رسد از قتل نفس و نهب و غارت شدن اموال و بىسیرت شدن عرضها و ناموسها و اسیر شدن عیال و اطفال و خراب شدن شهرها همه از حقوق ناس و تحصیل اموال ایشان به غیر وجه حلال است.(4)
حرام خور نمی تواند صاحب مقامات معنوی شود
با لقمه حرام که نمی شود جنگید
سفره وسط سنگر پهن بود و قابلمه و بشقاب ها پُر. «مهمان نمی خواهید؟» حاج حسین خرازی بود، با چشمانی براق و لبانی خندان.
«این همه غذا! منتظر کس دیگری هستید؟»
نماز را سنگین و روزه را ملال ور می کند
كسی كه به حلال و حرام خداوند اهمیت نمی دهد باید به یقین بداند كه دارای سیری بسوی خداوند است. لیكن این سیر نزولی و هر لحظه در تنزل می باشد یعنی هر لحظه به قهر و غضب خدا نزدیك می شود.
سیر نزولی با لقمه حرام
اما گاهی این سیر یك سیر صعودی و ملكوتی بوده كه قوس صعودی را طی نموده و بالا می رود. یعنی از توبه به یقظه، از یقظه به تخلیه و از تخلیه به تحلیه می رود تا به عالم لقاء و رحمت حق تعالی در دنیا و خرت برسد. گاهی نیز سیر نزولی است، یعنی هر قدمی كه انسان برمی دارد رو به جهنم و قهاریت خداوند برداشته و مانند سنگی است كه از ارتفاع پرتاب شده و رو به پایین و نزول می رود.
به عبارت دیگر در سیر نزولی نیز سیر انسان به سوی خداست، لیكن بسوی جهنم و قهاریت خداوند می باشد. كسی كه به حلال و حرام خداوند اهمیت نمی دهد باید به یقین بداند كه دارای سیری بسوی خداوند است. لیكن این سیر نزولی و هر لحظه در تنزل می باشد یعنی هر لحظه به قهر و غضب خدا نزدیك می شود. در روایات می خوانیم كه یك لقمه حرام تا چهل شبانه روز روز انسان اثر می گذارد. همچنین شكمی كه پر از حرام باشد، دارای قساوت بوده و به همین دلیل پروردگار عالم از ن چیزی قبول نمی كند.(9)
مقدار حرامی که اثرگذار است
نباید گمان کرد که مانند یک دانه برنجی که از حرام به دست آمده عدد و رقمی ندارد و در بین مردم دارای قیمتی نیست که حالا اگر کسی از مال مردم به عمد تصرف کرد و خورد حرام خور محسوب شود. در پاسخ عبارتی دقیقی از استاد حسین انصاریان را نقل می کنیم ایشان در مورد چنین اموالی می نویسند: گرچه مالیت ندارد اما مالکیت دارد.(11) یعنی درست است که قیمتی ندارد اما به هر حال از اموال کسی به حساب می ید که ما بدون رضایت او حق تصرف در ن را نداریم.
عاقبت اثرش ظاهر شود
لقمه نانی که باشد شبهه ناک
در حریم کعبهی ابراهیم پاک
گر به دست خود فشاندی تخم او
ور به گاو چرخ کردی شخم او
ور مه نو در حصادش داس کرد
ور ز سنگ کعبه اش دستاس کرد
ور به ب زمزمش کردی عجین
مریم یین، پیکری از حور عین
ور بُدی از شاخ طوبی تشش
ور شدی روح القدس هیزم کشش
ور تنور نوح بندد مریمش
ور دم عیسی بود تش دمش
ور تو برخوانی هزاران بسمله
بر سر ن لقمه ی پر ولوله
عاقبت خاصیّتش ظاهر شود
نفس از ن لقمه تو را قاهر شود
در ره طاعت، تو را بی جان کند
خانه ی دین تو را ویران کند(12)
پينوشتها:
(1) سیر و سلوک، یت الله مظاهری، ص 132-133
(2) پایگاه اطلاع رسانی یت الله مظاهری
(3) نزهة النواظر فی ترجمة معدن الجواهر ص122 با ترجمه مرحوم شیخ عباس قمی(ره)
(4) رساله عملیه متاجر وحید بهبهانى(با تعلیقات میرزاى شیرازى)؛ ص5
(5) افق حوزه، 19/4/87، ش195
(6) نشریه امتداد، خرداد 1388، شماره 41
(7) پایگاه اطلاع رسانی یت الله مظاهری
(8) سوره انشقاق یه 6
(9) به سوی حق؛ یت الله مظاهری، بخش سوم، بحث سیر صعودی و سیر نزولی انسان
(10) عدةالداعی، ص 141
(11) حرامهای مالی، ص469
(12) نان و حلوا، بخش هفتم
ارسال توسط کاربر محترم سایت :zbzbjb
/ج