دیدگاههای مقام معظم رهبری در باب فرهنگ و اجتماع

‏آنچه برای همه دست اندرکاران و مسئولین فرهنگی روشن و واضح می باشد ذکر این نکته است که باید فعالیتهای فرهنگی با هدف ایجاد باورهای دینی و ارزشهای اسلامی شکل بگیرد. در این راستا بر آن شدیم مصاحبه ای با رهبر فرزانه انقلاب
سه‌شنبه، 3 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دیدگاههای مقام معظم رهبری در باب فرهنگ و اجتماع
 دیدگاههای مقام معظم رهبری ( ‏مد ظله العالی)
 


 






 
‏آنچه برای همه دست اندرکاران و مسئولین فرهنگی روشن و واضح می باشد ذکر این نکته است که باید فعالیتهای فرهنگی با هدف ایجاد باورهای دینی و ارزشهای اسلامی شکل بگیرد. در این راستا بر آن شدیم مصاحبه ای با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) داشته و از بیانات ارزشمند ایشان پیرامون مسائل فرهنگی و اجتماعی استفاده نماییم.

- به نظر حضرتعالی وظیفه ی صدا و سیما در تفهیم فرهنگ چیست؟
 

صدا و سیما، مسئولیت زیادی دارد. رادیو و تلویزیون، یک دستگاه سرگرم کننده نیست، یک دستگاه آموزنده است. در دنیای امروز با فکر و تدبیر از رادیو و تلویزیون برای آموزش در همه شکل های آن استفاده می کنند. صدا و سیما در جمهوری اسلامی باید وسیله ای برای سوق دادن مردم به فرهنگ اسلامی و ابزاری برای معرفت و آشنایی مردم با درخشندگی های اسلامی و انسانی باشد.

- حضرت آقا، مسئولیت فرهنگی مطبوعات بعنوان ارگان خبر رسانی در تقویت بنیان های نظام اسلامی چیست؟
 

مهمترین وظیفه مطبوعات در نظام اسلامی، نقش آفرینی آن در دفاع از ارزشها و آرمانهای مورد قبول این ملت انقلابی و بالا بردن سطح آگاهی و معرفت آنان می باشد.
‏مطبوعات بعنوان ارگان خبر رسانی و آگاه سازی ، می بایستی همچون سایر اقشار در خدمت تقویت بنیان های نظام اسلامی باشند. مطبوعات نباید وسیله چراخ سبز واسطه ها و نفوذ ها قرار گیرد.

- جایگاه زنان دربرنامه ریزی تهاجم فرهنگی بیگانگان چگونه است؟
 

زنان در برنامه ریزی تهاجم فرهنگی بیگانکان، جایگاه خاصی دارند، زنان سنگربان ارزشهای اسلامی در مقابل وضع جاهلی دنیای غرب هستند. در علم در فرهنگ در سیاست و در همه چیز، زن باید پرورش اسلامی پیدا کند. در میدانهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی همه جا برود و پیشتاز باشد. اما در مسائل شهواتی و جنسی، ملعبه ی دست این و آن نشود. این حرف ماست.

‏- توصیه ای به زنان و مردانی که در عرصه اجتماعی وارد شده اند بنمایید؟
 

‏زنان و مردان در جامعه و در محیط کار، با هم زندگی می کنند، مشکلات اجتماعی را با هم حل می کنند، جنگ را اداره می کنند و کردند، خانواده را با هم اداره می کنند و فرزندان را پرورش می دهند، اما باید آن عفاف و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده حتما حفظ شود.

- به نظر شما چه چیزی می تواند، ضامن بر پا داشتن همه ی فرائض فرهنگی- اسلامی باشد؟
 

امر به معروف و نهی از منکر، ضامن بقای همه احکام و نظام حکومت اسلامی است. در باب این فریضه بزرگ الهی، آیات و روایات فراوانی در دست است. اجرای امر به معروف و نهی از منکر سبب بر طرف شدن ناهنجاری ها و یک دست شدن جامعه و جریان نیکی ها و معروفها درکل جامعه خواهد شد.

‏- به نظر حضرتعالی از لحاظ فرهنگی چه چیزی می تواند بیشترین تاثیر را روی ذهن جوانان بگذارد؟
 

‏بیشترین چیزی که روی ذهن جوان اثر می کند ، دو عامل است؛ یکی تبلیغات گوناگون دشمن است، تبلیغاتی که جوان را نسبت به حقایق مقدس اسلامی و حقایقی که در انقلاب بعنوان مسلمات و پایه ها و ستونهای اصلی اعتقاد شناخته شده، سست و بی تفاوت کند و عامل دوم عدم تببین و دفاع صحیح از این حقایق و اصول است، محدود به حد خاصی نیست، شامل همه است.

- چگونه می توان با تهاجم فرهنگی مقابله کرد؟
 

‏هجوم فرهنگی را با تفنگ نمی توان جواب داد. تفنگ، قلم است. این را می گوییم تا مسئولان فرهنگی کشور و کارگزاران امور فرهنگی در هر سطحی اعم از معلم و دانشجو و روحانی تا کسانی که در بیرون این نظام آموزشی کشور مشغول کارند، احساس کنند که امروز، سرباز این قضیه اند و بدانند که چگونه دفاع خواهند کرد و چه کاری انجام خواهند داد. رادیو و تلویزیون، مدارس، وزارت ارشاد، روزنامه ها، مجلات و کلا مجموعه های فرهنگی مسئولیت دارند.

- در پایان مصاحبه، ایشان چند جمله ای پیرامون فرهنگ و راه کارهای فرهنگی برای دوستان متذکر شده و فرمودند:
 

شما در دوران خوبی زندگی می کنید، سایه حکومت فرهنگی و رشد اخلاقی و معنوی قرآن از جمله راه کارهایی است که به جوانان مصونیت می بخشد. میدان فرهنگ و روشن فکری، میدان همان فرهنگ است ابزارهایش، ابزا رهای فرهنگی است. جوانانی که اهل مقولات روشنفکریند باید در میدان فعال بشوند، جوانان، خودتان را بسازید. یک ملت اگر بخواهد راه رشد و کمال و پیشرفت را طی بکند ، باید از لحاظ ایمان فکری، به جای محکمی متکی باشد. شما دانشجویان و دانش آموزان و جوانان، برای نسل آینده و دوره ی بعد، پایه های اصلی انقلابید. امروز شما در انقلاب تأثیر زیادی دارید، چون جوانید، من از مدیران فرهنگی کشور توقعم بیش از این است. من از کسانی که الان از مسئولان رسمی امور فرهنگی هستند، توقع و خواسته ام این است که به طور جدی تجدید نظر کنند و ببینند عیب کارشان کجاست!
منبع: عصر موج شماره 8



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط