عوارض پيوند کليه

چون در پيوند کليه از داروهاي سرکوب کننده سيستم ايمني بدن استفاده مي شود، گيرندگان پيوند کليه در معرض ابتلا به عفونت و برخي از بدخيمي ها هستند. علاوه بر موارد فوق ممکن است بافت پيوندي دچار پس زدگي شود. براي پيشگيري از عوارض مطرح شده، قبل از پيوند آزمايشات کامل فيزيکي براي تشخيص و درمان مواردي که مي
سه‌شنبه، 17 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوارض پيوند کليه

 عوارض پيوند کليه
عوارض پيوند کليه


 

تهيه و تنظيم: منظر محمديان




 

عوارض پيوند
 

چون در پيوند کليه از داروهاي سرکوب کننده سيستم ايمني بدن استفاده مي شود، گيرندگان پيوند کليه در معرض ابتلا به عفونت و برخي از بدخيمي ها هستند. علاوه بر موارد فوق ممکن است بافت پيوندي دچار پس زدگي شود. براي پيشگيري از عوارض مطرح شده، قبل از پيوند آزمايشات کامل فيزيکي براي تشخيص و درمان مواردي که مي تواند پس از عمل پيوند باعث بروز مشکلاتي در بيمار شود، انجام مي شود. تعيين نوع بافت، گروه خوني وکنترل آنتي بادي، براي تعيين هماهنگي بين بافت ها و سلول هاي دهنده و گيرنده ضروري است.

تشخيص پس زدگي
 

براي تشخيص پس زدگي کليه ي پيوندي، در قدم اول آزمايشات اوره و کراتينين چک مي شود. در مرحله ي بعد سطح داروها مخصوصاً سطح داروهاي سانديمون را بررسي مي شود و در نهايت نمونه برداري از کليه انجام مي شود و نتيجه ي نمونه برداري نوع درمان را مشخص مي کند.

توصيه هاي لازم به بيمار و خانواده
 

- کليه ي پيوندي در حفره ي لگني گذاشته مي شود، بنابراين از هر گونه فعاليتي که امکان وارد کردن ضربه به کليه در آن وجود داشته باشد اجتناب کنيد.
- از بستن کمربندهاي تنگ خودداري کنيد.
- علايم و نشانه هاي پس زدگي کليه از جمله کاهش ادرار، ورم، تب، افزايش فشار خون، افزايش وزن و احساس سفت شدن کليه ي پيوندي را مدنظر قرار دهيد.
- رعايت کردن بهداشت محيط و بهداشت فردي بسيار حائز اهميت است.
- شستن مکرر دست ها براي پيشگيري از عفونت هاي احتماي بسيار حايز اهميت است.
- نيازي به مجزا کردن اتاق بيمار نيست. فقط بايد محيط زندگي تميزي داشته باشيد.
- رعايت کردن بهداشت مواد غذايي از بروز بسياري از بيماري ها جلوگيري مي کند. سبزيجات و ميوه جات بايد با مواد ضدعفوني کننده کاملاً شسته و ضدعفوني شوند.
- از افزايش وزن بپرهيزيد، چون برخي از داروها بر اساس وزن شما حساب مي شوند و با افزايش وزن بايستي به مقدار زيادتري استفاده شود که قطعاً به دنبال آن عوارض دارويي، خيلي بيشتر خواهد بود.
- در مورد زمان از سرگيري فعاليت هاي جنسي با پزشک يا پرستار تيم پيوند مشورت کنيد. بطور معمول يک ماه پس از پيوند در صورتي که آمادگي داشته باشيد مي توانيد فعاليت هاي جنسي را از سر بگيريد.

ميزان کلسترول و تري گليسيريد
 

ميزان چربي (کلسترول يا تري گليسيريد) در خون شما، ممکن است بالا باشد. ميزان بالاي کلسترول و تري گليسيريد مي تواند باعث بيماري هاي قلبي شود. اقدامات زيادي براي کاهش چربي و کلسترول خون قابل انجام است.

غذاهاي حاوي کربوهيدرات
 

شما بايد نکات مهمي را در مورد غذاهاي کربوهيدراتي بدانيد:
- کربوهيدرات ها از طريق مصرف شکرها و نشاسته ها (برنج و نان و سيب زميني) بدست مي آيند.
- آنها سوخت و انرژي بدن را تامين مي کنند.
- زماني که داروهاي کورتن مصرف مي کنيد، استفاده از مقادير زياد کربوهيدرات ها براي بدن شما، مشکل زا است و مي تواند منجر به افزايش قند خون و ايجاد ديابت شود.

رژيم غذايي کم نمک بعد از پيوند
 

بسياري از گيرندگان پيوند، هنوز نياز به محدوديت دريافت نمک دارند، هرچند ميزان محدوديت، در هر فرد متفاوت است. داروهاي پيوند به ويژه کورتن ها، ممکن است باعث تجمع مايعات در بدن شوند و نمک اين مشکل را بدتر مي کند، چرا که احتباس مايعات را افزايش و فشارخون را بالا مي برد.

عوارض پيوند کليه

مصرف پروتئين
 

به دليل نقش پروتئين در ساخت و ترميم عضلات و بافت ها و التيام زخم پس از جراحي، مصرف آن از اهميت زيادي برخوردار است. ميزان پروتئين مصرفي پس از پيوند، بايد بيشتر از ميزان طبيعي باشد تا در ساخت بافت هاي عضلاني که به علت بيماري کليوي يا به وسيله ي مقادير بالاي داروها، تجزيه مي شوند، کمک کند.

افزايش وزن
 

بسياري از بيماران پس از پيوند کليه، اشتهاي بهتري پيدا مي کنند و بطور ناخواسته دچار افزايش وزن مي شوند؛ بنابراين براي جلوگيري از افزايش وزن، خودتان را هميشه وزن کنيد؛ همچنين از خوردن غذاهاي پرکالري مانند غذاهاي چرب، شيريني ها، کلوچه و ساير غذاهاي غني از چربي يا شکر، خودداري کنيد.

باخوردن غذاهاي زير دريافت کالري را کنترل کنيد
 

- سبزي ها و ميوه هاي تازه
- گوشت بدون چربي، مرغ بدون پوست و ماهي
- فرآورده هاي شيري بدون چربي
- نوشابه هاي بدون شکر مانند نوشابه هاي رژيمي (مواد گازدار براي کليه خوب نيست)
کنترل وزن، شما را از مشکلاتي مانند بيماري قلبي، ديابت و فشار خون بالا، محافظت مي کند. در صورتي که ناخواسته دچار افزايش وزن شديد، فعاليت جسمي خود را افزايش دهيد و از رژيم کم کالري پيروي کنيد. از پزشک بخواهيد شما را به يک کارشناس تغذيه براي تنظيم رژيم غذايي کم کالري، معرفي کند.
منبع: 7 روز زندگي شماره 93



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.