17 روش شاد زيستن

پيش بيني احساس شادي، ميزان هورمون «اندروفين» و هورمون هاي ديگر را که به خوشي و آرامش شما مي انجامد افزايش مي دهد و در عين حال توليد هورمون اضطراب را کاهش مي دهد، بلند خنديدن موجب مي شود ميزان هورمون اضطراب در بدن به طور چشمگيري کاهش يابد. اين در حالي است که ميزان هورمون هاي شادي بخش افزايش پيدا مي کند.
سه‌شنبه، 1 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
17 روش شاد زيستن

17 روش شاد زيستن
17 روش شاد زيستن


 

نويسنده: عبدالرسول کريمي




 

در حال زندگي کنيد
 

در لحظه باشيد! به طور مثال بهتر است که هنگام صرف شام با خانواده به جاي نگراني براي قرار ملاقات روز آينده با پزشک تان به غذا، جمع خانواده و صحبت تان فکر کنيد.

بلند بخنديد
 

پيش بيني احساس شادي، ميزان هورمون «اندروفين» و هورمون هاي ديگر را که به خوشي و آرامش شما مي انجامد افزايش مي دهد و در عين حال توليد هورمون اضطراب را کاهش مي دهد، بلند خنديدن موجب مي شود ميزان هورمون اضطراب در بدن به طور چشمگيري کاهش يابد. اين در حالي است که ميزان هورمون هاي شادي بخش افزايش پيدا مي کند.

خوب بخوابيد
 

بهتر است که روزانه براي مدتي کوتاه استراحت کنيد و شب ها هم در حالي که کتاب مي خوانيد، حداکثر تا ساعت ده شب به رختخواب برويد و بخوابيد. اين راهکار براي بهبود خلق و خو و چشم اندازتان نسبت به زندگي مؤثر است.

به موزيک گوش دهيد
 

تحقيقات حاکي از آن است که شنيدن موسيقي آرام قسمتي از مغز را فعال مي کند که باعث شادي مي شود. در ضمن اين راهکار به کسب آرامش هم مي انجامد.
اين روش بطور آزمايشي در گروهي از افراد بالغ در حين عمل جراحي چشم انجام شد و نشان داد که اين افراد نسبت به کساني که در سکوت عمل شده بودند، تعداد ضربان قلب، فشارخون و فعاليت قلبي کمتري داشته اند.

منظم باشيد
 

با وجود شلوغي ميزکارتان که پر از کاغذ، مجله و صورت حساب است، يا کابينت آشپزخانه تان که بسيار منظم است و نيز دسته چک تان که در طي شش ماه اخير هنوز تسويه نشده، نمي توانيد تمرکز کنيد و نفس عميق بکشيد.
به علاوه با انجام کارهاي تکراري روزانه مثل جاروزدن، گردگيري و شستشوي زمين هم مي توانيد به آرامش و شادي برسيد (البته فقط در صورتي که اين کارها را با تمرکز کامل انجام دهيد.)

نه بگوييد
 

کارهايي را که در اولويت نيستند و از آنها لذت نمي بريد، از برنامه ي زندگي خود حذف کنيد.

براي انجام کارهاي تان ليستي تهيه کنيد
 

هيچ چيز بهتر از اين نيست که وظايف تان را بنويسيد. اين کار باعث مي شود تا اهداف تان را شناسايي کرده و تنش و نگراني را از وجودتان دور کنيد، سپس مطمئن شويد که همه ي وظايف تان را به خوبي انجام داده ايد.

براي انجام هر کاري، زمان مشخصي را اختصاص دهيد
 

دکتر «ادوارد سوئارز» يکي از استادان روانپزشکي در دانشگاه دوک معتقد است: «افرادي که در يک زمان به انجام چند کار مي پردازند، بيشتر به بيماري فشارخون مبتلا مي شوند.» زماني که با تلفن صحبت مي کنيد، به جاي انجام همزمان شستشوي لباس ها يا نظافت آشپزخانه، بهتر است به راحتي بنشينيد و بر روي مکالمه ي خود تمرکز کنيد و نيز زماني که با کامپيوتر کار مي کنيد به کار يا پروژه ي ديگري نپردازيد. بهتر است که ابتدا کار نخست را به اتمام برسانيد، سپس به کار ديگري بپردازيد.

باغباني کنيد
 

همان طور که تنفس هواي تازه و انجام حرکات وزرشي باعث کاهش اضطراب مي شود و فرد را سرحال و سرزنده مي کند، انجام امور باغباني مثل زدودن علف هاي هرز باغ يا باغچه، تماشاي رشد دانه يي که به گياه تبديل شده و گل مي دهد و نيز هرس شاخ و برگ درختان که ممکن است فقط چند ساعتي وقت تان را بگيرد. نيز حس شادي و آرامش را در وجودتان زنده مي کند.

براي مدتي به اخبار نشريات و رسانه ها گوش ندهيد
 

براي يک هفته هيچ روزنامه يي نخوانيد. به هيچ اخباري گوش نکنيد و به عناوين اخبار هم اهميت ندهيد. با اين کار از دنياي پرتنشي که اين خبرها را براي ما ساخته اند دور مي شويد. در عوض زماني را به عبادت، پياده روي، شرکت در کلاس هاي يوگا يا مديتيشن اختصاص دهيد.

ايمان خود را محکم کنيد
 

اعتماد و ايمان به زندگي بسياري از افراد معنا مي بخشد، قدرت پذيرش آنها را زياد مي کند و آنها را به عالم معنويت و دنيايي غير از دنياي ما سوق مي دهد.»

شکرگزار نعمت هايي باشيد که خدا به شما عطا کرده است
 

افرادي که روزانه زماني را به تفکر در مورد نعمت هايي که خداوند به آنها عطا کرده (مثل سلامتي، دوستان، خانواده، آزادي، تحصيلات و ...) اختصاص مي دهند، بسيار شاد و سرحال اند.

گياهان دارويي مناسب را بو کنيد
 

بوييدن گياهان يکي از راهکارهاي مؤثر در کاهش اضطراب و ايجاد شادي است. يکي از تحقيقات نشان مي دهد افرادي که در معرض بوي گياه رزماري قرار گرفته اند کاهش قابل توجهي در اضطراب داشته اند، آگاهي شان بيشتر شده و سريع تر هم به حل مسائل رياضي پرداخته اند. از طرفي بوييدن گياه اسطوخودوس هم باعث افزايش دسته يي از امواج مغزي مي شود که آرامش را در بدن تقويت مي کنند.

به مکان هاي آرام پناه ببريد
 

مساجد، امامزاده ها، مزارهاي ائمه و علماي دين، کتابخانه، موزه و باغ ها، دنيايي از آرامش هستند و براي مقابله با دنياي پر از تنش امروزي بسيار کارسازند. در ضمن، مي توانيد مکان هاي مناسب و آرامي را که به منزل تان نزديک است انتخاب کنيد و در مواقع ناراحتي به آنجا پناه ببريد.

براي کمک به ديگران داوطلب شويد
 

کمک کردن به ديگران باعث مي شود تا بسياري از مشکلات خودتان حل شده و ارتباط اجتماعي تان بيشتر شود. از آنجايي که افراد شاد بيشتر از ديگران مايلند به ديگران کمک کنند. همياري با ديگران، شادي و رضايت فرد را افزايش مي دهد. يکي از تحقيقات حاکي از آن است که کمک داوطلبانه باعث افزايش شادي، رضايت از زندگي، عزت نفس، تسلط بيشتر به زندگي، سلامت بدني و کاهش اضطراب مي شود.

زماني را به تنهايي بگذرانيد
 

با وجود اينکه بهترين پادزهر براي درمان اضطراب ارتباط با ديگران است. اما گاهي اوقات تنهايي براي واکنش بهتر نسبت به مشکلات، لازم و ضروري است. شما مي توانيد به تنهايي به پارک برويد. به تماشاي يک فيلم خوب بپردازيد يا ساده تر اينکه به کتاب هاي يا لوازم قديمي تان نگاهي بيندازيد.

به دوستان نزديک تان اهميت دهيد
 

يکي از تحقيقات انجام شده در مورد 1300 نفر حاکي از آن است که کساني که دوستان نزديک و صميمي بيشتري دارند، نسبت به آنهايي که فقط يک يا دو دوست صميمي دارند، فشارخون، چربي و قندخون و هورمون اضطراب شان پايين تر است. افرادي که احساس تنهايي و اضطراب دارند و گوشه گيري مي کنند، سه تا پنج برابر بيشتر از کساني که به ديگران محبت مي کنند، (با ديگران صميمي هستند و به خوبي ارتباط برقرار مي کنند)، بيمار مي شوند و زودتر مرگ به سراغ شان مي آيد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 95.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.