تکيه دولت، عظيم ترين نمايشخانه تاريخ ايران
نويسنده : جعفر بزاز
تاريخ احداث
در خصوص علت ساخت تکيه دولت در کتاب تاريخچه کاخ گلستان و ابنيه سلطنتي نوشته يحيي ذکاء آمده است: “معتبرترين و وسيع ترين تکيه هاي تهران که تعزيه هاي دولتي در آن برگزار مي شد، تکيه حاج ميرزا آغاسي (تکيه دولت قديم) بود که تکيه عباس آباد نيز ناميده مي شد. استقبال شديد مردم به خصوص زنان از نمايش هاي مذهبي، همچنين تنگي و کوچکي فضاي تکيه عباس آباد، لاجرم ازدحام و ناراحتي توليد مي کرد و کار اجراي شبيه گرداني را مختل مي ساخت و اقتضاي زمان و اوضاع نيز تکيه بزرگ تر و وسيع تري را طالب بود، از اين رو ناصر الدين شاه ضمن دادن دستور شروع بناي شمس العماره، امري نيز براي ايجاد تکيه بزرگي در داخل ارگ سلطنتي به دوستعلي خان معير الممالک صادر کرد.”
اين بنا در جنوب غربي کاخ گلستان، کنار شمس العماره روبروي مسجد شاه سابق قرار داشت و هرچند در هيچ يک از اسناد و منابع دوره قاجار به طور صريح به معمار با معماران تکيه دولت اشاره اي نشد، اما در کتاب “معماران ايران از آغاز دروه اسلامي تا پايان دوره قاجار” به نقل از استاد کريم پيرنيا، استاد حسينعلي مهرين به عنوان معمار تکيه دولت ذکر شده است.
معماري تکيه دولت
شکل کلي بناي تکيه دولت از بيرون به صورت منشوري هشت ضلعي بود که در داخل به يک استوانه کامل با قطر مياني حدود 60 متر تبديل مي شود. اين بنا با ارتفاعي حدود 24 متر در چهار طبقه (با احتساب سردابها و زيرزمين) با مساحت تقريبي 2824 متر مربع و گنجايش حدود بيست هزار نفر طراحي شده بود. تکيه دولت تا پيش از احداث کاخ ها و ساختمان هاي بلند در اواخر دوره قاجار، از بلندترين بناهاي پايتخت بود؛ به طوري که پنج فرسنگي شهر پيدا بود. اعتماد السلطنه وزير انطباعات ناصرالدين شاه، در يادداشت هاي خود در مورد تکيه دولت چنين نوشته است: “تکيه دولت از بناهاي بسيار عالي دولت است که مدور و چهار طبقه ساخته شده و همه از آجر است. اين تکيه از پنج فرسنگي تهران همچون کوه عظيمي در ميان شهر پيداست و به جز اين بنا، گنبدهاي مساجد و غيره که بسيار مرتفع هستند، هيچ نمايان نيستند...”
نماي بيروني تکيه دولت
ضمناً طوري تنوع در فرم و شکل غرفه هاي اطراف به کار برده که چشم را خسته نمي کند. خود اين نوع زيبايي خاصي به تکيه مي دهد. در حقيقت معمار هنرمند، نبوغ و استعداد ذاتي خود را در اين ساختمان بي مانند نشان داده است. غرفه هايي که براي شاه در نظر گرفته شده، ارتفاع بيشتري دارد و بلندي سقف و سر در آن درست دو برابر غرفه هاي مجاور است.. ترديدي ندارم که اگر اين تکيه يا آمفي تئاتر به جاي آجر، مانند آمفي تئاترهاي روم قديم از سنگ مرمر هم ساخته مي شد، باز به هيچ وجه بر زيبايي و عظمت آن افزوده نمي گشت. واقعاً توصيف زيبايي طاق ها و سردرهاي هلالي شکل امکان پذير نيست. ايرانيها در حقيقت استاد اين نوع معماري در جهان هستند”.
صحنه نمايش و فضاي داخلي تکيه دولت
پوشش سقف تکيه با دهانه اي حدود 60 متر، از عمده مسائل معماري آن بود که براي آن، داربستي از الوار و تيرهاي چوبي (به صورت هشت نيم دايره) که با ميله ها و تسمه هاي آهني به هم قفل و بست شده بودند، روي ديوارهاي بنا قرار داده بودند. اين سازه استخوان بندي سقفي به شکل گنبد بر روي صحن بنا را تشکيل مي داد که در مواقع لزوم چادر با پوششي ديگر بر روي آن کشيده مي شد.
در اواسط سلطنت مظفر الدين شاه فشار پوشش چوبي سقف در طبقه چهارم خرابي هايي ايجاد کرد؛ از اين رو براي حفظ قسمت هاي ديگر بنا، از سقف و طبقه چهارم صرف نظر شد و آن را تخريب و دو طبقه زيرين را مرمت کردند. سقف جديد تکيه که با کمک مهندسان خارجي و مصالحي از خارج تهيه شده بود، با پوششي متشکل از 12 نيم دايره آهني که با پيچ و مهره به يکديگر متصل و توسط سيم هاي فنر دار آهني نگهداري مي شدند، اجرا شدند.
تکيه دولت پس از مشروطه با نفوذ و تأثير فرهنگ و هنر غرب بر کشور و پيدايش تئاتر و نمايش جديد در ايران ارزش و اهميت پيشين خود را از دست داد. حتي گاهي مراسمي غير از اجراي تعزيه نيز در آن برگزار شد؛ چنانچه در سال هاي 1302 و 1304 ش با مرمت برخي از قسمت هاي تکيه، آن را براي برگزاري “نمايشگاه امتعه وطني” و تشکيل “مجلس موسسان” در نظر گرفتند و سرانجام اين عظيم ترين نمايشخانه تاريخ ايران، در سال 1326 تخريب شد.البته تاريخ دقيق تخريب تکيه نيز به درستي معلوم نيست!
منبع: منبع: یزدان پرست، حمید؛ (1388) نامه ایران: مجموعه مقاله ها، سروده ها و مطالب ایران شناسی، تهران، اطلاعات، چاپ نخست..