دو نفريم 14 اينچ لطفاً!

به جادو چند وقتي است که ديگر شکل جعبه نيست ، تخت است و همچنين شفاف تر و دل فريب تر .حتي ديگر کمتر فروشگاهي را پيدا مي کنيد که آن تلويزيون هاي قديمي 21 اينچ را پشت شيشه گذاشته باشد تا پز بدهد . حالا ديگر از کنار فروشگاه هاي لوازم صوتي و تصويري که عبور مي کنيد ، انواع مختلفي از تلويزيون هاي بزرگ و زيبا خودنمايي مي کنند . اين نمايشگرها تصاوير شفاف و واضحي را به شما نشان مي دهند و دلتان را مي برند.
چهارشنبه، 16 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دو نفريم 14 اينچ لطفاً!
دو نفريم 14 اينچ لطفاً!
دو نفريم 14 اينچ لطفاً!

 

نويسنده: امير جلال الدين شوکتي

 
LCD , LED يا پلاسما؟ اين سوالي اساسي است که اين روزها براي هر کسي که مي خواهد تلويزيون جديد بخرد ، پيش مي آيد.
جعبه جادو چند وقتي است که ديگر شکل جعبه نيست ، تخت است و همچنين شفاف تر و دل فريب تر .حتي ديگر کمتر فروشگاهي را پيدا مي کنيد که آن تلويزيون هاي قديمي 21 اينچ را پشت شيشه گذاشته باشد تا پز بدهد . حالا ديگر از کنار فروشگاه هاي لوازم صوتي و تصويري که عبور مي کنيد ، انواع مختلفي از تلويزيون هاي بزرگ و زيبا خودنمايي مي کنند . اين نمايشگرها تصاوير شفاف و واضحي را به شما نشان مي دهند و دلتان را مي برند .شايد وقتش رسيده باشد که شما هم تلويزيون هاي CRT(همين تلويزيون هاي مدل قديمي تان را بفرستيد اتاق بچه ها که با خيال راحت به گيمشان برسند و پاي جعبه هاي جادويي صفحه تخت را براي ديدن دنيا به خانه تان باز کنيد .ما به سوال هاي اساسي شما پشت ويترين فروشگاه هاي صوتي - تصويري که حتي خود فروشنده ها هم معمولاً نمي توانند جواب بدهند ، جواب مي دهيم . با همشهري جوان به خريد TVبرويد .
وضعيت بازار
2012 تلويزيون مي ميرد !
فعلاً سه نوع نمايشگر صفحه تخت بازار را قبضه کرده اند :پلاسما ، ال سي دي و ال اي دي .
ـ پلاسما : سيستم کاري پلاسما به اين صورت است که صفحه اش از تعداد بي شماري حباب هاي کوچک گازي تشکيل شده و وقتي که الکتريسيته مناسب از آنها عبور کند ، از خودشان نوري بيرون مي دهند که با چشم معمولي ديده نمي شود اما زماني که اين اشعه هاي نور با صفحه هاي فسفري برخورد مي کنند وارد فاز مرئي مي شوند و تصوير را مي سازند . تلويزيون هاي پلاسما معمولا ً در سايزهاي بزرگ (42 اينچ به بالا )توليد مي شوند برعکس ال سي دي و ال اي دي که همه برندهاي معروف آن را توليد مي کنند ، فقط برندهايي مثل پانوسونيک (پدر پلاسما ) ال جي و سامسونگ پلاسما مي سازند .
ال سي دي ( LCD) : مخففLiquid Crysal است ؛ يعني نمايشگر کريستالي مايع . در تلويزيون هاي ال سي دي يک منبع نور پشت صفحه نمايشگر وجود دارد . اگر از شيارهاي تهويه بالاي دستگاه به داخل آن نگاه کنيد اين صفحه نوراني را خواهيد ديد . نور اين صفحه نوراني در حالت عادي به صفحه نمايش اصلي نمي رسد و براي رسيدن به آن بايد از دو صفحه دو قطبي عبور کند . صفحه نمايش مانند محورهاي مختصات به صورت x و y است و در زمان نمايش تصوير ، پردازشگر دستگاه به آن صفحات دو قطبي دستور مي دهد که براي فلان نقطه از مختصات اجازه عبور نور داده شود .اگر هم خواستيد که از ال سي دي بودن يک نمايشگر مطمئن شويد با نوک انگشت به قسمت تيره نمايشگر فشار کوچکي وارد کنيد وموج هاي ايجاد شده در اطراف محل ضربه را ببينيد ؛ البته اگر اين کار عادتتان شود تلويزيون دو روزه به باد مي رود .
ـ ال اي دي (LED) : اين سه حرف مخفف کلمه Light EmittingDiodeهستند و يک organic هم اولش دارد که روي هم مي شوند : « ديود طبيعي منتشر کننده نور». تفاوت اصلي شان با فناوري ال سي دي در اين است که خودشان نور توليد مي کنند و نيازي به منبع نور جداگانه ندارند . ال اي دي يک نمايشگر چند لايه است . مهم ترين لايه هم لايه آخر است . در اين لايه نورهاي سفيدي که توسط ديودهاي لايه هاي زيرين ساطع شده اند به مواد فسفري برخورد مي کنند و به رنگ هاي سبز ، آبي و قرمز تبديل مي شوند . در واقع هر نقطه از ال اي دي شامل سه رنگ مجزا از هم است و از دور اين سه رنگ يکي ديده مي شوند .
ديروز
تلويزيون اختراع شد
در سال 1873 ويلوگبي اسميت خاصيت هدايت نور به وسيله ماده « سلنيوم » را کشف کرد . 11 سال بعد هم پاول نيپکووا آن را گسترش داد . با پيشرفت تکنولوژي هنگام جنگ جهاني دوم مطالعاتي هم روي سيستم تلويزيون انجام شد سرانجام در روز 26 ژانويه 1926 اولين تلويزيون جهان که خروجي سياه و سفيد داشت توسط جان لوگي برد اختراع شد . دو سالي هم در آزمايشگاهي واقع در شهر لندن دانشمندان جان کندند و بالاخره در 3 ژوئيه 1928 اولين تلويزيون رنگي رونمايي شد . البته اين تلويزيون ها آزمايشي بودند و با توسعه اين دستگاه ها ،« فيلوتيلور فرانسفورد » اولين تلويزيون تماماً الکترونيکي را جهت نمايش براي عموم مردم به شهرهاي فرانکلين ، فيلادلفيا و پنسيلوانيا برد . اولين شبکه هاي پخش محلي سيما در سال 1946 در ايالات متحده آمريکا شروع به کار کردند و کم کم تماشاي تلويزيون جزئي از زندگي مردم شد .
فردا
سه بعدي در قاب دو بعدي !
قابليت پخش به صورت سه بعدي يکي از ويژگي هاي جديد تلويزيون هاي ال سي دي ، ال اي دي و پلاسماست . البته با وجود تبليغات برندهاي مختلف ، فعلا فقط سامسونگ چند مدل سه بعدي در بازار دارد و انگار در شهريور قرار است تازه مدل هاي سه بعدي جديد وارد بازار شوند و تب سه بعدي بالا برود . تا آن زمان که راهنماي مفصلي براي تلويزيون هاي سه بعدي کار کنيم ، فعلا کمي با تکنولوژي آن آشنا شويد . در تلويزيون هاي دو بعدي تصويري که مي بينيد مثل يک تکه کاغذ يکپارچه نيست . اين تصوير از تعداد زيادي نقطه رنگي تشکيل شده که به آنها پيکسل مي گويند .در هر لحظه هر يک از اين نقاط رنگ خاصي دارند و وقتي در کنار هم قرار مي گيرند تصويري واحد و يکدست را به شما نشان مي دهند . اما در نمايشگرهاي سه بعدي قضيه کمي فرق مي کند . هر کدام از اين پيکسل ها دو تکه مي شوند . يک تکه ، تصوير اصلي را ايجاد مي کند و تکه دوم براي سه بعدي سازي در فاصله مشخصي از تکه اول قرار مي گيرد .وقتي عينک مخصوص را به چشم مبارک مي زنيد تصويرهمسان سازي شده و شما در همان تلويزيوني که 20 سانتي متر قطر دارد ، عمق تصوير را تا چند متر به وضوح تشخيص مي دهيد . در مدل هاي جديد تصوير آن قدر طبيعي است که اگر جومونگ به سمت دوربين تير پرتاب کند ، خواهيد گرخيد !
منبع:هفته نامه فرهنگي - اجتماعي جوانان/ همشهري شماره 274




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.