بررسي نقش عقل در فهم و تفسير قرآن (7)
218-نتيجه تدبر و تفكر و تعقل در آيات چيزي جز تفسير عقلي و اجتهادي نخواهد بود.
219-”أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا” (محمد/24).
220-يوسف/ 2.
221-انبياء/ 10.
222-محمد/ 24.
223-ص/ 29.
224-تدبر در لغت به معناي “ژرفانديشي و عاقبتانديشي” مي باشد.
225-تحف العقول، ابن شعبه حراني، ص 53.
226-درسنامه روشها و گرايشهاي تفسير قرآن، دكتر محمد علي رضايي اصفهاني، ص 162.
227-همان.
228-همان.
229-مباني و روشهاي تفسير قرآن، عميد زنجاني، ص 351.
230-قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ ... وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ (اعراف/ 33) وَ لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ (اسراء/ 36) وَ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا (نجم/ 28)
231-آسيبشناسي تفسير قرآن در حوزه ظاهرگرايي، علي اسعدي، ص 178.
232-الفوائد المدينه، ص 129.
233-آيات در اين خصوص را در “فصل دوم” در بحث “جايگاه عقل در قرآن” همين نوشتار مطرح نموديم.
234-بحارالانوار، ج 2، ص 303، ح 41.
235-اصول كافي، ج 1، ص 60، كتاب فضل العلم “باب الرد الي الكتاب والسنه” ح 6، “المحاسن”، احمد بن خالد برقي، ص 267، ح 355.
236-وسايل الشيعه، ج 18، ص 150، ح 74، تفسير عياشي، ج 1، ص 22، ح 2.
237-وسائل الشيعه، ج 18، ص 150، ح 73، باب 13 از ابواب صفات قاضي؛ تفسير عياشي، ج 1، ص 23، متن حديث در دو كتاب با هم متفاوت است و اينجا مطابق وسايل الشيعه آورده شده است.
238-وسايل الشيعه، ج 18، ص 149، ح 69، تفسير عياشي، ج 1، ص 29، ح 5 اينجا هم متن دو كتاب با هم متفاوت است...
239-وسائل الشيعه، ج 18، ص 142، ح 41، باب 13؛ المحاسن احمد بن خالد برقي، ص 300، ح 15، البته حديث در دو كتاب كمي با هم متفاوت است؛ تفسير عياشي، ج 1، ص 22؛ البرهان في تفسير القرآن، ج 1، ص 41.
240-سوره نسا/ 83.
241-وسائل الشيعه، ج 18، ص 141، ح 38، باب 13 از ابواب صفات قاضي؛ المحاس، احمد بن خالد برقي، ص 268، ح 356 البته متن روايت در دو كتاب كمي با هم متفاوت است و متني كه اينجا آورديم مطابق وسائل الشيعه است.
242-سند حديث: (ابن عصام عن الكليني عن القاسم بن العلاء عن اسماعيل بن علي عن ابن حميد (عاصم بن حميد) عن ابن قيس (محمد بن قيس) عن الشمالي) در سلسله اين سند هيچ يك از راوي ضعيف شمرده نشده گرچه “قاسم بن علاء” و “اسماعيل بن علي” تصريح به توثيق آنها نشده اما نزد علماء رجال مورد مدح قرار گرفتند (معجم الثقات، تجليل تبريزي، ص 333، 251، 115، 66).
243-در كتاب “المحاسن” ص 243، چ نجف و ص 300 چ تهران و شريس وابشي آمده است ولي در “وسايل الشيعه”، ج 18، ص 142، ح 41، باب 13 ابواب صفات قاضي و بحارالانوار ج 92، ص 91، ح 37، “بشر وابشي” آمده است.
244-همچون روايات (از پيامبر اكرم كه فرمود: “قال الله عزوجل: ما آمن بي من فسر برأيه كلامي (امالي، صدوق مجلس 2، ح 3)؛ روايت ابن عباس از پيامبر اكرم كه فرمود: “من قال في القرآن برأيه فليتبوا مقعده من النار” (جامع البيان، ج 1 ص 54 ح 63) و نيز روايت جندب از پيامبر اكرم (ص) كه فرمود: “من قال في القرآن برأيه فاصاب فقد أخطا” (جامع البيان، ج 1، ص 56، ح 65).
245-آسيبشناسي تفسير قرآن در حوزه ظاهرگرايي، علي اسعدي، ص 176.
246-الدرر النجفيه، محدث بحراني، ص 174.
247-مقدمه جامع التفاسير، ص 93.
248-تعدادي از مفسرين اهل سنت دچار اين شبهه و خلط كه تفسير عقلي همان تفسير به رأي است، شدهاند و براي فرار از اين شبهه به جاي اينكه بگويند تفسير عقلي غير از تفسير به رأي است آمدند رأي را دو قسم ممدوح و مذموم تقسيم كردهاند و احاديث نهي از تفسير به رأي را ناظر به رأي مذموم دانسته و چون آشكارا ميدانستند اجتهاد و تفسير بر اساس برهان و قرائن عقلي چيزي است ممدوح و اصحاب اين شيوه را پيش گرفته بودند، اما قبلا بيان شد كه اين تقسيم ريشه روايي ندارد و صرفاً يك اصطلاحي بوده كه از زمان راغب اصفهاني به حوزه اهل سنت راه يافته است. البته لزومي به اين كار نبوده چون تفسير به رأي غير از تفسير عقلي است.
249-در بحث “تفاوت روش تفسير عقلي با ديگر روشها” بيشتر توضيح خواهيم داد.
250-آيات در اين خصوص را به طور كلي در بحث “جايگاه عقل در قرآن” مطرح نموديم.
251-همان طوري كه هنگام طرح ديدگاههاي دانشمندان علوم قرآن در مورد روش تفسير عقلي مشاهده كرديد.
252-رك: تسنيم، جوادي آملي، ص 196 -171؛ درسنامه روشها و گرايشهاي تفسير قرآن، دكتر محمد علي رضايي، ص 155-156.
253-درسنامه روشها و گرايشهاي تفسير قرآن، دكتر رضايي، ص 157.
254-براي آگاهي بيشتر رك: المناهج التفسيريه، استاد جعفر سبحاني، ص 75، و درسنامه روشها و گرايشهاي تفسير قرآن، دكتر محمد علي رضايي، ص 156.
255-رك: درسنامه روشها و گرايشهاي تفسير قرآن، دكتر محمد علي رضايي، ص 156-155؛ المناهج التفسيريه في علوم القرآن، استاد جعفر سبحاني، ص 75.
256-درسنامه روشها و گرايشهاي تفسير قرآن، دكتر محمد علي رضايي، ص 169: (براي آگاهي بيشتر رك: اصول التفسير و قواعده، عبدالرحمان العك، ص 176-175.)
257-تسنيم، (تفسير قرآن كريم) استاد جوادي آملي، ص 177.
258-التفسير و المفسرون، استاد محمد هادي معرفت، ج 1، ص 69-70.
259-مباني و روشهاي تفسير قرآن، عباس علي عميد زنجاني، ص 229-230.
260-دروس في علم الاصول، محمد باقر صدر، ج 1، ص 306.
261-فرائد الاصول (الرسائل) شيخ مرتضي انصاري، ص 35.
262-علوم القرآن عند المفسرين، ج 3، ص 303.
263-الميزان، ج 3، ص 77.
264-جامع الترمذي، ج 5، ص 200: شماره 2952 به نقل از ابن انباري.
265-التفسير و المفسرون، ج 1، ص 64، به نقل از ابن عطيه.
266-تفسير قرطبي، ج 1، ص 32-34.
267-تفسير طبري، ج 1، ص 27.
268-فصوص الحكم، فارابي (به نقل از “شناخت قرآن” استاد علي كمالي، ص 519.
269-پنج رساله ابن سينا، ص 63، با تصحيح و مقدمه و حواشي دكتر احسان يار شاطر.
270-همان، ص 62.
271-نمل/88.
272-تفسير القرآن الكريم، سوره زلزال، ص 230.
273-انبياء/ 22.
274-الميزان، ج 4، ص 268.
275-در كتب كلامي اين برهان به برهان نظم شهرت دارد.
276-بقره/ 164.
277-آيات “يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ” (فاطر/ 15)، “وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَى وَ أَقْنَى” (نجم/ 48)، “وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاء” (محمد/ 38).
278-انعام/ 57، يوسف/ 40، 67.
279-حضرت امير علي (ع) درباره به كارگيري اين تعبير از سوي خوارج مي فرمايد: “كلمه حق يراد بها الباطل”، نهجالبلاغه، خطبه 40.
280-نساء/ 35.
281-فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي، استاد جعفر سبحاني، ج 1، ص 69.
282-طه/ 5.
283-ص/ 75.
284-فجر/ 22.
285-شوري/ 11.
286-انعام/ 103.
287-صافات/ 96.
288-رك الابانه، اشعري، اصل 7، 8، 9.
289-براي آشنايي بيشتر رك. فرهنگ و عقايد مذاهب اسلامي، استاد جعفر سبحاني، بررسي عقايد حنابله و اشاعره جزء 4، 3.
290-رك: “علي و فلسفه الهي” (خداشناسي از ديدگاه علي) استاد علامه طباطبايي، ترجمه علي اكبر مهديپور.
291-اعراف/ 52-53.
292-معجم مقاييس اللغه، احمد بن فارس، ماده اول.
293-الصحاح، اسماعيل بن حماد جوهري، ماده اول.
294-النهايه في غريب الحديث و الاثر، ابن اثير، ماده اول.
295-آل عمران/ 7.
296-اعراف/ 53.
297-مفردات راغب، ماده اول، ص 99.
298-لسان العرب، ابن منظور، ماده اول.
299-عمدتا چهار معني براي تأويل ذكر شده است 1-تأويل همان تفسير است كه اين قول نزد قدما مشهور بوده است. 2-معناي مخالف ظاهر لفظ، اين معنا بيشتر در نزد متأخرين رايج است. 3-همان حقيقت خارجي و واقعيت عيني. 4-تأويل بمعناي بطن و ... براي آگاهي بيشتر رك: تأويل در قرآن، يعقوب قاسمي خويي، تربيت مدرس حوزه علميه قم 73-1372؛ روشهاي تأويل قرآن، دكتر محمد شاكر؛ التمهيد، استاد معرفت، ج 1 و ...
300-غرائب القرآن و رغائب القرآن، ج 1، ص 48.
301-مقدمه بحر المحيط، ج 1، ص 10-11.
302-زادالمسير، ج 1، ص 4.
303-ممكن است در موردي هر دو دليل وجود داشته باشد و همانندي آياتي كه (يد) براي خدا مطرح ميكنند در اينجا هم دليل نقلي بر نفي “يد” به معني لغوي داريم “ليس كمثله شيء” و هم دليل عقلي كه خداوند محدود نيست و جسم ندارد.
304-الملل و النحل، شهرستاني، ج 2، ص 92-93.
305-سوره طه/ 5؛ اعراف/ 54؛يونس/ 3...
306-سوره حديد/ 4.
307-البحر المحيط، ج 8، ص 217.
308-التمهيد، استاد معرفت، ج 3، ص 28؛ مجله بينات، ص 14، ص 65؛ من هدي الفرقان، ج 1، ص 44؛ نفحات الرحمان، نهاوندي، ج 1، ص 28؛ الفرقان، صادقي، ج 1، ص 55؛ موافقات، شاطبي، ج 3، ص 398-399. (به نقل از “تفسير تطبيقي” دكتر نجارزادگان، ج 1، ص 73).
309-بصائر الدرجات، صفار، ص 195.
310-تفسير عياشي، ج 1، ص 10، رقم 7.
311-تفسير عياشي، ج 1، ص 15، ح 6.
312-التفسير و المفسرون، استاد معرفت، ج 1، ص 22.
313-ر.ك: به معني اخبار، ص 3، ح 2، حديث وهب بن وهب القرشي و ص 15، ح 7، ص 22 باب “معني الحروف المقطعه” ح 1، ص 23، ح 2، ص 24، ح 4، ص 28، ح 5؛ اصول كافي، كتاب فضل القرآن، ح 1؛ نورالثقلين، ج 2، ص 390، ح 190، ص 391، ح 294، ج 5، ص 191، ح 17 ...).
314-الكافي، محمد بن يعقوب كليني، ج 1، ص 340، كتاب الحجه باب في الغيبه، ح 14.
315-سوره انعام/ 95
316-مقدمه معالم التنزيل، ج 1، ص 7؛ التحرير و التنوير، ج 1، ص 16-17 (به نقل از “علوم القرآن عند المفسرون” ج 3، ص 212).
317- سوره نحل/43.
318-بحارالانوار، ح 23، ص 172-188، حديث فوق به شماره 59 سخن از محمد حلبي است از “كنز الفوائد” كراجكي؛ كافي، ج 1، ص 210-212.
319-برگرفته از جزوه درسي آيه الله معرفت “تفسير آيات مشكل قرآن” ص 61 -64، نيم سال 81-80.
320-تفسير بالرأي همان تفسير عقلي است كه به اشتباه و غلط رايج در بين اهل سنت به اين نام آمده است.
321-الاتقان، سيوطي، ج 2، ص 173.
322-همان، ج 2، ص 183.
323-التفسير و المفسرون، ج 1، ص 23.
324-البته اين قسم در رابطه با قسم اوّل تأويل مطرح است.
325-در مورد اين كه آيا ما تفسير عقلي به معناي اخص را به طور كامل داريم يا نه؟ بايد بگوييم هيچ تفسير به طوري كامل با اين روش نوشته نشده است. گرچه از عنوان بعضي تفاسير همچون تفسير “القرآن و العقل” سيد نورالدين حسيني عراقي اين برداشت شده است اما با بررسي كه انجام شده فهميديم در مورد بخشي از آيات قرآن از اين روش استفاده شده است. برخي تفاسير معرفي شده نيز از روشهاي ديگري هم استفاده كردهاند. همچون تفسير علامه طباطبايي كه از روش فلسفي هم استفاده كرده و همچون تفسير فخر رازي از روش كلامي نيز استفاده كرده است و ...
326-قيامت/ 23.
327-تفسير تبيان، شيخ طوسي، ج 10، ص 198-199.
328-همان، ج 7، ص 238-239.
329-حديد/ 3.
330-تفسير مجمع البيان، ج 9، ص 382 -383.
331-ص/ 75.
332-تفسير مجمع البيان، طبرسي، ج 8، ص 378.
333-همان.
334-القرآن و العقل، ج 1، ص 4.
335-همان، ص 369.
336-بقره/ 3.
337-القرآن و العقل، ج 1، ص 6.
338-اسراء/ 36.
339-بقره/ 6.
340-القرآن و العقل، ج 1، ص 7.
341-القرآن و العقل، ج 1، ص 36.
342-براي آشنايي بيشتر رك: الطباطبايي و منهجه في تفسير الميزان، علي اوسي، (بحث الجانب العقلي في الميزان) ص 173.
343-حديد/ 3.
344-الميزان، ج 19، ص 145.
345-قيامت/ 23.
346-الميزان، ج 20، ص 112.
347-كشف الظنون، ج 1، ص 231 (به نقل از التفسير بالرأي زغلول، ص 310).
348-حديد/ 3.
349-تفسير فخررازي، ج 29، ص 210 -211.
350-همان، ج 29، ص 211-212.
351-انعام/ 18.
352-تفسير فخر رازي، ج 12، ص 182.
353-حديد/ 4.
354-البحر المحيط، ج 8، ص 217.
355-حديد/ 3.
356-البحر المحيط، ج 8، ص 216.
357-حديد/ 2.
358-تفسير ارشاد العقل ...، ج 6، ص 199.
359-مائده/ 64.
360-رغائب القرآن، ج 2، ص 295.
361-ريحانه الادب، مرحوم مدرس، ج 6، ص 198، به نقل از (كتاب طبقات مفسران شيعه، ج 2، ص 250.)
362-به نقل از كتاب الذريعه، ج 16، ص 31، 32.
363-سوره فتح/ 10.
364-غرائب القرآن...، ج 1، ص 48.
365-مائده/ 64.
366-غرائب القرآن...، ج 2، ص 615.
1. -قرآن.
2. -نهجالبلاغه.
3. -اسعدي، علي: آسيبشناسي تفسير در حوزه ظاهرگرايي، دانشكده اصول الدين 78 -79.
4. -مطهري، مرتضي: آشنايي با علوم اسلامي، چاپ سوم، انتشارات صدرا.
5. -ابي حامد محمد بن محمد الغزالي: احياء علوم الدين، بيتا، دار احياء التراث العربي.
6. -خالد عبدالرحمان العك: اصول التفسير و قواعده، دارالنفائس بيروت، 1414.
7. -ابن القيم الجوزيه: اعلام الموقعين عن رب العالمين، چاپ اوّل 1411 هـ، دارالكتب العلميه بيروت.
8. -ابوالحسن اشعري: الابانه عن اصول الديانه، تحقيق عباس صباغ، طبع اوّل 1414، دارالنفائس.
9. -مهري حسن ابوسعده: الاتجاه العقلي في مشكله المعرفه عند المعتزله، تصدير: عاطف العراقي، طبع 1933 (م)، دارالفكر الغربي قاهره.
10. -ابي الفضل جلالالدين عبدالرحمان السيوطي: الاتقان في علوم القرآن، طبع اوّل 1407، دارالكتب العلميه بيروت.
11. -السيد محمد تقي الحكيم: الاصول العامه للفقه المقارن، طبع دوّم 1390، مؤسسه ال البيت (ع).
12. -رباني گلپايگاني، علي: ايضاح الحكمه ترجمه و شرح بدايه الحكمه، مركز جهاني علوم اسلامي، 1371.
13. -ابي جعفر محمد بن الحسن الطوسي: التبيان في تفسير القرآن، تحقيق احمد حبيب قصير العاملي، طبع اوّل، 1409، مكتب الاعلام الاسلامي.
14. -محمد بن يوسف (ابوحيان) تحقيق شيخ عادل احمد عبدالموجود و شيخ علي محمد يعوض: البحر المحيط، طبع اوّل 1422، دارالكتب العلميه بيروت.
15. -بدرالدين محمد بن عبدالله الزركشي: البرهان في علوم القرآن، تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم طبع اول 1376، دار احياء الكتب العربيه القاهره.
16. -السيد ابوالقاسم الخويي: البيان في تفسير القرآن، طبع چهارم، بيتا، دارالزهراء بيروت.
17. -حسن المصطفوي: التحقيق في كلمات القرآن، چاپ 1374 ش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
18. -آيه الله مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، 1367 تهران.
19. -النضر محمد بن مسعود بن عياش: التفسير العياشي، تحقيق الحاج السيد هاشم الرسولي المحلاتي، المكتبه الاسلاميه، تهران (تفسير).
20. -حمد زغلول، محمد: التفسير بالرأي قواعده و ضوابطه و اعلامه، طبع اول 1420 هـ، مكتبه الفارابي دمشق.
21. -حسين ذهبي، محمد: التفسير و المفسرون، طبع دوم 1396، دار احياء التراث العربي.
22. -هادي معرفت، محمد: التمهيد في علوم القرآن، چاپ سوم 1416، مؤسسه النشر الاسلامي لجامعه المدرسين.
23. -الشيخ يوسف بن احمد البحراني: الدرر النجفيه، تحقيق شركه دار المصطفي لاحياء التراث، طبع اوّل 1424، شركه دار المصطفي لاحياء التراث.
24. -قاضي عبدالجبار: شرح الاصول الخمسه، مكتبه و هبه، 1384.
25. -اسماعيل بن حماد الجوهري: الصحاح تاج اللغه و صحاح العربيه، تحقيق احمد بن عبدالغفور عطار، طبع چهارم 1407، دار العلم للملايين بيروت.
26. -ويسي، علي: الطباطبايي و منهجه في تفسيره الميزان، چاپ 1361 ش، بنيادعلمي و فكري استاد سيد محمد حسين طباطبايي.
27. -محيالدين بن عربي: تحقيق عثمان يحيي، الفتوحات المكيه، طبع اول 1405، الهيئه المصريه العامه للكتاب.
28. -الحرالعاملي: تحقيق محمد بن محمد حسين القائيني، الفصول المهمه في اصول الائمه، طبع اول 1418، مؤسسه معارف اسلامي امام رضا (ع).
29. -محمد بن حسن (حر عاملي) مصحح لاجوردي، مهدي، حسيني و محمد درودي: الفوائد الطوسيه، چاپ 1403 قم.
30. -استرآبادي، ملا امين: الفوائد المدنيه، بيتا، دار النشر لاهلبيت.
31. -الشيخ الصدوق: تحقيق السيد الهاشم الحسيني الطهراني، التوحيد، جامعه المدرسين، 1387.
32. -الحسيني العراقي، سيد نور الدين: القرآن و العقل، بيتا، بنياد فرهنگ اسلامي.
33. -الكافي، الشيخ الكليني، تحقيق غفاري، علي اكبر: طبع دوم 1389 هـ، دارالكتب الاسلاميه آخوندي.
34. -المحاسن، احمد بن محمد بن خالد البرقي: طبع 1330 (ش)، مطبعه رنگين طهران.
35. -قاضي عبدالجبار، جمع الحسن بن احمد بن منتويه: المحيط بالتكليف، بيتا، المؤسسه المصريه العامه للتأليف و الانباء و الترجمه و النشر، قاهره.
36. -المغني في ابواب التوحيد و العدل القاضي عبدالجبار، تحقيق طه حسين و ابراهيم مدكور: 1960 م مصر.
37. -الاصفهاني، الراغب: المفردات في غريب القرآن، طبع اوّل، 1404، دفتر نشر الكتاب.
38. -المفسرون، حياتهم و منهجهم، چاپ 1414، وزاره الثقافه و الارشاد الاسلامي، مؤسسه الطاباعه و النشر طهران.
39. -محمد بن عبدالكريم: الملل و النحل، چاپ 1368، مكتبه الحسين التجاريه مصر.
40. -سبحاني، جعفر: المناهج التفسيريه في علوم القرآن، چاپ دوّم 1422، مؤسسه امام صادق قم.
41. -ابن الاثير، تحقيق طاهر احمد الزاوي و ...: النهايه في غريب الحديث، طبع چهارم، 1364 (ش)، مؤسسه اسماعيليان قم.
42. -الواحدي النيشابوري، ابوالحسن علي بن احمد: الوسيط في تفسير القرآن المجيد، چاپ اول 1415 هـ، دار الكتب العلميه.
43. -مصنفات الشيخ المفيد: أوائل المقالات، طبع اول 1413، المؤتمر الاعالمي لألفيه الشيخ مفيد.
44. -المجلسي، محمد باقر: بحارالانوار، طبع دوم 1403، مؤسسه الوفاء بيروت.
45. -رضايي، محمد علي: درآمدي بر تفسير علمي قرآن، انتشارات اسوه، 1375 ش.
46. -بدايه الحكمه، سيد محمد حسين طباطبايي، چاپ 1404، نشر دانش.
47. -واعظ، حسن: بررسي دليل عقل در سير تحول اصول شيعه، دانشگاه فردوسي مشهد، دانشكده الهيات شهيد مرتضي مطهري، اسفند 1380.
48. -محمد بن حسن: بصائر الدرجات، چاپ 1374، مؤسسه الاعلمي طهران.
49. -يار شاطر، احسان: پنج رساله، ابنسينا، تصحيح و مقدمه و حواشي، كتابخانه انجمن ملي تهران.
50. -الزبيدي، محمد مرتضي: تاج العروس من جواهر القاموس، بيتا، المكتبه الحياه بيروت.
51. -قاسمي خويي، يعقوب: تأويل در قرآن، مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم 3-1372.
52. -ابن شعبه الحراني، تحقيق: غفاري، علي اكبر: تحف العقول عن ال الرسول (ص)، طبع دوم 1404، مؤسسه النشر الاسلامي جماعه المدرسين.
53. -جاحظ عمر بن بحر: التربيع و التدوير، چاپ 1995، المهد الفرنسي.
54. -محمد بن محمد بن مصطفي العمادي الحنفي: تفسيرابي السعود (ارشاد العقل السليم إلي مزايا الكتاب الكريم)، طبع اول 1419، دارالكتب العلميه بيروت.
55. -عبدالله محمد بن احمد الانصاري القرطبي: الجامع الاحكام القرآن، طبع 1405، مؤسسه التاريخ العربي ـ بيروت.
56. -الصافي، الفيض الكاشاني، المولي محسن: تحقيق الشيخ حسين الاعلمي، طبع دوّم، 1416، مكتبه الصدر تهران.
57. -صدر المتألهين (ملاصدرا): تفسير القرآن الكريم، طبع دوم 1419، دار التعارف للمطبوعات.
58. -الطباطبائي، السيد محمد حسين: الميزان في تفسير القرآن، بيتا، مؤسسه النشر الاسلامي التابعه لجماعه المدرسين قم.
59. -عبدالرحمان بن علي بن محمد الجوزي القرشي، جمالالدين، تحقيق محمد بن عبدالرحمان عبدالله: زاد المسير في علم التفسير، طبع اوّل 1407، دار الفكر بيروت.
60. -محمد بن جرير الطبري: جامع البيان عن تأويل آي القرآن، ضبط و توثيق و تخريج صدقي جميل العطار، دارالفكر للطباعه و النشر و التوزيع، بيروت، 1415.
61. -هود بن محكم: تفسير كتاب الله العزيز، چاپ اوّل 1990 م، دار الغرب الاسلامي.
62. -ابي علي الفضل بن الحسن الطبرسي، تحقيق لجنه من العلماه: مجمع البيان في تفسير القرآن، چاپ اوّل 1415، مؤسسه الاعلمي للمطبوعات ـ بيروت.
63. -فخرالدين، محمد رازي: مفاتيح الغيب، طبع سوم 1405، دار الفكر للطباعه و النشر و التوزيع.
64. -الشيخ عبد علي، السيد هاشم الرسول المحلاتي: نورالثقلين، طبع چهارم 1412، مؤسسه اسماعيليان قم.
65. -الحر العاملي: تفصيل وسائل الشيعه الي تحصيل مسائل الشريعهًْ، تحقيق مؤسسهًْ ال البيت (عليهم السلام) طبع دوم 1414، مؤسسهي آل البيت
66. -آيه الله جوادي آملي: تسنيم تفسير قرآن كريم، چاپ دوم 1379 (ش) مركز نشر اسراء زرزور، عدنان: الحاكم الجشمي و منهجه في التفسير، مؤسسهًْ الرساله للطباعه و النشر.
67. -رضايتي، محمد علي: درسنامه روشها و گرايشهاي تفسيري قرآن، چاپ اول 1382 (ش) دفتر تدوين متون درسي مركز جهاني علوم اسلامي.
68. -الشهيد السيد باقر الصدر: دروس في علم الاصول، طبع دوّم 18 هـ، مجمع الشهيد آيه الله الصدر العلمي.
69. -عبده، محمد؛ مير عبداللهي، سيد باقر: روش تفسيري، مركز تربيت مدرس، دانشگاه قم، 79-1378.
70. -بابايي، علي اكبر؛ و همراهان: روششناسي تفسير قرآن، چاپ 1379 (ش) پژوهشكده و سازمان مطالعه (سمت).
71. -شاكر، محمد كاظم: روشهاي تأويل قرآن، چاپ اوّل 1376 (ش)، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي.
72. -مؤدب، رضا: روشهاي تفسير قرآن، چاپ اوّل 1380، دانشگاه قم (انتشارات اشراق).
73. -محمد بن عيسي الترمذي، تحقيق عبدالوهاب عبداللطيف، سنن الترمذي، طبع 1403، دار الفكر بيروت.
74. -الشيخ الصدوق: علل الشرائع، طبع 1386 هـ، المكتبه الحيدريه النجف.
75. -علوم القرآن عند المفسرون، مركز الثقافه و المعارف القرآنيه، طبع اوّل 1416 هـ، مكتب الاعلام اسلامي، مركز النشر.
76. -الشيخ الصدوق، تحقيق الشيخ حسيني الاعلمي: عيون اخبارالرضا، طبع اول 1404، مؤسسه الاعلمي للمطبوعات بيروت.
77. -نظام الدين حسن بن محمد (نيشابوري): غرائب القرآن و رغائب الفرقان، طبع اول 1416، دارالكتب العلميه بيروت.
78. -عبدالواحد بن محمد تميمي آمدي: غرر الحكم و دررالكلم، طبع 1366، انتشارات دفتر تبليغات.
79. -الانصاري، مرتضي؛ تحقيق لجنه تحقيق تراث الشيخ الاعظم: فرائد الاصول، طبع اول 1419، مجمع الفكر الاسلامي قم.
80. -للقاضي عبدالجبار: فضل الاعتزال و طبقات المعتزله، الدار التونسيه للنشر.
81. -سبحاني، جعفر: فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي، چاپ اوّل 1371 (ش)، مؤسسه امام صاد.
82. -محمد بن محمد فارابي (معلم ثاني): فصوص الحكم، چاپ 1319، بينا.
83. -لأبي عبدالرحمان الخليل بن احمد الفراهيدي: كتاب العين، تحقيق دكتر مهدي المخزومي، طبع دوّم 1409، مؤسسه دار الهجره.
84. -المتقي الهندي، تحقيق الشيخ بكري حياني و ...: كنزالعمّال، بيتا، مؤسسه الرساله بيروت.
85. -العلامه ابن منظور: لسان العرب، طبع اوّل 1405، نشر أدب الحوزه.
86. -معلمي، حسن: مباني اخلاق در فلسفه غرب و فلسفه اسلامي، چاپ اوّل 138 (ش)، مركز نشر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
87. -عميد زنجاني، عباس علي: مباني و روشهاي تفسير قرآن، چاپ اول 1366 (ش)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
88. -ثقفي، منوچهر: مباني و روشهاي تفسيري معتزله و سير تاريخي آن، دانشگاه آزاد اسلامي دانشگاه قم 80-1379.
89. -الرباني الگلپايگاني، علي: محاضرات في الالهيات، چاپ هفتم 1418، مؤسسه النشر الاسلامي.
90. -فاضل لنكراني، فاضل: مدخل التفسير، طبع دوّم 1413، مكتبه الاعلام الاسلامي.
91. -محمد تقي مصباح، محمد تقي: معارف قرآن، چاپ 1373 ش، مؤسسه در راه حق.
92. -عبدالرحمان العك و مروان سوار: معالم التنزيل بغوي، طبع چهارم 1415، دارالمعرفه بيروت لبنان.
93. -لابي طالب التجليل التبريزي: معجم الثقات، موسسه النشر الاسلامي لجامعه المدرسين.
94. -معلمي، حسن: معرفتشناسي در فلسفه اسلامي، چاپ 1378، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
95. -عبدالعظيم زرقاني، محمد: مناهل العرفان في علوم القرآن، چاپ 1416، دار الكتب العلميه بيروت.
96. -الصادق الامين، الامين: موقف المدرسه العقليه من السنه النبويه، چاپ 1418، مكتبه الرشد الرياض.
97. -العلامه الحلي الحسن بن يوسف، تحقيق السيد احمد الحسين و الشيخ هادي اليوسفي: نهج المسترشدين في اصول الدين، بيتا، مجمع الذخائر الاسلاميه قم.
98. -دائرهالمعارف تشيع، بنياد خيريه و فرهنگي شط، تهران 1372.
99. -الشيخ حسن بن شهابالدين الكركي العاملي: هدايه الابرار إلي طريق الأئمه الاطهار، طبع اوّل بيتا، بينا.
* مجموعه مقالات همایش ملی قرآن و علوم طبیعی، تهیه و تنظیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، زیر نظر بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه، تهران، موسسه انتشاراتی بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه و انتشارات سخن گستر، چاپ یکم ـ زمستان 1385.
/ج