چگونه می‌توان استرس زنان در محیط کار را کاهش داد؟

پژوهش ها نشان داده است که استرس زنان در محیط کار، بیشتر به عدم تعادل بین خانه و شغلشان ارتباط دارد و استرس کاری مردان بیشتر به شغلشان مربوط است.
سه‌شنبه، 23 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه می‌توان استرس زنان در محیط کار را کاهش داد؟

آیا در محیط کار به صورت ناگهانی دچار اضطراب می‌شوید؟ تنها با فکر کردن در مورد کار، عصبی شده و به‌هم می‌ریزید؟ خلق‌وخویتان در صبح شنبه یا عصر آخر هفته با هم زمین تا آسمان فرق می‌کند؟ اگر جوابتان به این سوالات مثبت است؛ نیاز به مدیریت استرس در محیط کار دارید!

اگر استرس و اضطرابتان حول محور کار می‌چرخد، ممکن است دچار استرس شده باشید. مطمئناً شما تنها کسی نیستید که این شرایط را تجربه می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز سلامت روان آمریکا در سال ۲۰۲2، حدود ۸۳درصد پاسخ‌دهندگان آزمایشی تحت عنوان مدیریت استرس در محل کار احساس می‌کردند که به خاطر کارشان از نظر روحی بسیار خسته و دلزده شده‌اند.

۸۵درصد دیگر (نزدیک ۹ نفر از ۱۰ کارمند) نیز گزارش دادند که استرس در محل کار روی سلامت روان آنها تأثیرات منفی گذاشته است.

البته برای تجربه استرس در محل کار لازم نیست حتما به دفتر کار یا محیط انجام پروژه بروید. هنگام کار کردن از منزل هم ممکن است این احساسات را تجربه کنید.

اما خبر خوب این است که این وضعیت تا قطع امید کردن فاصله زیادی دارد. تمام چیزهایی را که باید در مورد استرس در محل کار بدانید، همراه با راهکارهای عملی برای کاهش و مدیریت استرس را در این مطلب از پرتال فرهنگی راسخون ارائه کرده‌ایم گرچه برای کنترل آن باید از مشاوره دقیق  یک دکتر روانشناس نیز بهره ببرید.
 

اگر به دنبال راهکارهای موثر و عملی هستید، تا به انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

استرس و اضطراب در محیط کار، به یک خطر شغلی برای سلامتی افراد در سراسر جهان تبدیل شده است. پژوهش ها نشان داده است که کارمندان در مدت کوتاهی می توانند در مقابل فرسایش ناشی از استرس های کاری تاب بیاورند.
 

اما آیا استرس کاری زنان با استرس کاری مردان تفاوت دارد؟

بر اساس تعریف، چون استرس پاسخ فیزیکی بدن و روان به شرایط خطرناک است، پژوهش ها نشان داده است که استرس زنان در محیط کار، بیشتر به عدم تعادل بین خانه و شغلشان ارتباط دارد و استرس کاری مردان بیشتر به شغلشان مربوط است.

تحقیقات گویای این مطلب است که زنان متأهل حدود 60 درصد در نگهداری خانه و فرزندانشان سهیم هستند و زنان مجرد و مطلقه(بیوه) حدود 80 تا 100 درصد مسئولیت های خانه داری و بچه داری را بر عهده دارند. در نتیجه، استرس زنان در محیط کار بیشتر است.

شرایط مکانی یکی از بخش های پیش بینی استرس است. بنابراین، یک خانم در جایی با انعطاف کمتر، در معرض خطر استرس بیشتری نسبت به محیط های آرام قرار دارد.

مشکلات محیط کار برای بانوان

مشکلات محیط کار برای بانوان کدامند؟ با وجود مسائلی نظیر حقوق کمتر در قیاس با آقایان در مقام های مشابه، ایجاد سد بر سر راه ارتقا شغلی بانوان و تبعیض های جنسیتی معمولا مسائلی می باشند که خانم ها روزانه در محل کاری با آن مواجه هستند.

افزون بر این چالش ها، تفکیک شغل های بانوان یا اجازه ندادن به آنها جهت حضور در بازار کاری متنوع از دیگر مسائلی هستند که خانم ها نه فقط در کشور ایران بلکه در خیلی از مشاغل در کشور های دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند.

این چالش ها عبارتند از:

برقراری تعادل بین زندگی فردی و کاری
نبرد با محدودیت های کاری بدون ساپورت نزدیکان
کار و کوشش بیشتر جهت اثبات خود
و...

چگونه می‌توان استرس زنان در محیط کار را کاهش داد؟

حال با روش‌هایی می توان استرس کار زنان را کاهش داد؟

1- استرس را جدی بگیرید و ساده نپندارید.

2- به استراحت های کوتاه در حین کار کردن، اهمیت بدهید. پژوهش ها نشان داده که زمان های کوتاه استراحت یا ناهار، کارایی ما را افزایش می دهد، بنابراین بهتر کار می کنید. قدم زدن در خارج از محیط کار، یکی از راه های کاهش استرس است.

3- در محیط کار، چه چیزهایی باعث آرامش تان می شود و شما را از استرس دور می مند؟ هر یک از عواملی را که در کاهش استرس نقش دارند، پیدا کنید.

4- گفت و گو های روشن و درست، روش مهمی در کاهش استرس های ناشی از روابط است، زنان معمولاً در گفت و گو، احساسات را هم چاشنی صحبت هایشان می کنند و متأسفانه در چنین گفت و گو هایی، پیام اصلی گم می شود.

5- بطور طبیعی، کافئین موجب واکنش های استرس زای جسمی می شود. در محل کار، چقدر قهوه یا نوشیدنی های دارای کافئین می نوشید؟ اینگونه نوشیدنی ها را کاهش دهید و به جای آن، آب بنوشید.

6- خوب صبحانه بخورید. پژوهش ها نشان داده، خوردن صبحانه یکی از سالم ترین عادت هاست. بدن و مغز ما در طول شب به مدت دوازده ساعت یا بیشتر بدون کربوهیدرات بوده و صبح، هنگام تجدید آن است. بهتر است برای جبران این کمبود، از غذا های ساده، مانند ماست، میوه، آب میوه یا مخلوط آنها استفاده کرده و روز خود را با پروتئین، کلسیم و ویتامین ها شروع کنید.

7- روغن هایی با بوهای مایم و معطر مانند رز و نارگیل، استرس را کاهش می دهند.

8- بیرون از محل کار از خود مراقبت کنید. خواب خوب و کافی موجب تعادل هورمونی و ترمیم سلولی بدن ما می شود. غذای مناسب بخورید تا بدن تان را برای زمان استرس، آماده کند. سس ها و مواد شیمیایی را کاهش دهید یا قطع کنید.

9- ورزش را فراموش نکنید چون ورزش کاهنده ی خوب استرس است.

10- بیاموزید، چگونه واقعاً استراحت کنید. موسیقی آرام گوش کنید و به چیز های خوب گذشته فکر کنید، حتی اگر کوچک باشد. تفکر مثبت بازده کاری را افزایش می دهد.

11- در مورد کاهش استرس، اضطراب نداشته باشید و از آن نگران نشوید. به واکنش های بدنتان در شرایط گوناگون توجه کنید، نفس های عمیق بکشید و پیشامد های منفی را به مثبت تبدیل کنید.

با خودتان مهربان باشید

وقتی مضطرب می‌شوید و سطح استرس شما افزایش می‌یابد، تمایل طبیعی شما ممکن است به خودسرزنشی و انتقاد از خود باشد. به جای آن سعی کنید نسبت به واکنش‌های خود صبور باشید و آنها را درک کنید.

اما چگونه می‌توانیم با خودمان مهربان باشیم؟ می‌توانید با برچسب زدن و تکیه بر احساسات خود شروع کنید. می‌توانید به سادگی بگویید: «در حال حاضر احساس آشفتگی می‌کنم و این اشکالی ندارد.»

به همین ترتیب می‌توانید با خودتان طوری رفتار کنید که با یک دوست صمیمی یا اعضای خانواده رفتار می‌کنید. می‌توانید بگویید: «اشکالی ندارد اگر احساس بی قراری داری. در حد توانت تلاش کرده‌ای.»

همچنین با استفاده از مکمل‌های ویتامین و موادمعدنی در رژیم غذایی خود، می‌توانید حال بهتری داشته باشید و از لحاظ روانی و جسمانی، به خود توجهی ویژه داشته باشید.

نویسنده:( بخشی از این متن توسط  اعظم رفیعی طاقنکی- کارشناس علوم تربیتی نگاشته شده است ).

منبع: گروه مشاوره و تحلیل پرتال فرهنگی راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.