امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه (2)

بخش عظیم و مهم نگرش احیاگرانه امام‏خمینى به نهضت عاشوراى حسینى در سیرهسیاسى ایشان در قیام و مبارزه علیه ظلم و تشکل‏بخشى به جامعه شیعه تبلور مى‏یابد. امامنهضت خود را به پیروى از قیام خونین امام‏حسین(ع) و بر پایه تجربه تاریخى وعبرت‏آموزى از نقاط ضعف و قوت قیام‏هاى شیعیان در طول تاریخ، خصوصاً مبارزاتعالمان شیعى در سده‏هاى اخیر استوار کرد و مسیر مبارزه و اهداف و آینده انقلاب اسلامى رامشخص نمود.
شنبه، 20 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه (2)

 

 

 

امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه(2)
امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه(2)


 

نویسنده : حسین شیدائیان




 

راه‏کارهاى تشکل‏بخشى
 

بخش عظیم و مهم نگرش احیاگرانه امام‏خمینى به نهضت عاشوراى حسینى در سیرهسیاسى ایشان در قیام و مبارزه علیه ظلم و تشکل‏بخشى به جامعه شیعه تبلور مى‏یابد. امامنهضت خود را به پیروى از قیام خونین امام‏حسین(ع) و بر پایه تجربه تاریخى وعبرت‏آموزى از نقاط ضعف و قوت قیام‏هاى شیعیان در طول تاریخ، خصوصاً مبارزاتعالمان شیعى در سده‏هاى اخیر استوار کرد و مسیر مبارزه و اهداف و آینده انقلاب اسلامى رامشخص نمود.
سیره عملى ایشان قبل از قیام و پس از آن مبیّن این حقیقت است که امام بر پایه فرهنگانسان‏ساز و عزت‏آفرین عاشورا، راه‏کارهایى را بستر تشکل‏بخشى به شیعه قرار داده است کهبه مهم‏ترین آن‏ها اشاره مى‏شود.
1. تربیت شاگردان: حوزه درس امام به گونه‏اى بود که یک طلبه واقعى تربیت مى‏کرد وفقط یک سلسله مباحث خشک علمى نبود، بلکه شاگردانى تربیت مى‏کرد که براى آیندهاسلام فایده داشته باشند.
[18] و هنگامى که به درس خارج فقه مى‏پرداخت زمینه ظهور انقلاباسلامى را مهیا مى‏کرد و در هر دوره شاگردانى بیشتر از دوره قبل تربیت مى‏یافت و نسلجدید روحانیت با افکار انقلابى پدید مى‏آمد.
[19]
2. درس ولایت فقیه و حکومت اسلامى: در دورانى که در حوزه‏هاى علمیه و میاناندیشمندان هیچ گونه بحثى مستدل و جامع درباره حکومت اسلامى ارائه نمى‏شد و اگر همسخنى از حکومت اسلامى به میان مى‏آمد بیشتر با معیارهاى حکومت دمکراسى در غربمطرح مى‏گردید؛ امام در سال 48 در ایام تبعید بحث مستدل و منظم حکومت اسلامى وولایت فقیه را مطرح ساخت و با استشهاد به دلایل عقلى و نقلى مشروعیت و کارآمدى
[20]حکومت اسلامى را به مجامع علمى و فرهنگى معرفى کرد، و از روحانیون درخواست نمودتا براى معرفى اسلام و حکومت اسلامى، نهضتى «عاشورایى» بر پا کنند.
[21] امام با ترویجاندیشه ایجاد حکومت اسلامى در صدد حاکمیت دین و اجراى قوانین اسلامى در همه
شؤون فردى و اجتماعى، سیاسى و اقتصادى برآمد و بر این باور بود که تا اسلام حکومتنداشته باشد، نمى‏توان آن را از بدعت‏ها و تحریف‏ها حفظ نمود و این اقدام امام بیانگربرنامه‏ریزى و آینده‏نگرى براى تشکل بخشیدن به دین و شیعه است.
در دوران فراگیرى و شتاب انقلاب ایشان طى نامه‏اى به یکى از مراجع قم خواهان حملهبه شخص شاه شده بود امّا پاسخ شنید که نمى‏دانیم بعد از رفتن شاه چه خواهد شد امام گفتند:«من فکرش را کرده‏ام».
[22]
در اندیشه و نگرش سیاسى امام حکومت اسلامى برابر با تمام مفهوم سیاست است.
[23] ومعتقد بود که امام حسین(ع) براى دستیابى به حکومت اسلامى قیام کرده است؛ایشان‏مى‏فرماید:
«... آمده بود حکومت هم مى‏خواست بگیرد و این یک فخرى است و آن‏هایى که خیال مى‏کنندکه حضرت سیدالشهداء(ع) براى حکومت نیامده، خیر؛ این‏ها براى حکومت آمدند.»
[24]
درباره فرستادن مسلم بن عقیل به شهر کوفه نیز مى‏فرماید:
«او مسلم را فرستاد تا مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامى تشکیل بدهد.»
[25]
قدر مسلّم در پرتو ایجاد حکومت اسلامى است که عدل و قسط در جامعه فرا گیر مى‏شودو اجراى احکام مترقى اسلام تحقق مى‏پذیرد.
3. بهره‏بردارى صحیح از مناسبت‏هاى اسلامى در جهت هدایت و به‏کارگیرى مردم: سیره سیاسى امام در مبارزه با رژیم ستمشاهى و تشکیل حکومتهیچ‏گاه بر مبناى فعالیت براى تشکیل یک حزب یا سازمان سیاسى خاصى نبود، بلکه ایشانهمانند سیره انبیاء عظام برنامه اصلى خود را بر پایه آگاهى توده‏هاى میلیونى و مسلمان ایرانبنا نهاد و با شناخت کامل از تأثیرات عمیق روحى و روانىِ مناسبت‏هاى اسلامى خصوصاً ایامعزادارى امام حسین(ع) در جان و افکار مردم به هدایت سیاسى آنان پرداخت.
امام با نگرشى نو به ابعاد سیاسى عاشورا و با توجه به انرژى متراکم و اثر بخش امافراموش شده توده مردم به جهت‏دهى عزادارى‏هاى حسینى پرداخت؛ ایشان از آغاز نهضتبه توانمندى‏هاى عظیم و کارساز مردم هدایت یافته معتقد بود و هنگامى که در سال‏هاى اولنهضت برخى از عالمانِ غافل از قدرت سیاسى کارآمدِ مردمِ آگاه و هدایت‏یافته به اماممى‏گفتند که ما بمب نداریم که بر سر شاه بزنیم، این فقیه دوراندیش و روشن‏ضمیر با توجه بهقابلیت هدایت‏یافتن مردم در پرتو زحمات و تلاش‏هاى روحانیّت متعهد در ایام عزادارى و
حضور در صحنه مبارزه سیاسى براى سرنگونى رژیم پهلوى فرمود:
«ما نیرویى داریم که به مراتب از بمب کارسازتر است».
[26]
امام همواره به بهره‏بردارى صحیح از ابعاد سیاسى عاشورا در جهت تعمیق معارف دینىو سیاسى مردم همت مى‏گماشت و مى‏فرمود:
«این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما گریه کنیم براىسیدالشهدا، نه سیدالشهدا احتیاج به این گریه‏ها دارد و نه این گریه خودش فى نفسه یککارى از آن مى‏آید...جنبه سیاسى این مجالس بالاتر از همه جنبه‏هاى دیگرى استکه‏هست».
[27]
به سخنرانان و خطیبان هم فرمود:
«اهل منبر ایدهم الله تعالى کوشش کنند در این‏که مردم را سوق بدهند به مسائل اسلامى ومسائل سیاسى اسلامى».
[28]
نقش مساجد و حسینیه‏ها در احیاى فرهنگ و ارزش‏هاى حماسى عاشورا بر هیچ کسپوشیده نیست. اجتماع مردم در این مراکز بهترین فرصتى بود که امام در جهت تحکیم مبانىاعتقادى و سیاسى مردم بهره‏بردارى نمود و به گسترش انقلاب در جمیع اقشار ملت وشهرهاى مختلف ایران انجامید. نکته مهم دیگرى که در پرتو این بهره‏بردارى تبلور یافتوحدت و وفاق ملى است. با توجه به اکثریت قریب به اتفاق شیعه مذهب بودن ملت ایران،امام براى به حرکت در آوردن مردم از مناسبت‏هاى دینى خصوصاً عاشورا در جهت وحدتو همدلى مردم استفاده مى‏جست.
امام به محور وحدت جامعه اهمیت فراوانى قائل بود و با سیرى در اندیشه و آثار ایشانمطالبِ موضوع وحدت نسبت به سایر موضوعات از درصد بیشترى برخوردار است. ایشانبا تأکید بر حدیث «یَداللهِ مع الجماعة»
[29] وحدت و همدلى را زمینه‏ساز نزول عنایات وامدادهاى الهى در حل مشکلات سیاسى اجتماعى ملت مى‏دانست و همواره اقشار مختلفمردم را به محورهاى وحدت توجه مى‏داد.
یکى از مهم‏ترین و فراگیرترین محورهاى وحدت که کلیه اقشار مردم را تحت یک پرچمبه حرکت خود جوش‏دینى و مردمى وا مى‏داشت ایام محرم و عاشوراى حسینى بود.امام دراین باره مى‏فرماید:
«... [مکتب اسلام‏] روزهایى را پیش آورده است که با خود این روزها و انگیزه این روزهاتحکیم وحدت مى‏شود، مثل عاشورا و اربعین».
[30]
امام عاشورا را به یکى از نمادهاى وحدت شیعه در جهان براى مبارزه با ظلم تبدیلساخت که اقشار مختلف و احزاب سیاسى با هر گرایش و سلیقه‏اى بر اساس این محور بهوفاق و همدلى براى پیروزى بر دشمن تلاش نمایند؛ ایشان به اثرات و نتایج مهم این وحدتدر پیروزى انقلاب اسلامى اشاره مى‏نماید:
«تمام این وحدت کلمه‏اى که مبدأ پیروزى ما شد، براى خاطر این مجالس عزا و این مجالسسوگوارى و این مجالسِ ترویج و تبلیغ اسلام شد».
[31]
مطلب دیگر سازمان یافتن مردم در مراسم عزادارى‏ها براى مبارزه و منظم شدن برنامه‏هابدون دخالت هیچ حزب سیاسى بود و این امر بنا به رهنمودهاى امام توسط روحانیت کهپرچمدار مبارزه و رهبران معنوى مردم و پیشتازان عرصه انقلاب بودند در شهرهاى مختلفایران صورت مى‏گرفت. چهار راهپیمایى عظیم و گسترده مردم در روزهاى تاسوعا،عاشورا، اربعین و بیست و هشتم صفر سال 57 که سرنوشت انقلاب اسلامى را رقم زد وتعجب سیاستمداران جهان را بر انگیخت و سردمداران استکبار جهانى را از ادامهحمایت‏هاى سیاسى رژیم پهلوى مأیوس ساخت، دستاورد بهره‏بردارى صحیح و مناسب ازایام الله عزادارى و جهت دهى به حرکت‏هاى مردمى از سوى امام بود.
4. الگودهى: از بر جسته‏ترین روش‏هاى سیاسى امام از آغاز دوران رهبرى تا پایانحیات طیبه و مبارکشان توجه دادن مسؤولان نظام و مردم ایران به سیره ائمه معصومین:به‏خصوص تأسى به سیره امام حسین(ع) و الگوگیرى از فرهنگ عاشورا بود. البته ایشان ازسیاست الگوسازى دو هدف مهم و راهبردى را دنبال مى‏کرد:
ابتدا مشروعیت بخشیدن به اقدامات و برنامه‏هاى مبارزاتى خود هنگام رویارویى بارژیم ستمشاهى و استکبار جهانى در احتجاج با مخالفان و منتقدان داخلى انقلاب اسلامى.
دوم احیاى انگیزه‏هاى دینى و معنوى در مردمِ شیعه تا خود را شیعه واقعى قرار دهند وپیروى از ائمه(ع) را از لفظ به مرحله عمل آورند زیرا دراندیشه امام تشیع همان اسلام اصیلاست و خصلت ذاتى آن مبارزه علیه ظلم است.
امام نهضت عاشورا را مناسبت‏ترین الگو در تمام زمینه‏هاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگىمى‏دانست. ایشان با این سیره ارزش‏هاى نهضت حسینى و فرهنگ عاشورا را در قالب نوینارائه نمود و قیام امام حسین(ع) را به عنوان یک تابلو جامع ارزش‏هاى دینى براى راهنمایىشیعیان جهان معرفى کرد.
دراین قسمت به مهم‏ترین نمونه‏هاى الگودهى امام از نهضت عاشورا مى‏پردازیم.
4/1. مبارزه با ظلم: تأسى به سیره امام حسین(ع) در مبارزه با رژیم ستمشاهى بهاستناد حدیث امام حسین(ع): «من رَأى‏ سلطاناً جائراً مستحلاً لحرام الله...»
[32] امام‏خمینىخطاب به ملت ایران مى‏فرماید:
«[امام حسین‏] تصریح مى‏کند که اگر کسى ببیند که حاکم جائرى در بین مردم حکومت مى‏کند،ظلم به مردم مى‏کند باید مقابلش بایستد و جلوگیرى کند هر قدر که مى‏تواند».
[33]
و رژیم طاغوت را مظهر حکومت جائر معرفى مى‏کند و مردم را به مبارزه دعوتمى‏نماید.
4/2. سازش ناپذیرى در برابر ظلم: با مطرح ساختن شعار عاشورایى «هیهات مناالذلّة»
[34] هیچ گاه تلاش‏هاى سازش‏کارانه را بر نمى‏تابید و به ملت ایران نیز سفارش مى‏کردکه به پیروى از شعار امام حسین(ع) که فرمود: «انى لا ارى الموت الا سعادة و لا الحیاة معالظالمین الا برما»
[35] به ملت ایران گوشزد نمود که:
«باید با قدرت به پیش برویم و با قدرت با همه کسانى که به ما مى‏خواهند تجاوز و تعدى کنندمبارزه کنیم و زندگى آبرومند نداشتن و زیر بار [ظلم‏] بودن هزار مرتبه [بدتر] از این‏که انسانبمیرد، مردن بر او شرف دارد.»
[36]
4/3. صبر در برابر مشکلات: امام با الهام از تحمل مصائب کربلا در فروردین سال42 که هجوم مزدوران رژیم به مبارزان اسلامى آغاز شده بود فرمود:
«... شما پیرو پیشوایانى هستید که در برابر مصائب و فجایع صبر و استقامت کردند که آن چه ماامروز مى‏بینیم نسبت به آن چیزى نیست، پیشوایان بزرگوار ما، حوادثى چون روز عاشورا وشب یازدهم محرم را پشت سر گذاشته‏اند و در راه دین خدا یک چنان مصائبى راتحمل‏کرده‏اند.»
[37]
4/4. ایثار و فداکارى: امام با مطرح ساختن فداکارى‏هاى امام حسین میان نهضتعاشورا و انقلاب اسلامى و دفاع مقدس پیوند بر قرار مى‏سازد:
«در حالى که شهادت حضرت سیدالشهدا از همه خسارت‏ها بالاتر بود، ولى چون او مى‏دانستکه چه مى‏کند و کجا مى‏رود و هدفش چیست فداکارى کرد و شهید شد و ما هم باید روىآن‏فداکارى‏ها حساب کنیم که سیدالشهدا چه کرد و چه بساط ظلمى را به هم زد و ما همچه‏کرده‏ایم».
[38]
«... [محرم‏] به ما تعلیم مى‏دهد که باید همان نحوى که مولاى شما حسین بن على سلام اللهعلیه فداکارى کرد و همه چیز خودش را در راه اسلام فدا کرد، شما هم که شیعیان او هستید،محبان او هستید باید اقتدا به او کنید و هر چه دارید بدهید.»
[39]
امام تمام ابعاد نهضت امام حسین(ع) را یک حرکت کاملاً سیاسى مى‏دانست
[40] و با احیاىفرهنگ عاشورا و الگو ساختن معیارهاى عاشورایى، یک ملت حماسه‏ساز پدید آورد که بادرس‏آموزى از مکتب امام حسین(ع) منشأ تحولات عظیمى در جهان اسلام گردید و معجزهقرن را پدید آورد.
عاشورا سمبل تجلى و تبلور ارزش‏هاى ناب اسلامى در تمام ابعاد سیاسى، فرهنگىواجتماعى آن است که نقش مهمى در گسترش فرهنگ اسلامى در جامعه شیعه داشته است؛از همین روى امام در باره مهم‏ترین عامل موفقیت و پیروزى انقلاب اسلامى مى‏فرماید:
«اگر قیام حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه نبود، امروز هم ما نمى‏توانستیم پیروز شویم.»
[41]
زیرا از دیدگاه ایشان عوامل معنوى الهام گرفته از فرهنگ عاشورا در پیروزى نقش دارند:
«افراد کم با بازوان قوى و قلب مطمئن و قلب متوجه به خداى تبارک و تعالى و عشق به شهادتو عشق به لقاءالله، این‏هاست که پیروزى مى‏آورد پیروزى را شمشیر نمى‏آورد، پیروزى راخون مى‏آورد.»
[42]

پی‌نوشت‌ها:
 

[18]. نک: مجله حضور، ش‏1، ص‏24.
[19]. آخرین انقلاب قرن، ج‏2، ص‏90.
[20]. ر.ک.ولایت فقیه، صص‏32 - 58 و کتاب البیع، ص‏460 - 463.
[21]. همان، ص‏121.
[22]. نهضت روحانیون ایران، على دوانى، ج‏10، ص‏232، پاورقى‏ش 1. نامه امام‏خمینى به آیةالله‏گلپایگانى.
[23]. ر.ک. صحیفه نور، ج‏20، ص‏28.
[24]. صحیفه امام، ج‏21، ص‏3.
[25]. همان، ج‏2، ص‏373.
[26]. تحلیلى از نهضت امام‏خمینى، سید حمید روحانى، ج‏2، ص‏153.
[27]. صحیفه نور، ج‏13، ص‏153 و 154.
[28]. همان، ص‏158.
[29]. سنن ترمذى، ج‏3، ص‏316.
[30]. صحیفه نور، ج‏15، ص‏262.
[31]. همان، ج‏17، ص‏60.
[32]. تاریخ طبرى، ج‏4، ص‏304.
[33]. صحیفه نور، ج‏2، ص‏208.
[34]. مقتل خوارزمى، ج‏2، ص‏7.
[35]. تحف العقول، ابن شعبه حرانى، ص‏249.
[36]. صحیفه نور، ج‏18، ص‏21.
[37]. ایثار و شهادت در مکتب امام‏خمینى، ص‏226 - 227.
[38]. صحیفه نور، ج‏17، ص‏54.
[39]. همان، ج‏18، ص‏168.
[40]. ر.ک، همان، ص‏177.
[41]. همان، ج‏17، ص‏60.
[42]. همان، ج‏16، ص‏68.
 

منبع: فصلنامه حکومت اسلامی شماره 27




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)