هاليوود جديد غرب
نويسنده: امي ساليوان
ترجمه:الهه هاشمي
ترجمه:الهه هاشمي
فراز و فرود هاي صنعت سينما
ديگر ايالت ها از جمله نيومکزيکو و لويزيانا نيز تهيه کنندگان را با معافيت هاي مالياتي به خود جلب مي کنند.چند سالي بود که به نظر مي رسيد همه فيلم هاي «نيويورکي»يا در ونکوور يا در تورنتو فيلمبرداري مي شوند.با اين حال،نرخ تبديل ارز کانادا چندان به مذاق دست اندرکاران هاليوود خوشايند نبود.از سويي معافيت مالياتي 42 درصدي توليد فيلم در ايالت ميشيگان در سراسر آمريکا امري سخاوتمندانه تلقي شد.تقريباً 70 فيلم سينمايي از جمله «گراند تورينو»(2008)به کارگرداني کلينت ايستوود، در اين ايالت فيلمبرداري شده است.اين اقدام پس از آن صورت گرفت که در ماه آوريل سال گذشته مقامات اين ايالت قانون کاهش نرخ ماليات را تصويب کردند.
در سال 2007، گروه هاي فيلمبردراي نزديک به چهار ميليون دلار در ميشيگان خرج کردند.سال 2008 اين رقم به بيش از صد ميليون دلار رسيد.کارشناسان پيش بيني مي کنند اين رقم در سال جاري چهار برابر خواهد شد.
دو مسئله صنعت سينما را براي يک رونق نادر اقتصادي آماده کرده است؛ نخست ورشکستگي دو غول خودروسازي ديترويت است و ديگري افزايش نرخ متناوب بيکاري 22 درصدي آمريکاست.در حال حاضر دانشگاه هاي آمريکا دوره عملي فشرده اي را در رشته هاي طراحي صحنه و نورپردازي براي کارگران ساختماني بيکار و تکنسين هاي برق ارائه و برگزار مي کنند.
شرکت هاي اجاره دهنده اتومبيل، توليد کنندگان مواد غذايي، هتل ها، نجارها، خشکشويي ها و ديگر سرويس دهندگان جملگي با رونق گرفتن توليد فيلم در اين ايالت رونق گرفته اند.يکي از هتل هاي شاخص حومه شهر«تروي»در 32 کيلومتري شمال ديترويت، پيش از اينکه گروه فيلمسازي «گراند تورينو»به اين ايالت بيايند، خود را آماده کاهش پرسنل کرده بود، اما با شروع به کار گروه فيلمسازي، اين هتل به جاي اخراج، 15 کارمند اضافي را نيز استخدام کرده است.
معافيت هاي مالياتي در اين ايالت از ايده هاي «جيم برن اشتاين»است.او فيلمنامه نويس سينماست و در دانشگاه ميشيگان در رشته مطالعات فيلم و سينما تدريس مي کند.برن اشتاين هميشه در اين فکر بود که چطور مي توان از ايجاد کمپ هاي طولاني و خسته کننده دانشجويان فارغ التحصيل براي توليد فيلم در شهرهاي نيويورک و لس آنجلس جلوگيري کرد.او که عضو کميسيون فيلم ميشيگان است،مي گويد:«کميسيون همواره در جست و جوي راهي بود که بتواند هاليوودي ها را جذب کند».البته اين کار صرفاً با جذب سرمايه و پول به ايالت ميشيگان محقق نمي شد؛ مسئله اصلي نرخ بالاي ماليات در اين ايالت بود که سبب دفع گروه هاي فيلمسازي مي شد.
«تنا کانزتاس»از آن تهيه کنندگان ولخرجي است که در جست و جوي لوکيشن فيلمبرداري براي فيلم سينمايي «بتي آن واترز»به ميشيگان آمده است.او اخيراً پس از پنج سال از شيکاگو به اين محل بازگشته و مي گويد:«اينجا هزينه همه چيز کمتر است».کانزتاس يک خانه سه واحدي خريده و دو آپارتمان براي اعضاي گروه فيلمبرداري اش اجاره کرده است.او حتي توانسته آپارتماني را به کارگرداني از شبکه اچ بي او براي فيلم برداري چند صحنه فيلم اجاره دهد و پول خوبي به جيب بزند.او مي گويد:«با اين حال، جاذبه هاي ايالت ميشيگان در مقام لوکيشني برتر، از ارزش دلاري آن فراتر است.اينجا مي تواند همه چيز را مضاعف نشان دهد.شما مي توانيد يکي از درياچه ها را طوري در فيلمتان از کار درآوريد که يک اقيانوس به نظر برسد.مي توانيد يک روستا را شهري بياباني جلوه دهيد.»(در فيلم بتي آن واترز، اين ايالت جايگزين شهر بوستون و بخشي از رود آيلند شده است.)کانزتاس معتقد است فيلمسازي در ميشيگان يعني دردسر کمتر.«اندروشوگرمن»، تهيه کننده فيلم بتي آن واترز نيز با کانزاس هم عقيده است.او مي گويد:«لوکيشن هايي که در اين ايالت گرفته شده، همانند لوکيشن هاي سراسر آمريکاست».او مي افزايد:«در حين فيلمبرداري، افراد ناشناسي نزد ما مي آيند و از ما به خاطر آمدن به اينجا تشکر مي کنند.قبلاً اين مورد هرگز اتفاق نيفتاده بود».
تنها نگراني فيلمسازاني نظير شوگرمن فيلمبرداري در زمستان ميشيگان است.البته به رغم بارش برف سنگين، مسئولان ايالتي همکاري هاي زيادي انجام دادند.پس از سه ماه بارش برف سنگين، هشت هفته کار توليد فيلم بدون بارش انجام شد.در اين ايالت و حتي در نخستين روزهاي بسيار سرد بهار، به تصوير کشيدن شهر لس آنجلس گرم و خشک کار مشکلي نيست.با تمام اينها سؤال اين است که آيا ديترويت به رقيبي جدي براي هاليوود مبدل خواهد شد؟ براي پاسخ به اين سؤال بايد منتظر ماند.
منبع:نشريه زمانه، شماره 90.