مراقبت از پوست کودکان در برابر نور خورشيد

تماس با نور خورشيد مي تواند داراي نتايج ناخوشايند و بسيار زيانبخش باشد. ممکن است فکر کنيد فرزند شما با گونه هاي قرمز، برافروخته ناشي از تابش آفتاب بامزه تر به نظر برسد ولي در حقيقت اين قرمزي صورت نشانه صدمات آفتابي مي باشد. بعضي از آسيب هاي پوستي ناشي از عوارض زودرس مي باشند از قبيل: برنزه شدن، آفتاب
جمعه، 18 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت از پوست کودکان در برابر نور خورشيد

مراقبت از پوست کودکان در برابر نور خورشيد
مراقبت از پوست کودکان در برابر نور خورشيد


 

نويسنده: دکتر اميرهوشنگ احساني
متخصص پوست و مو، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران



 
تماس با نور خورشيد مي تواند داراي نتايج ناخوشايند و بسيار زيانبخش باشد. ممکن است فکر کنيد فرزند شما با گونه هاي قرمز، برافروخته ناشي از تابش آفتاب بامزه تر به نظر برسد ولي در حقيقت اين قرمزي صورت نشانه صدمات آفتابي مي باشد. بعضي از آسيب هاي پوستي ناشي از عوارض زودرس مي باشند از قبيل: برنزه شدن، آفتاب سوختگي و کک و مک، اما بعضي صدمات مزمن هستند و سالها طول مي کشد تا بروز کنند، از قبيل: چين و چروک، لکه هاي تيره روي صورت و دست ها که در افراد پير ديده مي شود، شل شدن پوست و از همه مهمتر، سرطان هاي پوستي که بعضاً ممکن است کشنده نيز باشند. پوست آسيب هاي خورشيدي را در طول زمان ذخيره و ثبت مي کند و تغييرات آن بالاخره با چشم قابل رويت مي گردد. اکثر افراد، 50-80 درصد آفتابي را که در طول عمر دريافت مي کنند به سنين قبل از 18 سالگي منوط مي شود. مصرف منظم ضدآفتاب با عيار حفاظتي حداقل 15 به صورت طولاني مدت، مي تواند شانس و خطر بروز سرطان را تا 80 درصد کاهش دهد. حداقل 90 درصد سرطان هاي پوستي ناشي از تماس با نور خورشيد مي باشد. بعضي معتقدند که حتي يک بار آفتاب سوختگي شديد که منجر به تاول پوستي شده باشد، خطر بروز ملانوما( خطرناک ترين سرطان پوستي) را دو برابر مي کند. در هر حال حتي اگر آفتاب سوختگي هم رخ ندهد، تماس روزانه با نور خورشيد مي تواند به پوست کودک آسيب زند. پوست بچه ها نرم، حساس و آسيب پذير است. پوست هاي جوان زودتر از پوست هاي پير ترميم مي شوند ولي برعکس، قدرت محافظت کمتري در مقابل عوامل طبيعي از جمله اشعه زيانبار آفتاب دارند. رنگدانه هاي موجود در پوست( ملانين) تا حدود کمي پوست را در مقابل آفتاب محافظت مي کنند.

آموزش کودکان
 

در مورد آفتاب هم بايد از کودک مواظبت کرد. هميشه از يک ضدآفتاب با عيار حفاظتي 15 يا بالاتر استفاده کنيد. ضدآفتاب هايي که به شکل کرم يا محلول هستند مناسب تر مي باشند. يک روز قبل از شروع استفاده از کرم جديد مقداري از کرم را روي سطح داخلي مچ کودک بماليد تا از حساس نبودن پوست کودک مطمئن شويد. ضد آفتاب در کودکان زير 6 ماه نبايد استفاده شود. در کودکان بالاي 6 ماه ضدآفتاب را به طور يکنواخت و ملايم روي پوست کودک بماليد. ضدآفتاب هاي حاوي اکسيد روي يا تيتانيوم براي حفاظت پوست کودکان مناسب تر است. 20 دقيقه قبل از بيرون رفتن و بلافاصله هر 2 ساعت ضدآفتاب را مصرف کنيد. بهتر است از بيرون بردن کودکان در ساعت هاي بين 10 صبح الي 4 عصر که آفتاب حداکثر شدت دارد بپرهيزيد.
بدن کودک با کلاه و لباس مناسب پوشانده شود. استفاده از عينک آفتابي خطر آب مرواريد چشم ها را که در سنين بالا به وجود مي آيد کاهش مي دهد. در روزهاي ابري هم نياز به ضدآفتاب لازم است، نسبت به انعکاس نور آگاه بوده، شن بيابان، برف، سنگ هاي ساختماني و سطح آب باعث برگشت نور به اطراف مي شوند.

توصيه هاي لازم در آفتاب سوختگي كودکان:
 

در بچه هاي زير يک سال، آفتاب سوختگي اورژانسي مي باشد و بايد فوراً به پزشک مراجعه شود.
به منظور جبران آب از دست رفته بدن، از آب يا آبميوه استفاده کنيد.
ماليدن مرطوب کننده ملايم باعث تسکين ناراحتي و درد پوست مي شود ولي از مالش شديد و محکم پوست خودداري کنيد.
تا بهبودي کامل آفتاب سوختگي از آفتاب دور باشد.
منبع:دنياي زنان، شماره 49



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.